Pavel Švanda (1936) je esejista, básník, vysokoškolský pedagog na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. V šedesátých letech působil jako redaktor v časopisech Host do domu a Tvář. Naposledy vydal vzpomínky Paměť esejisty (2006) a knihu úvah O intelektuálovi, který se necítí dobře (2012). Občas publikuje také v Listech, v roce 2008 i pravidelné fejetony.
Čím pro vás byl rok 1989? Jaké naděje jste do něj vkládal a jak se naděje naplnily?
Minulých devatenáct let od roku 1971 jsem strávil v manuálním zaměstnání. V roce 1990 se mi otevřela monost úplně jiné profesionalizace. Dělal jsem zase novinářskou práci a začal jsem knině publikovat. Zároveň jsem si musel přestavět celý ivot, nejen pokud šlo o běnou denní rutinu: otevřel se nám všem svět úplně nových nároků, informací a poadavků.
Pracoval jsem zprvu v Akordu se Zdeňkem Rotreklem, pomáhal jsem zaloit měsíčník Proglas a psal jsem i do Lidovek a jinam. Později jsem nastoupil v Lidové demokracii a začal učit na JAMU. Od roku 1970 dorostla nová, jinak utvářená generace, se kterou jsem se musel naučit spolupracovat po letech určitého osamění v disentu. Naše naděje se od podzimu 1989 vyvíjely podle proměnlivé situace. Nám starším se z počátku zdálo, e půjde o další obrodný proces. To by znamenalo jen jakousi gorbačovštinu, tedy modifikaci reimu vlády jedné strany. Kdy se pak situace vyvíjela jiným směrem, a to velice překotně, prakticky během několika týdnů, vítal jsem to. Vzhledem ke svému politickému původu a osobnímu přesvědčení jsem byl vdy zastáncem parlamentní demokracie. Nestačil jsem se divit všemu, co se posléze dělo, ale to, co přinesl rok 1990, jsem vítal. Naději na ivot ve svobodné zemi, ve svobodném systému, s moností komunikace se zahraničním, s cestováním. V tomto ohledu se mé naděje naplnily.
Zkrátka v roce 1989 jsme vykročili cestou k vyspělým západním demokraciím.
Ano. Přičem jsme zprvu přehlédli, e i vyspělé demokracie se neustále nepokojně vyvíjejí, e ivot v demokracii je ivot na vídrholci, nikoliv idyla dokonalé utopie.
Očekával jste, e můe přijít konec reimu?
Upřímně řečeno před rokem 1989 jsem si nedovedl ani představit změnu, ke které skutečně došlo. Byl jsem vlastně přesvědčen, e zde vdy budeme mít nějakou formu kolektivismu a tak či onak bude dominantní sovětský vliv. e dojde k dokonalému rozsypání starého reimu a přestavění naší části světa, bylo pro mě překvapením, jako ostatně pro většinu Čechoslováků. A to jsme ještě netušili, e se rozsypou i některé součásti versailleského systému jako Československo a Jugoslávie.
Myslíte, e jedním z důvodů rozsypání systému bylo, e na vrcholu pyramidy stáli lidé, kteří zosobňovali průměr, ba podprůměr?
To si vynucoval systém vlády jedné strany sám o sobě. Politický provoz byl zaloen na vzájemném vyřazování uvnitř politické špičky, zprvu velmi krutými metodami. I kdy politické manýry posléze poněkud zjemněly, nahoře nemohl obstát nikdo, kdo by nebyl zosobněním průměru nebo kdo by to nepředstíral. Reprezentativní průměrnost, lidovost, patřila k vnitřní podstatě spikleneckých spolků, jimi totalitní partaje původně byly a vlastně zůstaly i po uchopení moci. I o Hitlerovi se přece uvaovalo jako o géniovi průměrnosti. Mimochodem, to asi byla příčina osobní tragédie původně nepokojného levicového intelektuála Gustáva Husáka, který se musel konformovat s povinnou funkcionářskou bezvýrazností.
Na Západě je to trochu jinak.
Britská, francouzská nebo americká politická reprezentace se dostává na špici jen na určitý čas. Odvede svou práci a odchází. V demokratických státech a společnostech fungují systémy, které umoní víceméně hladké vystřídání elit. Toto marxistický systém nikdy nedokázal vyřešit. V sovětské mezigenerační sféře – nebo i jiné – napětí vdy znamenalo nelítostný boj, někdy i na ivot a na smrt.
Potřebuje člověk k ivotu ideologii? Jsou ideje, nač máme mít ideologii?
V podstatě kadý z nás má v hlavě nějak poskládaný obraz světa. Něco si ustavujeme nahoře a něco dole. Někdy je ten náš obraz velice primitivní, roztritý, anebo je třeba poskládán vysloveně bizarně. To třeba znamená, e na vrcholu osobních hodnot strmí Kometa nebo Sparta. Mohou tam čnít i tělesné záitky, třeba sex. Ale i toto je jakýsi ebříček hodnot a představ o nich. Jsou ovšem i lidé, kteří hodnoty mají uspořádány diferencovaněji. Pouívají představ, je jim nabídlo vzdělání a odkázala i vzdálenější minulost. V Česku jsou například početně zastoupeni instinktivní či neuvědomělí kolektivisté, kteří budou vdy vyznávat prioritu toho, čemu říkají národ, třída nebo společnost. Ti politicky doufají v určitý typ socialistického uspořádání. Liberalismus západního střihu je jim instinktivně protivný.
Lidé vstupující do strany, která hlásala onen koncept uspořádání společnosti, byli ovlivněni druhou světovou válkou, věřili ve spravedlivější svět, jen jim ideologie nabízela.
Šel bych moná ještě trochu dál. Marxismus pochází z 19. století. Tedy je určitou formou romantismu. Marx sám byl nadšený osmačtyřicátník. Jeho ideologie je utopickou ideologií posledního soudu, která slibuje, e po posledním soudu proletářské revoluce nastane konec dějin, ráj a vykoupení. Ten chiliastický tón, poselství, e s námi komunisty začíná vše znovu, u nás v 50. letech zněl velice silně. Byla v tom jistě i reakce na genocidu druhé světové války, která nesla také rysy apokalypsy. Spousta lidí o to ochotněji uvěřila ve spásu skrze proletářskou revoluci. Pokud jde o českou kulturu: zdejší utopicko-revolucionářská tradice byla – alespoň v kavárenské podobě – u od konce 19. století poměrně silná.
Komunistická ideologie je slepou větví osvícenství.
Marxisté se interpretovali jako velcí racionalisté a nositelé vědeckého názoru. Já ale v marxismu vidím ten velice silný romantický kořen, a tudí permanentní výzvu k citové angaovanosti. Celý propagandistický balast 50. let netvořily apely na racionalitu. Převaovaly velice emotivní apely na angaování se na straně dobra, podobně jako v propagandě nacistické. Nacismus se otevřeně manifestoval protiosvícensky, co komunisté nečinili. Ale v politické praxi se s racionalitou rozcházeli a o rozumovou kritiku prostě nestáli.
A co lidé, kteří se s reimem nesmířili?
Takových lidí zde byla spousta. Někteří byli radikálnější, jeliko si nemohli pomoci od svých ivých psychických problémů. Některé do opoziční situace zatlačil sám reim. Jiní se pokoušeli léčit sebe samé a působit na okolí svou vlastní tvorbou, třeba v rámci samizdatu.
Jinými slovy tito lidé si ili ve vlastním světě, jen jasně říkal: My reim nepřijímáme.
Někdy se té podceňuje to, čemu se říká totalitní systém. Je to vytvoření situace, kdy vlastně není moné nic mimo systém, tedy ádná jiná aktivita a dokonce ani pasivita není moná ne uvnitř systému, co se u nás dokonale podařilo realizovat. Kdy se pak někde ve stínu vytvořilo ohnisko lidí, kteří spolupracovali na nějakém jiném způsobu myšlení nebo konání, ať ji na náboenských, charitativních, uměleckých, filozofických aktivitách, byla to osvěující výjimka. Takové usilování se však muselo konat programově mimo systém, někde na hraně soukromí a veřejného dění. Byly ale případy divadelníků nebo filmařů, kteří nemohli inscenovat a natáčet na koleně a museli nějak získávat oficiální prostředky. Kdy byla příhodná situace, došlo k politické oblevě, bylo mono na čas i vytvořit oficiální středisko nezávislých aktivit. V 60. letech to byl například časopis Tvář, nemarxistický časopis uvnitř marxistické kultury. Jinou věcí je, e Tváře nevyšel ani jeden kompletní ročník, jeliko ji reimní dozor vdy nějak zakousl. Za normalizace se mnohé dělo i prostřednictvím samizdatů. Kromě toho zde byla skupina soustředěná kolem politicky angaovaných lidí, jako byli Petr Pithart, Jaroslav Šabata, Václav Havel. Tam se dělala politika.
Sám jste měl blízko k Chartě.
Ano, blízko.
Proč jste nepodepsal?
Nejzásadnější důvod byl, e kdy se Charta 77 podepisovala a kdy s ní přišel Šabata za mnou, měl jsem dojem, e se zakládá nová levicová strana. Byl jsem toho názoru, e té jedné, kterou jsme tu u měli, bylo a dost. Obnovovat osmašedesátnictví mně připadalo odsouzené k nezdaru. To se taky na konci roku 1989 ukázalo. Druhý důvod, který jsem si ale ujasnil a dodatečně, byl, e reimu se Chartou nabídla monost vrhnout se na deklarovanou opozici a bojovat s ní. Komunisté a jejich aparát v podstatě neuměli řídit normální provoz státu. Toto jim vůbec nešlo, ačkoliv se povaovali za specialisty na ekonomické otázky. Co jim šlo naopak velice dobře, byly propagandistické boje, potlačování jiných mínění, demagogie, vyvolávání represivních kampaní, v nich se cítili jako doma. V této zemi se nedalo od roku 1971 do roku 1975 téměř ít. Poté se reim začal zadýchávat a zdálo se, e by vše mohlo přejít do povlovnějšího vývoje k mírnějším, kádárovským polohám, které jsme dost záviděli Maďarům. Do toho ale přišla Charta a znovu popudila nejen vedení KSČ, ale i podřízené sloky a po uliční výbory svým elánem. Komunisté donutili lidi kývat, a někteří dokonce museli podepisovat antichartu, pokud chtěli ít ve své profesi. Kadému se do toho skladničení nechtělo. Take komunistům se povedlo na základě Charty 77 a anticharty strhnout veřejně na svou stranu i ty, o nich se předpokládalo, e latentně patří k opozici. Vzpomeňme třeba Jana Wericha nebo Gustava Broma.
Z obnoveného bojového elánu, který Charta 77 zaehla, reim vyil a do let 1981, 1982, kdy se začala projevovat hospodářská krize. Pak u soudruzi měli jiné starosti. V Chartě jsem prostě neviděl politický zisk.
Ano, ale člověk můe říci, slovy Jana Patočky, e je nutné, aby trpěl pro vyšší hodnoty. On šel touto cestou a za svá slova poloil ivot.
Pozdní Patočka se víceméně ztotonil s antickým pojetím lidského osudu, které praví, e skutečně cenné je jen to, co se děje na agoře, na fóru, na veřejnosti. Já si naopak troufám myslet, e fundament naší účasti na světě zakládáme a opatrujeme v soukromí. Tady platí křesťanské: Bene vivit, qui bene latuit, tedy zhruba přeloeno: Dobře ije ten, kdo umí ít v skrytu.
Nejen já, ale i ostatní v okruhu kolem Josefa Šafaříka jsme měli pocit, e jsme i bez Charty odváděli svůj díl ivota. My jsme se nepotřebovali manifestovat jako opozice, my jsme jí byli. Mám na mysli nejen brněnský kruh kolem Josefa Šafaříka, ale i širší kulturní společenství, které se nemuselo nutně definovat účastí v boji o politickou moc.
Šestatřicátníky...
... a samizdatovou dílnu Listy přátel, která zde byla a fungovala. My jsme ale také neměli co odsluhovat a napravovat z minulosti. Nikdo z našeho okruhu nikdy nebyl členem KSČ, kdeto Charta se skládala převáně z bývalých partajníků. Za mnou s Chartou přišel Jaroslav Šabata. Později to byl můj přítel, kterého jsem si váil. Kdy za mnou přišel s Chartou 77, já jsem v něm viděl především člověka, který mi kdysi přednášel na fakultě historický a dialektický materialismus a dějiny VKS(b) a ze kterého ještě v polovině 50. let celkem šel strach. Váil jsem si Jaroslava Šabaty u proto, e on si odseděl své za normalizace v kriminále. Rád jsem s ním po roce 1990 diskutoval. Pod jeho politické vedení bych se ale nikdy nestavěl.
Byli to právě lidé z Charty, kteří pomohli mírovému předání moci. Zde je jejich zásluha. Jestli někdo byl v Chartě a před tím byl v komunistické straně, to je otázka jeho svědomí.
V tom s vámi naprosto souhlasím, e na půdě Charty a zejména kolem Havla se vytvořilo cosi jako nová politická reprezentace, kterou jsme pak velmi potřebovali na konci roku 1989.
Můete jako člověk, jen s reimem nesympatizoval, uvést nějaká jeho pozitiva? Mohl jsem se setkat s postojem Vladimíra Vodičky, zakladatele Divadla Na zábradlí. On v minulém reimu zdůrazňuje význam kultury.
Jistěe se i za minulého reimu vytvořily určité kulturní hodnoty a našly se pro ně finance, které by se dnes těko hledaly. Zůstaneme-li u literatury, Knihovna klasiků, kterou vydávalo nakladatelství Odeon, nebo Antická knihovna, to byly dobré počiny. Ale co se týče celkové kulturní úrovně reimu, nepřeceňoval bych ji. Ve slavných šedesátých letech vycházela v Čechách a na Moravě tři či čtyři významná literární periodika. Kolik jich vychází dnes? Měli jsme několik význačných divadel. Kdy se staršího člověka, zejména Praáka zeptáte, co pro něho znamenala léta šedesátá, odpoví vám: Chodili jsme do Semaforu, bylo to báječné! Kolik divadel má Praha dnes? Kdy se podívám na Brno, měli jsme zde dvě a tři zajímavá divadla. Kolik jich máme dnes? Toté platí o knihkupectvích. Jen dobrá hudba se mně zdá být v současnosti bita, ale za to nemůe demokracie.
Literatura, původní i překladová je na tom dnes mnohem lépe. Kolik zde bylo nakladatelství? Tři čtyři velká byla v Praze a poté u jen krajská. Dnes pouze v Brně máme zhruba šest akceptovatelných nakladatelství. Liberální systém, pokud jde o kulturní provoz, má naprostou převahu nad totalitou. Ano, centralizovaný ekonomický systém dokázal za normalizace zaručit jistou ivotní úroveň, kterou bychom snad mohli označit za škodovkově-bůčkovou. Jestli ovšem Husákovi za něco patří vděk, tak za výstavbu sídlišť. Dokázal konečně zlomit bytovou nouzi, která zde trvala ještě dvacet let po válce a byla neobyčejně akutní i v 60. letech. To se soudruhům povedlo. Obávám se ale, e ta výstavba byla prováděna tak neekonomickým způsobem, e nakonec i ta bůčková ivotní úroveň v podobě levných potravin vedla k hospodářské krizi. Ostatně on ten socialistický blahobyt byl vdycky dostupný jen částečně. Věděl jsem, e v sobotu si nemohu moc přispat, neboť pro rohlíky do samoobsluhy musím přijít do půl deváté, jinak nebudou, kdeto dnes mohu přijít pro pečivo i odpoledne a pořád ho mají dost. To, co nám komunisté zajistili, stálo tak obrovské náklady a naši produkci vytvářela tak těkopádná ekonomická mašina, e se musela dříve či později zadrhnout. Měli jsme takzvanou potravinovou soběstačnost a rozvinuté zemědělství. Ale co nás asi stály ty zemědělské dotace? Nakonec se to všechno prokázalo jako liché a špatné, a to očividným krachem celého systému včetně samotného SSSR.
Nejsem přítelem černobílého vidění. Někdy mě štvou lidé, kteří oponují proti komunismu, jako kdyby těch čtyřicet let neznamenalo lidsky vůbec nic. Naopak. To bylo velké lidské jeviště, na kterém byla vidět spousta velkých lidských osudů a záitků. A uznávám, e i ten, kdo se chtěl omezit čistě na hmotnou spotřebu a byl šikovně napojen na šedou ekonomiku, tak si normalizaci docela uíval. Mám námitky vůči některým lidem, kteří dnes jednají při propagaci demokracie stejně aktivisticky bezostyšně, jako slouili komunistům. To jsou ti, co jenom sundali ze zdi Fučíkův portrét a na jeho místo si pověsili Horákovou, a jinak jedou dál, jak byli zvyklí, tedy černobíle. Samozřejmě, e takový aktivista u se neptá, jaký je můj postoj ke vstupu spřátelených armád v srpnu 1968, ale třeba se zajímá, proč jsem nepodepsal Chartu 77.
Přesto bylo mnoho osudů zmařeno.
Bylo mnoho velkých osudů, někdy hrdinských i tragických. Někteří lidé emigrovali, jiní se mravně zlomili. Za zmařené osudy nepovauji úděl těch lidí, kteří odešli do ciziny nebo na čas do kriminálu. Někteří z těch, kteří byli vyřazeni na počátku sedmdesátých let z profesionálního uplatnění, vlezli s lahví do kotelny. Tam se jako oběti reimu upili. Přišel rok 1990, monosti se otevřely a ukázalo se, e někteří lidé ji nejsou k pouití. Tady vidím zmařené osudy.
Nyní bych navrhoval, abychom se přesunuli k otázce demokracie.
Pro mě je demokracie především systémem, v něm vztahy mezi lidmi a lidské situace vycházejí najevo takové, jaké jsou. A nejen v protikladech, ale i v proměnlivých odstínech, co leckoho mate. Netvrdím, e vdy musí nutně následovat lepší po horším. A takový optimista nejsem. Někdy můe následovat horší po lepším, ale neustále se děje pravda o člověku a o světě. Lidské osudy se dějí v otevřenosti. To je pro mě podstatné, přestoe si všímám i mediální mlhy, která se nad naším světem rozprostírá.
Nabízí se monost rozvoje jednotlivých lidských ivotů. My v Česku tomu stále ještě příliš nerozumíme. Pořád u nás existuje silná etatistická tradice, která nám tvrdí, e všichni jsme především součástí Státu. Kdy se podíváte na Českou televizi a na její večerní zpravodajský pořad Události, co uvidíte? To jsou stále ještě události, které se netýkají lidí, ale státu a jeho aparátu. O kolik stát přišel na daních, co stát udělal, co by představitelé státu měli udělat, co by dělat neměli. To zpravodajství se odbývá v příznačné etatistické a vlastně ještě socialistické tradici. Zřejmě se z toho na Kavčích horách u nikdy nedostanou: jejich hrdinové jsou politici a nikdo jiný. Já se české modle státu neklaním. Stát vidím spíš jako obsluné zřízení. Dobrý stát je pouze dobrým servisem. Není tím, čemu bych se chtěl odevzdat s duší i kůí.
ít bez státu bohuel nejde.
Ano, jako nemůete ít bez zubaře, nemůete ít bez státu. Ale půjdete klást věnce k zubařské ordinaci?
Co demokracie potřebuje? Člověk můe zmínit dobrý dialog, vzdělaného člověka, kriticky uvaujícího...
To vše a ještě trpělivost. Té by demokracie potřebovala hlouběji uvaujícího analytika. Podívejte se, hovoří se u nás o akutní krizi demokracie. Jednu z příčin vidím v bulvarizaci našich médií, ke které z komerčních důvodů začalo docházet zhruba před 10–15 lety. Před pěti lety nabyla tato bulvarizace – toti vulgarizace – takového tempa, e dnes nemáme skoro nic ne větší nebo menší bulvár, který je málokdy schopen veřejnosti nabídnout hlubší analytické postoje. Netvrdím, e se v novinách nedočtete pár chytrých komentářů. Ale hlavně nám naše média ráda prodávají za naše peníze náš neklid a naši nespokojenost. Výsledkem je stav, kdy je otevřenou otázkou, kdo tu vlastně volil prezidenta. Občané, nebo televizní diváci? A koho zvolili? Politika, nebo hvězdu obrazovky?
Nedává demokracie prostor pro demagogy?
To je pravda. Ovšem kadá tyranie je především přívalem neomezené demagogie. V demokracii se veřejnost můe demagogii alespoň bránit, můe ji kritizovat.
Podívejme se ještě na kapitalistický řád. Slovo kapitalismus se v počátku transformace neuívalo, neboť mělo ideologické zabarvení...
Představa, e centralizované hospodářství bude efektivnější, se neprokázala nejen u nás, ale nikde a nikdy. Trní systém prokázal a prokazuje vyšší efektivitu. I on má své náklady. I on můe vést k různým krizovým situacím. Zatím se vdy z krizových situací trní systémy dostaly. Říkám různé systémy, jeliko něco jiného je německý hospodářský systém, něco jiného je francouzský se silným podílem státu. Zkušenost nás ale rozhodně učí, e z hospodářských potíí se ještě nejlépe otřepe trní hospodářství. I to ovšem můe bolet.
Cosi jiného je kapitalismus v 19. století a něco jiného je ve století minulém, kdy se budoval stát blahobytu.
Soudím, e jsou situace, které očividně vyadují soustředění hodnot a sil, které představují peníze, tedy soustředění kapitálu, jen se někam vrhne, něco zaloí, něco provede a například změní zemi industrializací. Kdy přijdou na řadu úkoly tohoto typu, věřím spíše Baťovi ne ministerskému úředníku. Právě k tomu nás vede naše zkušenost. Ale mohou přijít situace, kdy je zapotřebí se na věci dívat jinak, kdy je nutné rozptýlit velký kapitál a vynaloit jej třeba k povznesení ivotní úrovně na venkově, k čemu bude muset pomáhat stát jako vhodný orgán redistribuce peněz. Nedá se nařídit jednou provdy, abychom koncentrovali kapitál, nebo ho rozptýlili. Abych se přiznal, mám problémy vyplnit si daňové přiznání, a proto jsem opatrný, abych někomu uděloval ekonomické rady. Ale z historie vím, e některé zásadní otázky je nutno rozhodnout politicky; myslím třeba na velký konflikt ve věci cel na zahraniční zemědělské výrobky, který otřásal britskou politickou scénou v 19. století. Tento spor rozhodl o průmyslovém charakteru Spojeného království, ale i o tom, e Britové musejí potraviny dováet, co je například váně handicapovalo za obou velkých válek ve 20. století.
Jednou z důleitých hodnot je svoboda. Čím je pro vás? Bez ní by spisovatel, básník existovat nemohl.
Ano, máte pravdu. Spisovatel a básník můe existovat i v nesvobodě. Můe si psát své a po svém. Akorát své dílo dostane k menšímu počtu čtenářů. Uvedu osobní příklad. Přinesl jsem vám záloku, kterou mi vyrobilo nakladatelství Atlantis; je na ní seznam kníek, které mi v něm vydali. Řada z těch titulů byla napsána v dobách, kdy jsem dělal skladníka, závozníka, dispečera atd. Tuto tvůrčí svobodu mi nikdo nemohl vzít, dokud by mě policie nezavřela, co ovšem některým lidem udělala.
Jste intelektuál. Jaká je podle vás úloha intelektuála v otevřené společnosti? Jak se liší od toho, který il ve společnosti totalitní?
Intelektuál v totalitní společnosti nemohl fungovat jinak ne v rozporu se společností...
... nebo mohl slouit reimu.
Jakmile se podřídí moci, případně ji povolá na pomoc své filozofické, náboenské, politické pravdě a své kariéře, přestává být intelektuálem. Stává se funkcionářem.
Friedrich von Hayek je vůči intelektuálům ostraitý. To byli oni, kteří předestírali utopické světy, za kterými se skrývalo utrpení a krev.
V tomto ohledu má von Hayek pravdu jen zčásti. Intelektuálové jako takoví vraedné ideologie vymýšleli, ale realizoval je trochu jiný typ lidí. V osudových mezerách mezi Marxem, Leninem, Hitlerem a Stalinem pracovalo a přemýšlelo mnoho intelektuálů, jak nastolit spravedlivý řád. V samotném totalitním reimu se u intelektuálové tolik neuplatňovali, co mnohé dost mrzelo. V jistém ohledu je charakteristický ivotní příběh Trockého. Svým způsobem byl vdy intelektuálem, i kdy byl i zcela bezohledným politikem a velmi mu záleelo na moci. Kdy však intelektuál Trocký narazil na mocichtivý monolit – Stalina, prohrál. Kadý intelektuál v konfrontaci s mocí, počínaje Sokratem a Jeíšem, prohrává. Alespoň na povrchu.
Váí si lidé v Čechách intelektuálů?
Máme početnou a velmi aktivní inteligenci. Česká společnost vyuívá jejích slueb od učitelů na základní škole a po akademiky a populární umělce. Proč by si Češi neváili své inteligence?
Pokročme. Jaký omyl vidíte během transformace?
Byl jsem dost kritický k představě, která zde fungovala v první polovině 90. let, tedy po rozdělení Československa, e bychom sem neměli pouštět cizí kapitál, abychom bránili rodinné stříbro. e se státní majetek měl rozdělovat pouze našim lidem. Nakonec se ukázalo, e se jednalo o omyl. Za prvé zde nebyl potřebný kapitál. Za druhé zde nebyly nové technologie, které jsme nutně potřebovali. Taky jsme neznali příslušné manaerské dovednosti. Ty jsme rovně museli získat zvenčí. Myslím si, e heslo ochrany rodinného stříbra bylo mylné. Kvůli němu jsme utrpěli v hospodářském rozvoji několikaleté zpodění.
A jak vidíte naši budoucnost v rámci integrované Evropy a globalizovaného světa?
Naše budoucnost se bude vyvíjet tak, jak se bude vyvíjet budoucnost Evropy a role Evropy ve světě. Namlouváme si rádi, e jsme hybateli svého osudu. Dokonce si předstíráme, e v letech 1918 a 1989 jsme se vysvobodili sami. Ve skutečnosti české dějiny jsou funkcí evropských dějin. U nás se vdy dělo to, co se dělo v Evropě. Bude záleet, jak se budou vyvíjet evropské dějiny. Podle toho se bude vyvíjet i naše budoucnost.
Ano, ale té jak dokáeme do evropského projektu přispět.
Ano, buď se otevřeme Evropě a dokáeme si vybrat někdy lépe a někdy hůř ze společného osudu, nebo budeme usilovat, abychom byli myšlenkově i hospodářskysoběstační. Pokud přijmeme za svůj ideál skanzen, vdy se budeme potýkat s problémy, je s sebou nese mentální uzavřenost, pyšný národní autismus.
Dialog byl natočen v pondělí 25. listopadu 2013 dopoledne v kavárně a restauraci Savoy v centru Brna, Jakubské náměstí 1. Redakčně podstatně kráceno a mírně upraveno; úplná podoba bude zveřejněna na internetových stránkách revue Prostor.
(Více o projektu Dialog o transformaci na straně 111.)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.