Jste zde: Listy > Archiv > 2014 > Číslo 3 > Vladimíra Dvořáková hovoří s Václavem ákem: Zákon o státní slubě aneb Co je třeba si pohlídat
Nesporně mají pravdu ti, kteří zdůrazňují, e neschopnost státu efektivně řešit problémy, čerpat peníze z Evropské unie, odstranit rozsáhlou korupci a všudypřítomný klientelismus do značné míry souvisí s chybějícím zákonem o státní slubě. Zmínit potřebnost zákona patří ji delší dobu k dobrému tónu, prezident dokonce podmiňoval jmenování vlády jeho přijetím v prvním čtení. Prezidentovu přání se vyhovělo, a tak bylo třeba urychleně připravit komplexní pozměňovací návrh; teď se čeká, co s návrhem udělá projednání v parlamentu. Ideálně netransparentní příleitost, aby se do zákona nenápadně vloudilo cosi, co půjde mimo jeho logiku. Veřejnost by měla tedy zbystřit pozornost, ale diskuse se příliš nevede. A tak jsme se dohodli, e si uděláme vlastní diskusi, a protoe jako kantorka většinou na dotazy odpovídám, vybrala jsem si pro změnu roli tázajícího. -vd-
Nejdříve to nejzákladnější. Zákon má přinést profesionální, nepolitickou a efektivní státní slubu. Většina dokáe asi pochopit, e chceme odborníky, aby stát fungoval, třeba byl schopen vyplácet sociální dávky či registrovat motorová vozidla, proč ale má být nepolitický? Politici jsou přece zvoleni a úředníci by měli plnit jejich příkazy!
Teoreticky nepochybně ano. Je ovšem třeba dodat několik ale. Podle Bible přišel čas překovat meče na pluhy, ovšem ve stejné knize najdeme, e přišel čas překovat pluhy na meče. V Itálii momentálně řeší problém, co udělat se strnulou státní správou, která je schopna úspěšně odsabotovat jakoukoliv reformu. My máme opačný problém. Státní správu vlastně nemáme, stát řídí političtí diletanti se svými známými a známými známých.
A doposud si politické reprezentace zvykly se ve státní správě chovat jako na dobytém území. Rozparcelovaly si ministerstva mezi partaje, natahaly si tam fůru poradců. Běně měnily šéfy odborů, ale třeba v investičních odděleních, kde se rozhoduje o penězích, se změny týkaly a referentů. Aby se věrchušce nikdo nemohl dívat na prsty, pochopitelně. Je zřejmé, e s tím je třeba skoncovat. Proto je omezení vlivu politiky na chod státu úkolem číslo jedna.
Transformace státní správy ale vůbec neznamená, e by měla zmizet politická odpovědnost za řízení resortu, kterou musí nést strana, její ministr resort řídí.
Můeme si odněkud vzít vzor?
Obávám se, e ne. Neexistují dvě země, které by měly stejně organizovanou státní správu. Vdy se vyvíjela v čase a v politickém zápase. Můeme se pouze inspirovat. Navíc vznik kvalitní státní správy, která by pruně koexistovala s politickou reprezentací, jako třeba v Kanadě, je záleitost na léta, ne-li desetiletí; ve stávající situaci v České republice má šanci na prosazení spíš relativně jednoduchý transformační zákon, který by odstranil největší excesy a umonil postupný vznik odborně kompetentní státní správy.
Dosáhnout toho, aby ministr politickou odpovědnost mohl nést, tedy měl kolem sebe spolupracovníky, jim věří, ale současně aby nemohl libovolně měnit úředníky, dalo předkladatelům pozměňovacího návrhu hodně práce. Nakonec se myslím kompromis podařil. Ministr bude mít právo navrhovat paritní počet členů komise, která bude vybírat státního tajemníka, v případě sporu nebude však moné pominout názor profesionální státní správy.
Zákon o státní slubě mění postavení úředníka z hlediska pracovněprávního. Proč pro státní zaměstnance nestačí Zákoník práce?
Ještě před dvaceti lety by se na základě příkladů z vyspělých zemí dalo odpovědět mnohem snáz. Není náhoda, e se v anglicky mluvících zemích označuje státní správa termínem civil service, doslova tedy občanská sluba nebo sluba občanům. To slovo civil je třeba číst jako protiklad k political. Zatímco politická scéna je místem stranického zápasu, kde se střetávají strany, které nutně někomu straní, má občanská sluba slouit všem bez rozdílu. Civil servant, doslova sluha občanů, U nás státní úředník, by tak měl být reprezentantem obecného zájmu.
Aby byl motivován se takto chovat, musel být historicky chráněn před dvojím korumpujícím vlivem: jednak před tlakem politické moci, jednak peněz. Před tlakem politické moci ho chránila definitiva, před tlakem peněz benefity. Státní úředník si mohl být jist, e při změně politické reprezentace ho nikdo nebude moci místa zbavit, měl relativně slušný plat proti ostatním zaměstnancům, lepší podmínky pro nemocenskou, dovolenou, a pokud neprovedl ádnou nepřístojnost a nezapletl se do skandálu, i velmi slušná penze tvořily motivaci proti svodům korupce.
Bohuel časem došlo k erozi původní představy. Ukázalo se, e definitiva v mnoha případech zabraňuje, aby se státní správa mohla rozloučit se zcela neschopnými úředníky. Finanční svody neoliberálního prostředí po pádu elezné opony zase nabouraly odolnost mnohých vůči korupci. Útok na étos státní sluby a pokusy o její privatizaci k tomu jenom přispěly. Benefity zejména v penzijním systému zase začaly zatěovat státní rozpočet. Výsledkem je i ji zmíněný politický zápas proti zkostnatění státní sluby v Itálii a snaha ořezat výhody státních úředníků v jiných zemích.
Autoři českého návrhu sluebního zákona tak stojí skutečně ve sloité situaci: chtějí mít kvalitní státní správu, nemají však příliš peněz na benefity a nemohou si dovolit ani definitivu, protoe vzhledem k současnému stavu státní správy by její zavedení způsobilo víc komplikací ne uitku. Tento problém se Zákoníkem práce nevyřeší.
Mohou se spolehnout na jediné: pokud státní úředníky ochrání před svévolí politické reprezentace, posílená jistota místa ve státní správě bude v současné nejisté době vytvářet významný motivační prvek. Musí však zajistit, e se svévole nepřesune do zkoušek a výběrových řízení.
Poslední argument: státní úředník bude mít omezena některá práva, například nebude moci dělat melouchy. To je moné udělat ve veřejném zájmu, nikoliv Zákoníkem práce.
Právě zkoušky a výběrová řízení mohou zamýšlený efekt zcela posunout. Začněme výběrovým řízením. Vdy by měly být jasné poadavky na kvalifikaci, u vyšších míst pak vdy i poadavek praxe ve státní správě. Ale samozřejmě je podstatné, jak budou vybíráni členové výběrové komise. Nebylo by dobré, aby tam byli i externisté? Třeba kdyby byl veřejně přístupný seznam moných externích členů v daném resortu, je by třeba vybíral los, tedy pokud by to nebyla karlovarská losovačka?
Asi bude třeba odlišit zkoušky pro řadové úředníky a zkoušky pro nejvyšší patro státní správy. Podle stávajícího návrhu budou komise tříčlenné a dva členové musejí být státními zaměstnanci. Obecnou část zkoušky bude zajišťovat generální ředitelství, take nebude ovlivnitelná jednotlivými ministerstvy.
Jako záruku bych viděl, aby se do výběrových řízení pro nejvyšší příčky státní správy zapojili externisti – něco jako dvojčata, která posuzovala připravenost České republiky na vstup do Evropské unie. Sníila by se šance, e se bude vybírat po známostech. Pochybuji však, e se něco podobného stane.
Co se týká vzdělávání, nyní se diskutuje hlavně vstupní zkouška. Má být, či nemá být? A v jakém rozsahu?
Trvalé vzdělávání a přezkušování úředníků je pilířem státní správy. Úřednická zkouška by měla být povinností, v kadém případě u představených, tedy u šéfů. Samozřejmě je otázka, zda by vstupní zkouškou měli procházet pracovníci, kteří působí ve státní správě ji řadu let. Podle posledních zpráv nebudou muset skládat úřednickou zkoušku všichni úředníci. Na jednu stranu je to pochopitelné, protoe vládu tlačí čas, ale uznávání praxe a vzdělání můe notně narušit kýenou kvalitu státní správy. Vstupní zkouškou však vzdělávání jistě nekončí, přezkušování se bude opakovat. Důleité je, aby všechny záleitosti okolo vzdělávání a zkoušek centrálně řešilo Generální ředitelství státní sluby. Víceméně se s tím zatím počítá.
Vzdělávání je velmi důleité nejen z hlediska kvality státní správy, ale i z dalších hledisek. Myslím, e o tom něco vím. Kontrola vzdělávání můe vytvářet velmi silné vlivové vztahy, zavazovat si pracovníky státní správy. Vezměme jen kauzu Fakulty právnické v Plzni – podivně tam studovali vysocí státní úředníci, policisté, politici. A také – vzdělání je bohuel velký kšeft. Mám obavy, e se někdy vysokým státním úředníkům platilo školné na soukromých školách, kde pak dostávali titul bakalář či magistr nebo absolvovali kursy MPA a MBA, které u nás vůbec nejsou akreditované, a tudí ani kontrolovatelné. Také takzvané celoivotní vzdělávání, které pak bylo uznáváno jako základ vzdělávání vysokoškolského, bylo velmi populární. Občané zřejmě přispívali na zisky podnikatelů se vzděláním a na tituly papalášům. Myslím si, e by bylo dobré minulou praxi analyzovat.
Naštěstí si to vláda uvědomuje. Podle Jiřího Dienstbiera se vláda chce vyvarovat jakémukoliv outsourcingu v této oblasti. Vzdělávání ve všech oblastech bude metodicky vedeno, řízeno a kontrolováno Generálním ředitelstvím státní sluby, které zabrání účelovým manipulacím a vyvádění veřejných peněz právě přes vzdělávání zaměstnanců správních úřadů. Máš ale pravdu, e by v takových případech měla být úřednická zkouška povinná.
Ještě jedno citlivé téma... Platy a odměny. Minulá vláda v rámci velmi specifického boje proti korupci chtěla dosáhnout poměru 60 procent tarifního platu a 40 procent odměny, přičem o odměnách vlastně rozhodovali politici. Pokud by se úředník bránil neetickým či dokonce nezákonným příkazům (písemně se ale nedávaly), mohl se dostat do velkých finančních potíí. Na druhé straně bylo moné dávat obrovské odměny, o nich nikdo nechtěl podávat informace. Budou moci politici ovlivňovat příjmy státních úředníků?
Podle stávajícího návrhu mohou odměny dosahovat 25 % platu bez odměn. Je to skutečně neobvyklé, ve světě se to pohybuje kolem 10 %, ale asi tím vláda řeší problém, e nemá peníze na zvednutí tabulkových platů. Podstatné je, e politici by do jejich stanovování dle stávajícího návrhu zasahovat neměli.
Je zde několik nových funkcí. Vzniká Generální ředitelství státní sluby, které bude státní správu řídit. Bývalá vláda argumentovala, e například post generálního ředitele státní sluby je příliš drahý a vlastně zbytečný.
Argumentaci předchozí vlády nelze brát váně. Takzvaný Zákon o úřednících, kterým chtěla nahradit sluební zákon, byl parodií, která by legalizovala stávající neudritelný stav. Současný návrh představuje veřejnoprávní úpravu, tedy bude existovat hierarchie, je musí být zakončena hlavou zajišťující zrušení bezprostřední vazby na výsledek voleb. Jak je to důleité, je vidět na příkladu nejvyššího státního zástupce. Kdyby se měnil po kadých volbách, stěí bychom se posunuli v zápase s hospodářskou kriminalitou tak, jak se to stalo v posledních letech.
Generální ředitel státní správy bude obdobou nejvyššího státního zástupce. Samotný úřad bude garantem jednotného konceptu státní správy. Protoe za výkon státní správy odpovídá vláda, je logické, e vznikne při Úřadu vlády. Generálního ředitele by také měla vláda jmenovat. Ingerence prezidenta do jeho jmenování, jak ji navrhovala Rusnokova vláda, je nelogická a v případě prezidenta, který nechápe, e některé jeho pravomoci mají ceremoniální charakter, dokonce nebezpečná. Ovšem ještě důleitější ne jmenování je způsob odvolávání. V kadém případě by se mělo jednat o postup podle předem stanovených kritérií, přezkoumatelný soudem. Tak také návrh vypadá.
Dobře. Bude ho jmenovat vláda, ale jak zabránit, aby to nebyla další trafika pro vyslouilé politiky či spolustraníky, a tím se vlastně politický vliv na státní správu ještě neposiloval? Nemluvě o tom, e to můe být člověk zcela neschopný.
Zabránit se nedá ničemu. Vzhledem k tomu, e ho bude vybírat koaliční vláda, a pokud bude rozumná, bude to konzultovat s opozicí, existuje jistá šance, e vyberou někoho, kdo skutečně profesionálním státním úředníkem bude. Takoví lidé kupodivu existují. Stačí připomenout bývalého ombudsmana Varvařovského. Nejde toti jen o odbornost a praxi ve státní správě – takových lidí jsou mraky, ale o samostatnost a mravní integritu. Kvalitní soudce by proto byl dobrým kandidátem.
Jak je to s náměstky a státním tajemníkem? Diskuse okolo nich byla poměrně komplikovaná.
To je pravda: nakonec pozměňovací návrh obsahuje jednak náměstky pro řízení sekcí, co jsou vlastně klasičtí profesionální náměstci, slouící v hierarchii státní správy, jednak náměstky členů vlády, kteří nejsou náměstky pro řízení sekcí; to jsou de facto političtí náměstci, kteří se nepodílejí na řízení ministerstev, zastupuji ministra navenek, zejména v Parlamentu. U nás překvapivě mohou ministra zastupovat i na vládě. Jeden z náměstků pro řízení sekcí na ministerstvu nebo na Úřadu vlády bude státním tajemníkem – nejvyšším státním úředníkem na ministerstvu.
Podstatné je, e náměstci pro řízení sekcí se budou vybírat z okruhu osob, je splňují poadavky na představené (úředníky ve vedoucích postaveních) ve státní správě, budou tedy mít určitou praxi ve státní správě, vzdělání... To by znamenalo, e po určité době bude státní správa na ministerstvech sloená z profesionálních úředníků.
Na druhé straně docela logicky vyznívají argumenty, e by ministr měl mít šanci vybrat si spolupracovníky. Nést politickou odpovědnost, ale mít kolem sebe lidi, kterým nevěřím, se kterými se těko spolupracuje...
To je určitě pravda, ale při vyjednávání zákona se kladl velký důraz na to, aby se kompetence ministra vybrat si spolupracovníky nemohla zvrhnout ve svévoli.
Všichni ale víme, e se na úřadech objevovali a objevují nejrůznější poradci, kteří ovlivňovali rozhodnutí, přitom nenesli odpovědnost a neměli ádnou oficiální pozici. Na poradce se nevztahuje sluební zákon, většinou přicházejí a odcházejí s politikem, ale nemělo by být jejich postavení nějak upraveno?
Zákon zavádí výjimky pro poradce a zaměstnance ministrů, kteří budou tvořit tzv. kabinet. Zákon však zavádí stejnou právní úpravu i pro náměstky. I náměstci budou moci mít kabinet, jeho členové nebudou podléhat zákonu o státní slubě. Upřímně řečeno, dovedu si představit, e to můe být trojský kůň v zákoně.
Pochopila jsem dobře, e ani tento zákon nezabrání, aby si premiér či ministr přivedl jako šéfa kabinetu paní bez dokončené vysoké školy a dával jí statisícové odměny? Nebo e vedle premiéra bude mít kancelář lobbista, který sice nebude brát plat, ale bude fakticky premiéra řídit?
O penězích by měl rozhodovat státní tajemník. Riziko lobbingu v bezprostředním okolí ministra či náměstků bohuel vyloučeno není.
Hodně kritiků říká, e přijetím sluebního zákona se zakonzervuje současný stav a mnoho neschopných lidí, respektive klientelistických sítí, zůstane definitivně ve státní správě. Navíc je patrně snaha některé lidi do určitých postavení dostat ještě před platností zákona. Je to střednědobý či dlouhodobý problém?
Takové riziko nepochybně existuje. Mimochodem, zápas o to, kdo obsadí Generální ředitelství státní správy, byl jedním z důvodů, proč sluební zákon není dodnes účinný. Naštěstí definitivně to tak být nemusí. Kromě zkoušek, které ovšem mohou šikovní úředníci s klientelistickými vazbami skládat bez problémů, by mělo hodně záleet na definici a interpretaci bezúhonnosti. Úředník, který nosí carevně dárečky nebo se vyskytuje na párty pořádaných lobbisty, nemá ve státní správě co dělat. Čištění státní správy by měl být trvalý proces. Snad je zbytečné dodávat, e předpokladem je, aby kápa neseděla ve vládě. O to by se měli postarat voliči.
Mimochodem, bezúhonnost fakticky řeší i problém lustrací. Na rozdíl od lustračního zákona, který je plošnou revoluční normou, bude zapletení s represivními slokami komunistického reimu konečně posuzováno na základě individuálního přezkumu.
Je ještě nějaký problém?
Nepřipadá mi logické určení institucí, na které se sluební zákon nemá vztahovat. Jde o takzvané nezávislé regulační orgány, jako je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů, Úřad pro ochranu hospodářské soutěe. Zákon jejich vedení vylučuje ze struktury státní sluby. To je v současné situaci pochopitelné, protoe tato vedení jsou volena. Ovšem do budoucnosti je třeba uvaovat o reformě, která by zajistila, e se vedení regulace, je má být nezávislá, sjednotí a jeho členové budou mít kvalifikaci soudců.
Na co si dát pozor?
Teď bude nejdůleitější sledovat kompromisy, proti návrhu zákona se zvedne mračno námitek. Zaitá praxe byla tak sladká, e se s ní nebude spousta politických stran chtít rozloučit. Neméně velký, ne-li větší tlak vznikne i ze strany státní správy samotné. Úředníci budou vnímat zkoušky a hodnocení jako své existenční ohroení.
Koaliční pozměňovací návrh silně omezil benefity, například přilepšení k penzi, které obsahovala původně Vladimírem Špidlou navrhovaná norma. Dá se tedy říct, e cukru je málo, zato biče je dost. Proto očekávat nadšení ze sluebního zákona v ádném případě nelze. Teď bude třeba pečlivě sledovat, jaké pozměňovacími návrhy budou předkládat nejrůznější aktéři. Udret zájem veřejnosti o tak sloitou normu bude nepochybně velmi těké.
Ale pokud se nepodaří zákon uhlídat, aby byl alespoň krokem vpřed, z marasmu se nedostaneme.
Vladimíra Dvořáková (1957) je politoloka.
Václav ák (1945) je šéfredaktor Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.