Brno není Ostrava, kam přijdeme, jen kdy musíme. Není to ani Praha, která vzbuzuje heimweh, kdy jsme jí vzdáleni. Brno je město, které nemusíme, ani nám nechybí, kdy v něm zrovna nejsme. To proto, e tu není Duch, ale mnoho animozity, árlivosti. Brno dělají Brnem právě ti lidé, kteří mezi Brňáky vzbuzují spoustu animozity, vzešlé ze árlivosti. Můe to být Jaroslav Šabata, ale právě tak dobře Milan Uhde.
A přece právě jeho kniha Rozpomínky. Co na sebe vím se stala kulturní událostí roku. Ale tento vnější kolorit není tou pravou motivací, proč chci nebo musím napsat o této knize, nebo spíše o jejím autorovi, Milanu Uhdem. Protoe názvem knihy ve mně probudil otázku, zda jsme osobou, o které víme jen to, co na sebe víme. Nejsme spíše těmi, kteří ijí mezi druhými, a naše sebevědomí vzbuzují jen druzí, nebo mírněji: také druzí?
To bylo mé předporozumění ještě dříve, ne jsem se do ní začetl. Je to taková kniha, kterou nemůeme odloit, ne ji dočteme. On je to dobrodruný román a jeho hlavní postavou je dobrodruh, který se stydí za to, e se takovým pro druhé mohl stát. Jak rád by byl spořádaným otcem rodiny, člověkem, který u druhých nevzbuzuje pozornost, tím více u státní policie, který ve své rodině nenaráí a nepřekračuje její kruhy, neruší je. Ale to by se musel jinak oenit, to by se musel vzdát svého slovního projevu, dědictví po rodičích, i strachu, e nevykoná to, co je mu uloeno jeho dispozicemi, učiteli, i strachu před zradou toho, co na sebe prozradil. Vdyť u se projevil, před svým učitelem Oldřichem Mikuláškem, před svými kolegy z Hostu do domu, zejména Olegem Susem, i před svou enou, která ho chránila před vším zlým, e nesmí ustoupit z území, na která u vstoupil jako autor Krále-Vávry.
Byl jsem predisponován, ne však předurčen svým otcem, který pro sebe objevil Karla Havlíčka Borovského. To byla velmi krátká trať, přímo spurt ke Králi-Vávrovi, a tím k jeho autorovi. Borovský nás spojoval i s Masarykem. Rodiče mi dopřáli vzdělání, které mi bylo upřeno studiem na gymnáziu, je překračovalo všechny tehdy myslitelné stupně. Česká literatura u Milana Uhdeho, o tom si tehdy ani teď nemohl nikdo nechat zdát, kdy je mu zrovna patnáct a ostatní se naň dívají spíše jako na dítě ne na mladíka, kterému vzdělat se je ivotní náplní.
Začal jsem chodit na přednášky k Milanu Uhdeovi. Od Karla Hynka Máchy důkladným, hermeneutickým výkladem jeho Máje. Na to skoro nestačily první čtyři dvouhodinovky. Mácha byl nejoblíbenějším básníkem Tomáše G. Masaryka. To jsem se dověděl a později. Věnovali jsme se, já spíše upřeným pohledem ne slovní odezvou, rozboru jeho veršů a tomu, čím nejspíše naráel Mácha u svého okolí. Naučit se číst to, co je mezi řádky, ne kdo významný ho oceňoval. Jako čtenář jsem se učil, jak vyčíst mezi řádky co nejvíce a nenechat plynout řádky jako střední proud vědomí. To bylo a k výkladům o Egonu Hostovském tím, čeho si nyní cením. A také si uvědomuji: kdo by lépe mohl naučit číst mezi řádky ne ten, kdo byl mistrem psaní mezi řádky? A mohl to porovnat ohlasem z publika, které to ne tak specializovaně, ale bezprostředně oceňovalo.
Číst mezi řádky, to se učili čtenáři Rudého práva, jediné tiskoviny, která měla pravdivý název. A odtud odvozovali naději pro tento svět. Takovými byli můj strýc Jaromír Procházka i Jaroslav Šabata. Toho se ve svých Rozpomínkách zastal Milan Uhde. Jako by tušil, e tudy vede cesta i k tomu, aby i on byl přijat brněnskou veřejností. Milan Uhde se dokonce přiznal, e se mu Petr Pospíchal – ten byl po roce 1978 opakovaně zavírán – stal přítelem! I kdy on sám byl a v roce 1988 zavřen do cely předběného zadrení na čtyři dny. Ale ta panika potom! Kadý zvonek ohlašuje, e jdou po mně!
Kniha Milana Uhdeho je spíše protestantskou zpovědí ne cestou ke katolickému knězi, která u ví, e tam najde rozhřešení. Uhde staví svůj ivot do otázky, zda je i pro něho rozhřešení jisté. A přitom tento poslední soud nad ivotem tím, ke komu náš ivot vede, je vepsán mezi řádky románu. Autobiografického románu, jak je rozepsán, s velmi velikými mezerami mezi řádky, kterými autor čtenáře obdařil jako bianco šekem. Uhde nepřestal být tím, o kom píše, na koho prozrazuje, e jeho ena byla moudřejší ne on. Vyčteme i smutek, e návrat ze dvou stran mezi spisovatele se zdařil, nikoli však návrat domů.
Prý je šťastný. Trpí stařeckou psavostí. To o sobě prozradil na uvedení knihy. A dopsal ji a do roku 1998. To, nač se neodváili jeho předchůdci. Jaroslav Mezník své paměti dopsal do roku 1989. A chystané paměti Milana Jelínka končí v roce 1970. Odvahu psát to, v čem ijeme, neztratil. A to, jak píše, prozrazuje naději, e dočteme a do konce. S otevřeným závěrem. Vdyť to, e jsme, neurčujeme ani my sobě, ani druzí nám, ale ten, kdo milosrdenstvím stojí i za posledním soudem o nás samých.
Čtěme i o sobě a chápejme naše ivoty jako písmo mezi našimi řádky, kterými se vyjadřujeme. Vdyť ani Bibli, kdybychom si ji celou přečetli, jak kdysi Milan Uhde udělal, nebudeme mít nakonec přečtenou. A přece se můeme stát čtenáři toho, kdo náš ivot vepisuje mezi stránky a řádky ivých.
Milan Uhde: Rozpomínky. Co na sebe vím, Torst/Host, Praha a Brno 2013, 648 s. (Psáno pro Listy a Protestant.)
Jiří Šimsa (1964) je evangelický kazatel, publicista, básník.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.