Ještě si vás pamatuji z roku 1968, kdy jste byli snad jediná tiskovina, co mluvila ke všemu a dokázala to! Snad jste to nezapomněli a pokračujete ve stejném a čestném duchu. Přestoe se neustále mluví o Ukrajině, trochu se zapomíná na to, e se tam v 18. a 19. století přistěhovalo hodně Čechů a Moravanů. Dodnes tam ijí a mají své spolky a dodrují staré české zvyky. V 19. století vydal ruský car výnos, ve kterém sliboval přistěhovalcům od nás dobré pozemky a krásné prostředí i ivot. Ten, kdo se nechal nalákat, byli i moji předkové; později jsem od svého dědy a mé matky slýchával o jejich hrůzném ivotě. Nakonec museli utéci. Tady jsou útrky vzpomínek těch, co to přeili.
Z vyprávění mé matky Antonie Nyklové.
Náš rod Nyklů pochází z obce Levousy u Libochovic. Můj praděd Jan (v kadé rodině tehdy musel mít prvorozený syn jméno Jan) Nickel byl přejmenován roku 1840 levouským farářem, dobrým Čechem, na Nykla s ypsilonem. Praděd měl u obce kousek políčka, dva krámy, ševcovský verpánek a spoustu dětí. Poněvad se jim zdálo, e mají málo polí, a dostalo se k nim prohlášení ruského cara, e dá kadému tolik země, kolik dokáe obdělat, rozhodli se, e pojedou na Ukrajinu jako hromada Čechů před nimi. Tři jejich synové u byli na vojně na 7 roků, a tak vzali s sebou další tři dospívající děti a nejmladšího, 1 1 roku starého mého pozdějšího dědu. Zapřáhli do vozu dvě kravky, naloili, co se dalo, a jeli do neznámého Ruska. (V té době přiblině v roce 1870 ilo v ukrajinské Haliči, ve Lvově a okolí u přes 1000 Čechů.)
Musela to být strastiplná a dlouhá cesta, ale všichni to přeili ve zdraví. Horší bylo, kdy se dostali na místo, kde byly jen lány divokých křovisek, břízy, kus neobdělané půdy a bainatý porost. To znamenalo mnoho práce: všechno odvodnit, vysekávat křoví a vykácet stromy. Široko daleko kolem nebylo ádné obydlí. Nejblíe (několik kilometrů) to měli k pozemkům místního velkostatkáře. Kdy měli první rok špatnou úrodu, museli jít prosit statkáře o osev. Za to tam však museli nechat nejstarší dítě slouit. Za pár roků tam slouily všechny děti a nejmenší pásl dobytek. Později po létech mi můj děda vyprávěl, co zkusil. Byli celkem tři pasáčci a pásli velké stádo krav a býků. Na noc rozdělali velký oheň, ale to nevadilo vlkům, ti se stejně připlíili a odnesli nejlepší jalovici. Za to pak byli všichni statkářem zbiti a do bezvědomí.
Krajem se také toulaly tlupy loupeivých kozáků, kteří kradli a přepadávali usedlosti, hlavně ty české. O těch věděli, e tam vdycky něco najdou, buď plné sýpky, nebo stáda prasat i jalovic. V těch ruských nebylo nic, muici byli věčně opilí a neschopní pracovat. Praděd také vyprávěl, jak byli muici náchylní ke krádeím, a protoe měl na nohou velké nehty u palců, udělal si do jednoho dírku, kterou protáhl řemínek, a ten navázal na rukojeť noe za pasem. Kdyby mu ho někdo ve spaní chtěl ukrást, ucítil by to a mohl se bránit. Nů a sekera byly velice ádané; muici je kradli, aby měli na vodku.
Byli tam asi tak pět let, kdy jejich otec začal postonávat a chtěl nazpět domů. Tak se sebrali, zapřáhli poslední nemocnou kravku a vraceli se zpátky domů. Ve Lvově jim otec zemřel. Pohřbili jej na hřbitově do společného hrobu a pokračovali pěšky. Zbyla u jen matka s nejmladším, mým budoucím dědem. Jak to dopadlo s ostatními jeho sourozenci, u se nikdy nedozvěděl. Asi tam zůstali nebo zemřeli hlady. Nikdy potom se u nesešli. Jan se pak vrátil do Libochovic, kde se vyučil ševcem. Po vyučení se oenil v Libochovicích s Františkou Panešovou, která byla jednou z dcer zdejšího šlechtického hraběcího rodu. Moje prababička Františka Nyklová, rozená Paneschová (Panešová), byla toti vnučkou Barbary Panešové, rozené hraběnky Barbary von Czernin (Černínové) z Roudnice. První syn libochovické rodiny Nyklů byl Karel, pak František a další syn, který se jim v roce 1886 narodil, byl můj otec Antonín.
Zde končí část pamětí mého dědy podle vyprávění mé matky Antonie Nyklové.
*
Tehdy v polovině 19. století byla v Čechách veliká bída, a tak tisíce lidí emigrovalo jak do Ruska, tak do Ameriky. (Škoda, e mí předci nešli přes Hamburk a přes moře.) Rusko se ale mnohým zdálo blí a také díky našim národním buditelům, kteří byli z bratrů Slovanů nadšeni, se jich tam vydalo víc. Jaké muselo být jejich rozčarování, kdy uviděli jen divočinu a bainatá pole. ádné cesty a vesnice, ze kterých se dalo přejít pěšky do další, nebyly. Ani se zdejšími lidmi to nebylo lepší, byli pro ně burousti, které rádi přepadali a okrádali. Nikdo Čechům neřekl, e Rusové mají blí k despotismu ne k osvícené Evropě. Národní buditelé, jako byli Palacký, Rieger a hlavně Jan Kollár, byli naivní snílci, a ti emigranti na to tvrdě doplatili. Dodnes však mají na Ukrajině české vesnice s českými školami a většinou se hrdě hlásí k tomu, e jsou Češi. Velká část jich ije v dřívější ukrajinské Volyňské gubernii. Při posledním sčítání lidu roku 1989 se jen tam hlásilo k české národnosti na 10 000 občanů. To nemluvím o dalších tisících na Krymu, v Chersonu, Kyjevě, Podolí, jinde v Haliči a v Černobylu. Na Volyni jsou dodnes větší města s Čechy, jako je Rovno, Dubno a Luck. O vesnicích ani nemluvím. Nejznámější jsou Malinovka a Zubovščina.
Ladislav Nykl, Chodov u Karlových Varů
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.