Dlouhá léta poukazuji na to, e základem demokracie není pravidelně opakovaná svobodná volba čehosi z nepříliš vábné politické nabídky, ale volná dostupnost všech pozic ve společnosti neboli společenská mobilita či otevřenost, ji umonilo zrušení feudálních a církevních privilegií (nejpřednější to z cílů francouzské buroazní revoluce) a její nástroje a mechanismy jsou institučně nebo jinak důvěryhodně zaručeny, take hierarchické postavení jedinců ve společnosti můe být vnímáno jako převáně spravedlivé. Pozbudou-li například univerzity v důsledku inflačního bujení oné role jakéhosi výtahu k přiměřeným společenským pozicím, jsou potom tyto pozice obsazovány postupem temným, podle nespolehlivých, nebo dokonce svévolných kritérií, a základní důvěra k uspořádání příslušné sféry mizí; a tak i všude jinde. Začne-li být společnost vnímána jako převáně nespravedlivá, přestává na demokracii záleet, neboli demokracie přestává fakticky existovat.
Václavu Klausovi stačila jako důkaz fungující demokracie skutečnost, e jezdí tramvaje, Martinu Hekrdlovi, druhdy ostře levicovému komentátorovi Práva, poté křivolace všelijakému komentátorovi jinde, stačí zase to, e můeme pořád běhat k volbám, málem jak veverky v dřevěném bubnu, a slavně vybírat mezi stranami, z nich ani o jednu nestojíme. (To, e v mých úvahách o konci demokracie spatřuje přemrštěný projev básníka, nechci chápat tak, e mě stejně jako řada jiných předtím opisně označil za blbce, ale naopak e uznává výsostnou převahu mého génia a pronikavost mé intuice – i kdy mu zřejmě uniká mohutnost mého analytického ducha, bez něho zůstává intuice pouze vratkým tušením. Je ostatně zajímavé, v jakých pojmech se o mně zase vyjadřují naši kritikové poezie, kdy mi nos mezi očima chtějí pro změnu upřít oni. Aspoň zůstávám dlouho mladý, jsa nucen, jak u nás dějinně zavedeno, svádět donekonečna bitvy dvacetiletých.) Já, který si na rozdíl od dnešních mladých lidí pamatuji, e tramvaje jezdily i za komunistů a latina byla u tehdy mrtvý jazyk, musím na svém bohuel trvat. Formální znaky demokracie mohou přetrvat celá desetiletí, i kdy podstata demokracie je u dávno pryč.
Lidstvo hraje falešnými kartami, a to v míře tak rozsáhlé a všeobecné, a naučilo se v tom chodit tak dobře a tak samozřejmě, e poctivé hráče do hry nadále u nikdo nedostane. Ostatně je-li vypečenost řádem světa, není proč o takové spoluhráče stát: to oni, ztroskotanci na scestí bláhového ideálu, by vás přivedli do nesnází – ve kterých se ovšem nakonec stejně ocitnete, jenom s úplně jinou výzbrojí. Donedávna jsem si myslel, e Lišákov je vlastí jenom nás, Čechů, ale ukrajinská krize ukazuje, e je to patrně uspořádání dnešního světa vůbec: globální anticivilizace, v ní si kadý představuje, jak to sám pro sebe vytrhne, a zatvrzele vre z vlastních falešných not, k obnově někdejší úasné kakofonie národů, bez ní nám zřejmě íti nelze. Take ti lišáci jsou při své proradnosti navíc hloupí.
Jisté je, štěstí e tahle rotyka nepřinese nikomu. Nejméně Ukrajincům: je pěkné, kdy ukrajinský západ dokáe jednou za sedm či osm let povstat a svrhnout vládu, ale nepomohl si tím a nepomůe. Vdycky se ukáe, e jenom nahradil jednu mocenskou sebranku jinou sebrankou, kterou bude po půl roce u zase proklínat: tak chodí dnešní svět. Národům jistě nelze upřít právo zbavit se třeba i násilím špatné vlády, a není zřejmě pochyb, e Janukovyč vládl zle; ovšem tak jako v krátkých dějinách ukrajinské samostatnosti dosud úplně všichni. Problém je licoměrnost, s ní se ke krizi přistupuje. alostná politika Evropské unie tu kazí, na co sáhne. Nejprve, jak všichni zaznamenali, jí (demokraticky zvolený) Janukovyč nebyl na překáku. Potom dojednali ministři zahraničních věcí Francie, Německa a Polska – za ruské asistence – dohodu mezi vládou a vzbouřeneckou opozicí, ani dokázali zajistit, aby tato jimi podporovaná opozice dohodu alespoň minutu dodrovala: tak z nich spojenecký Majdan udělal kašpary, ale co je horší, EU se nejen zesměšnila: také si vystřelila z Ruska. Ruská reakce je tak z velké části důsledkem evropské nespolehlivosti a diletantismu (a druhotně té americké sprostoty s výmluvným jménem Nulandová).
Šaškárna navíc pokračovala: kdy u byla legální vláda svrena, dalo se udělat jediné – nový, revolučně nastolený reim uznat nebo neuznat a tomu přiměřeně pak s plnou odpovědností jednat. Evropské unii se tato přímočarost nehodila do krámu (nemohla by Ukrajinu brát pořád jako mocnost demokratickou), take si vymyslela ústavní kontinuitu nového reimu. Protoe však nelze vůbec brát váně tezi o tom, e pozůstatky zvoleného parlamentu, podrobené ozbrojenému tlaku, a dokonce podřízené kontrole Majdanu (který představuje nanejvýš malou, nejradikálnější část nespokojeného občanstva) mohou takovou demokratickou legitimitu skutečně zakládat, přešla EU (přinejmenším ve svém veřejném projevu) z pozic politiky na pozice ryze ideologické a drze pokrytecké – jaké mohou přesvědčit jenom u přesvědčené. Zvlášť povedenou etudu tohoto nestoudného pokrytectví předvádí pochopitelně a naprosto očekávaně český komisař Füle. Taková pozice je ovšem zároveň mimořádně slabá.
e ona ideologická stanoviska nejhorlivěji zastává česká politika v celé šíři spektra, to vskutku nijak nepřekvapí: celé české referování o ukrajinské krizi je ideologické a zaslepené. Místo analytických důvodů a závěrů se argumentuje přenosem zjitřujících analogií, z nich se má veřejnosti pokud mono zatmět před očima: ruský vpád do Československa, normalizace, Mnichov... Střízlivější, ba cynicky nezaujaté hodnocení, jaké lze slyšet například v debatách francouzských (i u nás, na stanici RFI), by u Čechů vedlo k vyobcování diskutérů z národa. Ten, kdo se jen snaí vystříhat rusofobní předpojatosti, dostává okamitě cejch sovětofilství. Ale k čemu vůbec veřejná debata je, znemoní-li se v ní nezávazně přetřásat a zvaovat nejrůznější monosti a díky tomu pak moná dospět k přiměřenějšímu náhledu a řešení?
Pokud někdo tak jako já shledává závady v nezávislosti Kosova, nemůe souhlasit ani s připojením Krymu k Rusku, protoe proběhlo stejnou státoprávní cestou, i kdy o poznání čistěji (na základě vcelku uvěřitelného referenda). Licoměrná je opět euro-americká civilizace (včetně exministra Schwarzenberga), která přece měla tento krok uznat stejně pohotově a ochotně, jako uznala kosovský fait accompli. Schizofrenie ve vztahu k Rusku je otřesná: veškerá politika Západu musí ruskou politiku vracet k představě, e Rusko stojí samo proti všem. A je snad zájmem globalizované civilizace, prozatím ještě vedené Západem a prozatím jen pseudocivilizace, opravdu postavit Rusko proti všem?
Řada ruských spisovatelů, Solenicyn a jiní, zaznamenali ve svých dílech šok, který zaívali Rusové za Velké vlastenecké války, kdy zjistili, v jakém strašlivém opovrení jsou u svých protivníků: čím si to zaslouili, a můe si člověk vůbec něco takového zaslouit? Nenávist druhých však od té doby dodává Rusům síly; vzpomeňme si jen na sovětské hokejové týmy: čím víc proti nim stadión bouřil, tím hrály lépe. Do současné spirály vehnala Rusko svou slaboduchou politikou Evropská unie, a jde především o to, jak tuto spirálu přerušit. I kdy Rusko neodpovídá našim představám o dobře uspořádaném a dobře vedeném státě, v kontextu ruských dějin je Putin vcelku dobrý car, není dobré koledovat si o horšího.
Českou rusofobii, z našeho hlediska srozumitelnou, by Evropa poslouchat neměla: je to vášeň slepá. I kdy by si to někteří Češi tuze přáli, Rusko se vyškrtnout z mapy určitě nepodaří, a české vědomí by na tuto chiméru mělo konečně zapomenout. Z našich analogií sedí na případ Krymu ještě nejlépe paralela s Mnichovem, ale i ta kulhá, prostě proto, e Bavorov není tam, co Vodňany. Bylo by správné tuto záleitost urovnat ještě jinak, hlavně kvůli nezbytné spolehlivosti mezinárodního práva, ale drama srovnatelné s rozpory středoevropskými to není. (Úplně groteskní jsou české rusofobní poukazy na to, e Krym byl původně součástí Osmanské říše: to by mělo smysl, jen kdyby se Ukrajina dala pokládat za její nástupnický stát, nebo kdyby alespoň Turecko s Krymem teritoriálně souviselo lépe ne Rusko. A řečeno mimochodem: to, e mě nenávist k Rusku nebere, plyne z mého prapůvodního přesvědčení, e za českou ubohost a úpadek během normalizačního období nemohou Rusové, ale Češi sami. Ruská intervence v roce 1968 byla jistě hanebná a poniující, ale ani Poláci, ani Maďaři, dokonce ani Slováci neklesli pod ruskou knutou k takovému plazení a k takové ničemnosti jako my. Neádali to tedy Rusové, bylo to v nás, a rusofobie není nic jiného ne zapírání vlastní pokračující zbabělosti.)
Na ideologických přístupech, které se u nás uplatňují u dlouho, bez přerušení vlastně bezmála sedmdesát let, a začínají zachvacovat západní společnosti vůbec, zvlášť znepokojuje jedna věc: ony začínají být nezávislé na jakékoli myšlence, přebíhají od jedné myšlenky k druhé; není to u pouze jednotvárná ideologie trhu, ale úplně cokoli. Je to ideologie odtrená od jakékoli koncepce, a můe se naplňovat jakýmkoli obsahem, podle okamité poptávky. Nějakou soudrnost nelze od jejích hlavních nositelů, převáně novinářů, při jejich chabém vzdělání ani očekávat: je to ideologie očištěná na pouhý princip reklamy. Nejsou snad naše volební kampaně více soutěí reklamních agentur ne střetem odlišných představ o správě našich věcí? Nejde víc o to, co si necháme nakukat, ne o skutečnou rozvahu našich zájmů a moností, a neprosazuje se tak nakonec plíivá svévole těch, kdo mají zrovna navrch?
Je sice naděje, e mocní tohoto světa, jako i jejich hlásní troubové v médiích, neberou své ryze účelové ideologické vásty váně a jsou pořád s to oddělovat je od platných úvah a důvodů při rozhodování; jen aby je však nevzali váně ti, od kterých se to ádá, tedy hemiví lidičkové, které je podle všeho zapotřebí balamutit: oni přece také svým způsobem (demokraticky) rozhodují, a takové rozhodování lidí oslepených, kteří se přitom pokládají za osvícené, můe vést ke zcela podivným koncům, a hlavně úplně jiným, ne se zamýšlelo.
Ukrajinští revolucionáři u v tom ukazují cestu: jako správce východních provincií ustanovili ihned několik oligarchů, a jiného oligarchu, pamlskového magnáta, si přinejmenším západní část ukrajinského lidu, ta osvícenější, která dokázala povstat za lepší budoucnost, prý hodlá zvolit za příštího prezidenta. Pro oligarchy, jakkoli zatím umírněné, hlasují stále odhodlaněji i Češi a naposledy i Slováci. Jako by demokratický lid chtěl instinktivně vloit politickou moc do těch rukou, v nich skutečná moc beztak u jistou dobu je.
Oligarchií se ovšem ruší nejzákladnější princip demokracie, o kterém jsem mluvil na začátku: obecná otevřenost společnosti. Demokracie není ohroována z Ruska: je ohroována z nás samých.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.