V literárních časopisech (aspoň v těch, které se mi dostaly do ruky) si na 150. výročí Macharova narození nikdo nevzpomněl, a tak se k básníkovi a jeho cyklu ještě jednou vrátím. Mám k tomu zvláštní důvod: pobýval jsem několik dní ve Florencii a její návštěvník sotva můe minout galerie Uffizi a Akademii. Vzpomněl jsem si, e se tu setkávám s díly malířů, jejich příběhy znám z Pohanských plamenů. Je tu Cimabue, který objevil Giotta črtajícího na břidlicový plátek a odvedl ho od jeho ovcí do světa umění – a ovšem i samotný Giotto. Jsou tu Lippiho madony a přinášejí vzpomínku na to, jak si osvícená – řekli bychom dnes – abatyše obhájila, e chce mít v klášteře obraz od skutečného mistra, i kdy ten neije zrovna příkladným ivotem, a zapůjčila mu ctnostnou schovanku jako model. S výsledkem, e měla nejkrásnější madonu, ale přišla o schovanku. Po návratu čtu ještě o Fra Angelicovi, Donatellovi, Botticelim, Leonardovi da Vinci, Michelagniolovi, Andreovi del Sarto, Raffaelovi a Caravaggiovi, jejich díla jsem také ve Florencii potkal. Crivelliho Zvěstování, které asi mají někde jinde, si vyvolávám googlem a teprve nyní obdivuji, co všechno v něm básník uviděl. Pohanské plameny mi přibliují italskou renesanci podobně jako V záři helénského slunce a Jed z Judey antiku. Vyciťuji i jejich myšlenku – ospravedlňuje-li něco člověka a dějiny, je to především umění.
Otvírám znovu Arna Nováka, který se snail vystihnout smysl jednotlivých dílů cyklu. Je pravda, e Machar v císařském Římě vidí vrchol lidské kultury, kterou rozloilo křesťanství? Jako čtenáři se mi to nezdá. Básník obdivuje Řecko, které odrazilo nápor Peršanů, a římskou republiku, která zvítězila nad Kartágem. Vítězství ale znamenalo začátek úpadku. V básni Ubohá Hellas znesváření Řekové soupeří o přízeň perského satrapy. Prototypem Římana císařské doby se stává rozšafný Pomponius Atticus, který dokáe vyjít se všemi uchazeči o moc, a proto také všechny přeije. Křesťanství neničí ivou kulturu, ale spíše se dere na uprázdněné místo. Není to u ale učení mladého rabbiho z Krajiny Galilejské, který s něhou pohlíí na své učedníky. V předposlední básni Jedu z Judey Kristovi vyznavači kamenují stoupence původního učení. A následuje báseň, v ní starý senátor s propuštěným otrokem ukrývají pod zem mramorovou řeckou sochu v naději, e přijde doba, která ji najde a ocení.
Díl cyklu Oni je podle Nováka oslava francouzské revoluce a On zase oslava doby a osobnosti Napoleonovy. Ani s tím nemohu souhlasit. Oni se v rámci cyklu odlišují promyšlenou stavbou – nedlouhá historie revoluce je zarámována vstupy mladičké aristokratky, která ji naivně sleduje od počátečního dobromyslného nadšení a po šílenství gilotiny, pod ní sama skončí. Pak přichází nemilosrdný upravovatel toku dějin, jen smete nezřízený lid z ulice a vytvoří z něho ukázněnou armádu, kterou nakonec nechá vykrvácet a zmrznout.
Konec světové války splnil básníkovi jeho celoivotní sen – dočkal se samostatnosti české. Ale neprobudilo to v něm naději na happyend historie. V prozaické pasái Krůčků dějin uvauje o tom, e se s jakousi zákonitostí odehraje v kadém století krvavé kataklysma. Básnický cyklus končí otázkou Kam to spěje? Ta je zodpovězena jen v daleké perspektivě: Kde je země? Byla vůbec?/Její ivot, sláva, pych?/Nikdo ji tu nepohřeší,/sudba to všech zemřelých.
Dokud však nepřijde definitivní katastrofa, vdycky se najdou přeivší, kteří se dokáí obejít bez ztracených vymoeností a dojdou s uzlíčkem na holi do lepších dob. Těm patří v překrásné básni Příštími věky Macharův obdiv a poehnání a to je patrně jediný smysl, který v dějinách našel.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.