(Znaky)
Kdy jsem nedávno listovala dějinami reklamy, zarazilo mě tvrzení, e éra industrializace s sebou přinesla masovou výrobu luxusních artiklů. Dosud jsem byla přesvědčená, e luxusní zboí musí být z definice nedostatkové, limitované nebo aspoň cenově nedostupné pro běného konzumenta. Ale moná stačí jen budit takové zdání, taky proto s industrializací přichází masová reklama. Snaí se oslovit leckoho, a přitom budit dojem, e zboí není pro kadého. A rezonuje. Kdo by ostatně pochyboval o své výjimečnosti?
Vycházejme z toho, e luxus je něco nadbytečného, a tím odkazujícího na nadbytek. Jde ovšem o záleitost (pokud mono) příjemně nadbytečnou, která hýčká a zároveň vyzdvihuje uivatele – dodává mu presti, respektive potvrzuje jeho sociální status. Vedlejšími produkty luxusu jsou závist okolí, nebo naopak rozpaky, či dokonce špatné svědomí konzumenta.
Netřeba dodávat, e koncept luxusu je relativní místně i časově: co je v některých zemích samozřejmostí, je jinde povaováno za luxus. Existuje jen málo artiklů, které si uchovaly přídech luxusu napříč časem i kulturami – ty patří k nejcennějším.
Zásadní roli v kadé společnosti přitom hraje inscenace a prezentace luxusu, a tady jsme ve sféře primárně znakové. Vedle ostentativní prezentace skutečného luxusu naráíme dnes a denně na inscenaci rádobyluxusu; podstatně méně viditelný ne takový falešný humbuk je pak nenucený luxus (skutečných) boháčů a aristokratů, kteří se jím obklopují jen jakoby mimochodem.
Různé kombinace (sebe)inscenačních strategií lze pěkně demonstrovat na příkladech z architektury. Podnikatelské baroko jako tradiční příklad ostentativní prezentace luxusu (a kýče). Potěmkinovy vesnice jako inscenace neexistujícího blahobytu – v původní verzi jde de facto o pseudoobjekty, vyrobené pouze za účelem prezentace. A pak pravý opak: v lepších holandských čtvrtích narazíte na nenápadné vilky, napůl schované za stromy v zahradě, které cíleně skrývají honosný interiér. Zárodky tohoto konceptu ostatně najdeme i v některých realizacích českého funkcionalismu. Máme zde co do činění s různými strategiemi: zatímco někomu se lépe bydlí s vědomím, e kolem procházejí závistivci, jiný si raději nerušeně uívá luxusu za nenápadnou fasádou.
Ale skrývání, či dokonce odmítání luxusu má ještě jiné příčiny, za nimi stojí dlouhá náboensko-etická tradice. Vlastně by se dalo říci, e náš hodnotový systém je do značné míry vystavěn na odmítání luxusu a vůbec konzumu jakoto marnotratnosti. Německý historik Wolfgang Ullrich celý koncept odmítání konzumu (popřípadě zahořklého přístupu k němu) chápe jako reziduum z dob bídy a nouze: po staletí se jevilo jako moudré vypořádat se s touhou po komfortu tím, e ji odsoudíme jako nemístnou, z nouze se tak udělala ctnost.
Ať u s tím souhlasíme či nikoli, je zajímavé sledovat, jak se s tradiční kritikou konzumu vypořádávají výrobci a obchodníci v nejnovější historii. Ullrich definuje dvě strategie, jim dává přídomky protestantská a katolická. První ztělesňují levné supermarkety, které se u zákazníka snaí budit dojem, e výrazně šetří, a tudí v pravém slova smyslu nekonzumuje. Strohé regály a nevlídný interiér zboí nijak nepřikrášlují, nezvyšují poitek z nákupu, zákazník pak má pocit, e obstaral jen to nejnutnější a ledacos si odepřel. Druhá, katolická strategie se od první diametrálně liší. Reprezentují ji drahé butiky, v nich jsou vystavené jednotlivé kousky jako muzeální exponáty nebo spíš jako relikvie, tradičně bez cenovek. Velký důraz je přitom kladen na instalaci a osvětlení. Výsledkem je sugesce, e jde o něco takřka imateriálního, co je daleko od nízkého konzumu.
Zkusme si nyní dosadit do zmíněných příkladů koncept luxusu. Zatímco v první, protestantské strategii levných marketů je záměrně odbourán, v katolické jde o luxus non plus ultra. Ostatně taky něco stojí: konzument musí podstoupit značnou oběť.
Kdy se podíváme na moné kombinace ceny (+/– LEVné) a luxusu, zjistíme, e se na trhu vyskytují všechny varianty, zaměřené na různé cílové skupiny: +LEV +LUX; –LEV –LUX; +LEV –LUX; –LEV +LUX. První varianta levlux se jeví jako ideální z hlediska konzumenta, poslední dvě jako férové. Mimoto se najdou zájemci o zboí či sluby, které nejsou ani levné, ani luxusní: prakticky jde o standard, přičem za tuté cenu můeme pořídit nadstandard. Výrobce či poskytovatel záměrně sází na obyčejnost, případně na solidnost a tradici. Proč je i o ně zájem? Můe za tím být programová skromnost a odmítání konzumu, hrdost (nemám zapotřebí šetřit) a taky rozpaky z nadbytku. Připomíná to stále Ullrichovu protestantskou strategii, i kdy šetření u není na prvním místě.
Trošku větším oříškem mohou být zákazníci vyadující levné a luxusní produkty, co je věc vpravdě kontradiktorická. Tedy pokud se dotyční nespokojí se zdáním a (ná)znaky luxusu. Odměnou nechť jim je pocit vlastní chytrosti: přechytračili trh. Levlux se vkrádá i do laciných marketů a kazí jejich výchovný charakter. Ze strohých regálů, pod kterými občas proběhne myš, na nás mávají zlaté obaly luxusních bonboniér, které jsou přitom garantovaně nejlevnější na trhu. Jene levný luxus není luxus v pravém slova smyslu, neboť odpadá aspekt výlučnosti. Odpírá konzumentovi poitek z toho, e si můe dovolit něco, nač jiní nedosáhnou: zlevněný zlatý bonbón není kaviár a ani kaviár u není tím, čím býval.
O to zajímavější je pozorovat reklamní strategie propagující levlux-produkty. Aby auru luxusu a jedinečnosti přetáhli i na laciné artikly, musí tvůrci reklam postupovat šikovně a s rozvahou. Prezentace lacinějších artiklů jako luxusního zboí pak ovlivňuje (a ztěuje) propagaci skutečného luxusního zboí, které se musí od levluxu odlišovat. Tak jako se liší křečovitá sebeprezentace zbohatlíka od aristokratova nenuceného zacházení s luxusem, měla by i reklama na luxusní produkty upustit od laciné sebechvály a prezentovat zboí jako suverénně nejlepší – tak dobré, e to není třeba explikovat.
Obecně platí, e superlativy v reklamě působí lacině a nedůvěryhodně (dnes jsou mimo hru dokonce i u lacinějšího zboí). Dnešní reklama se nespokojí ani s přiřazením prvoplánových přívlastků jako perfektní nebo prvotřídní. I přídomek luxusní postupně ztrácí váhu – zatím se ještě drí u laciných artiklů, jako jsou šampóny nebo čokoláda, časem se zřejmě zprofanuje i v této sféře. (Tedy aby bylo jasno: potřeba luxusu zůstane, jen výraz luxusní se v reklamách přestane uívat a nahradí ho výrazy jiné.) Zboí bývá stále častěji charakterizováno jakoby oklikou, skrze hodnoty z hygienické, erotické či religiózní sféry (atributy jako něný, smyslný, svěí, boský). Propagace funguje čím dál víc na principu nepřímé chvály, jako je třeba vyzdvihování proitku při konzumaci. Důleitou strategií v oblasti vizuální prezentace je vytváření aury produktu skrze kladení do souvislosti s jinými, hodnotnějšími objekty, často jen jakoby mimochodem (zámek v pozadí a propagované auto v popředí).
Velkou roli při propagaci luxusních produktů hraje dojem jedinečnosti – ať u skrze vizuální inscenaci či verbální komentář. Abychom nabyli dojmu, e produkt není pro kadého, mluví se o limitovaných edicích. Jene jak se postupně étos luxusu přesouvá na laciné zboí, začíná devalvovat i slovo limitovaný. Dnes u na limitované edice běně narazíme i u oplatků a čokolády.
Před Vánocemi na mě z jednoho časopisu vyskočila reklama na novou skořicovou margotku: Ochutnejte limitovanou verzi tyčinky Margot s příchutí jablka a skořice a přeneste se do ráje i během těch největších zimních chumelenic! Další text poukazoval na to, e limitovaná edice byla vyvinuta u příleitosti Vánoc. A já jsem si přitom vzpomněla na svůj první výtvarný meloušek před dvanácti lety: měla jsem kreslit obal na müsli tyčinku (hrozny, jablka apod.). A nesetkalo se to s úspěchem, protoe jsem odmítala kreslit na hrozny kapky vody, take ovoce nebylo dostatečně svěí a šťavnaté. Při pohledu na obal limitované margotky (jablko a skořice v popředí, v pozadí kokosové palmy a západ slunce – tradiční motiv obalu tyčinky, nyní evokující ráj) jsem si uvědomila, e šťavnaté ovoce u nestačí. Je potřeba dobít dojem aurou Vánoc, exotiky, ráje. A tohle všechno dostat do soudrného konceptu: máme tu skořici, která evokuje Vánoce jakoto křesťanský svátek (ráj), Vánoce jsou jen jednou ročně (limitované) a vůbec margotka je jedna z nejpřeslazenějších tyčinek (ráj).
Myslím si, e hlavní fígl téhle reklamní minikampaně spočíval ve skořici, co je ostatně vděčná příchuť. Koření obecně bývalo svého času nedostatkové, proto luxusní. Luxus jako koření ivota býval svého času nedostatkový. Jeho atributy dnes devalvují.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.