V průběhu posledních tří desetiletí jsem publikoval několik knih i kratších statí, jejich teoretickým základem byla procesuální ontologická teorie skutečnosti – evoluční ontologie. O této ontologii, přestoe její paradigmatický významu pro společenské vědy se zdá být nesporný – hovořil jsem o něm i na dvou posledních světových filozofických kongresech, i Listy uveřejnily dvě úvahy napsané z pozice této ontologie –, se v českém prostředí téměř neví.
Pro připomenutí tedy: V evoluční ontologii, která respektuje fakt dvou pozemských forem evoluce (přirozené a kulturní), se tvrdí přiblině toto: z hlediska fyziky platí sice pro celý vesmír zákon zachování látky a energie, ale na Zemi, utvářené přirozenou a později i kulturní evolucí, neplatí ádný zákon zachování přirozené ani kulturní uspořádanosti. Uspořádanost, produkt evoluce, je toti v čase proměnlivá.
Uspořádané pozemské bytí, vznikající v průběhu jedinečné evoluce Země, se však dnes nezachovává hlavně v důsledku ivelného kulturního rozmachu. Fyzicky tvořivá kulturní aktivita jeho část transformuje na odlišně uspořádané bytí kulturní. Zvyšování kulturní uspořádanosti Země znamená tedy sniování její uspořádanosti přirozené, vyvolává úbytek přírodního bytí. Materiální kultura včetně techniky vzniká toti z látky a energie ji dříve zformované přirozenou evolucí. Důleitá je však skutečnost, e umělé kulturní bytí není plně svébytné, a proto na Zemi dlouhodobě existovat nemůe. Stojí a padá s přítomností (aktivitou) člověka jako biologického druhu.
Makroskopický problém úbytku přirozeného bytí, který mohou částečně postihnout lidské smysly, není však jediným důsledkem nynější expanze globalizované kultury. Touto expanzí toti přirozené bytí (anorganické i organické) nejen ubývá, ale také se kazí, znehodnocuje se kontaminací s elementy pro přírodu cizorodého bytí kulturního.
Omezený příkon zářivé sluneční energie, zdá se, oivoval vdy jen tolik abiotické látky na zemském povrchu, aby pro ivot na bázi uhlíku a dalších několika prvků vznikalo dlouhodobě udritelné optimum. I kdy občas docházelo ke katastrofám, dynamická rovnováha mezi ivými a neivými strukturami se samovolně reprodukovala téměř do začátku 20. století. Mnozí víme, e chemické prvky, z nich je sloena planeta Země, vznikaly ve hvězdách první generace a při jejich zániku byly rozptýleny do kosmického prostoru. Gravitace z nich kdysi upekla havou Zemi. ivot, který vznikl brzy po ochlazení zemského povrchu, byl moudře postaven jen z několika těchto prvků (hlavní je uhlík), přičem ostatní abiotické prvky a struktury (zejména horniny) zůstaly prozíravě neoivené.
Hromadné vyuívání energie fosilních paliv však umonilo v širším měřítku uměle technologicky oivit i další abiotické prvky. Ty se dnes nacházejí ve strojové i automatizované technice, jsou součástí elektronických přístrojů, umělých hmot, léků, barev, lepidel, čisticích prostředků atp. Pro ivot neznámé prvky a sloučeniny se tak objevují v půdě, rozpouštějí se ve vodě, sublimují do vzduchu. Člověka i ostatní ivé systémy kontaminují na úrovni somatické, hormonální a snad i genetické. Ale náš biologický aparát (zejména zrak a sluch), který přirozená evoluce vytvářela pro ivot ve zdravých ekosystémech, u neposkytuje spolehlivou negativní zpětnou vazbu s prostředím doby jedové. (Srovnej Strunecká, A., Patočka, J., Doba jedová. Díl 2. Praha: Triton 2012.)
Bez dobrého biologického vzdělání a evolučně ontologické teorie skutečnosti budou mít lidé tendenci pohrdat přírodou a přeceňovat kulturní makroskopické struktury. Nebudou proto plně kompetentní ani při rozhodování o tradičních lidských a sociálních otázkách.
V tradičním pojetí ontologie jako teorie bytí bylo skrytě obsaeno dobově podmíněné přesvědčení, e v ontologicky orientované filozofii musí jít buď o mimolidské bytí přírodní, nebo o proitkově pojaté bytí lidské (M. Heidegger). Všechny tradiční ontologie však přehlíely fakt, e po vzniku člověka se na planetě Zemi formuje ještě další, onticky odlišná podoba skutečnosti – z přírody vytvářené bytí kulturní.
Pojmem kulturní bytí tu rozumím proces i výsledek lidské společenské činnosti (souhrn lidských aktivit i všeho toho, co tyto aktivity vytvářejí), tj. evoluci kulturního systému produkující nejen kulturu duchovní, nýbr právě tak nutně i kulturu materiální, techniku, instituce, organizace, regulativy atp. V tomto pojetí je pak pojem kultura opoziční k pojmu příroda, který označuje výsledek i proces přirozené kosmické a pozemské aktivity.
Také proto je nezbytné předmět ontologie jinak vymezit a strukturovat. Můeme sice i nadále vyuívat antický pojem bytí, ale s jeho obsahem u nemůeme spojovat pouze bytí přírodní. Bytí je toti vznešené jméno pro skutečnost, a ta dnes zahrnuje i lidskou kulturu. Bytí tedy zahrnuje přirozenou i kulturní uspořádanost, přirozenou i kulturní informaci. Přitom je ji dostatečně prokázané, e v ivých systémech je biotická informace nejen konstrukčně vestavěna, ale také zapsána (uloena) v jejich přirozené biotické paměti.
Vznikem kultury, jakkoli to ani filozofie zatím plně nepřijala, se změnil předmět ontologie jak z hlediska rozštěpení přírodního bytí na kulturu a přírodu, tak také z hlediska významu ontologie pro člověka. Nyní ji nejde jen o tradiční otázku, co je bytí, nýbr o mnohem komplikovanější problém, jaké bytí vzniká a zaniká kulturním evolučním procesem. Ontologie, která zahrne člověka i kulturu do svého předmětu, musí řešit problém, kdo je člověk, k jakému bytí patří, jaké bytí vytváří a na jaké bytí (jako bytost sourodá s původní přírodou) se můe biologicky adaptovat. Musí si poloit otázku, v jakém bytí můe člověk zdravě a šťastně ít v souladu s vlastní konzervativní biologickou přirozeností.
Ontologie ji nemůe obcházet problém, v jakém vztahu je přírodní a kulturní bytí a co je podstatou nynější ekologické krize. V souladu se skutečností musí uznat, e tato krize je sice vyvolána člověkem jako jediným uměle onticky aktivním druhem, ale e její podstatou není rozpor člověka a přírody. Podstatou krize je ontická odlišnost (nekompatibilita) kulturního a přírodního bytí, pustošení Země jinak uspořádanou a expandující kulturou. Umělý kulturní systém má toti své vlastní fyzické tělo, svou vlastní ontickou aktivitu a konstitutivní informaci (duchovní kulturu), a proto i svou vlastní protipřírodní intencionalitu.
Je třeba řešit otázku, jaké přírodní podmínky umoňují kulturu a zda je kultura nynějšího predátorského typu ve zhoršených přírodních podmínkách dlouhodobě moná. Kulturní bytí není toti pouze onticky odlišné od bytí přírodního. Vzniká přestavbou přírody, a proto svou existencí, reprodukcí a evolucí vytváří nejen nepřírodní struktury, ale současně způsobuje jak ubývání, tak kontaminaci a destabilizaci staršího bytí přírodního. Víme ji, e ubývání vzácného přírodního bytí neznamená ubývání látky a energie, ale mizení nenahraditelné přirozené uspořádanosti, k ní sami patříme, tj. mizení evolučně vytvořených struktur, paměti, informace.
Přirozená i kulturní evoluce, byť kadá jiným způsobem, směrem i tempem, jsou v plném slova smyslu onticky konstitutivními procesy. Probíhají nejen na tée Zemi, ale také – obrazně řečeno – pečou z tée mouky, z prachu dávných hvězd. Z toho toti kdysi vznikla naše planeta. Problém však nespočívá jen v tom, e veškerá tato pomyslná mouka, která je tvořena chemickými prvky periodické soustavy, byla u před vznikem kultury vpečená ve vysoce uspořádaných neivých a ivých strukturách Země. Důleitou okolností je také fakt, e evoluce ivota nekonstruovala ivé systémy libovolně a neuváeně. Nevytvářela je ze všech prvků periodické soustavy, které jsou zastoupeny na Zemi. Velmi komplexní ivé systémy budovala jen z několika chemických prvků tak, aby se mohly vzájemnou potravní závislostí reprodukovat a rozvíjet v dynamické rovnováze s méně aktivním abiotickým prostředím.
A protoe materiální kulturu a techniku kulturní evoluce formuje téměř ze všech prvků periodické soustavy, umělé struktury nemohou vznikat jinak ne částečným rozbitím, úpravou či novou konstrukcí ze starších struktur přirozených. Také proto produkuje kulturní evoluce jinou ontickou uspořádanost, tj. vytváří jiný ontický řád uvnitř původního řádu přirozeného.
A protoe ádná teoretická disciplína příčiny ani důsledky této dramatické proměny Země v jejím celku reflektovat nemůe, přicházím s myšlenkou, e ve fázi globální kultury se předmětem filozofické ontologie musí stát kulturou přetvářená planeta. Šířím přesvědčení, e ontologie bude ztrácet svůj původní smysl individuálně kultivační a útěšný, protoe bude nucena řešit sloité úkoly kulturně existenciální a obecně světonázorové.
Ji jsem naznačil, e vyjasnění dynamiky a struktury pozemského bytí předpokládá takový přístup, který by z bytí nevyřazoval ani ivé systémy (biosféru), ani člověka s jeho poznávací a praktickou aktivitou (kulturu). Kritická ontologie N. Hartmanna, na kterou evoluční ontologie nejvíce navazuje, však do své vrstevnaté struktury bytí (vrstvy anorganické, organické, duševní a duchovní) evoluci ani kulturu nezahrnovala. Otázka organizační jednoty světa byla pro Hartmanna pouze problémem začlenění ducha do světa, protoe duchu podle jeho názoru náleela stejná realita jako světu. (Srovnej Hartmann. N., Neue Wege der Ontologie. Stuttgart: W. Kohlhammer, 1964, S. 21.)
Ve snaze korigovat iluze novověké vědy i tradiční ontologie evoluční přístup odmítá eleatské dědictví stálého a neměnného bytí včetně myšlenky o sourodosti bytí s lidským poznáním (myšlením). Obrazné a přibliné lidské myšlení, odvozené z makroskopické úrovně poznávání přírodní reality, nemůe být adekvátní její neviditelné procesualitě, kreativitě a sofistikované struktuře. Tato ontologie proto rozvíjí filozofickou tradici dění, zahájenou kdysi Hérakleitem, která však pro nízký stupeň rozvoje teoretického poznání nemohla být nikdy náleitě filozoficky domyšlena a objasněna.
Tradiční stacionární ontologie přírodního bytí byla sice nucena přihlíet k dynamice a proměnlivosti některých oblastí skutečnosti, ale nakonec vdy preferovala to, pro co byla biologicky predeterminována smyslově neuronální sloka lidské psychiky: stálost, invariantnost, jednoúrovňový způsob uspořádání skutečnosti. Ve shodě s antickým předpokladem, e svět má stálou podstatu a e proměnlivé jsoucno zakrývá toto stálé a neměnné bytí, snaila se tradiční ontologie od proměnlivostí a změny odhlíet.
Je proto třeba konstatovat, e evoluční hledisko v ontologii nikdy důsledně uplatněno nebylo. Na jedné straně tu jistě působil historicky podmíněný předsudek, e struktura (bytí) je fundamentálnější ne dění (proces) a e ontologie musí zkoumat jen stálé a neproměnné bytí. Na druhé straně však uznání dění či přirozené ontické kreativity v jedné části skutečnosti, např. v oblasti pozemského ivota, bylo pro tradiční ontologické myšlení přijatelné. Úzce biologicky pojímaná evoluce – jen jako obtíně testovatelná hypotéza vývoje organismů – neohroovala vládnoucí stacionární paradigma: koncept stálého bytí, který se opíral nejen o filozofickou tradici a zdravý rozum, ale i o autoritu newtonovské fyziky. Dokonce ani společenský vývoj, ji dříve uznávaný a tematizovaný četnými filozofy, nemohl být v rámci antropocentrické stacionární ontologie interpretován adekvátně: jako nepřírodní proces vzniku odlišné ontické formy kultury uvnitř širšího přírodního procesu.
Ba co víc, mezi přírodou a kulturou se v novověké filozofii vytvořila interpretační césura, která ovšem nevyplývala z toho, e by kultura – na rozdíl od přírody – byla pojata jako struktura umělá. Césura vyplývala z toho, e člověk byl z přírody vyřazen a e byl nesprávně pochopen jako její protiklad, jako bytost náleející k hodnotově vyššímu světu kultury. A axiologicky vyšší svět kultury – v Kantově terminologii svět noumenonů, svobody a mravního jednání – nemohl být pochopitelně interpretován v rámci stejné ontologické teorie, tj. axiologicky a teoreticky neutrálně. Předem byl toti povýšen na přírodě nadřazený svět lidského myšlení, mravnosti a smyslu.
V této souvislosti rád připomínám dva názory klasických filozofů. Za prvé odvahu N. Hartmanna vřadit člověka do bytí. Stará ontologie postupovala opačně, celý svět chtěla vidět ve vztahu k člověku... Zde se ukazuje opak: nikoli svět se opírá o člověka, ale člověk o svět; všechno v něm se vztahuje na svět. (Hartmann, N., Neue Wege der Ontologie. Stuttgart: W. Kohlhammer 1964, S. 29–30.) Za druhé příklad neadekvátního pojetí přírody v Hegelově evoluční koncepci dějin. Duch je podle Hegela aktivní a tvořivý, ale příroda je jen věčný koloběh, v něm nic onticky nového nevzniká: Ji výše jsme řekli o podstatě ducha, e jeho bytí je jeho čin. Příroda je taková, jaká je, proto jsou proměny v přírodě jen opakování a pohyb v přírodě jenom koloběh. (Hegel, G. W. F., Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie. Erster Band. Leipzig: Philipp Reclam 1982, S. 37.)
Evoluční ontologie, která nadřazenost člověka a kultury nad přírodou odmítá, proto podkopává řešení mnoha tradičních filozofických problémů. Pokouší se vytvořit nový obraz světa i člověka, novou neantropocentrickou kosmologii. Ale není to ani kosmologie fyzikální, ani kosmologie biologická. Je to kosmologie svým novým obsahem i zaměřením kulturologická, tj. důsledně filozofická, která respektuje skutečnost v její reálné struktuře. Respektuje ji jako konflikt dvou onticky tvořivých evolučních procesů: mladé kulturní evoluce se starší evolucí přirozenou. Hledá cestu ke zmírnění a překonání tohoto konfliktu, který je podstatou nynější globální ekologické krize.
Podstatu evoluční ontologie, kterou nejlépe vyjadřuje celý její teoretický koncept, tu uvedu jen v pěti stručných charakteristikách.
1. Evoluční ontologie buduje kosmologii v souladu s procesuálním ontologickým paradigmatem, tj. povauje proces za onticky fundamentálnější ne strukturu. Rozlišuje proto dva základní způsoby, jimi jsou utvářeny všechny explikátní formy pozemské skutečnosti: původní a starší proces evoluce přirozené a relativně mladý proces evoluce kulturní. Vedle spontánně vytvořené abiotické a biotické vrstvy pozemské uspořádanosti tematizuje proto strukturně i funkčně odlišnou ontickou vrstvu kultury. Na rozdíl od tradiční ontologie, která povaovala bytí pouze za bytí přírodní a která v jeho pojetí preferovala stálost, pasivitu a vratnost, evoluční ontologie i v pojetí přírodního bytí akcentuje procesualitu, aktivitu a nevratnost. Tím ovšem nemůe přímo navázat na ádnou stacionární ontologii, která svět povauje jen za přírodně předmětný a jednou provdy daný.
2. Evoluční ontologie se pokouší definovat člověka věcně, systémově, bez zbytečného hodnotového zabarvení. Přestoe odhaluje jeho kulturní ontickou kreativitu, snaí se být neantropocentrická. Předpokládá, e platí evoluční hypotéza, podle ní člověk pochází z miocenních lidoopů a podle ní se i to, čemu říkáme lidská přirozenost, zformovalo u kdysi dávno, před vznikem kultury. Člověk i jako nepřírodně onticky kreativní druh, jako jediný tvůrce kultury, do přírody patří, je jí evolučně přizpůsoben a není pro ni vetřelcem. Podobně jako kadý jiný druh, také on vzniká a v určité fázi evolučního procesu biosféry a po jisté době – nezávisle na tom, e se mu podařilo vytvořit kulturu – z evoluční scény zmizí.
3. Evoluční ontologie buduje nový ontologický statut přírody. Jedinečnou pozemskou přírodu, novověkým subjektově-objektovým přístupem znehodnocenou na pouhou objektivní skutečnost, na neuspořádanou a hodnotově neutrální hmotu, ontologicky a axiologicky rehabilituje. Představuje ji jako samoorganizující se systém s přirozenou vnitřní informací, jako ontotvorný evoluční proces, který vytváří veškerou přirozenou uspořádanost a kterým samovolně vznikly i všechny nezbytné přírodní předpoklady kultury: vysoce diverzifikovaná biosféra i jí dokonale přizpůsobený biologický předek dnešního člověka.
4. Evoluční ontologie se pokouší vytvořit ontologický statut kultury. Duchovní a materiální kulturu sjednocuje v jediný funkční systém s vlastní vnitřní informací – duchovní kulturou. V rozporu s tradicí, která kulturu nepovaovala za relativně samostatnou časoprostorovou skutečnost (za bytí), nýbr jen za doplnění a zlepšení (humanizaci) přírody, odhaluje zvláštní ontickou povahu kultury: její strukturní a funkční nekompatibilitu s přírodou. V důsledku pohotového vyuívání účelově zaměřené konstitutivní informace i dodatkové energetické výivy je toti kultura protipřírodním subsystémem biosféry. Je subsystémem, který lokálně přírodu jakoby zlepšuje, ale fakticky, jak se to plně ukázalo a dnes, rychlou expanzí opoziční kulturní uspořádanosti nevratně poškozuje a zatlačuje.
5. Zjištění principiální závislosti kultury na přírodě přivádí evoluční ontologii k přijetí přiměřené filozofické odpovědnosti za osud člověka. Ve snaze odvrátit ekologickou katastrofu u neusiluje pouze o to, strukturu světa správně vyloit: usiluje o nové všeobecně srozumitelné ontologické minimum, které by pomohlo iniciovat změnu kulturní strategie a které by podpořilo novou axiologii, etiku i politiku. Antropocentrické zdůvodnění hodnot, významu a smyslu evoluční ontologie odmítá. Hodnotu, význam a smysl nedává toti přírodě člověk, ale přirozený tvořivý proces ivota, který vytvořil také člověka jako svůj dočasný funkční prvek, má hodnotu, význam a smysl o sobě. ivot a přirozené struktury musí být dnes ákům, studentům i veřejnosti ukazovány tak, aby mohly mít hodnotu, význam a smysl i pro kulturu. Přestoe teprve širší koncept evoluční ontologie nepřímo ukazuje na způsob chápání obsahu pojmů a kategorií, vyhovím nárokům filozofické tradice a na několik hlavních kategorií upozorním explicitně. K základním kategoriím této ontologie patří: aktivita, evoluce, řád, uspořádanost, paměť, systém, informace.
Aktivitu chápeme jako atribut veškeré skutečnosti (bytí vůbec). Pojmem skutečnost rozumíme především spontánní ontickou aktivitu. Důsledně ovšem rozlišujeme spontánní ontickou aktivitu přirozenou, která konstituovala přírodu včetně člověka, a ontickou aktivitu lidskou, která je parciální, účelová, odvozená a dočasná a která konstituuje kulturu. Respektujeme přitom fakt, e v onticky opoziční aktivitě člověka (kultury) je přítomen biologicky podmíněný moment lidského druhového sobectví.
Kategorií evoluce rozumíme: 1. vesmírný onticky tvořivý proces spontánní aktivity velkého třesku, který konstituoval neivou i ivou přírodu; 2. parciální pozemský proces spontánní sociokulturní aktivity lidí, který vytváří kulturu. Protoe respektujeme fyzikální zákony zachování látky a energie, zdůrazňujeme, e tvořivý proces evoluce – přirozené i kulturní – můe produkovat jen tvary, formy, struktury, uspořádanost, paměť, tj. informaci. Ontická opozice přirozené a kulturní evoluce souvisí proto s tím, e obě tyto evoluce produkují svůj vlastní typ informace (své vlastní genotypy) i své vlastní ontické struktury (fenotypy). Dnešní planetární systémy biosféry a kultury jsou proto integrovány odlišnou vnitřní informací. Sociokulturní evoluce probíhá ovšem na úkor evoluce přirozené, rozšiřuje kulturní uspořádanost, ale sniuje uspořádanost přirozenou (zvyšuje entropii Země).
Kategorií řádu chápeme dvěma způsoby, které lze rozpoznat z kontextu. Jednak touto kategorií (v souladu s fyzikem D. Bohmem) označujeme vzájemně komplementární řády (uspořádanosti v rámci přirozené či kulturní vrstvy jsoucna) implikátní a explikátní, a jednak jí označujeme opoziční ontické řády: řád přirozený a kulturní. Ontickou variantou řádu, kterou nadřazujeme komplementární variantě řádu, rozumíme nejen vnitřní konstitutivní procesy a skrytá pravidla přírodní či kulturní konstruologie (přirozený či kulturní řád implikátní), nýbr také výsledek tohoto procesu s jeho fenotypovými formami (přirozený či kulturní řád explikátní). Kategorie ontického řádu zahrnuje podle nás i proces evoluce, a proto s rozlišením dvou onticky opozičních řádů spojujeme i uznání dvou různých typů pozemské evoluce. Tato kategorie tedy poukazuje na skrytou jednotu tvarově rozmanité přírodní či kulturní skutečnosti, na to, co způsobuje její ontickou příslušnost, člověkem pochopitelný původ, hodnotu a smysl.
Kategorie uspořádanosti je příbuzná s kategorií řádu, informace a paměti. Rozumíme jí především zjevnou rozmanitost skutečnosti, tj. to, co její skrytá rámcová jednota (pravidla, řád) umonila vytvořit, v čem její aktivita zkrystalizovala, co nad jejím jednotným rámcem dominuje. Máme jí ovšem na mysli jak vnější architekturu abiotických, biotických a kulturních struktur, tak skryté procesy udrující identitu těchto struktur v určitém rozmezí vnějších a vnitřních podmínek.
Kategorii paměť, která je příbuzná s kategorií řádu, uspořádanosti a informace, chápeme v širším i v uším smyslu. V širším smyslu rozumíme pamětí veškerou evolučně vytvořenou ontickou uspořádanost. V uším smyslu, jemu dáváme v našich úvahách přednost, rozumíme pamětí vnitřní paměť, tj. obsah informace uloené v nosiči informace otevřeného nelineárního systému – přirozeného nebo kulturního.
Kategorií systému rozumíme funkčně integrovaný ontický celek, v jeho rámci můeme rozlišit nejen prvky, vnitřní strukturu a vnitřní funkce, ale také chování celku vůči okolí, tj. jeho vnější funkce. Rozlišujeme systémy otevřené pro informaci, ale uzavřené pro látku a energii (kybernetické) a systémy otevřené pro přísun výivy (tj. látky a energie) z vnějšího prostředí. Důsledně rozlišujeme systémy přirozené a systémy umělé (neivé a ivé, sociokulturní), neivé nelineární systémy bez vnitřní informace (chemické roztoky) a sloité nelineární systémy integrované vnitřní informací (např. systémy ivé, umělé systémy sociokulturní).
Kategorií informace, která je centrální kategorií evoluční ontologie, rozumíme uspořádanost skutečnosti, nebo také obsah paměti otevřeného nelineárního systému, nebo obsah a smysl zprávy. Informaci, podobně jako uspořádanost jsoucna či jeho paměť v širším i uším smyslu, povaujeme za hlavní produkt (smysl) evoluce. Důsledně přitom rozlišujeme informaci přirozenou, vytvářenou přirozenou evolucí, a informaci sociokulturní, vytvářenou lidskou poznávací aktivitou v průběhu evoluce kulturní. Důvodem rozlišení je jiný obsah, jiné kódování a jiná ontická role přirozené a sociokulturní informace. Přirozená informace – strukturní (genetická) i sémantická (epigenetická, neuronální) – umoňuje vytvářet a reprodukovat ivé systémy, biosféru. Strukturní a sémantická informace sociokulturní (duchovní kultura) napomáhá rozvoji a evoluci kulturního systému, který je vůči přírodě onticky opoziční. Tato informace je tedy svým obsahem, zápisem i rolí od přirozené informace natolik odlišná (druhově omezená), e by ji po případném zániku člověka jako druhu přirozená evoluce nemohla převzít a pozitivně rozvíjet ani ve formě zapsané, ani ve formě zpředmětněné v kulturních strukturách.
Domnívám se, e podstatu evoluční ontologie můe vhodně dokreslit i apelativní text Deklarace závislosti, který ji publikovaly některé domácí i zahraniční časopisy.
Vedeni obavou o zachování perspektivy lidstva vyjadřujeme znepokojení nad tím, jak současná globalizující se kultura (civilizace) svou expanzí destruuje Zemi a ničí předpoklady pro ivot budoucích generací. Země člověku nepatří a člověk není přírodě nadřazen. Přesto dnes naše kultura nevratně pustoší velkolepé, miliardy let se formující dílo přirozené pozemské evoluce. Vyčerpává neobnovitelný přírodní kapitál Země, hubí miliony let staré organismy, rozsáhlé ekosystémy a rozvrací globální systém ivota. Likviduje přírodní podmínky, je stály u zrodu člověka a s nimi jsme dosud biologicky sourodí. Je načase přestat se samolibým obdivem ke všemu lidskému a kulturnímu, a naopak šířit obdiv a pokoru před fascinující evoluční uspořádaností Země, která je jediným moným hostitelským systémem kultury. Kořistnický přístup k přírodě, který byl kdysi uitečný pro rychlou expanzi lokálních kultur ve zdravé biosféře, musíme v éře globalizované kultury opustit. ádný biologický druh včetně člověka, který vytvořil kulturu, není s to si podrobit přírodu. Genomy biologických druhů jsou nepatrným zlomkem evoluční moudrosti ivota a ani naše teoretické vědění nemůe pochopit jeho komplexitu. Kolébkou, domovem i hrobem člověka je biosféra, jí se i lidská kultura musí podřídit.
Pokud nezmírníme konflikt protipřírodní kultury se Zemí, bude se obyvatelnost naší planety zhoršovat a celý lidský druh můe vlastní vinou předčasně vyhynout. Ústředním motivem obecných intelektuálních úvah, jím byl v antice údiv, ve středověku pokora a v novověku pochybnost, se nyní stává obava. Nové evolučně ontologické pochopení světa nás proto vyzývá, abychom uznali nepodmíněnou hodnotu přírody a na přírodě závislou, pouze instrumentální hodnotu kultury.
V souladu s výše řečeným zdůrazňujeme, e:
1. Pouze biosféra jako celek je nejmenším relativně autonomním systémem schopným dlouhodobého vývoje v čase. Všechny její subsystémy, jedinci, populace, biocenózy i kultura jsou dočasné a nesamostatné, existenčně závislé na tvořivosti a prosperitě biotického celku. Dokonce i harmonická výchova našich dětí předpokládá – vedle biologické matky – přítomnost neosobní matky přírody.
2. Příroda je obsaena nejen v našem vnějším prostředí, ale i v kadém z nás. Jsme jedním z mnoha evolučně vzniklých a s biosférou dokonale sladěných druhů planety Země. Víme však i to, e jsme druhem výjimečným, jediným, který vytvořil kulturu, neboť v souladu se svým genomem zapálil ještě jednu evoluci, opoziční evoluci kulturní.
3. Kdysi nenápadná kulturní evoluce svou kořistnickou orientací, maskovanou blahobytem a šířením spotřební techniky, ohrouje lidskou budoucnost. Kultura toti není ani kultivace přírody, ani pokračování její evoluce jinými prostředky. Je umělým fyzickým systémem s vlastní vnitřní informací, jí ale není informace genetická, nýbr lidská kultura duchovní.
4. Duchovní kultura, pomyslný genom kulturního systému, není ovšem tak úchvatná a vznešená, jak se nám zdálo. Protoe koření v lidském genomu a její dílčí sloky dosud podléhají kořistnickému duchovnímu základu starých kultur, je druhově sobecká, omezená, krátkozraká. Pomáhá rozšiřovat kulturní systém, který planetu nenapravitelně pustoší.
5. Zejména v posledních třech stoletích jsme podlehli pokušení přednostně rozvíjet takové lidské schopnosti a síly, které produkují růst materiálního bohatství a světské moci nad lidmi i přírodou: chladnou symbolickou komunikaci, dílčí vědeckou racionalitu, ekonomickou kalkulaci. Výsledkem je globální, reprodukci přírody nepřizpůsobená technosféra.
6. V relativně krátké době jsme vyplenili snadno dostupné přírodní bohatství, zejména lesy, rudy a tekutá fosilní paliva. Planetárního rozšíření technicky rozvinuté kultury jsme ovšem dosáhli jen za cenu obsazení Země pro sebe; za cenu jejího poškození pro jiné ivé systémy. Prostřednictvím nynější kultury jsme jedinou příčinou hromadného vymírání biologických druhů. Dokonce i my jsme druhem ohroeným vlastní kulturou.
7. Protoe v celém kosmu platí zákon zachování látky a energie, kulturní bytí můe vznikat jen rozbíjením struktury staršího bytí přirozeného. Rozšiřováním umělého kulturního bytí nebezpečně ubývá bytí přirozené, zaniká původní přirozená uspořádanost Země, s ní evoluce sladila i lidský organismus. Kulturní bytí, které nevzniká přirozenou pozitivní destrukcí přírody, nýbr technickou destrukcí negativní, je nesvébytné a pomíjivé, s člověkem evolučně sladěné není. Příroda je nemůe ani začlenit, ani jeho evoluci bez člověka podporovat.
8. Kořistnický duchovní základ kultury (predátorské paradigma) šířený dnešní vědou, vzděláním a politikou je třeba nahradit vztahem respektu a úcty k přírodě, biofilním duchovním paradigmatem. Nekončící politické spory o správnost pravicové či levicové orientace politiky zastírají vánost konfliktu kultury se Zemí, lidskou biologickou stálost a závislost na přírodě. Brání prosazení obratu kultury k její spolupráci s přírodou.
9. Zdá se, e přirozená evoluce také u člověka testuje zdařilost jeho biologické evoluční konstrukce. Testuje ji ovšem nepřímo, prostřednictvím lidského díla, tj. slučitelnosti funkcí i těla kultury s biosférou. Kulturní systém, který překročí pomyslnou mez přípustné zátěe Země, který bude příliš rozsáhlý a protipřírodní, nezávisle na své technické a informační úrovni spolu s člověkem nevyhnutelně zanikne.
10. Hostitelský systém Země můe cizorodý kulturní systém tolerovat a dlouhodobě ivit pouze za předpokladu, e také neivý systém kultury včas dosáhne zralosti, e bude, tak jako biosféra, růst jen kvalitativně. A to znamená záměrně přiblíit výměnu látek nynější kultury, nepřizpůsobenou přírodě, látkové výměně ivých systémů. Jinak zbytečně brzy vyčerpáme přírodní suroviny a paliva, zamoříme planetu přírodě cizorodými odpady a produkty kultury.
11. V situaci, kdy nelze prokázat ani somatické, ani psychické zdokonalování člověka kulturou, nemůe být smyslem kultury pouhý růst výroby a spotřeby, pomyslný uitek, který neumíme definovat. Nemůe jím být problematický zisk, který neumíme spravedlivě rozdělit. Musí jím být zdraví a blaho lidí uvnitř zdravé biosféry. I kdy máme přirozené právo ít a přiměřeně se realizovat, tj. vytvářet a rozvíjet kulturu, její nynější útočnou strategii musíme korigovat. Pro blízkou i vzdálenou budoucnost potřebujeme zdravou a obyvatelnou Zemi.
Vyzýváme veřejnost k novému pochopení vztahu přírody a kultury, k opatrnosti před širšími a vzdálenějšími důsledky expanze lidského díla. Protipřírodní kultura sice pro technicky vyspělou část lidstva přináší dříve neznámý blahobyt, ale neodstraňuje chudobu, války, násilí a nerovnost. Ve svém celku působí jako nejmohutnější destruktivní síla Země. Čím více dnes globálně spolupracujeme, tím více přírodě ubliujeme. Protoe kultura ničí to, co jsme nevytvořili, můe zničit i všechno to, co vytváříme. Dnešní kulturu můeme Zemi a lidské biologické podstatě přizpůsobit pouze tak, e k ní přistoupíme jako k umělé nebiologické struktuře s neadekvátní vnitřní informací. Biofilní přestavba kultury, která nás očekává, je proto výzvou pro všechny odpovědné lidí planety: pro vědce, politiky i řadové občany. Myslete, jednejte a rozhodujte s vědomím, e Země je jedinou obydlenou planetou v dosud poznaném vesmíru, e je vzácným vesmírným originálem, který nás i kulturu přesahuje a který nemáme právo zpustošit. Vraťme Zemi její posvátnost, její přehlíenou evoluční a informační hodnotu, její člověku nadřazenou subjektivitu. Vytvořili jsme sice mohutné technické prostředky a rozvinuté informační sítě, ale ztracenou přirozenou uspořádanost neivých i ivých forem u ani přirozená evoluce znovu nevytvoří. Chceme-li na Zemi přeít, musíme přírodě včas moudře ustoupit. Epocha symbiózy kultury s přírodou leí dosud před námi.
Kadým nadechnutím, kadým douškem vody, kadým soustem závisíme na zdravé, nezamořené Zemi.
Josef Šmajs (1938) je profesorem filozofie na Masarykově univerzitě v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.