Jako učitel správního práva se zajímám o problematiku zákona o státní slubě, de facto právního mediálního hitu posledních týdnů. Snad jen nový Občanský zákoník ho trumfuje. Jde samozřejmě pro kvalitní fungování moderního demokratického státu o zákon klíčový, nikoliv však samospásný. A v posledním čase nabývám stále silnějšího dojmu, e nejen veřejnost, ale i mnozí politici (včetně prezidenta) si od něj slibují přespříliš. A tlačí na jeho překotné přijetí. Navíc ho provázejí velké zmatky – co činí situaci na legislativním bojišti značně nepřehlednou.
Připomeňme si: nyní vedle sebe existují dva základní návrhy – tzv. Tejcova novela sluebního zákona (poslanecká iniciativa z prosince 2013, resp. července 2013) a Rusnokova novela (leden 2014, takté vychází z dvanáct let starého sluebního zákona, aktuální vývoj: 3. 2. 2014 byl citovaný návrh sluebního zákona Jiřího Rusnoka staen z legislativního procesu stávající vládou premiéra Sobotky).Tejcův původní návrh se navíc dostal do koaliční mlýnice a také doznal (a patrně ještě dozná) změn. Take nebohý Jeroným T. se moná nakonec podiví, co mu z prapůvodního návrhu zůstane.
Novelizace se v mnohém překrývají, nota bene obě vycházejí ze stejného právního předpisu z roku 2002. Z odborného pohledu se mi Tejcova varianta zdá propracovanější, prošla širší odbornou diskusí ne návrh Rusnokův. Nicméně obě se mi jeví jako šité horkou jehlou, abychom u hlavně nějaký sluební zákon měli, kdy ho po nás Evropská unie chce.
Oba návrhy počítají s tím, e většina platu státního úředníka by měla být pevná, tedy konec zejména měsíčnímu osobnímu ohodnocení, různým odměnám etc. Dojde (paklie to projde) k úplnému zrušení smluvních platů. Jak však chceme do státní správy přitáhnout a hlavně pak v ní udret kvalitní dynamické mue a eny? Jak chceme lidi motivovat – pochvalami? Navrhovaná jediná motivační finanční sloka – a (!) jeden měsíční plat na konci roku – je nedostatečná. Systém pevných platů přitahuje z povahy věci spíše lidi touící po klidu a bezpečí. Někteří politici a právníci sarkasticky říkají: počkejte, a bude v Česku nezaměstnanost 15–20 procent, to se pak lidé do státní správy pohrnou! V této situaci zaplaťpánbůh zatím nejsme, a to ani kdyby jeden z koaličních partnerů propustil polovinu lidí ze svých firem.
Pokud chceme dostat kvalitní lidi do státní správy, musíme je zaplatit, jinak to nejde! A kdy u máme veřejných peněz méně (opravdu máme), proč je nerozdělovat více motivačně? Ať úředník, který se fláká, má znatelně menší plat ne pracovitější kolega. Samozřejmě je mi jasné, e fixní platy jsou organizačně jednodušší. To však přece není cesta k získání kvalitních lidí.
Politici chtějí posílit vzdělávání úředníků, ale současně na tom chtějí ušetřit. Hezky se to poslouchá, v praxi to nejde. Nejde steak jíst i ho mít. Zákon dopadne a na 75 tisíc lidí a mlčky se předpokládá, e všichni do konce roku 2016 úspěšně sloí úřednickou zkoušku. K čemu toto nákladné divadlo, které zaměstná stovky zkoušejících a organizujících? Nebylo by lépe čas, peníze a síly věnované zkouškám strategicky delegovat na něco jiného, třeba právě na vzdělávání či na odměny úředních osob? Kdo a vlastně proč bude přezkušovat třeba úředníky ze specializovaných ústředních orgánů státní správy, jako jsou ERÚ, ÚOHS a další, kde vykonávají vysoce odborné agendy, kterým rozumí pár lidí v republice, a ti jsou většinou zaměstnáni právě na tomto úřadě (jsou v důchodě, jsou zaměstnáni u subjektů, které jsou právě těmito správními orgány dozorovány)?
Vzhledem k omezenému prostoru nemohu představit všechny námitky, ale říkám odpovědně – Festina lente. Takřka dvanáct let se prospalo, a nyní doháníme překotně, co se dá. Pánové a dámy, nebylo by lepší ještě rok či dva důsledně připravovat nový zákon, včetně související legislativy? Nejsem politik, a tak mohu klidně říci – kam ten zbytečný spěch? Jedna ze stran by mohla novelizovat svůj slogan na My nejsme politici, my přemýšlíme a pak teprve děláme. Hlavní by zde mělo být: potřebujeme zákon kvalitně, nikoliv rychle připravený. Děláme ho pro sebe, nikoliv pro EU. I Řecko nebo Rumunsko mají své sluební zákony. A kvalita státní správy tam – řečeno gentlemansky – vykazuje také nedostatky. Zákon o státní slubě rozhodně není všelék a jeho zbrklé uití by mohlo vést k zhoršení stavu pacienta!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.