Tento rok uplyne čtvrtstoletí od pádu nedemokratického komunistického reimu v Československu. Ji v lednu 2014 bylo výročí veřejně reflektováno. Například Václav Klaus v projevu na Nový rok řekl, e polistopadový reim končí a nastupuje jiný, přičem v této souvislosti poukázal i na období 1945–1948. Luděk Navara nebo Jiří Hanák na stránkách Mf Dnes či Práva napsali, e významným signálem směrem ke komunistické moci byl tzv. Palachův týden a s ním spojené protireimní demonstrace v lednu 1989 v Praze.
Jiří Hanák má dle mého názoru pravdu, kdy uvádí, e v rámci Palachova týdne proti tehdejší moci vystoupili zejména mladí lidé nespokojení se stávajícím systémem. Jakási symbolická chvíle pak dle Jiřího Hanáka nastala v rozhodující listopadový den 1989, kdy na plné Václavské náměstí dorazili dělníci z ČKD.
Historik Karel Kaplan v mohutné práci vydané v letech 2005 a 2009 pod souhrnným názvem Kronika komunistického Československa mimo jiné zmiňuje výsledky průzkumů veřejného mínění, které si KSČ zadala v polovině šedesátých let. Z nich vzešlo, e lidem v Československu západní země imponují a s vládou KSČ příliš spokojeni nejsou. Důvodem obdivu k Západu však pro většinu respondentů nebyly garance lidských práv, individuální svobody či demokratický politický systém, ale spíše ekonomický blahobyt a celkově vyšší ivotní úroveň obyvatel západní Evropy. V šedesátých letech na druhé straně v socialistickém Československu přetrvává vzpomínka na první republiku, spojená s obdobím ekonomického nedostatku, nestabilním politickým systémem a tragickým koncem v podobě mnichovských událostí a okupace. Zatímco tedy Češi druhou světovou válku a období, které jí předcházelo, měli spojené právě s Mnichovem, tj. západní zradou, pak například Poláci si s válkou asociovali zejména vrady v Katyni nebo pakt Molotov-Ribbentrop, co naopak jejich protiruské (zde rozumějme protikomunistické) antipatie posilovalo.
Španělský politolog Juan José Linz v podobné souvislosti hovoří o tzv. iniciačním záitku, z něho nedemokratický reim čerpá zdroje svého ospravedlnění, respektive odůvodňuje jím své kroky i poměrně revoluční změny, zejména pak v ekonomické nebo politické oblasti. Rovně jím zdůvodňuje, proč v praxi dochází k potlačení některých dříve garantovaných politických a ústavních práv, například práva shromaďovacího, volebního či práva na svobodu projevu. Demokratické reimy naproti tomu svoji legitimitu, tj. vlastně důvod, proč reim obyvatelstvo respektuje a podvoluje se mu, zajišťují a zejména pravidelně obnovují konáním svobodných voleb. I demokracie sice mají své ideologie, třeba v podobě zdůrazňování svobody jednotlivce a nutnosti dodrovat lidská práva, nicméně tyto demokratické ideologie neprostupují společnost tak razantně a neovlivňují či nevykládají všechny principy správného chování včetně osobní a intimní sféry kadého občana. Pro demokracie je proto dominantním prvkem jejich ospravedlnění právě proces svobodných voleb. Politici vlastně jejich prostřednictvím říkají občanům máte nás tu proto, e jste nás nedávno zvolili, a za čas máte monost nás vyměnit.
Počátek legitimace, tj. onen Linzův iniciační záitek československého komunistického reimu přitom leí ji v období první republiky, kdy legálně působící KSČ, a to zhruba od roku 1935, vystupuje jako horlivý zastánce obrany země proti nacistickému nebezpečí, hovoří o nutnosti bránit Masarykův odkaz a dokonce se hlásí k prvorepublikové liberální demokracii. Dominantní část iniciačního záitku komunistického reimu v Československu pak spočívá v poráce nacismu a nastolení údajně spravedlivějšího sociálního řádu. Rétorika o vítězství pracujícího lidu nad reakcí a úspěšném nahrazení sociálně nespravedlivého prvorepublikového systému systémem lidové demokracie (tj. v praxi vládou komunistické strany), který napravil minulé křivdy, vedoucí k tragédiím typu Mnichova, protektorátu a války, komunistický reim v Československu provázela a do jeho posledních dnů.
A právě zde je neuralgický bod všech velkých ideologií. Je toti logické, e nejsilněji působí na počátku, avšak postrádají onen pravidelný rytmus (v demokracii zajišťovaný volbami), který vdy v čase jejich naléhavost a opravdovost obnoví. Je proto logické, e i v československém případě komunistická ideologie nejvíce působila po skončení druhé světové války. Proto nový politický systém upřímně vítala a schvalovala nejen velká většina obyvatelstva, ale i významné a veřejně činné osobnosti. Jak konstatují např. historikové Michal Pehr nebo Jiří Maňák, i Ferdinand Peroutka, za první republiky podporovatel prezidenta Masaryka a přítel Karla Čapka, nový politický systém, a to zejména pod dojmem svého věznění v koncentračním táboře, co do jeho sociální stránky kriticky podporuje. Ve volbách konaných v roce 1946, v nich je stále zcela legální volit i jiné politické strany, za KSČ kandiduje řada významných osobností, například spisovatelé Ivan Olbracht či Marie Majerová nebo herec Jindřich Plachta. Komunisty podporují také básníci Jaroslav Seifert a František Halas (třebae ji v roce 1929 Jaroslav Seifert či Marie Majerová na protest proti její bolševizaci KSČ opustili). Stejně tak o dva roky později se komunisté co do své metody řešení tehdejší vládní krize dočkají pochvaly ze strany v podstatě celé kulturní obce, naopak politiků nekomunistických stran se veřejně nezastane nikdo. Jediným protestem proti převzetí moci komunisty v únoru 1948 je pochod vysokoškoláků na Praský hrad, kterého se účastnilo asi tři tisíce osob. V Praze však tehdy bylo několik desítek tisíc studentů vysokých škol a mnozí naopak KSČ pomáhali pořádat její akce nebo působili v akčních výborech strany.
Tzv. iniciační záitek se tedy v československém případě opíral o reálný souhlas obyvatel. I on však zcela logicky a v důsledku přirozeně působících sil postupně vyprchával. Vzpomínky na negativa první republiky blednou, mladší politické kádry nemají s událostmi spojenými s druhou světovou válkou a nástupem reimu osobní zkušenost. V důsledku technického pokroku mají rovně obyvatelé Československa stále rostoucí monost srovnání s ekonomicky úspěšnějšími zeměmi západní Evropy.
*
Zde tedy stojí prvotní příčina kolapsu reimu. Pokud toti proti němu revoltuje jen úzká nebo izolovaná skupina občanů, vládnoucí moc protestu zpravidla odolá. S. P. Huntington v této souvislosti konstatuje, e například samotní studenti (obecně kritičtí vůči kadému systému, včetně demokratického) nemají sílu ádný reim svrhnout, a je-li jejich protest izolovaný, stihne je stejně tragický osud jako v roce 1989 v Číně na Náměstí nebeského klidu. Avšak ve chvíli, kdy se k nim (nebo jiné protestující skupině) přidají i další vrstvy společnosti, je moc nepochybně ohroena. Armáda, o kterou se kadá vláda v poslední linii opírá, toti za podobné situace zpravidla odmítne zakročit – vojáci mají zakódováno, e vlastní civilní obyvatelstvo mají bránit, nikoliv proti němu útočit. To je ostatně důvod, proč se většina nedemokratických reimů sice snaí armádu infiltrovat, ale vedle ní postaví vlastní ozbrojené sloky. V československém případě jimi byly Lidové milice. A je rovně pravidlem, e do těchto stranických vojsk vstupují nejradikálnější podporovatelé reimu, mnohdy a se sektářskými názory, co byl i případ milicionářů (je přitom uváděno, e v 50. letech měly milice a 150 tisíc členů).
Na druhé straně v československém případě to s armádou v listopadu 1989 bylo specifické. Samuel Huntington sice ve své knize Třetí vlna, věnující se obecně problematice přechodů k demokracii v letech 1975–1989, uvádí, e československý ministr obrany tehdy prohlásil, e armáda do občanů střílet nebude, nicméně z reálného běhu událostí a dostupných podkladů vyplývá, e armáda a ministr M. Václavík byli k ozbrojenému zásahu svolní; odvahu pouít vojáků nenašli funkcionáři ÚV KSČ.
Definitivní zhroucení reimu pak přichází ve chvíli, kdy mu přestane být loajální sloka, kterou si původně předcházel a kterou podporoval nejen rétoricky, ale i řadou praktických sociálních nebo jiných materiálních opatření. V případě reimů komunistických byla touto slokou vrstva pracujících v průmyslu, zemědělství a slubách (tj. příslušným ideologickým jazykem dělníci, rolníci a pracující inteligence). A ve chvíli, kdy se v Československu v listopadu 1989 k protestujícím studentům a hercům přidali oni Jiřím Hanákem zmínění dělníci z ČKD, znamenalo to pro KSČ konec. Pád československého komunismu byl tedy primárně způsoben vyprchanou ideologií, která ji pro obyvatelstvo nebyla přitalivá, a to včetně těch vrstev, pro ně příslušné ideologické recepty byly původně určeny.
Jak je však moné, e reim zkolaboval tak náhle, na rozdíl od polského případu, kdy změny probíhaly od počátku osmdesátých let, nebo případu maďarského, kde opozice vyjednávala s vládnoucí stranou posledních deset měsíců před československým listopadem? Stejně tak neočekávaně vlády komunistických stran skončily v NDR, Bulharsku či Rumunsku, kdy šlo podobně jako u nás o reimy nepochybně tvrdší v porovnání se zmíněným Polskem, Maďarskem nebo třeba Jugoslávií. Vladimír Handl právě onou tvrdostí vládnoucích sil a téměř nulovou tolerancí vůči opozici vysvětluje i způsob pádu reimů. Podobný závěr je přitom paradoxní jen zdánlivě. Pokud toti KSČ původně měla nezpochybnitelnou podporu při zrodu své vlády, nemusela se následně legitimovat tím, e v kulturní či ekonomické sféře připustí alternativní zdroje informací či individuální aktivity, které by s její linií byly v rozporu. K vyjednávání a přesvědčování opozice nebo obyvatelstva strana jednoduše neměla důvod, neboť protestující skupiny chyběly.
Ze stejného důvodu absentuje reformní proud i v samotné KSČ. V roce 1987 sice došlo v důsledku Gorbačovova tlaku ke změně stranického vedení, reformátoři však v podstatě i nyní prohrávají a do čela je dosazen spíše dogmatický Miloš Jakeš. Proto Juan Linz reim v Československu na konci 80. let charakterizuje jako zamrzlý posttotalitní reim, který se neustále spoléhá na svoji ideologii a před realitou jakoby zavírá oči. Vedení strany tedy stále ije v době, kdy silná dělnická vrstva reim schvalovala. Podobný systém je však dle Linze mnohem zranitelnější, protoe nespokojenost obyvatel můe vyplynout na povrch náhle a bez přípravy.
Na rozdíl od zralého posttotalitního reimu, co byl třeba dle Linze případ zmíněného Polska nebo Maďarska, kde proti reimu stála reálná opozice, tedy není zamrzlý reim na ádné radikální změny připraven. V československém případě a do konce 80. let platilo, e o činnosti opozice bění občané zpravidla nevěděli. Ostatně ani Charta 77 se za opozici neoznačovala, naopak tvrdila, e není politickou stranou ani organizací stojící proti reimu, je postavena na mravních základech (Václav Havel) a její účely jsou spíše pedagogické a osvětové (Jan Patočka).
Pokud však komunistický reim bez reálné alternativy začne provádět ze své vlastní iniciativy (popřípadě iniciativy popostrčené děním v Sovětském svazu) nesmělé reformy, jsou ve světle vyprchané ideologie nedůvěryhodné. Protireimní opozice však i v této fázi absentuje, take není s kým vyjednávat o zásadních změnách. Proto ve chvíli, kdy nastanou výhodné zahraničněpolitické podmínky a o vyprchanou ideologii se ji nelze opírat, kolabuje stávající moc formou náhlého zvratu.
Jaká jsou však rizika podobného způsobu konce nedemokratického reimu? Onen nečekaný kolaps a zásadní změna politického systému toti nenastala v moderních dějinách českého národa poprvé. V dané souvislosti lze uvést ji zmíněné volby v roce 1946, v nich lidé vyjádřili KSČ skutečně masovou podporu. Ve volební kampani v roce 1946 kadá strana (tj. i nekomunistické) poaduje větší zapojení občanů do politiky, sociálně spravedlivou společnost a nový typ demokracie. Stejně tak je nakonec překvapení, e komunisté dosahují podobně drtivého vítězství – předvolební výzkumy vykazovaly jiné výsledky. Reálný nárok na vítězství si dělala kadá politická strana, která v roce 1946 ve volbách kandidovala. Nakonec však vyhrává KSČ jako strana populistická, slibující všechno všem.
Snadnost, s jakou se tehdy KSČ dostala k moci s velmi jednoduchými hesly o novém politickém systému, by měla vzbuzovat pozornost. Pokud toti demokratická ideologie není ve společnosti pevně zakotvena a pokud lidé nedůvěřují mechanismu zastupitelské demokracie s jejími pravidelnými volbami, riziko náhlého zvratu, tentokrát podobně jako v roce 1946, tj. v přechodu k méně demokratickému systému, zde stále je. A lze také souhlasit s Václavem Klausem naznačujícím, e volby v roce 2013, které co do obsahu volební kampaně, zapojením celebrit a neočekávaně dobrým výsledkem nových hnutí nabízejících změnu politického systému vykazují s volbami v roce 1946 mnohdy nečekané paralely. Ostatně marketingový odborník Petr Topinka, který spolupracoval na volební kampani hnutí ANO, uvedl, e ústřední slogan hnutí Bude líp byl inspirován událostmi v Chile, jejich vyvrcholením bylo odstranění reimu Augusto Pinocheta (Mf Dnes, 10. 12. 2013). Hnutí ANO tak v rámci poměrů více méně konsolidované české demokracie pouilo heslo související v jiné zemi se zásadní změnou politického systému, který doposud vykazoval autoritativní rysy a opozici výrazně perzekuoval.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví; absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.