Jste zde: Listy > Archiv > 2014 > Číslo 3 > S Marcinem Królem hovoří Grzegorz Sroczyński: Byli jsme hloupí
Nikdy v ivotě jsem nečetl ani neslyšel tolik názorů na jakýkoliv svůj text jako v případě tohoto rozhovoru, tvrdí filozof, historik a vlivný polský esejista Marcin Król. A je to pravda – u by se z nich dala sestavit kniha diskusí o současném Polsku a odpovědnosti elit.
-red-
Bude válka?
Taková s taením vojsk? Nebude.
Revoluce?
Něco.
Zásadní událost, která způsobí otřes – tak jste to něco pojmenoval v knize Evropa tváří v tvář konci.
Měla mít titul Lepší to nebude, protoe jsem krajní pesimista. Navzdory obecné bezstarostnosti, e v podstatně není tak zle, krize odchází, ještě jednou to vyšlo. Nue, je zle a dřív nebo později zaklepou věci tohoto světa na naše dveře. No, moná na moje u ne, ale na vaše určitě.
O čem všichni v Evropě sní? Abychom se vrátili ke stavu před rokem 2008, čili e HDP roste o několik procent, jedněm zemím trochu míň, jiným trochu víc. Ale i kdyby se podařilo tohoto příjemného stavu dosáhnout, a to se jistě podaří, problémy to nevyřeší. Skoro celý růst stejně pohltí kasta zámoných, nezaměstnanost to u vlastně nesniuje nebo sniuje nepatrně a jsou to nejisté pracovní úvazky, majetkové rozvrstvení dosahuje rozměrů, které bychom ještě nedávno povaovali za skandální, a úpadek sociální solidarity je dramatický. My však stále blouzníme, e se ten systém dá nějak polepit a bude dobře.
V jistém smyslu se na evropské úrovni potvrzuje pitomá teze, kterou vytruboval Fukuyama. Pokud je liberální demokracie poslední etapa vývoje lidstva, bude pokračovat sama sebou, tak prostě, nemusíme si s tím lámat hlavu. Svět snad není ideální, ale přece jen je snesitelný, stačí ho korigovat, pouklízet, tam a onde pošťourat, aby rostla čtyři procenta a ne tři, a nějak přeijem. Nic špatného se u nestane. A to je právě velice nebezpečné.
Protoe?
Protoe kdy se stane to něco, můeme taky viset na kandelábrech. Prostě. Ani bychom cokoliv dělali, pěstujeme síly, které změní svět po svém. A nebudou vyjednávat.
Kdo?
Třeba nacionalisti. Ta vlna se přece valí.
Aby liberální demokracie přečkala nejbliších padesát let, musí nastat velice zásadní změny, které budou spočívat v návratu ideje rovnosti v nějaké smysluplné podobě, co není jednoduché a nikdo neví, jak to udělat. Já to v kadém případě nevím. Vím jenom, e ijeme ve světě, kde má 85 lidí větší majetek ne polovina lidstva čili 3,5 miliardy lidí. Naprosto chorá situace.
Nikdy za svého ivota jsem nebyl panikář, i kdy mě Gomułka v roce 1968 roku cpal do vězení, domníval jsem se, e všechno dobře dopadne. A dnes poprvé cítím strach, e happyend nebude. A napsal jsem pochmurnou knihu, abych tím strachem lidi nakazil. Moná to s někým hne. Dopadneme bídně, pokud se rozumní lidé nechopí univerzálních ideálů – rovnosti a bratrství.
To je něco nového.
Nového? Stará hesla. Volnost, rovnost, bratrství.
Ano. Jene z téhle triády si vaše generace vybrala volnost a hlavně o ní jste nám vykládali. Svobodní a podnikaví lidé si sami skvěle poradí, jen jim nepřekáet. Čtvrtletník Res Publica, který jste vedl, byl plný takových textů.
Byli jsme hloupí.
V 80. letech jsme se nakazili ideologií neoliberalismu, mám tady skutečně značné zásluhy, přemlouval jsem Tuska, Bieleckého, celou tu gdaňskou společnost. Hayekovy spisy jsem jim horlivě strkal. Měli jsme s Balcerowiczem podobné názory, dnes k sobě máme daleko.
Ten zápal ve mně pohasl dost brzo. Uvědomil jsem si, e v liberalismu začíná dominovat sloka individualismu, který postupně vytlačuje jiné důleité hodnoty a zabíjí společenství. To je ostatně snadné vysvětlit. Individualismus má velmi silnou podporu ze strany sil svobodného trhu, který si na individualistickém modelu ivota mastí kapsu. Naproti tomu sociální a občanské hodnoty, solidarita, součinnost takový ivotabudič nemají. Ony jsou z hlediska ekonomie neefektivní.
Zavládla iluze, e kadý člověk můe ít zvlášť, v rámci své osobní svobody kdesi pracovat, vydělávat co nejvíc, uívat ivota co nejvíc, a tamhle nám bude kdosi vládnout. Můeme se věnovat vlastním poitkům a nelámat si hlavu záleitostmi tohoto světa.
Příjemný ivot.
Má to přes dvě stě let svou vlastní ideologii, na to téma vzniklo tisíc knih, jenom to nemá nikdo odvahu označit za osvícený absolutismus. Ve skutečnosti však jde o tohle.
Módní americký politolog Fareed Zakaria tvrdí, e demokracie dnes překáí vládnutí. Politici promarňují energii na pukrlata adresovaná voličům, ale mohli by se přece věnovat důleitějším věcem, nejlépe dalekosáhlým reformám. Mělo by být ještě méně demokracie, ale ještě víc liberalismu. Ať mají lidé naprostou svobodu ve svých domovech, v postelích, u televizí, ať tam dělají, co chtějí, jenom ať se nepletou do politiky. Vdyť politika vyaduje experty, otázky současného světa jsou příšerně sloité.
Jsou.
Určitě. Dokonce i zdánlivě tak banální věc jako naše polské OFE (otevřené penzijní fondy, tzv. druhý pilíř; překl.). Nemám na to názor. Vy máte?
Mám.
No to je zvláštní. Protoe rozumný člověk nemůe mít na OFE názor. Lze mít emoce a pocity s tím spojené. A pádně je vyjadřovat. Ale takový názor mohou mít ekonomové, experti. A těm nevěřím ani za mák.
Protoe?
Protoe jeden pracoval v bance, která je majitelkou OFE, jiný prostě OFE radí a drze se vyslovuje, zatímco třetí si nechce dělat ve svých kruzích potíe a platit za cvoka, take říká toté co ti dva.
To je skvělý příklad, který ukazuje hlavní problém, jaký jednou povede k revoluci. Mockrát u toti vedl. Take kdyby bylo moné něco takového jako demokratický osvícený absolutismus anebo – podle Zakarii – liberalismus bez demokracie, bylo by to skvělé.
Čili e vládnou moudří odborníci.
Ano. Samozřejmě hlasujeme v jakýchsi volbách, ale to má druhořadý význam, protoe kdosi tam nahoře ve finančních, hospodářských a dozorčích institucích bdí. Vdyť přece všechno šlo tímto směrem. A fungovalo by to, kdyby mohli být experti kompetentní, neomylní a věděli by, co se má dělat. Krize neotřásla světem proto, e padly burzy a přišla recese. Otřásla jím, protoe se ukázalo, e experti jsou naprostá fikce. Nejdůleitější hospodářské instituce a centrální banky se projevily jako děcko v mlze. Měsíc před krachem dávaly řeckým obligacím důvěryhodnost AAA!
Lze říci, e jsme získali nazpět dějiny. A to je zisk.
Čili?
Svět nebude fungovat jenom tak sám o sobě, a my doma pod peřinou. To je poučení z krize.
Zbigniew Brzeziński psal před třiceti lety velice poctivě: jisté věci prostě nevíme. I kdy je člověk poradcem prezidenta USA a má přístup k tajným zdrojům informací. Vsadit na obnovitelnou, nebo na atomovou energii? Vyplatí se břidlicový plyn a jaký bude mít vliv na ivotní prostředí? Víte to? Nevíte! A experti to vědí? Taky nevědí, ačkoliv předstírají, e vědí.
Zapomněli jsme, co je to skutečná politika. Ta nespočívá ve správě reality odborníky, ale v přijímání nejistých rozhodnutí. Politika je sféra rizika. Kdy je třeba na něco vsadit, ale řídit se přitom spíše nosem, intuicí.
Píšu novou knihu, ve které se snaím ukázat, v čem spočívala dovednost pěstování politiky. Skutečné politiky. Takové, která měnila světě ve směru, který nebyl docela jasný. To bude o velkých lidech, kteří to uměli dělat.
Tedy?
Richelieu, Bismarck, Churchill, de Gaulle. Piłsudského jsem škrtl.
Protoe?
Byl to génius, ale meziválečné Polsko se mu přece jen nevyvedlo. Země se čtvrtěmi dělnických slumů, rolníky, kteří přede němi hladovějí, a lavicovým ghettem (místem pro idovské studenty; překl.) na univerzitách.
Vezměme si Churchilla. S nejvyšším úsilím vybojoval, aby se po poráce Francie vypověděla válka Hitlerovi, protoe většina britských politiků byla pro uzavření míru. Hitler nechtěl útočit na Anglii, v zásadě ji miloval. A jen Pánbůh ví, z čeho to Churchillovo rozhodnutí vyplývalo, vdyť přece nevěděl, e vyhraje, měl pouze své intelektuální a morální preference. Vsadil na svoje. Kdyby ovšem poslouchal experty, tak by uzavřel mír. Stejně tak kdyby měl deliberativní demokracii – to je v poslední době moderní blbost –, pak by udělal rychle referendum a taky by uzavřel mír.
Ale o čem by to mělo svědčit? e experti jsou k ničemu a demokratické hlasování je taky na nic?
Ne. To svědčí jenom o tom, e neexistuje politika bez vynikajících osobností. Politiku dělají jednotlivci, kteří se objevují neznámo proč, neznámo odkud a mění běh dějin. Kdyby nebylo Monneta, který ovlivnil Schumana, nebylo by Společenství uhlí a oceli a potom sjednocené Evropy.
Liberální demokracie představuje jenom šťastnou shodu okolností. A lidská práva stejně tak. Snad je to, e jsme zakázali mučení, jenom příjemná vsuvka v dějinách. Není to korunování nějakého přirozeného procesu vývoje lidstva, jak o tom blouznil Fukuyama a pár jiných předtím.
To je málo povzbudivé, e jsou lidská práva jenom náhoda.
Jistě. Ale kdy si to uvědomíte, přestanete sedět u televize a pít pivo. Protoe pokud je to shoda okolností, a nikoliv nevyhnutelná vývojová etapa, pak snad je třeba se zajímat, jakým směrem se to všechno ubírá, ne? To za vás nezařídí ani experti, ani historické zákony, ba ani fatum svobodného trhu. Musíte vy sám.
V tom čemsi, čemu dnes říkáme politika, vynikající jedinci nejsou. Z nějakého důvodu je výběr pro politiku negativní, zřejmě proto, e rádi volíme takové lidi, jako jsme my sami. A potom od nich dostáváme přesně to, po čem nevědomky touíme – dávku uspávacího prášku. No, moná to není úasné, ale nějak to jde, někdo víceméně ví, co dělat. Take mrzuté sdělení pro dnešek zní, e nyní neví nikdo, co dělat. A oni u určitě ne.
Tuska mám osobně velice rád a litoval bych, kdyby prohrál volby, protoe je inteligentní a čte knihy. Sice hlavně historické, no ale přece jenom čte, co se mnoha politikům nestává. Publicisté si stále stýskají, e nemá vizi. Samozřejmě. Stejně jako ji nemá Merkelová, Cameron, Hollande, to jsou politici tée kategorie. Správci konkursní podstaty, ádní vizionáři. Prozatím jsou dobří, ale kdy nakonec přijde to něco, pak nás nezachrání.
Něco čili co? Pořád to toti nevím.
A nedozvíte se to, dokud to nepřijde.
Je mez, kterou nelze vytyčit za pomoci expertů, ona se však vdy po nějaké době projeví. Mez – nejobecněji řečeno – nespravedlnosti. A ono si to tak jde a jde, a se objeví jiskra a nastává otřes.
Revoluce.
Změna.
Vzpoura velké skupiny lidí, ve kterých se zbytečně vyvolala naděje. Společnost dnes toti vytváří naději, slibuje a zároveň to neumí splnit. V tak masovém měřítku to nikdy dřív nebylo. Miliony lidí jsou vychovávány, ukazuje se jim půvab světa, pouštějí se seriály a do rukou se jim cpou poradce, které křičí můeš víc, rozvíjej se, zlepšuj, ij naplno. Nače se jim řekne tůdle!.
Dokud byly společenské třídy otevřené a existovala obecná šance na postup, působilo to. Ale s tím je to stále horší. Amerika se dlouho zachraňovala mýtem selfmademana. Člověka, který vlastní těkou prací dosáhl vysokého společenského postavení, bohatství a nyní se můe předvádět, jezdit rolls-roycem, kupovat vily a jachty. I pokud mu závidím, nevyčítám mu to.
Protoe v boháči vidím sebe za řekněme třicet let.
To je ono. Naděje. To byl mechanismus, který dovoloval lidem bez reptání snášet rostoucí rozvrstvení. On však přestává působit. Propast u se toti tak rozšířila, e kdybych se kdovíjak rozběhl, nepřeskočím.
Z vaší knihy: Setkáváme se s mírnou hospodářskou krizí, závanou krizí politickou, dramatickou krizí civilizační a moná smrtelnou krizí duchovní. Co je to smrtelná duchovní krize?
Přestali jsme si klást otázky.
Jaké?
Metafyzické. Nikdo například nepřemýšlí, odkud se bere zlo. Tato otázka byla zdrojem intelektuálního pokroku Evropy za osmnáct staletí.
Adam Michnik je snad poslední šéfredaktor v Evropě, který se snaí do deníku nacpat čtyřstránkový text maďarského intelektuála Jánose Kise. Já to samozřejmě čtu, ale přistihuji se zároveň při pomyšlení, e i mně, člověku vychovanému ve světě písma, se takové věci zdají v deníku nepřípadné. To není vina Kisova nebo Michnikova, ale moje. Prostě jsem zblbl stejně jako zbytek světa.
Zdrojem všech našich problémů je úpadek myšlení. V zásadě jde o tohle. Myšlení, které samo sebe bralo neuvěřitelně váně. Soustředit se a přečíst čtyři novinové stránky něčeho zásadního bez vtípků, vsuvek, něčeho, co nebylo zkrášleno atraktivními snímky, krátkým filmem – to je dnes výkon jak výprava na Mars.
Moje průvodkyně duchovním ivotem Hannah Arendtová se domnívala, e myšlení je nejzávanější věc pod sluncem, a pokud se to nebere váně, člověk nechápe svět. A dnes nebereme myšlení váně, je to jen další zábava v trní nabídce. Příjemný způsob trávení času. Dostávám z nakladatelství zadarmo výtisky všech těch knih: jednou o tom, jak vznikl Singapur, druhý den o prapůvodu nějakých rostlin, jindy zas tajné dějiny ruských zvláštních slueb a pak ještě nějaký psychologický poradce.
A co je na tom špatného?
Nic. Jenom e to je nedůleité. To nám má pouze zpříjemnit čas – třeba pojedu do toho Singapuru příští prázdniny? Nebo bude moná skvělé pochlubit se známým, e znám ty zvláštní vodní rostliny nebo vím, proč Lenina ranila mrtvice. Klepy a nicotnosti, oblečené do hávu závaných knih.
A závaná kniha by měla být co?
Filozofie například. Nietzsche například. Nebo dobrý román, který dokáe změnit osud člověka: Mannův Kouzelný vrch, Conradův Lord Jim. Literatura, která vás konfrontuje s fundamentální otázkou: proč iješ?
Jak ít?
Ne! Jak ít?, to je právě typická současná otázka. Najdete ji – spolu se všemi monými odpověďmi – v tisících rádců, kterými jsou zavalena knihkupectví. Neustálá otázka Jak ít? vyplývá z falešného přesvědčení, e lze vlastnit návod k pouití ivota, zachovat se podle jednotlivých bodů a v zásadě se oprostit od myšlení. Čili opět končíme v objetí expertů, kteří za nás mají převzít břemeno odpovědnosti.
Neptejme se jak ít, ale proč. To je nejzákladnější otázka, kterou jsme přestali klást.
Četl jste Ości?
To je tuším nějaký módní Karpowiczův román. Celá Varšava byla nadšená.
Tam je popis domácnosti vzdělanců. Bude se vám to líbit: V nejvyšší poličce, do které u nikdo nesahá, stáli Dostojevskij a Conrad. Spisovatelé odpovídající na otázky, které u nejsou.
To je pravda.
Moná neexistují odpovědi na tyto velké otázky a my to prostě víme?
Samozřejmě. Definitivní odpovědi nejde najít. Ale smysl ivota spočíval v tom, e se hledaly. Dnes se člověk domnívá, e kdy nejsou odpovědi, k čemu by si lámal hlavu otázkou, odkud pochází zlo.
Vdycky to tak bylo. Vdycky se většina lidí točila kolem svých věcí a neptala se, odkud pochází zlo nebo proč ít.
Je tu zásadní rozdíl. Začali jsme Flaubertem, kterého jste vytáhl z poličky. Drama paní Bovaryové, Juliána Sorela, Conradových hrdinů – na rozdíl od našich dramat – spočívalo v tom, e to byli lidé, kteří si uvědomovali důsledky svých činů. To, zda jednali dobře nebo špatně, správně, v souladu se sliby, jaké dali jiným, to pro ně byly zásadní otázky, na které si museli odpovědět, přičem chybějící odpověď byla zdrojem proitků a velkého utrpení. Dnes nedostatek odpovědí nebolí.
Proč je kladení otázek tak důleité? HDP z toho nevzroste.
Kladení základních otázek mi dovoluje formulovat cíle, a tedy ít ve světě, který utvářím, a ne ve světě, kterému se přizpůsobuji. My se u jenom přizpůsobujeme, co je vidět právě na rostoucím počtu poradenství všeho druhu. Na monost radikální proměny světa jsme přestali věřit. Nezaměstnanost? Vdyť je strukturální, nedá se s ní moc udělat. Sociální rozvrstvení? To je neodmyslitelný prvek trhu, bohuel, co s tím. Nízké platy? No co, takový máme pracovní trh. A tak dál.
Naše bezmocnost je patrná taky na nedostatku jakéhokoliv utopického, ideologického myšlení. Nikdo neprojektuje svět znova.
Kladení důleitých otázek. Vymýšlení utopií. Diskutování o idejích. Produkování nových idejí. Čí je to úkol?
Můj. Svatá povinnost intelektuálů.
No a?
Proč neplníme svou svatou povinnost? Protoe se přerušila komunikace mezi politikou, médii a světem ducha.
Kdo to udělal?
Všichni.
Nemá cenu psát pro politiky závané texty, protoe oni je nečtou. ádný politik v ádné zemi se neradí s filozofy. Michael Sandel mi vyprávěl, e ho Obama přesvědčil, aby se stal poradcem v nějakém grémiu, ale potom se nekonalo ani jedno zasedání. Politika u není proměňování světa, ale jen aktuální správa a udrování stavu snesitelného pro voliče. K čemu je tady třeba filozofa?
Dobrá. Politici jsou vinni, média jsou vinna. A vy?
Začali jsme se povaovat za nedůleité, a tak jsme přestali být důleití. Tak to toti funguje.
Vy taky?
Taky. Marginalizace myšlení nastávala v Polsku rychle a fantasticky. Po roce 1989 stačilo několik let, a u nikoho nezajímaly závané texty. Viděl jsem to, kdy jsem redigoval Res Publiku.
Píšete toto: Ve svobodném Polsku se ani nám v Res Publice ani nikomu jinému na ádném jiném místě nepodařilo vyvolat ani jednu veřejnou debatu, která by se týkala problémů skutečně zásadních. Je to tak zlé?
Samozřejmě. Všechny debaty, které nás nyní rozohňují, se točí – s prominutím – kolem zadnice a okolí. Týkají se otázek souvisejících se sexuální morálkou. A to není střed ivota společnosti včetně tak závané věci jako potraty. Pokrokové elity se začaly věnovat pohlavní a sexuální nerovnosti, a přitom naprosto ztratily z očí prosté nerovnosti ekonomické, které jsou skandální. Co bychom se zabývali nějakými sociálními kategoriemi z 19. století, máme novější, zajímavější. Obyčejné lidi s jejich obyčejnými problémy jsme takto odevzdali napospas zpitomělé pravici, která jim slibuje všechno.
Píšete: ádné analýzy, popisy nebo výzvy nezpůsobily, e by si jakákoliv moc jasně uvědomila rozsah polské bídy, rozměry politického a hospodářského podvodu, nače by se snaila se těchto problémů chopit. Trváte na tom?
Nic se nezměnilo.
Tak dál: Polsko je země brutálních a hlubokých rozdílů. Kdy potom zapínám televizi a vidím, o co se přou, vidím naprostý nedostatek elementární lidské solidarity. Ano?
Samozřejmě.
To svobodné Polsko – se sociální nerovností, zástupnými spory, zblblými médii, hloupými politiky – nám vybudovala vaše generace. Vy a vaši kamarádi z opozice. Hanba?
Obecně ne. Ono není tak příliš špatné. Řeknu to jinak: je stejně špatné jako jiné demokratické země.
Jak tak se vám povedla jen volnost. Rovnost a bratrství jste si odpustili. Proč?
Protoe to byla od začátku písnička o svobodě.
My jsme byli odtrení od reálných lidských problémů. Z našeho hlediska šlo přece v té celé revoluci o svobodu. Například problémy s cenzurou v PLR. Kdo je měl? Pro 97 procent Poláků to vůbec nepředstavovalo ádnou potí. A pro nás naopak to byl problém základní, e škrtají nebo zakazují tisknout to, co člověk v potu tváře vyprodukoval.
Svoboda byla pro nás nejdůleitější, absolutně. Ona nám stačila. A otázky sociální solidarity, bídy na venkově, státních statků, nerovnosti... Chyběla nám představivost.
To snad je základní předpoklad vzdělance, aby měl představivost, ne?
Já se neomlouvám, já vysvětluji.
Státní statky byly v roce 1991 rozpuštěny jedním škrtem pera. Několik set tisíc lidí se ze dne na den mohlo jít klouzat. Jednou to bude učebnicový příklad, jak se nemají dělat reformy přes mrtvoly. Ale to můeme vědět dnes. A tehdy jsme ovšem kolektivně levitovali na hladině jisté fikce, kterou jsme ostatně zdědili po opoziční literatuře.
Fikce?
Fikce svobodného trhu. Kniní. Nejdůleitější knihy byly tehdy dvě: Hayek, Svobodný trh a svoboda a Popperova Otevřená společnost.
Působila ta hrozná fikce. Přesvědčení, e svobodní lidé sami najdou své místo. A e svobodné hospodářství přijme jakékoliv mnoství pracovníků, stačí je rozhýbat. Co se částečně stalo.
Kde se to stalo? V Lodi na Bałutách? V někdejších státních statcích? Druhá generace ije na podpoře.
Chyběla nám představivost.
Empatie.
Představivost.
Vychovaly mě ty vaše podzemní bulletiny a manifesty, ve kterých jste psali, jaká je to nádherná solidarita mezi lidmi a e ve svobodném Polsku bude konečně spravedlnost. Kdy konečně svobodné Polsko přišlo, bylo mi patnáct, běhal jsem v tričku Jacek Kuroń náš poslanec a naivně jsem si myslel, e mé idoly celé dny uvaují, jak to udělat, aby byla spravedlnost.
Je mi líto.
Mluvili jste vůbec o sociálních otázkách? O rovnosti například?
Ne.
Do roku 1990, kdy se sešla skupina vzdělanců, jsme ovšeme vedli závané rozhovory. O tom, jak vyřešit různé problémy, o prioritách pro Polsko. Potom to z rozhovorů zmizelo v přesvědčení, e se pouto mezi rozumem a mocí přetrhlo. Co se budu zabývat věcmi tohoto světa, kdy nikdo neposlouchá – u jsem vám ten mechanismus vysvětloval.
Tak o čem dnes rozmlouvá polský intelektuál, kdy potká jiného polského intelektuála?
Teď? O ivotě společnosti vůbec ne. Někdy o knihách. O vtipech se mluví. Aha, v posledních letech se rozhovory soustředí na boj o univerzity, kde se zavádějí principy trní konkurence, co nám můe rozbít vědu.
Ovšem. Kdy přišlo koště svobodného trhu na univerzity, tak si o tom konečně povídáte, protoe vlastní zadnice bolí.
Slušelo by se vám tuhle nepříjemnou poznámku nějak vrátit, ale bohuel nevrátím, protoe máte svatou pravdu.
A o Kaczyńském.
Ano. Mluví se. Vděčné téma.
Protoe polský vzdělanec se věnuje nenávisti ke Kaczyńskému. To ho opodstatňuje.
Působivá téze, ale nepravdivá.
To je vaše jediná vášeň. Nerozčilují vás sociální nerovnosti. Morální pobouření je vyhrazeno pro Kaczyńského. Pohodlné.
Prosím vás! Nelze se od Kaczyńského oprostit a nezabývat se jím. Kdy vám chce někdo podpálit vlast, nebudete reagovat? Elita nereagovala na smolenské nesmysly (tvrzení, e katastrofa polského vládního letadla byla důsledkem atentátu; překl.), a to byla chyba, protoe se rozmohly.
Znal jsem Jarka a Lecha, to jsou mí dobří kamarádi. Ale všichni jsme generace otroctví. V Jarkovi jsou celá loiska averzí, protoe byl druhořadým opozičním aktivistou. Stejný problém má hodně vzdělanců, kteří se objevili v Solidaritě. My jsme přece byli jenom poradci, Wałęsa mohl kdykoliv kadého kopnout do zadku, co ostatně někdy dělal. V jistém smyslu je polská politika pořád rozhovor starý třicet let – o tom, kdo je větší hrdina, a léčení oněch komplexů.
Mě to vůbec nebaví, e se pořád zabýváte těmi historkami.
Dočkáte se brzo. Můj druh je spíš na vymření.
V Ústavu pro veřejné otázky plánujeme knihu k 25 letům svobodného Polska. A víte co? Pozval jsem výhradně autory z mladé generace, narozené v letech 1975–1985. Oni vycházejí z jiné skutečnosti. S nesrovnatelně větším sociálním cítěním, to je zřetelný rozdíl.
Kdyby nepřišla druhá světová válka, konaly by se v roce 1940 v Polsku volby do Sejmu. A víte, kdo měl kandidovat? Mladí lidé jménem Kisielewski, Stomma, Giedroyc, Turowicz a Bocheński. Nebýt Hitlera, právě tito mladí lidé by převzali moc a změnili by Polsko. Bylo by spravedlivější, bez lavicových ghett a s agrární reformou.
Mladý Bocheński psal o tehdejších politicích, e není dobré, kdy moc převezme generace otroctví. Toté se týká nás.
Magazyn Świšteczny Gazety Wyborczej, 8. února 2014; pro české vydání zkráceno.
Grzegorz Sroczyński (1974) je novinář, autor mnoha oceňovaných interview.
Marcin Król (1944) je filozof a historik.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.