(Znaky)
V Desavě najdeme vedle proslulých budov Bauhausu taky zajímavě architektonicky řešený Úřad pro ivotní prostředí a v něm největší knihovnu s ekologickou tematikou v Evropě. Zaujal mě v ní deset metrů dlouhý regál s nápisem Akustischer Smog. Snad pro ten nádech synestezie. Místo abych do některé z kníek nahlédla, ptám se knihovníka, co si mám pod tou nálepkou představit. On na to, e je to mittlerweile etablierter Terminus – pochopím, e jde o hluk všeho druhu. A co optický, vizuální smog? Noch nicht definiert.
Dnes, po patnácti letech, by moná mluvil jinak. Začíná se objevovat výraz světelný smog jako jakýsi pendant k akustickému. Není to přesný protějšek, ale je velmi dobře uchopitelný: neúměrné osvětlení je stejně dotěrné jako hluk, světla atakují naši pozornost, oslňují, jsou do nebe volající – a z druice zaznamenatelná. Světelný v kombinaci s klasickým smogem zastírá pohled na hvězdné nebe, znemoňuje orientaci ptákům a pozorování hvězd astronomům. Light + fog jako pendant ke dvojici smoke + fog, z nich byl výraz smog sloen.
Pokud se nám metaforické uití slova smog nelíbí, můeme hovořit o světelném znečištění (které zase vyaduje přehodnocení slova znečištění) nebo přesněji o kontaminaci vizuálního kanálu světelnými zdroji. Koncept tedy můe být uitečný nejen v ekologii, ale i teorii komunikace.
Z hlediska komunikační teorie je přitom třeba si uvědomit, e nejen umělé osvětlení narušuje vizuální kanál. Proto má smysl hovořit obecně o optickém znečištění nebo o sémiotickém znečištění v oblasti vizuálních znaků.
Sémiotik Roland Posner srovnává materiální znečištění přírodních zdrojů se znečištěním sémiotickým, jeho základním projevem je rušení kanálu. Jestlie materiální znečištění ničí zdroje a v konečném efektu ohrouje základní ivotní procesy lidí a zvířat, ohrouje sémiotické znečištění elementární komunikační procesy. Posner upozorňuje na další analogii: jak klasické znečištění prostředí, tak sémiotické znečištění postupuje plíivě a uvědomíme si ho, a je neúnosné. A ještě jeden analogický paradox: výdobytky technické éry měly ulehčit ivot, ale v konečném efektu ho následkem znečištění prostředí narušují (ba znemoňují). Podobně v případě světelného znečištění – co fungovalo k vylepšení vizuálního kanálu (monost vidět v noci), do značné míry tý kanál ruší.
Sémiotické znečištění můeme sledovat přirozeně i v akustické, respektive auditivní sféře – nejde přitom jen o průmyslový hluk (běný akustický smog), ale i o překrývající se sdělení. V některých velkoměstech nabývá mnoství varovných signálů takového rozměru/kraválu, e v posledku ztrácejí svou varovnou funkci.
Posner jde ještě dál a ukazuje, e za sémiotické znečištění má cenu povaovat nejen rušení kanálu, ale i přesycení kontextu ostatními znaky. Jestlie pro překrývající se zvuk klaksonů (rušení kanálu) neslyšíme jednotlivá varování, nastává obdobná situace i tehdy, kdy se zvuky nepřekrývají. Vzhledem k hustotě signálů jsme vůči nim otupělí a občas je ignorujeme, i kdy jsou určené nám. Nebo jsme naopak permanentně ve stresu: jak moc jsme obklopeni melodiemi, mnozí pochopili a ve chvíli, kdy si pořídili mobilní telefon.
Přesycení je ještě výraznější ve vizuální sféře: reklamy, byrokratizace a obecná grafomanie. Pro pochopení příčiny kumulace těchto znaků ale musíme jít ještě dál.
Pro začátek vycházejme z toho, e artefakty jsou všechno, co vytvořil člověk. Nástroje v širším slova smyslu jsou ty artefakty, které mají určitou funkci. Funkce určuje formu, je nějak do formy zakódovaná. Roland Posner poukazuje na to, e právě díky tomu můeme nazvat gumovou hračku příslušného tvaru kladivem, i kdy vlastní funkční aspekt úplně vymizel. Problém nastává, kdy u předmětů praktického uití forma ani zdálky neodkazuje na funkci, a tady jsme u moderního designu. Box-culture. Velkoměsto jako soubor krychloidních (nebo válcoidních) útvarů. Ve velkém (banka se podobá radnici, která se podobá nádraí) i malém. A tady nastává prostor pro nápisy a piktogramy a můeme začít přeznačkovávat. Na bílé krychli na (lepších) veřejných toaletách poznám pomocí piktogramu, e je to sušák. Snad ještě důleitější pro rozpoznání funkce je umístění – v blízkosti ostatních objektů, třeba umyvadel, která zatím jsou vnitřně kódovaná. Nestačí-li to, můu začít s krabicí interagovat, abych zjistila, jestli z ní něco fouká nebo teče nebo padají papírové utěrky.
Předměty, jejich funkci neodhadneme z formy, potřebují vnější kódování. A tam, kde to nutné není, se to dělá pro pořádek. Byrokratizace: etikety lepíme plošně.
Reklama jakoto další činitel znakového přesycení je kapitola sama pro sebe. Víc ne urputnost a banalita některých poselství (trendem jsou LED billboardy, které atakují světelně) mě přitom děsí rozparcelování urbánního prostoru, násilné vytyčování reklamních ploch. Tradiční plakátovací plochy ztrácejí váhu: jsou hůř kontrolovatelné – nedají se zamknout jako výloha a kdekdo sem lepí černou reklamu, jednotlivá poselství ve změti zanikají. Mnohem úspěšnější je atakovat adresáta v jiných funkčních kontextech, a ty tím pádem znakově kontaminovat. Proto vznikají nové nosiče: plastové pseudovýlohy, je se vkrádají všude a občas propagují samy sebe (prázdná reklamní plocha je oxymóron). Často se montují na pouliční lampy, a ty se tak stávají symboly optického smogu.
Etnolog Mnislav Zelený často vyzdvihuje mentalitu a způsob ivota pralesních Indiánů. Do paměti se mi vrylo jeho televizní vyprávění o venezuelském chlapci, který odešel z vesnice a několik let strávil ve velkém městě. Kdy se pak vrátil k rodnému kmeni, zjistil, e v noci v pralese nic nevidí. Přátelé mu vysvětlili, e byl v metropoli oslepen, ohlušen a omámen pachy. Šel za šamanem, ten ho omyl, poloil mu ruku na víčka a on prohlédl. Pak mohl jít zase v noci do pralesa lovit černého ptáka hoko.
Ať u příběhu věříme či nikoli, asi nebudeme pochybovat o tom, e šance na prozření je větší tam, kde je moný návrat k výchozímu bodu vytříbených smyslů. Zaila jsem ten stav někdy? Spíš ne. Vdyť vlastně nevím, jak vypadá úplná tma a naprosté ticho, abych mohla rozeznat ty nejjemnější odstíny černé a subtilní zvukové vlny. Co se tmy týče, doma v koupelně i ve sklepě proniká světlo škvírami a v přilehlém exteriéru na úplnou tmu ani za bezměsíčné noci nenarazím. A zvukové vakuum je konstrukt, který se ani v přírodě nedotčené akustickým smogem nevyskytuje.
Ale i naprostou tmu a ticho lze objednat na míru. Módou začíná být terapie tmou, inspirovaná východními duchovními technikami. Pobyt v dobře izolované místnosti, kam se necháte za lázeňský poplatek zavřít na zvolenou dobu a zvykáte si na dosud nezaitý výchozí bod. Úplná senzorická deprivace jako základ pro nabytí smyslové ostrosti. Samozřejmě nejde jen o tříbení smyslů, pobyt v tichu, tmě a izolaci můe přinést hlubší ponor do sebe sama, utřídění myšlenek a celkovou regeneraci organismu.
Kdy jsem pobyt v jedné takové vile zvaovala, překvapil mě nabízený komfort: hotelové příslušenství a pravidelný přísun stravy skrze světelně nekontaminovaný otvor. A taky zvonek k přivolání psychologa. Poslední mě nakonec od pobytu odradilo, zatím. Obavy z týdenního pobytu potmě sama se sebou. A taky strach, jak budu vnímat realitu, a z vily po týdnu vyjdu: dovedu si toti představit, e budu povaovat běnou procházku v přírodě za ohňostroj světla a zvuků – jene pak přijde první noc v centru města. Kolik času bude člověk potřebovat, ne se dostaví tolik potřebné otupení smyslů?
Člověk je tvor, který se odnaučil instinktivně selektovat znaky v přirozeném prostředí. Selektuje a sekundárně, z obrovské změti poselství si vykrajuje určitý díl na míru – kadý z nás trošku jiný –, a většinou zabere kus vedle, take musí zpracovat podstatně víc informací, ne potřebuje. Někdy je naopak natolik otupělý, e ignoruje i to podstatné. Předimenzování a poddimenzování příjmu informací můe nastat i zároveň: člověk si vykrojí špatný díl z koláče a pro balast nevidí to hlavní.
Orientace v sémiosféře je čím dál obtínější, stresující. Sémiotické znečištění, pokud si ho jsme vůbec vědomi, přitom vnímáme jako nutný přívaek dnešní information society. Výjimkou je hrstka opatření v silničním provozu, která jsou nedůsledná či efemérní (viz zákaz billboardů) a sotva se odváí do prostoru města.
Přesto úplná rezignace není na místě. Moná by pro začátek stačilo trošku přehodnotit urbánní prostor a citlivě budovat/zachovávat nekontaminované zóny, ve kterých se člověk podobně jako v parcích bude moci nerušeně procházet, ani by byl atakován stovkami znaků a rušivých elementů. Nejjednodušší by bylo rozmístit všude moně cedule s nápisem: Zóna bez znaků.
Veronika Opletalová (1981) je germanistka, italianistka a výtvarnice; ije v Olomouci, Brně a Berlíně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.