(Jazyk)
S napětím pozoruji, jak rychle se u datových úloišť přesouvají základní jednotky od kilobajtů přes megabajty a gigabajty a k současně velmi často pouívaným (a vyadovaným) terabajtům. Koho by to zajímalo, budou dle mezinárodní soustavy jednotek SI následovat petabajty, exabajty, případně pak zettabajty a yottabajty. Je třeba přebíjet trumfy konkurentů: My nabízíme 4 giga! My 8! My 50! My 1 tera! My 12! Zřejmé je, e se jedná o obecnou vlastnost reklamy a trhu vůbec. Začalo to asi na jarmarcích vykřikováním mám ryby čerstvější, a já zase větší, a logicky se to musí uplatnit i v rovině jazykové, jakmile začne jazyk fungovat jako prostředek k získání čtenářů, tedy trně.
Příběh začíná asi někdy v dávné minulosti, kdy vzniklo stupňování přídavných jmen a příslovcí. Lidé potřebovali mít něco lepšího ne jiní, pokud mono nejlepšího, největšího a nejkrásnějšího. Jene co pak, jakmile u měl člověk to nejlepší a nejkrásnější? Vdy se musel najít někdo, komu se podařilo získat něco ještě úasnějšího. Právě z tohoto důvodu pak vznikají patvary jako ideálnější nebo optimálnější, z podstaty věci nesmyslné, nebo spojení jako více krásnější či dokonce méně neuvěřitelnější, nesmyslné zase z hlediska jazykového.
Toto přebíjení se uplatňuje všude moně. Kdy vznikal film, byl sám o sobě něčím jedinečným, pak se s filmy roztrhl pytel, a tak vznikl velkofilm, aby poukázal na fakt, e je ten náš film mezi všemi těmi filmy větší a lepší (podle Slovníku spisovného jazyka českého výpravný film, zpravidla s mnostvím účinkujících). Poněkud nejasná formulace, hranice mezi obyčejným filmem a velkofilmem by se asi hledaly těko. Ale příběh pokračuje: Máme tu dobu porevoluční a trhá se pytel také s velkofilmy, proto je třeba přidat předponu, která u ale nebude domácí, protoe se u nenosí nic, co by nebylo cool, tedy z angličtiny: Přichází mohutná fanfára a megafilm! Dle mého názoru oproti velkofilmu nedefinovatelný, přesto budící nadšení. Jeden megafilm měsíčně, za chvíli docházejí hollywoodské blockbustery (také velmi krásné domácí slovo), megafilmem u jsou nazývány i filmy menší – a co teď? Gigafilm? Supermegafilm?
Kadý čtvrtý rok je přestupný a kadý druhý supervolební, kadé volby pak předchází televizní superdebata a jedna střídá druhou tak supervelkou superrychlostí, e bude pravděpodobně brzy třeba megadebat. Dozvídáme se dále například, e sledovat manela nebo manelku je dnes díky technologiím supersnadné (idnes.cz, 26. 3. 2014), protoe to je přirozeně více ne jen velmi snadné, anebo to znamená toté, ale lépe se to prodává. Kdy nahlédneme do bulvárního tisku, zjistíme, e se to tam hemí supersenzacemi, supermodelkami a supertvrďáky, podobně i ve sportovních rubrikách, kde zase narazíme na superzávody nebo nejrůznější superšance superhokejistů v superligách.
Začíná se ale potvrzovat i hypotéza, e super je málo: Vanilla Ice je jeden z nejúspěšnějších raperů, který se proslavil megahitem Ice, Ice Baby. (Aktuálně.cz, 24. 11. 2005) Následují megasportovci, megasumy, megastavby, z kurióznějších příkladů třeba i megapribiňák, megajedlík nebo dokonce megasuperpecka. Příkladů je opravdu takové mnoství, e se není čemu divit, kdy listujeme dále a nacházíme, e Helena svůj gigaprojekt uhájila a zpívat bude. (Blesk, 22. 9. 2005) Gigaprojekty u mezitím stačily expandovat i mimo bulvární tisk: Svým dílem k magnetismu zájmu přispívá i gigaprojekt nové Astany, (Hospodářské noviny, 17. 5. 2007); pomineme-li, e je zmíněná věta obecně poněkud překombinovaná. Četnost příkladů s předponou giga ale u oproti mega znatelně klesá. Někteří autoři jsou ještě obezřetní a píší je v uvozovkách.
A tak jsme pravděpodobně vystopovali současný stav – stále je ještě doba gigová. A můeme se jen těšit na dobu terovou, a bude Česko hledat terastar, která pak se svým terahitem objede sérii terakoncertů po celé republice. Moná by nebylo od věci být pro změnu trochu minimalistický a spokojit se s nějakým místním hektokoncertem, stačí dekahvězda nebo centiumělec, hlavní je, e se mi jeho písně, byť mikrohity, budou líbit.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.