– Aľa Rachmanovová (1898–1991), vlastným menom Galina Duraginová, je ruská exilová spisovateľka, ktorej podstatnú časť diela poznajú skôr v západnej Európe, kde jej medzi dvoma svetovými vojnami vyšli čitateľsky mimoriadne úspešné denníky z Ruska. Mliekarka z Ottakringu (v uspokojujúcom slovenskom preklade) nadväzuje ako záverečná časť denníkovej trilógie na knihy Študenti, láska, Čeka a smrť a Manelstvá v červenej búrke. Tretí diel s časovým vymedzením december 1925–september 1927 sa začína vykázaním Rachmanovovej, jej rakúskeho manela a ich malého syna zo Sovietskeho zväzu. S dvoma kuframi a bez osobných dokladov, ktoré im na hraniciach zabaví úradníčka so slovami na pamiatku, prichádzajú vlakom do Viedne. A zatiaľ čo v Rusku sa boľševický zápas ocitá vo fáze, ktorou je likvidácia intelektuálnej a kultúrnej obce, v novej a slobodnej krajine čaká Rachmanovovú s rodinou zápas o holé preitie. Prekonáva hmotnú núdzu, strach z najblišej budúcnosti i nedôveru a počiatočné predsudky miestnych. A píše denníky, ktoré jej dodávajú silu rovnako ako pravidelne sa vracajúce sny o vlasti, podnecujúce túbu za domovinou (Hoci si na mňa i zabudlo, Rusko moje, ľúbim ťa, vlasť moja – napriek veľkej bolesti, ktorú si mi spôsobila.). Ona, ktorá je šľachtického pôvodu a má akademické vzdelanie, si poičia peniaze a otvorí si mliekareň. Tá sa čoskoro stane galériou najrôznejších postáv a najpestrejších ivotných osudov, pričom jej ruská majiteľka vie kúštik nádeje vydolovať aj pre tých, čo k nej chodia nakupovať i nakupovať na dlh: pre ľudí na mizine, nevyliečiteľne chorých, umierajúcich, nešťastných, zmätených i zúfalých. Lebo ivot je boí dar. A láska k tomuto daru je nemysliteľná, neuskutočniteľná bez lásky k človeku, čie bez ľudskosti, ktorú treba preukazovať vdy a za kadých okolností a podmienok, a teda aj či najmä v časoch krutostí a zvrhlostí. Tak znie odkaz Rachmanovovej, jej ivota a literárneho diela, koexistujúceho vo vzácnej vzájomnej jednote.
Aľa Rachmanovová: Mliekarka z Ottakringu. Denníky z rokov 1925–1927, prel. Zuzana Demjánová, Premedia, 264 s., odporúčaná cena: 12,95 eur.
-mh-
– Ať si to připustíme nebo ne, jsou lidé, kteří se dostali na dno, jedni z nás. Kniha pracovníků Univerzity Karlovy je v podstatě popis jejich situace, zaloený na statistice a z ní vycházejících grafech a tabulkách. Bylo pro ni pouito 4622 jednotek, evidenčních karet klientů občanského sdruení Naděje mezi lety 1993 a 2004. (Klienti nejsou nutně bezdomovci, jsou to lidé, kteří se obrátili na Naději jako na poslední monost záchrany.) Z knihy získáme přehled o jejich věku, vzdělání, povolání, rodinném stavu, místu, odkud pocházejí atd. Je uvedeno 18 důvodů, proč přišli hledat pomoc. Z nich nejdůleitější jsou čtyři: finanční problémy, zvláště dluhy, ztráta bydlení, ztráta zaměstnání, návrat z vězení. V závěru je zdůrazněna prevence sociální exkluze, která by měla brát ohled na hluboké sociální a ekonomické souvislosti. Věcně precizně zpracovaná kniha vypovídá o lidech na dně téměř výhradně v obecných rysech bez ohledu na individuální příběhy, podává však znepokojivý obraz zhoršující se situace.
Libor Prudký, Michaela Šmídová: Kudy ke dnu. Analýza charakteristik klientů Naděje, o. s., středisko Praha, Bolzanova, Socioklub, Praha 2010, 135 s., cena 162 Kč.
-ed-
– I tato kniha je dílem autorů z UK. Sestavili ji na základě rozhovorů s mladými bezdomovci (některým nebylo ještě dvacet). Poutavé čtení, jeho přesvědčivosti pomáhají citáty z promluv lidí, kteří se ocitli na ulici. M. Vágnerová uvádí do problematiky bezdomovectví, zabývá se odchodem na ulici, závislostmi a trestnou činností, podlomenou vůlí a neochotou pracovat a podřizovat se řádu společnosti, obivou na ulici, proměnou osobnosti a změnou vnímání sebe sama. Poukazuje na důleitost rodiny a prostředí i na vliv dědičnosti, ovlivnění drogami a alkoholem. Hlavním tématem L. Csémyho je duševní zdraví bezdomovců. Pojednává o depresivních a úzkostných stavech, sebevraedných sklonech, schizofrenii aj. Ukazuje, jak na postiené působí alkohol a drogy. Je zajímavé, jak malý vliv měla na tyto lidi škola. J. Marek se zabývá reintegrací mladých bezdomovců. Vidí v ní dlouhý, nejméně dva roky trvající proces. Zdůrazňuje potřebu motivace a úlohu impulsů, kladných i záporných. Samotná ulice je nemotivující, má však pro mnohé hodnotu – svobodu, volnost. Čtenář, který nepřišel do styku s ivotem bezdomovců, si po přečtení pasáí o návratu můe udělat dojem, e je vlastně (ze strany společnosti) vše v pořádku. Skutečnost bývá jiná. Zdravotní a psychologická sluba je nedostupná nebo nevyhovující. Jak zmiňuje i poslední autor, sociálních zařízení a sociálních pracovníků pro bezdomovce je alostně málo, jejich počet by se měl zvýšit několikanásobně.
Marie Vágnerová, Ladislav Csémy, Jakub Marek: Bezdomovectví jako alternativní existence
mladých lidí, Univerzita Karlova, Praha 2013, 339 s., cena 306 Kč.
-ed-
– Editor shromádil rozhovory s 33 lidmi, kteří se v několika posledních letech z nejrůznějších důvodů profesně zabývali knihami – najdeme mezi nimi spisovatele, nakladatele, překladatele, editory, knihkupce, propagátory knih a čtení, literární kritiky a vědce, knihovníky. Nejstarší účastník se narodil roku 1932, nejmladší roku 1977. Rozhovory jsou přesně strukturované a sledují hlavně rozvoj zájmu osobností o čtení a práci s knihami. To se ukazuje nikoliv jako omezení volnosti zpovídaných, ale jako výhoda, která umoňuje srovnávat vývoj vztahu ke knihám u různých generací a postihovat jejich společné i rozdílné rysy. V úhrnu se dovíme mnoho zajímavého o lidech i o době, ve které ili. Kniha by mohla být dobrým materiálem pro nejrůznější srovnávací studie. Je například hodno povšimnutí, jakou iniciační roli hrály pro uvedení do četby pro celé generace tři stálice: Verne, May, Foglar.
Jiří Trávníček (ed.): Knihy a jejich lidé. Čtenářské ivotopisy, Host, Brno 2013, 533 s., cena 349 Kč.
-jn-
– Kolektivní práce zkušených historiků přináší nejen biografii kněze, křesťansko-sociálního politika a československého státníka, je i závaným příspěvkem k národním a státním dějinám ve 20. století. Konstantním historickým komponentem Šrámkovy osobnosti byla tradice cyrilometodějská, christianizace Velké Moravy spjatá s rozvojem gramotnosti a kultury, nikoliv mečem, jak bývalo v těch časech obvyklé, ale slovem a písmem. Dále to byla podmíněnost člověka z chudé malorolnické rodiny bez zesnulého otce. Solidarita s nejchudší částí venkovské i městské populace a úsilí o její hmotné a kulturní povznesení se staly Šrámkovým údělem vedle činnosti pastorační. V tom ho utvrdila i papeská encyklika Rerum novarum Lva XIII. z roku 1891. Její studium umonilo Šrámkovi i pedagogickou práci v oboru praktické křesťanské sociologie v přípravě kněského dorostu v Brně. Vedle úsilí o sjednocování křesťansko-sociálních skupin u za Rakouska-Uherska patřil k několika málo představitelům politického katolicismu, kteří přivítali vznik republiky v roce 1918, a postupně se stal i předním československým politikem a obráncem parlamentní demokracie proti autoritářským tendencím. V boji za zachování demokracie a za obranu republiky proti nacismu ho utvrdilo i studium papeské encykliky Mit brennender Sorge z roku 1937. Šrámek odmítl politickou strukturu tzv. druhé republiky a v sedmdesáti letech emigroval. Z pověření prezidenta Edvarda Beneše řídil práci Československého národního výboru v Paříi (1939–1940). Po poráce Francie se evakuoval s nasazením ivota do Anglie, kde a do roku 1945 předsedal československé vládě. V letech 1946–1948 byl v důsledku stáří a nemoci řadu měsíců mimo veřejný ivot a zastupoval ho celoivotní přítel a spolupracovník páter František Hála. Navíc zřejmě nepochopil rozdíl mezi předválečnými koalicemi a vládou Národní fronty, která byla přechodným útvarem k autoritativní vládní formě. Byl zpočátku k demisi nekomunistických ministrů, které následně KSČ vyuila ke zrušení politického pluralismu, velmi rezervovaný. V téměř osmdesáti letech se s páterem Hálou ještě pokusil o přechod do emigrace. Pokus se nezdařil, co vedlo k jeho trvalé izolaci a internaci. Úvodní kapitolu zpracoval Pavel Marek; objasňuje Šrámkovo působení do roku 1918. Opírá se o analýzu obrovské šíře pramenů i dosavadní odborné literatury. Jeho zásluhou je i rozsáhlá fotodokumentace s širšími popiskami, je četbu rozsáhlého díla přátelům historie usnadňují. K orientaci přispívá i jmenný katalog obsahující přes 1000 záznamů. Druhá studie je dílem Miloše Trapla, který se tematikou zabývá jako stěejním badatelským úkolem od počátku šedesátých let. Studie je excelentní, a to jak šíří pramenné základny i postiením všech historických souvislostí, tak formou zpracování. Také třetí studie z pera Karla Konečného je pozoruhodná, byť se zabývá obdobím, kdy u Šrámek pozvolna ustupoval z politického ivota. Zajímavá je i Konečného závěrečná studie Proměny šrámkovské tradice v období 1948–1990, tedy v obrozené straně lidové – J. Plojhar, A. Petr, v české veřejnosti 1968–1969, jako i za tzv. normalizace. Msgre. Šrámek jako politik a předseda Československé strany lidové 1919–1948 si vytvořil svébytný styl práce. Jeho je výrok dohodli jsme se, e se dohodneme – to vyadovalo slušnost, trpělivost a diskrétnost bez účasti sdělovacích prostředků, ale i houevnatost a cílevědomost.
Karel Konečný, Pavel Marek, Miloš Trapl: Politik dobré vůle. ivot a dílo Msgra Jana Šrámka, Vyšehrad, Praha 2013, 460 s.
-bieberle-
– Není na světě mnoho básníků, kteří by vytvořili jedinou básnickou sbírku a třikrát se dočkali vydání. Olomoucká básnířka Jarmila Rozsypalová k nim patří. Básně psala od dětství, občas je publikovala, ale a ve svých 45 letech je na doporučení Otty Františka Bablera vlastním nákladem poprvé vydala, a tak se k svému talentu i umělecké a duchovní orientaci veřejně přiznala. Nebylo nikoho, koho by příjemně nezaujala. To se psal rok 1978. Měla u tři děti a působila jako zdravotní sestra na Klášterním Hradisku. Její básnické dispozice potvrdil v osmdesátých letech Mirek Kovářík v oblíbeném pořadu Zelené peří, jím slouil poezii téměř čtvrtstoletí v roli objevitele talentů. Jeho posezení před mikrofonem s Jarmilou Rozsypalovou patřilo k nejúspěšnějším, Skleněné tabulky se stávaly pojmem. Zvláště poté, co je Mladá fronta odmítla vydat s poukazem na skutečnost, e se v nich objevují motivy nerezonující s posrpnovou normalizací. Oblibě Skleněných tabulek to neublíilo, spíš naopak. K druhému vydání došlo v roce 1995. Polistopadové sametové klima sáhlo po upřímném básnickém vyznání Jarmily Rozsypalové vděčně. Půvabná grafika a publikování Bablerovy črty Babí léto proměnily druhé vydání v atraktivní příklad regionální bibliofilie. V roli iniciátora třetího vydání se uplatnilo brněnské nakladatelství Jana Šabaty. Oproti 1. a 2. vydání je současné rozšířeno o básně Portrét dívky, Léto, Čtrnáctiletá, Napětí, Chomutovské stavidlo, Setkání a Elegie za Boenu (z cyklu Oceán času). Pandánem je báseň Můj děd, kterou napsal předčasně zesnulý autorčin syn David Dostál.
Rozsypalová je básnířka, její verše jsou několik desítek let stále svěí a aktuální. A ještě budou.
Jarmila Rozsypalová: Skleněné tabulky, Doplněk, Brno 2013, 68 s., doporučená cena 119 Kč.
-bkolář-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.