Předseda vlády navrhuje, aby prezident musel po volbách jmenovat nového premiéra do 30 dnů od ustavující schůze Sněmovny. Změnit chce i jmenování členů Bankovní rady. Podle něho by měl návrhy prezidenta posvětit Senát obdobně jako u kandidátů na ústavní soudce. Opoziční TOP 09 u dříve například navrhovala, aby druhou monost jmenovat premiéra měla po prezidentovi hned Poslanecká sněmovna. Nyní patří předsedovi Sněmovny a třetí pokus. Chtěla rovně, aby prezident musel členy vlády po návrhu premiéra jmenovat do patnácti dnů. Není přitom sporu, e důvody navrhovaných ústavních změn jsou reakcí na postupy prezidenta Miloše Zemana v povolební situaci.
Ústava je zákon nejvyšší právní síly. Zároveň to je i jakýsi organizační řád státu, který vymezuje kompetence státních orgánů v rámci obecné dělby státní moci. Měla by to tak být povinná četba nejen pro občany, ale především pro politiky. S úsměvem na přednáškách ústavního práva studentům někdy připomínám třeba skutečně inspirativní diskuse politiků při vyslovování důvěry druhé Topolánkově vládě blahé paměti, kdy málem s hrůzou tvrdili veřejnosti, e kdy selou všechny tři pokusy o vyslovení důvěry vládě Poslaneckou sněmovnou, prezident musí rozpustit Sněmovnu a co to všechno bude znamenat. Asi tak po třech týdnech přišel do televize politik, který si ústavu, konkrétně její článek 35 odst. 1, konečně přečetl a sdělil národu, e všechno je jinak: prezident nemusí, ale pouze můe (!) rozpustit Poslaneckou sněmovnu v situaci, kdy nevyslovila ani na třetí pokus důvěru nově jmenované vládě. To bylo překvapení, pane! Od té doby se přece jen, pokud jde o znalost ústavy a postupů, leccos změnilo a právě díky prezidentu Zemanovi se do ústavy v minulém roce začetl nakonec moná i ten, kdo o její existenci dosud málem nevěděl. Ať si říká kdo chce co chce, za to budi Miloši Zemanovi dík!
Vlastní psané ústavní prezidentské pravomoci se zavedením přímé volby nijak nezměnily, co teď povaují mnozí za chybu a chtějí to novelou napravit. Tady bych však byl velmi zdrenlivý, především pokud jde o nápad stanovit pro prezidenta pevné lhůty ke jmenování premiéra a vlády. Ústava neexistencí pevných lhůt vytváří nikoliv omylem, ale úmyslně prostor pro politická jednání, která jsou nutnou součástí demokracie; politikům to někdy vyhovuje tak, někdy naopak. A co kdy se po volbách včas nedohodnou? To pak prezident jmenuje premiérem třeba pana Forejta, jen aby stihl lhůtu?
Pokud jde o jmenování členů Bankovní rady ČNB, podle mého názoru by do jmenovacího aktu ingerencí Senátu jenom o to více vstoupila stranická politika, jako to leckdy v minulosti bylo u kandidátů na ústavní soudce, kdy byli Senátem odmítáni nikoliv pro nedostatečnou odbornost a erudici, ale kvůli stranickému posuzování jejich předchozí soudcovské či jiné právnické činnosti.
A nejdůleitější argument: ústava by se neměla měnit kvůli jednomu prezidentovi! Ústava jako zákon nejvyšší právní síly má v sobě vysoký prvek konzervatismu, který jí má umonit naopak přeít třeba desítky premiérů či prezidentů. Úvahy o změně ústavy jsou velmi předčasné!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.