Jste zde: Listy > Archiv > 2014 > Číslo 4 > Zdeněk Víšek: Ochranov v Horní Luici a Jednota bratrská
Po poráce protestantských stavů v bitvě na Bílé hoře 8. 11. 1620 se stala Horní Luice, do roku 1635 součást zemí Koruny české, dnes na jihovýchodě SRN, jedním z přirozených cílů českých a moravských nekatolíků, kteří v osudové volbě mezi vlastí a vírou volili to druhé a časem získali – spíše však jejich potomci ne oni sami – snad i to první.
V sedmnáctém století v Horní Luici existovaly nejrůznější nekatolické sbory pobělohorských exulantů. Nejvýznamnější český evangelický sbor v Luici vznikl tehdy v itavě (Zittau) a zde se udrel překvapivě a do roku 1846. Čeština byla v itavě v polovině 17. století, kde roku 1641 bylo evidováno 113 českých domácností, běně pouívaným jazykem kadodenní komunikace. Česká menšina v itavě, byť početně asi velmi omezená, zde ostatně ila a do konce druhé světové války.
Pobělohorská emigrace z Čech a Moravy nebyla ale náboensky ani národnostně jednolitá. Vedle Čechů do exilu odcházeli rovně Němci. Exulanti se hlásili vedle luteránského vyznání té ke kalvinismu a bylo mezi nimi i mnoho stoupenců Jednoty bratrské. V luteránském prostředí, které převaovalo v Horní Luici, však nebyli stoupenci kalvínské víry příliš vítáni a na příslušníky Jednoty bratrské bylo často nahlíeno jako na podezřelé sektáře.
V době pobělohorské Jednotu bratrskou, její kořeny vzniku sahají do přelomu let 1457 a 1458, reprezentoval v exilu především Jan Amos Komenský (1592–1670), poslední biskup české Jednoty bratrské. Pro rozptýlené skupiny českých bratří se snail zajistit politickou, hmotnou a především duchovní pomoc a podporu. Kdy však v závěru svého ivota viděl postupující jazykovou i náboenskou asimilaci členů Jednoty bratrské, odevzdaně konstatoval, e Jednota poslouivši za svého věku vůli Boí, usnouti má.
Zatímco v exilu jednotlivé skupiny Jednoty bratrské postupně zanikaly a začleňovaly se do jiných evangelických církví, v Komenského vlasti, zvláště pak na severní Moravě a ve Slezsku, i přes násilnou rekatolizaci stále zůstávalo – často i po dobu několika generací – mnoho stoupenců Jednoty, většinou německé národnosti. Tito tajní stoupenci bratrské církve pod vlivem kazatele Kristiána Davida (1692–1751), jen pocházel ze smíšené česko-německé rodiny ze enklavy u Nového Jičína, na počátku dvacátých let 18. století opouštěli své domovy a hledali v Sasku, především pak v Luici, příznivější podmínky pro svůj náboenský ivot.
Nejznámějším místem, které je v Horní Luici spjato s existencí Jednoty bratrské, je nepochybně město Ochranov (Herrnhut, hornoluickosrbsky Ochranow), které leí necelých dvacet kilometrů severně od Varnsdorfu.
Ochranov byl zaloen roku 1722 ji zmíněným Kristiánem Davidem na statcích říšského hraběte Ludvíka Mikuláše Zinzendorfa (1700–1760). Prvotními osadníky byli členové dvou exulantských rodin z Moravy. Hrabě Zinzendorf chtěl původně vytvořit z Ochranova vzornou náboenskou obec v rámci luteránské církve, avšak moravští přistěhovalci zůstávali věrni bratrské víře svých otců a dědů. A po pětiletém údobí plném sporů dochází 13. 7. 1727 v Ochranově vydáním tzv. herrnhutského statutu k usmíření stoupenců zdejších evangelických náboenských směrů. Tento akt je povaován za den obnovy Jednoty bratrské.
Za duchovní potomky české Jednoty bratrské uznával ochranovské bratry i vnuk Jana Amose Komenského Daniel Arnošt Jablonský (1660–1741), biskup polské větve Jednoty. Ten roku 1737 na biskupa ochranovské Jednoty vysvětil i hraběte Zinzendorfa, který, ač původem luterán, konvertoval pod vlivem četby Komenského spisů k bratrské víře. Za samostatnou církev byla Jednota bratrská uznána v Sasku roku 1749.
Obyvatelé Ochranova ili osobitým ivotním stylem, který především kladl důraz na prvotní zásady Jednoty bratrské – vzájemnou rovnost členů, pracovitost, skromnost a dodrování náboenských a morálních zásad ve veřejném i osobním ivotě.
Ochranov byl od svého vzniku vnímán především jako německá osada, svou duchovní tradicí však přitahoval i náboenské exulanty české národnosti. Roku 1730 ilo v Ochranově 122 dospělých muů, z nich asi devadesát pocházelo z Moravy nebo z Čech. Počty ochranovských osadníků se stále rozšiřovaly a ji v první polovině 18. století dochází k zakládání dalších bratrských osad, a to nejen v Luici.
Asi nejznámější, co bývá s náboenskou tradicí Ochranova dnes spojováno, je velmi zvláštním dojmem působící bratrský hřbitov, který se nachází na vrchu Hutbergu – nedaleko středu města. Do země je zde zapuštěno šest tisíc jednoduchých náhrobních desek, které symbolizují rovnost členů Jednoty. Pouze v případě hraběte Zinzendorfa a členů jeho rodiny byla rovnost posledního odpočinku porušena – rodinné náhrobky jsou sice prosté, ale přece jen odlišné. Oproti tomu náhrobní deska Kristiána Davida, který zemřel v Ochranově 3. 2. 1751, je zcela prostá, a tudí snadno přehlédnutelná.
V 19. století se zásluhou všestranné misijní činnosti stává z Jednoty bratrské uznávaná a respektovaná církev, která ve světě působila a dosud působí pod latinským jménem Unitas Fratrum i anglickým označením Moravian Church, Moravská církev. Ke Komenského odkazu se dnes tak hlásí asi tři čtvrtě milionu členů Jednoty bratrské, především v západní Evropě, v Severní a Jiní Americe, ale také v Tanzanii a v Indii. Dokonce i na daleké Čukotce má Jednota své stoupence. V samotném Ochranově dnes ije asi šest set jejích příslušníků, kteří představují necelou třetinu obyvatel města.
Nejdůleitější místní institucí, která dokumentuje misionářskou činnost Jednoty v uplynulých staletích, je Etnologické muzeum, které bylo v Ochranově zaloeno ji roku 1878.
Přes těkosti se ochranovská Jednota bratrská postupně rozrůstala a v 18. století zakládala další osady nejen v Německu, ale i v Holandsku, v Anglii i v zámoří. Významná a zásluná byla její misijní a humanitární činnost na ostrovech Karibského moře, ve střední Americe nebo v jihoamerickém Surinamu. Osobitou kapitolu činnosti pak představují misijní aktivity v Dánsku a v Grónsku. Ji r. 1723 byla zaloena bratrská osada Christiansfeld v jiním Dánsku. Historie zdejších ochranovských bratří je dodnes připomínána v místním muzeu. Tříčlenná skupina misionářů pod vedením Kristiána Davida, zakladatele Ochranova, doplula roku 1733 a do Grónska, které bylo tehdy dánskou kolonií. Na území dnešního grónského hlavního města Nuk (dříve Gothab) zaloili osadu Ny Herrnhut (Nový Ochranov) a zde bratrská misie vyvíjela náboenskou činnost mezi místními eskymáckými obyvateli a do r. 1900. Dnes sídlí v budově bývalé ochranovské misie Grónská univerzita. Roku 1749, tedy na sklonku svého ivota, se Kristián David vypravil s misijními záměry i do Pennsylvánie na území dnešních Spojených států.
V době, kdy Jednota začala podnikat misijní cesty na sever Evropy či nejrůznějších částí Ameriky, ochranovští bratři zahájili misijní aktivity také ve východní Evropě, především v Pobaltí. Kristián David do Livonska, kraje na pomezí dnešního Lotyšska a Estonska, zavítal poprvé roku 1729 a později ho následoval i hrabě Zinzendorf. Hnutí ochranovských bratří získalo výraznou podporu především mezi lotyšskými a estonskými rolníky ve venkovských oblastech, v pobaltských městech se k němu hlásili i mnozí němečtí měšťané. Tuto u nás málo známou kapitolu pobaltských dějin umělecky zpracoval v rozsáhlém osmidílném románovém cyklu lotyšský spisovatel Arturs Baumanis (1905–1989). Nyní se tomuto tématu věnuje také literární historik Pavel Štoll v nedávno vydané odborné studii Lotyšská kultura a Jednota bratrská. České kontexty lotyšských kulturních tradic v 17.–20. století (2014).
Bratrská tradice je v současném dvoutisícovém Ochranově stále velmi ivá a často připomínaná. Ve vztahu k české národní minulosti je zde připomínána především osobnost Jana Amose Komenského, duchovního otce ochranovské Jednoty. V parku před bratrskou modlitebnou je busta hraběte Zinzendorfa; nedaleko odtud se nachází Komenského ulice i knihkupectví, je nese Komenského jméno.
Zcela jistě nejznámějším Čechem, který il v hornoluickém Ochranově, byl František Vladislav Hek (1769–1847), předobraz hlavní postavy románu Aloise Jiráska F. L. Věk. Obrozenecký buditel Hek zde v letech 1840–1841 zpracovával a překládal do němčiny české bratrské rukopisy, které pocházely z polského Lešna. Mezi Ochranovskými, a to ani mezi místními kazateli, v této době ji nikdo nebyl schopen porozumět českým textům, a proto v březnu 1840 ochranovská Jednota zamýšlela pozvati mue mocného němčiny a češtiny. Tímto muem byl F. Hek, který do Ochranova dorazil v polovině prosince 1840. O své zdejší činnosti sepsal v listopadu 1841 zprávu nazvanou Obsah třináctera rukopisů bratrských od r. 1457 do 1621, která byla uloena v rukopisném oddělení knihovny Národního muzea.
Dalším místem v Luici, kde František Vladislav Hek pobýval, byla původně bratrská osada Niesky u Zhořelce (hornoluickosrbsky Niska, česky Nízké). il zde v letech 1844–1846 a věnoval se výuce českého jazyka mezi potomky českých exulantů, kteří ji mluvili jen německy. Mezi jeho áky patřili také Luičtí Srbové.
V Ochranově dnes ji česky hovořící občané neijí, někteří obyvatelé však mají příjmení, která svědčí o jejich dávném českém původu. Tuto skutečnost potvrdil roku 2002 v rozhovoru pro Lidové noviny i jeden zdejší člen bratrské komunity: Česky tady u bohuel skoro nikdo nemluví. Ale někteří mají česká jména. Moje ena se za svobodna jmenovala Matejka.
Jediným veřejným nápisem v české řeči, který lze v Ochranově dohledat, je trojjazyčný německo-anglicko-český text na vstupní bráně zmíněného bratrského hřbitova, jen vybízí k udrování pořádku lakonickou výzvou: Za udrzbu hrbitova – Dekuji!
Městečko Herrnhut leí mimo známé turistické trasy, a proto se netěší velkému zájmu běných českých turistů. Je však poměrně často navštěvováno poutníky z Čech a Moravy, kteří se hlásí k různým evangelickým církvím.
V současné SRN je historicko-náboenská tradice města Ochranova spojována především s takzvanými ochranovskými hvězdami, které tvoří významný doplněk předvánoční výzdoby v protestantských oblastech Německa, především v Sasku. Na začátku 19. století se při hodinách matematiky a geometrie v ochranovském internátu studenti například učili s jejich pomocí konstruovat archimédovské mnohostěny. V Ochranově se hvězdy vyrábějí v místní chráněné dílně dodnes. Tradičním místem prodeje hvězd je známý adventní trh v Dráďanech, hojně vyhledávaný návštěvníky z České republiky.
Odborná literatura: Josef Johanides: František Vladislav Hek, Praha 1976; Luboš Švec, Vladimír Macura, Pavel Štoll: Dějiny pobaltských zemí, Praha 1996; Edita Štěříková: Stručně o pobělohorských emigrantech, Praha 2005; Steen Busck, Henning Poulsen: Dějiny Dánska, Praha 2007; Pavel Štoll: Ochranovský román Arturse Baumanise,
in: Navýchod – speciál Lotyšsko, 2008.
Zdeněk Víšek (1968) je učitelem ve Slaném; publikuje v odborných a popularizačních časopisech.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.