Jste zde: Listy > Archiv > 2014 > Číslo 1 > Pavel Kopecký: Nelson Rolihlahla Mandela – věčný potíista
O Jiní Africe se v českých a slovenských médiích hovořilo poslední dobou ve dvou, vlastně ve třech souvislostech.
Začalo to vleklým případem Radovana Krejčíře, mue, který nevšední osobnostní profil nakonec bohatě uplatnil i v Jihoafrické republice, zemi proslulé velmi vysokou mírou brutální kriminality.
Druhou záleitostí je skon stařičkého Nelsona Mandely, rodnou Afriku daleko přesahujícího politika a státníka. Na tryznu za něj přijely zástupy předních světových vůdců. Na prvním místě první černošský šéf Bílého domu, Barack Hussein Obama, jen se nikdy netajil osobní inspirací zesnulým exprezidentem.
Oficiální úctu mu vyjádřila i česká strana. Její protokolární úsilí však poněkud pošramotil náhodně zachycený, nepříliš ctihodný dialog mezi předsedou a některými ministry vlády v demisi. Dohromady nevzniklo nic závaného, ale nová pseudoudálost přišla sdělovacím prostředkům vhod.
Ta bude mít jistě jepičí ivot, kdeto na dlouhé ití zemřelého Jihoafričana se bude ještě dlouho vzpomínat. Změnil se v legendu, někdy chápanou i dosti nekriticky nebo farizejsky; rozloučení bylo nejpřesvědčivějším důkazem. Nesporné však je, e Nelson Rolihlahla Mandela byl celý ivot prudce nekonformním člověkem, jen se vzpěčoval řádu, a své prostřední jméno Potíista dostal po zásluze.
Madiba, jak mu v kmeni rovně přezdívali, přišel na svět v tehdejší Jihoafrické unii v posledním roce první globální války. Nenarodil se sice hned jako prezident, ale aspoň jako princ. Příbuznost s významným kmenovým náčelníkem mu umonila získat vyšší vzdělání, je bylo pro jeho politickou budoucnost zásadní.
Na metodistické škole získal anglické křestní jméno a hlavně se v něm upevnila celoivotní náboenská víra. Na základě ní nikdy plně nepřijal klasický marxismus, k němu měl jinak mimořádně blízko. Stejně jako k radikální levici, co mimo jiné dokládá jeho výrok: Po mnoho dekád byli komunisté jedinou politickou silou v Jiní Africe, která byla připravena jednat s Afričany jako s lidskými bytostmi a sobě rovnými.
Pro Mandelův myšlenkový vývoj byl zřejmě velmi důleitý také pobyt na univerzitě ve Fort Hare, odkud byl z politických důvodů vyloučen. Později se ke svému záměru stát se advokátem vrátil. Údajně pro svou veřejnou činnost ovšem kýeného cíle dosáhl a roku 1953. Pět let poté, co byl u dříve uplatňovaný apartheid prohlášen státní doktrínou. (V tomté období je pak – s klíčovou pomocí poúnorového Československa – ustaven také Stát Izrael, jen se následně stal významným spojencem jiné etnické demokracie, v roce 1961 vyhlášené Jihoafrické republiky.)
Ovšem zpět k Mandelovi. Jeho zpočátku nenásilný odpor po vzoru Ghándího se ukázal být proti militantnímu reimu bílé minority neúčinným, proče se rozhodl radikálně změnit taktiku. Prosadil vznik ozbrojeného křídla Afrického národního kongresu (ANK) a jeho Umkonto we Sizwe (Kopí národa) zahájilo teroristickou kampaň. Vedle vojenského výcviku v zahraničí, mezinárodní medializace poměrů v JAR a veřejné činnosti vůbec stihl Mandela vést i dost bouřlivý osobní ivot. Tomu všemu však učinil přítr velký reimní proces, po něm strávil 27 let v káznici. Přes obtíné podmínky se nenechal zlomit a zůstával i nadále uctívaným symbolem odporu ovládané většiny.
Zásadní změna přišla teprve s koncem bipolární éry, kdy velké západní demokracie skutečně přestávaly různým způsobem podporovat antikomunistický apartheid. Po pádu prezidenta Pietera Willema Bothy, s ním se spojují rázné, ale víceméně neúčinné snahy o stabilizaci poměrů, se k moci dostávají místní pragmatici, vedení Frederikem W. de Klerkem. Jejich úsilí nahradit převáně silová řešení podstatně větší mírou diplomacie vyvádí Mandelu roku 1990 na svobodu. Přes pokročilý věk je rázem klíčovou postavou transformace, v jejím důsledku se stává vítězem multirasových voleb. Dopouští se sice některých politických chyb, především v personální rovině, nicméně dokáe znovu vzdorovat: jako skutečný státník potlačuje ambice jestřábů zúčtovat s dosavadními utlačiteli a prosazuje celonárodní smíření. Za toto systematické úsilí získává Nobelovu cenu za mír, co pak – přes nepominutelné rozdíly – vytváří určité paralely k ivotu Jásira Arafata...
V kadém případě je nesporné, e za Mandelovy éry nesporně nastala demokratizace Jiní Afriky. Jedna z nejvyspělejších zemí černého kontinentu se ale potýká s obrovským mnostvím potíí. A ne vdy nepodobných těm za minulého reimu, včetně převrácené rasové diskriminace. Někteří se dokonce obávají postmandelovského vývoje. Je to zřejmě strach přehnaný, nicméně k Potíistově představě o duhovém národu má JAR stále notně daleko.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.