Cena Listů Pelikán byla udělena 24. ledna ji podesáté. Předtím ji převzali Tadeusz Mazowiecki (2004), Alena Wagnerová, György Varga, Adam Michnik, Jaroslav Šabata, Vladimíra Dvořáková, Anton Otte a Barbara Coudenhove-Kalergiová. Laureátem ceny za rok 2013 se stal evangelický duchovní, jeden z mluvčích Charty 77, teolog, publicista a textař Miloš Rejchrt.
Slavnostní večer v olomouckém Divadle hudby zahájila ukázka z filmu Jaromila Jireše ert z roku 1968, v něm Miloš Rejchrt ztělesnil vedlejší, ale důleitou roli. Po předání ceny následovala debata, jí se zúčastnili i evangelický kazatel Jiří Šimsa a bývalý šéfredaktor Listů Jiří Vančura.
Poté, co dostal Nobelovu cenu za literaturu, napsal Saul Bellow na počátku osmdesátých let kníku Děkanův prosinec. Na příběhu děkana z univerzity v Chicagu, který měl za enu dceru z prominentní komunistické rodiny v Rumunsku, v ní předvádí, e mravní rozhodování bývá obtíné bez ohledu na společenský systém, který v dané zemi panuje.
Vzpomněl jsem si na tu knihu, kdy jsem přemýšlel, jak napsat laudatio na dnešního dritele ceny Listů za rok 2013 Miloše Rejchrta. Jako poválečné dítě – ročník 1946 – měl bohatou monost osvědčit své mravní postoje v čase komunistického reimu. Řekl bych, e to zvládl na výbornou. Na začátku sedmdesátých let absolvoval Komenského evangelickou bohosloveckou fakultu a stal se farářem. Ne nadlouho. Protoe se zapletl s disidenty, přišel u v roce 1972 o státní souhlas. V roce 1977 podepsal Chartu 77, byl i jejím mluvčím v exponovaném roce 1980–1981. A do roku 1989 pak pracoval jako topič. Přitom se nepřestal angaovat v církvi. Evidentně ani na okamik nepropadl touze dělat v reimu kariéru ani postoji, e se spoluprací s reimem dá něco zachránit.
Zatímco Bellowův děkan proíval svá mravní dilemata mezi dvěma světy synchronně, na Miloše Rejchrta čekaly další zkoušky pro změnu diachronně. Ani demokratický reim po roce 1989 toti nebyl prost testů mravní odolnosti. Vyjmenoval bych tři: lustrace, Mašínovy a restituce.
Miloš Rejchrt pochopil přesně, v čem je problém lustrací. Demokratický reim má právo bránit se proti exponentům, kteří se podíleli na represích komunistického reimu. Vadilo mu však, e se nijak nezkoumá míra spolupráce se Státní bezpečností. Princip pouhé evidence povaoval za nespravedlivý.
Druhým testem byli Mašínovi. Kdy se Alexandr Vondra rozhodl jet do USA na pohřeb Ctirada Mašína, napsal mu Miloš Rejchrt dopis, ve kterém na závěr uvedl: Prosím, váený pane ministře, vzepři se tomu, předveď, e i politik si můe uchovat kontinuitu osobního směřování a nerozcupovat svůj ivot v nespojitelné útrky. – Opět naprosto přesný postoj. Jestlie se někdo angauje na ochranu lidských práv, pak to musí být na obranu práv všech lidí, tedy i obětí bratrů Mašínů. Proto vzdání holdu Mašínům znamená rozcupování kontinuity ivota na útrky.
A tím třetím testem byly církevní restituce. Počet věřících, kteří prošli úspěšně tímto testem, patrně není velký. Miloš Rejchrt si však zachoval jasnou hlavu. Na otázku, jak by se církve měly financovat, odpověděl: Dobrovolnými dary. Nejen věřících, ale i lidí, kteří mají dojem, e církve dělají rozumné věci. To nejhorší, co můe církve potkat, je, kdy se budou starat o svůj majetek tak, aby ten majetek vynášel a aby je zabezpečil. To je úplně oddělí od starostí druhých. Církev má navíc ít z ruky do úst.
Snad není dále třeba dokládat, e Miloš Rejchrt prošel testy mravní integrity nejenom v komunistickém reimu, ale i v demokratických poměrech, ve kterých odolat svodům svobody bylo paradoxně moná ještě obtínější ne dřív. Kolik disidentů touících angaovat se v politice zabloudilo v koridorech moci!
Za redakci Listů mu k získání ceny Pelikán 2013 srdečně blahopřejeme.
Václav ák, 24. ledna 2014
(Poděkování laureáta)
Je mi ctí ocitnout se – bez valného přičinění – ve společnosti laureátů ceny Pelikán. Kdy jsem uvaoval, o čem by mělo být několik vět mého poděkování, zavrhl jsem nápad, e bych okomentoval verš z almu 102 o pelikánu na poušti. Také jsem upustil od povídání o obrazu pelikána v libišském evangelickém kostele, na který se den před proměnou sebe v ivou pochodeň díval Jan Palach. A nemám ani ádnou osobní vzpomínku na Jiřího Pelikána, neboť jsem se s ním nikdy nesetkal; přece ale nakonec promluvím o něm, lépe řečeno i o něm, neboť chci dnes vyjádřit úctu k disidentům.
To slovo pochází z latiny, od slovesa dis-sedere, co by se dalo přeloit jako odsednout si, přerušit sezení, moná i zvednout se a ze zasedání odejít. Nedá se doloit ani vyvrátit, e jeho uvedení do oběhu souvisí s almem prvním, kde čteme, e blahoslavený je ten mu, který – podle překladu Kralické bible – na stolici posměvačů nesedá.
Slova disident jako běné a srozumitelné označení člověka určitých postojů se objevuje a v 17. století. Ne snad, e by před tím disidenti neexistovali. Existovali, ale říkalo se jim jinak: heretici, sektáři, blouznivci, odpadlíci. Škoda, e pojmenování disident přišlo a později; přesně by sedlo na katolíka Jana Husa či uvnitř reformační sekce křesťanstva na kalvinistu Sebastiana Castellia.
V Angliii 17. století se jako disidenti, dissenters, začali sami označovat odsedlíci od anglikánské církve. Nebyli to oponenti a kritici zvnějšku, ale kritici a rýpalové zevnitř. Z nich vznikly všemoné denominace a uskupení, odvázanými adamity počínaje, mlčenlivými a přitom odvázanými kvékry konče. Například frakce Rational Dissenters v 18. století uvnitř anglikánské církve nejprve kritizovala zásahy církevní vrchnosti do svobody svědomí, posléze jejich kritika, domýšlející věroučné zásady, které přijali uvnitř církve, vyústila v odmítnutí doktríny o svaté Trojici a o dědičném hříchu a nakonec v odmítnutí hierarchické struktury církve. Postupně si od anglikánů odsedávali, a odsedli docela.
Společné mají všechny zmíněné a mnohé další skupiny to, e vznikly uvnitř určitého myšlenkového, věroučného a hodnotového systému, přičem k odsednutí je dovedlo domýšlení či dověření toho, co v systému našli.
Epizodicky se disidenti objevili také ve Francii. Byli tak označeni katolíci, kteří odmítali novoty vyplývající z uzavření konkordátu v roce 1801, například nadále zachovávali církevní svátky, které stát za souhlasu papee zrušil, a trucovali tak proti oficiální církvi, je se jim jevila jako příliš kompromisnická.
Pak slovo dissident dlouho odpočívalo. Znovuvzkřísila ho v šedesátých letech 20. století sovětská propaganda. Začala jím hanlivě označovat statečné jedince a malá uskupení jedinců v Sovětském svazu, kteří vystupovali s veřejnou kritikou sovětského reimu. Oni sami prý preferovali sebehodnocení inakomysljaščije, neboť slovo dissident evokovalo v ruské veřejnosti dojem neádoucího a nebezpečného cizáctví.
Slovo disident však převzala západní média a nejspíš dobře udělala; je ve většině případů výstiné a na osobnost snad nejvýznačnějšího zastánce občanských svobod a lidských práv Andreje Sacharova pasuje dokonale.
Jak jsem připomněl příkladem z církevních dějin, disident se disidentem nerodí, nýbr v disidenta se přerozuje. ije v nějakém myšlenkovém a hodnotovém systému, je v něm usazen, ztotoňuje se s ním, je pro něj dobrem, které by rád dopřál a i vnutil všem. Časem ale začne zjišťovat, e uvnitř systému cosi hapruje, například dochází ke kolizím teorie s praxí. I začne budoucí disident kritizovat nevěrnost hodnotám a falšování hodnot, a to ve jménu autentických hodnot, které uvnitř systému přijal. Objevuje vad systémového provozu stále víc, ba u ani hodnoty jím hlásané a zastávané se mu nejeví všechny stejně vzácné a nepochybné. Je stále kritičtější vůči systému jako celku, nachází v něm neodstranitelné vady, nepravdy a nespravedlnosti, a systému dojde trpělivost. Udělá s odsedlíkem krátký proces, posadí ho jinam, do ústavu nápravné výchovy, do Gulagu, do Gorkého, do Basileje, jak kdy a kde, začasté ho anihiluje úplně, a i jeho popel pustí po vodě...
Tím u své povídání skoro končím, a tak se vrátím na začátek. Nemám rád paušalizující označování aktivistů sdruených v Chartě 77 nálepkou disidenti. Ano, byla jich tam celá řada a byli skvělí, někteří se mi stali přáteli a to přátelství je na doivotí. Já ale ádný disident nebyl. Ocitl jsem se v menšině, i ve své církvi jsem se cítil hodně menšinově, ale to je něco jiného ne ivotní trajektorie disidenta. Byl jsem vychován v hodnotovém a myšlenkovém systému, s ním jsme se rozejít nemusel. Neměl jsem od čeho disidovat.
V epoše vedoucí úlohy KSČ mne ovšem velmi trápilo podlézání našich církevních představitelů komunistickým papalášům a neochota solidarizovat se s těmi, kdo proti reimní li a svévoli vystoupili. To jsem ale tehdy vnímal i nazval jako selhání víry, naděje a lásky, tedy jako v negativním smyslu disidování, odsednutí od toho, co měli ti lidé obejmout a dret.
Byli však v mé blízkosti té křesťané, kteří neodsedávali a dreli i za cenu ústrků i utrpení. Byli mi posilou a povzbuzením, například Jan Šimsa, Milena Šimsová a celá jejich rodina. To nebyli ádní disidenti, nýbr lidé věrní tomu, co u od svých předků převzali a tím ili, i kdy – a vlastně právě proto – se také ocitli v menšině.
Neméně jsem však vděčný za to, e jsem mohl a mohu mít za přátele Jaroslava Šabatu a jiné vzácné osobnosti, které na vlastní duši a vlastní kůi proily, co to obnáší stát se disidentem. Však připomínají nám i budoucím, e ivot kadé lidské bytosti je vystaven permanentní tiché výzvě k metanoi, k proměně smýšlení, k hledání spravedlnosti a pravdy, a e je moné této výzvě otevřít brány rozumu i srdce.
Miloš Rejchrt
(Debata)
Jiří Šimsa: Chtěl bych Miloši Rejchrtovi projevit vděčnost, e do naší rodiny přivezl k podpisu Chartu 77. Mělo to za následek i to, e jsem nebyl dvakrát přijat na gymnázium. A po druhém odvolání se mi zdála věta přijat nebyl na onom papíru od školského úřadu tak strohá, e jsem ji doplnil: ... protoe je debil. A dostalo se mi od Miloše Rejchrta této reakce: A do třetice pozdrav pro Jirku: Pozdravujte debila,/ co na školu přijat nebyl./ A nechť zví, e debilita/ i jisté výhody skýtá./ Například nad námi svítá/ nebude muset číst./ Naopak jsem si jist,/ e půjde-li fachat na pilu,/ bude si moci/ – ne-li ve dne, aspoň v noci –/ číst poezii jiných debilů. – Miloš, zástupně za lid.
Tak byl Miloš Rejchrt představen i ve své roli úspěšného textaře... Vraťme se však k dávné roli filmové ve filmu ert. Nepatří i Alexej, kterého jste představoval, tak trochu ke garnituře vašich pozdějších přátel, jakými byli Jaroslav Šabata nebo Jiří Hochman? Nepomohl vám ten film se do nich vít?
Člověk se obvykle ve svých nejhlubších motivacích nevyzná a já se o to ani nepokouším. Take nevím, jak k tomu došlo. Ale určitě mě fenomén disidentství zaujal, toho chlapce Alexeje mi bylo líto. On to byl disident jaksi předčasně potracený, nestačil se rozvinout třeba tak jako autor románu ert Milan Kundera. Ten je prototypem disidenta, jen se od onoho naprostého ztotonění se systémem, který přijal za svůj a který dokázal také opěvat skoro tak hezkými básničkami, jako byla ta moje, vypracoval ve člověka, který to všechno nejen prokoukl, ale dokázal i napsat a popsat tak, e tomu rozumějí miliony čtenářů. A všechny jeho romány jsou vlastně zpracováním té jeho disidentské zkušenosti.
Mně se vdycky líbilo, kdy ivot člověka někam míří. Kdy to jeho putování není osmdesátiletá jízda po dálnici, ale kdy obsahuje bloudění, hledání cesty, kterou pak najde a zjistí: Toto byla ta správná cesta, dlouho jsem hledal a nenacházel, jel jsem špatným směrem, a ejhle, teď snad jedu dobře a ké u mě to neopustí.
Vaše asi nejznámější současné veřejné angamá je členství v etické komisi, která má právo vydat definitivní verdikt, zda si daná osoba zaslouí být označena za účastníka protikomunistického odboje nebo odporu. Přineslo vám to novou zkušenost?
Přineslo mi to setkání s nádhernými lidmi, takovou solí země. Protoe se občas stává – většinou ne –, e etická komise změní původní verdikt komise při ministerstvu obrany, která ádost o uznání statutu odbojáře zamítla. A my stanovisko změníme a onomu člověku status dáme. Byl jsem překvapen, e jej leckdy nedostali lidé, kteří si to zaslouí zcela nepochybně, my jsme to naštěstí změnili. Take věřím, e komise není zbytečná a zbytečné není ani mé účinkování v této čestné funkci.
Je krásné, kdy za mnou přijde rodina bývalého kulaka – postaru jsme byli zvyklí říkat sedláka, rolníka –, ten starý pán ještě ije, je mu třeba 86 let a vy vidíte ivé dějiny naší země. A ten člověk neměl být uznán jako odbojář proti komunismu, protoe nebyla prokázána systematická odbojová činnost. On toti udělal jenom to, e na pole, které mu sebrali, přijel – a to pole osil. To bylo zhodnoceno jako sabotá, odseděl si rok a půl, rodinu vyhnali do pohraničí. Existuje-li pro mě nějaký skutečný odpor proti tomu nejhnusnějšímu, co v tom reimu bylo, pak právě takový. A mám radost, e jsme takového člověka mohli rehabilitovat a uznat, e jeho vzdor byl ten správný.
Nejen díky filmovému Alexejovi se tedy dovedete vít do lidí jiných osudů, jiných motivací. Vy sám byste ádal o přiznání onoho titulu či ocenění?
Ano. Ten zákon je formulován všelijak a jsou v něm místa, s kterými nesouhlasím, co jsem taky veřejně vyjádřil, přesto jsem byl do té komise zvolen. Přece jen však umoňuje těm, kteří se pokoušeli o obnovu demokracie a občanských svobod – například autorstvím petic a jejich šířením – získat oficiální uznání. Take jsem to udělal.
Taky jste poádal? A není to střet zájmů?
Ne, není. Kdyby to ovšem bylo zamítnuto a komise by se tím zabývala, nemohl bych u jednání být. Šel bych si třeba, ač nekouřím, zapálit.
Měl by nárok váš přítel Jaroslav Šabata?
Vdycky jsem horoval výslovně pro to, aby člověk jako Šabata nárok měl. Mám dojem, e by mohl projít i v prvním kole. Je sice podmínkou, e neměl zastávat ty a ty funkce v KSČ, zároveň ale platí paragraf, e byla-li činnost namířená proti reimu intenzivnější, lze status přiznat. A i kdyby přiznán nebyl a přišlo to před naši komisi, vím, jak bych měl hlasovat.
Byl jste v ivotě nekonformní vůči komunistickému reimu. Jsou ale i jiné nekonformnosti, třeba taková méně riskantní, ale někdy těší lidsky – k prostředí, které je vám blízké, nebo dokonce k tomu, je je vám nejvlastnější. Ve veřejných diskusích o – řekněme – vyrovnání s církvemi jste neriskoval jistě za své neučesané, disidentní názory soudní postih, ale nevlídnost lidí, které jinak máte rád nebo ke kterým církevně přináleíte. Co je těší?
Kdy člověk někomu oponuje, je na nejlepší cestě si ho znepřátelit. A to se děje samozřejmě i v církvi. A je to zajímavé: nejen takzvané restituce, ale vůbec politická témata, jsou velice výbušná a zanechávají při debatách hlubokou emoční stopu. A přitom jsou to debaty o nahodilostech – hodnocení toho či onoho politika, toho či onoho jeho kroku. Za tři roky u vlastně nikdo neví, o co šlo a kdo to byl. Poločas rozpadu naší paměti je v tomto směru velice krátký. Ale emoční stopa bohuel zůstane, a vy najednou nemáte přítele, kterého jste měl...
Jsem strašně rád, kdy vztahy, přátelské vazby zůstanou zachovány, ale někdy to člověk neuhlídá. Mohu dlouho mlčet, ale kdy u jsem někde přímo dotázán, řeknu si svoje i za cenu, e některá přátelství ochladnou, ba i vymizí, co se stává.
Stoupenci liberální občanské společnosti říkají, e církve se nemají vyjadřovat k politice, e kněz či kazatel nemá doporučovat věřícím, koho volit. Na druhé straně je přece farář autorita a věřící by chtěl vědět, jaké má názory. Jak se hledá správná míra? Kdy se nejvyšší představitel vaší církve přímo vyjádřil k prezidentské volbě, byl jsem z toho na rozpacích, na druhé straně mu ale nikdo nemůe upírat právo projevovat názor – a veřejnost ten názor přece zajímá...
Jsou určitá povolání nebo funkce, nakonec třeba i ta, kterou zastával pan Smrtka v Cimrmanově hře... On ví, e my nesmíme ani naznačovat. Prostě jsem-li církevní představitel, i jen farář, nikdy nebudu ani náznakem sdělovat lidem z kazatelny svoje politické preference. To je přece jejich záleitost, oni si to musí přebrat. Natolik důvěřují tomu, e ijeme v pluralitní demokracii, e konečné rozhodnutí je na kadém člověku a on se k němu musí dopracovat nejen co nejsvobodněji, ale i co nejsamostatněji. Pak to teprve má cenu. Známe však z církevního prostředí, e přece jen autorita kněze, evangelického faráře – u tím, e mluví z kazatelny – je přece jen vyšší ne jiných hlasů, které člověk slyší ve svém okolí.
Řekl jste z kazatelny, to je moná to důleité. Kdy budete můj oblíbený farář a potkáme se na návsi, na náměstí, nebude přece nic špatného, kdy se zeptám, koho budete volit.
Ve chvíli, kdy mluvím u stolu, ne. V protestantismu u je taková tradice. Lutherovy Řeči u stolu, tam si klidně pusu na špacír pustí, to je něco jiného ne Traktáty věroučné. Nikdo se ale nemůe dovolávat Luthera za to, co řekl ve svých Tischreden. To bylo prostě volné povídání; hezké, ale nezávazné.
Čili hlídat si, co je ex cathedra a co je normální lidská řeč?
Ano. Učitel ve škole ex cathedra taky nemá politicky ovlivňovat áky. Má rozvíjet jejich schopnost samostatně se orientovat a rozhodovat.
Do nejširšího povědomí jste moná vstoupil v časech takzvané televizní krize. Myslíte si dnes, z odstupu třinácti let, e to k něčemu bylo? e to mělo smysl?
Mělo to obrovský smysl! Tehdy se otevřelo něco, co se pak zopakovalo jinde, ale dopadlo to u dobře. Kdy dostala Česká filharmonie jako ředitele z ministerstva kultury člověka, který k tomu neměl ádnou kompetenci, kvalifikaci, pouze tu, e to byl bývalý ředitel Českého rozhlasu, hráči ho odmítli, pořádali veřejné koncerty na schodech s transparenty Nejsme trafika pana Kasíka. Toté bylo jádrem sporu v takzvané televizní krizi. Rada České televize zvolila jako ředitele britského gentlemana, který přijel z Anglie po letech exilu. Byla to rada trochu pomatená, co si mohu dovolit říct, protoe jsem z ní vystoupil, kdy se začala pomateně chovat. Ten ředitel to prostě neuměl a já jsem byl přesvědčen, e je povinností, loajální povinností zaměstnanců televize protestovat proti volbě takového ředitele a neposlouchat ho. Co oni udělali.
Ne dopustit, aby si věrchuška dosazovala do takové funkce svého člověka a ostatní jen poslušně kývali a posmívali se mu za zády, e tu neumí, je zdravé říct: Tebe jako ředitele nebereme a jdeme do stávky. A viděli jste nakonec, jak to úasně zafungovalo v Národním divadle, kdy paní ministryně kultury odvolala ředitele za to, e špatně nastavil procesy. Zaměstnanci se vzbouřili a velice brzy bylo uznáno, e ten, kterého ona dosadila, ředitelem být nemůe. Televizní krize ukázala cestu, jak se to má dělat.
Take naše občanské sebevědomí by bez ní bylo slabší?
Především profesní sebevědomí zaměstnanců institucí celonárodního významu, které mají svou presti v tom, e produkují něco úasného – a produkují to ti lidé, ti hráči, nikoli jejich ředitel.
Jiří Vančura: Cena Pelikán má dnes deset laureátů. Je to dobrá společnost. Ale také těch deset laureátů má dobrou společnost v Jiřím Pelikánovi. Televize měla nedávno šedesát let a – neviděl jsem všechno, co se k výročí vysílalo, ale prakticky vše jsem sledoval – jméno Jiřího Pelikána tam nepadlo ani jednou. Naopak byl pochválen – za to, e cosi pustil nebo inicioval – Jan Zelenka. Je to vychýlenost doby. Zásluhou Jiřího Pelikána o Československou televizi nebylo, e by ji učinil barevnou – on zrušil její černobílost. Není náhodou, e Breněv zdůrazňoval právě jeho jméno a trval na jeho odchodu. e je to zakladatel Listů a první český poslanec Evropského parlamentu atd., ponechávám stranou. Chtěl jsem jen připomenout, e těch deset i ti další budoucí mají a budou mít dobrou společnost v Jiřím Pelikánovi.
Miloš Rejchrt je člověk laskavý, není to – snad mi promine – militantní křesťan, já jsem je bohuel i v Chartě poznal. On je spíš člověk Kázání na hoře. Kdy jsem mu předával kdysi Cenu Františka Kriegla, moná jsem ho ne zcela šťastně přirovnal ke kanárkovi, k tomu kanárkovi, kterého si berou havíři do dolů a který je pro ně indikací nezdravého prostředí. Proto radím: všímejte si postojů Miloše Rejchrta – je to dobrý kanárek.
Uváděl Václav Burian; neautorizováno.
Cenu Pelikán 2013 za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog přiznal výbor, jeho členy jsou kromě redaktorů Listů Karel Skalický, A. J. Liehm, Jiří Vančura a Jan Šimsa. Tvůrcem plastiky pelikána, upomínající na zakladatele Listů, je šperkař Pavel Herynek. Kromě sošky získává laureát monost vybrat mladého vědce, novináře či umělce ze zahraničí, který bude redakcí Listů pozván k měsíčníku pobytu v České republice. Za spolupráci při přípravě slavnosti děkujeme Divadlu hudby Olomouc a Regionálnímu centru Olomouc.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.