Růst nacionalismu a euroskepticismus v evropské politice
Výsledky posledních voleb do Evropského parlamentu potvrdily především nezájem, popřípadě v některých zemích vzestup přízně politickým stranám z rodiny krajní pravice. Výrazný nárůst hlasů zaznamenala zejména francouzská Národní fronta. Jaké jsou příčiny? Jsou nacionalismus a odpor k EU něčím nepřirozeným, nebo naopak představují součást stávajícího politického systému a tento systém je vlastně základem jejich existence?
Domnívám se, e platí spíše druhá monost. Podíváme-li se toti na hesla krajně pravicových nebo euroskeptických stran o boji proti imigrantům nebo evropské byrokracii, zjistíme, e nejsou ničím novým. Zastávají se podstatou lidových zájmů, je údajně ohrouje jiný lid, od toho správného odlišný místem narození, barvou pleti, národní příslušností nebo prostě tím, jaké vykonává povolání.
Idea nacionalismu a s ní spojené národní jedinečnosti přišla do Evropy s Velkou francouzskou revolucí. Do té doby byl lid sjednocen spíše politicky pod příslušným panovníkem; vzájemným poutem byl v první řadě zákon. A s myšlenkou, e jedinec pravé svobody můe dosáhnout jen v rámci jednotného národního společenství, kdy pouze prostřednictvím svobodného národního ducha budou moci být realizována rozmanitá přání a touhy individua, začal být politický ivot v Evropě poznamenáván soupeřením mezi národními celky. V nich lid nebyl sjednocen pod tradičními aristokratickými rody, ale podle své pokrevní nebo jazykové příslušnosti. Kadý národ pak o sobě začal tvrdit, e on je nejlepší, a tudí je ostatním národům nadřazen. Původně pacifistická a liberální myšlenka o svobodě národů, která umoní harmonický a úspěšný vývoj obyvatel, se tak postupně změnila v myšlenku soupeření. Není důvod se domnívat, e pokud mezi sebou soutěí lidé, nebudou soutěit i národy.
V rámci západní Evropy, kde zejména Britové nebo Francouzi představovali politické celky dlouhodobě sjednocené pod jedním panovníkem, neměl nový nacionalismus tak drastické dopady. Pustošivěji se idea práva národů na sebeurčení projevila ve střední a východní Evropě: národní ani jazykové hranice nebyly totoné s hranicemi říší. Právě sjednocování národů pod hlavičkou svobody jednotlivce tedy zavinilo konflikt, který přerostl ve válečné vřavy dvacátého století. Nacionalismus a s ním spojený odpor ke všem cizorodým prvkům, které škodí tomu správnému lidu, tedy není úchylkou, ale přirozeným důsledkem – mimo jiné i – liberálních myšlenek.
Všechny významné revoluce, znamenající zásadní změny politických systémů, dříve či později začaly vykazovat nacionalistické prvky. Kdy Francouzi na konci 18. století tvrdili, e pouze oni mohou zajistit správnou demokracii, odrazilo se to v napoleonských válkách. Dokonce i pozdější socialistická myšlenka, respektive socialistická revoluce se postupně k nacionalismu uchýlily, a to přesto, e teoreticky by měl být nacionalismus socialistickým vizím zcela cizí; pojem lid na rozdíl třeba od fašistické verze je v socialismu vyloen univerzálně, tj. bez rozlišení, zda jde o Germány, Slovany či černochy (Proletáři všech zemí, spojte se!). Přes uvedené teoretické vlastnosti socialistické ideologie však většina evropských socialistických stran podpořila v roce 1914 začátek první světové války. A komunistické reimy ve východní Evropě nebo Asii, vzniklé po roce 1945, se rovně nacionalistickým poadavkům buď přizpůsobily (Rumunsko, Čína, Severní Korea), nebo se snaily nacionalismus neúspěšně zamést pod koberec. e šlo skutečně o snahu marnou, se ukázalo po roce 1989, kdy socialistický ideologický nátěr zmizel. Nacionalismy vypluly na povrch s nebývalou intenzitou – rozpad Sovětského svazu, Jugoslávie nebo Československa (naštěstí nekrvavý) jsou výmluvnými příklady.
Soupeření mezi národy a argumenty, e jeden národ je ohroen národem druhým, popřípadě zdrojem jeho ohroení je jiná cizorodá entita, tedy nejsou originální. Riziko vylučování ze společnosti a vzájemné soupeření, které s sebou nacionalismus nutně nese, leí v tradiční vágnosti pojmů lidu a jeho údajných protivníků či v tom, co se míní onou svobodou, jí pokrevně vymezený národ můe údajně dosáhnout. Proto dnes v celé Evropě znovu roste obliba těch subjektů, které se stavějí za lid s tím, e je nutné omezit na právech jinou, zpravidla menšinovou kategorii občanů, popřípadě kategorii občanů spojených s jiným, špatným a protilidovým reimem. Byť se tedy projevy politiků tváří, e přinášejí něco nového, jedná se o pouhou variaci na stejné téma – zájem lidu na obecném štěstí a dokonalé, nechaotické společnosti je údajně ohroen. A to přistěhovalci z Maroka, tradičními politiky nebo třeba evropskou byrokracií.
Odpor proti Evropské unii jako celku je tedy opřen o uvedené ideologické a věcně velmi chabě podloené argumenty. Smutným symbolem příslušné rétoriky byl dříve polský instalatér, kterým se strašili voliči ve Francii. Odpor vůči eurobyrokracii je vyobrazen v tradičním klišé o údajném evropském předpisu upravujícím zakřivení banánů; odkaz na tento předpis česká Strana svobodných občanů pouila ve své kampani před evropskými volbami. Příslušné evropské nařízení přitom o správném zakřivení banánů vůbec nehovoří. V ČR byla podobná úprava přijata ještě před vstupem do Unie a má spíše volný pohyb zboí usnadňovat, ne jej regulovat. Je-li předpis v terminologii Svobodných euronesmyslem, pak musí být nutně nesmyslem i všechny technické normy (včetně neevropských, národních), které mají zajišťovat buď volný obchod, anebo prostě jen bezpečnost daného zboí.
Pokud argumentace proti Unii není zaloena na věcných úvahách, ale na antiliberální a antidemokratickou byrokracií údajně omezovaných nacionalisticky vymezených kategoriích občanů (jako by národní parlament nikdy ádný nesmysl nevydal), lze jí velmi snadno uvěřit. Svojí povahou toti nadnárodní Evropská unie do nacionalistických konceptů nezapadá, stejně jako do nich nezapadaly nacionálně neutrální (nyní ji zaniklé) panovnické rody či ještě před nimi svojí podstatou nadnárodní katolická církev.
Je tak logické, e evropská témata nemohou voliče mobilizovat, daleko účinněji je mohou přitahovat antiunijní nacionalistická a údajně demokratičtější hesla. A e se liberalismus ve své argumentaci o údajně nesmyslných regulacích opětovně spojuje s nacionalismem, není také nic nového. Jde o opakování toho, co Evropa poznala v devatenáctém a dvacátém století. Zase se tedy Evropané ze své historie poučí a poté, co bude pozdě?
Pavel Uherek (1975) je právník a politolog.
Pavel Uherek (1975) je právník a politolog.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.