(nebo té Cestou do Snykrz)
Bratr a jeden rodinný přítel mi nedávno jak tak zapojili funkční set top box, take mohu u zase koukat na televizi. Televizor (francouzský) mám od roku 1995, co dělá devatenáct let, a dosud neměl sebemenší poruchu; můj předchozí set top box skončil zhruba po třech letech: názorná ukázka toho, jak někdy kolem roku 2000 přešla světová trní ekonomika cílevědomě na obchodování šmejdem. Však se ádné spotřební zboí netočí rychleji ne to, které musíte po půl roce vyhodit. Výrobci a obchodníci by byli hloupí, kdyby zásobovali lidi kvalitou. Výrobek, který dlouho vydrí, není v jejich zájmu. Značkový svetr vyrobený pro západní firmu asijskými otroky po půl roce zcuckovatí, ale zákazníci jsou za malý vyšitý či našitý motiv ochotni platit jako mourovatí a školní mláde kvůli tomu jímají celoivotní komplexy. Mladý vrah v dětství trpěl tím, e mu rodiče nemohli nebo nechtěli koupit hadr od Armaniho. (Jiná cesta, jak rychle točit zboí, je permanentní, hysterická, zbytečná inovace, jak se děje tradičně v módě a nově v oblasti počítačové techniky.)
Zboný Pascal by to připsal na vrub klamavé mocnosti zvané představivost, Ludvík Vaculík ve svých lepších letech by řekl, e lidstvo je nějaké blbé.
Díky zprovozněnému přijímači jsem zaznamenal, e televizní reklama (ač se to zdálo nemoné) má pořád kam upadat. Doposud byl a většinou dál zůstává základem jejího apelu příslib nějakého zlepšení: klient se zbaví lupů a nadýmání, take bude krásnější, čistější, zdravější, voňavější, normálnější, proije něco výjimečného (např. pravou svěest), bude se cítit lépe (půjde-li do Snykrz, čemu moc nerozumím, v češtině posíláme lidi třeba do Prčic nebo ještě o kus dál – ale Snykrzy jsem v atlasu České republiky nenašel), jeho osobnost a jeho důstojnost budou uznány (změní-li banku), bude málem nesmrtelný nebo sexuálně neodolatelný nebo alespoň ušetří.
Mezí této pobídky bylo dosaeno téměř geniální formulací buď sám sebou, pij Coca Colu. Vlastně se tak nenabízí ádné zlepšení, jenom jakési stvrzení: mám prostě být to, co jsem, ať je to cokoli, ale do toho, abych to opravdu byl, přece jen něco chybí, naštěstí jen maličkost, která se za pár korun spraví: musím pít jistý velmi rozšířený nealkoholický nápoj. Všichni, kdo jej pijí, získávají osobní jedinečnost. Osobní jedinečnost znamená být jako všichni: paradox stádního individualismu. Zisk, který z toho plyne: s předraeným značkovým nápojem lacino získané vědomí vlastní hodnoty. Individualitou snadno a rychle: a nekup to! Co je pod tím pozlátkem, to si člen cílové skupiny samozřejmě nedomyslí, právě proto, e je sám sebou: Buď sám sebou, to jest nulou!
Zdálo se to nemoné, ale speciálně česká reklama se vydala právě tímto posledním směrem, jen v mnohem hrubším stylu: u nic nezakrývá, naopak otevřeně staví na tom, e odběratelem propagovaného zboí (zvlášť má-li to být mu) je hulvát, pablb a uboák, chválí ho za to a povzbuzuje, aby jen zůstal takový, jaký je, protoe zrovinka takovým se její tovar líbí.
Tak třeba v jakési hospodě plné lidí staví hostinský na pult plný půllitr a tvrdí, e je poslední (jde tudí o podnikatele zjevně neschopného, ale úspěšného, jak je u nás zvykem). Všechno ztuhne v očekávání lítého boje, kdy tu se k pultu šine (slovo šine je naprosto přesné) sémanticky pozoruhodné individuum: zjevem (morfologicky) je to poněkud opotřebovaný relikt normalizace, retrospektivní disident a očividně pravicový hypízník, který dál hrdě nosí znaky svého někdejšího tajného remcání (dlouhý kudrnatý vlas a knírek, moná má představovat českého lva), vystupováním (řečí těla) nadutý hňup. Barová enština mu dost vulgárně naznačuje, jaké potěšení mu hodlá poskytnout, kdy jí poslední pivo přenechá, ale to na něj neplatí: chlapsky drapne půllitr, vyzunkne ho, otře knírek od pěny a odchází (bez placení). Na enštinu přitom dělá rukou gesto – ne přímo zvednutého prostředníku, ale zvednutého telefonního sluchátka: kdy o mě tak stojíš, zatelefonuj. Co je v té reklamě jediný dvojznačný prvek: buďto si jako pravý dacan váně tak věří, i kdy nemá sexepílu, ani co by se za nehet vešlo (český mačo ádný sexepíl nepotřebuje, protoe česká enština si prostě nemůe pomoct), nebo dává naopak najevo, e sexuální nabídce nikdy nevěřil a e pivo je v ivotě chlapa jediné, co nikdy nezklame. (Neboli je to zkušený nibelung.)
Mimochodem, vulgarita českého erotismu mě vdy ohromovala. Chlap krkne, zašťourá se v zubech a enská v ucourané spodničce u jako omámená sama leze do postele. (Fakt jsem rád, e mě tohle nepostihlo.) Pojetí české krásy a české vznešenosti stojí na principu jakýpak copak. Být milosrdný k vlastní ošklivosti je jistě hodno chvály, a je to i předvídavé; horší je zakládat si na ní.
Reklama s heslem I mui mají své dny byla ještě sémiologicky decentní a vlastně inteligentní (popíjející mladí mui při své důvěrné blízkosti fyzicky odděleni nepatrným prostorem mezi balkóny). Teď se v nové reklamě mui svolávají jako političtí disidenti ke groteskní hořké přísaze, kteráto přísaha zní: Nevyměkneme! Výsměch kadé politické mobilizaci: šťastná to země, kterou ohrouje pouze zhýčkanost a v ní je nevyměknutí zajištěno hořkou přísadou v kořalce! A věru nepřejte si vidět Čecha, kdy se zatvrdí! Hromádka – člověk ani neví, čeho. Tekutý hněv, jak říkají současní filozofové. No, tekutý určitě bude, ba čím dál tekutější, ale je to opravdu hněv? Za těchto podmínek je kadopádně jasné, e nevyměknout cestou do Snykrz nám dá opravdu zabrat.
Naštěstí v tom nejsme sami. Tekutému hněvu holduje celá Evropa. Tekutý hněv se pozná podle toho, e čím je ho víc, tím hloub se topíme v břečce. Viz právě skončené evropské volby. Skoro mi začíná připadat, e příčinou oné tekutosti a oné břečky je hloupost. To hloupost je hlavní svízel globalizovaného světa. Postihuje všechny, od bohatých a mocných na všech stranách (viz ukrajinská krize) po ty malé a nevýznamné, kteří k volbám buď nejdou, nebo jdou, a je to prašť jako uhoď. Ne e by byli hloupí úplně všichni lidé, ale kdy se to sečte (a zvlášť dnešní demokracie je zaloena převáně na sčítání a zapomněla násobilku), hloupost má vdycky navrch.
Je známo, e Gustave Flaubert byl hloupostí celoivotně posedlý, a mnozí lidé, zvlášť ti hloupí, v tom vidí jenom bezvýznamnou libůstku génia (vdyť i génius sám je vcelku nevýznamná odchylka). Jene Flaubert měl pravdu: jak to, e nebereme hloupost váně? Vlastně moná o ničem jiném nepsal. Je to přece jeden ze základních kazů lidstva, skutečný prvotní hřích, temná, nikdy neosvětlená odvrácená strana rozumu, stejně všudypřítomná jako rozum sám. Za kadým rozumem se jako stín táhne jeho nerozum (jak to, e si ho Descartes nepovšiml?), před hloupostí není ádná myšlenka v bezpečí, i kdy se zaklíná osvíceností, neexistuje nic, ádný názor, ádná představa, ádná moudrost, které by hloupost nedokázala zachvátit, zmocnit se jich a s jejich vynaloením ničit lidem ivot. Hloupost má (nejen u Flauberta) své pěšáky, své oběti, své mučedníky, a má také své vítěze, své Úspěšné.
Ať se hloupost tváří nevinně, ctnostně, sebevědomě nebo ublíeně, vdycky říká: já přece nestojím za řeč! Je těké najít proti ní obranu. Jak zaznamenal Paul Valéry, rozum do ní nevidí. Ještě před čtvrtstoletím se mohlo zdát, e je zvlášť vydatně koncentrována v sovětském panství, take (za nepodloeného předpokladu, e její kvantita ve světě je konstantní) je před ní zbytek světa víceméně chráněn (s jihoamerickými nebo africkými diktaturami a s asijskými despociemi jsme přímou zkušenost neměli). Dnes to vypadá, e stupidita nejvíc nahlodává tu část světa, na ní nám záleelo, a e je to zase chyba takříkajíc systémová. A tak ve mně začíná hlodat pochybnost, zda vůbec stojí za to hájit a bránit systém, v něm se hloupost stala zase určující silou.
Ale je to, co ve mně hlodá, opravdu pochybnost? Není i tohle spíš červ hlouposti? Přinejmenším je asi záhodno jistou naději opustit: lasciar questa speranza.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.