Poté, co dostal Nobelovu cenu za literaturu, napsal Saul Bellow na počátku osmdesátých let kníku Děkanův prosinec. Na příběhu děkana z univerzity v Chicagu, který měl za enu dceru z prominentní komunistické rodiny v Rumunsku, v ní předvádí, e mravní rozhodování bývá obtíné bez ohledu na společenský systém, který v dané zemi panuje.
Vzpomněl jsem si na tu knihu, kdy jsem přemýšlel, jak napsat laudatio na dnešního dritele ceny Listů za rok 2013 Miloše Rejchrta. Jako poválečné dítě – ročník 1946 – měl bohatou monost osvědčit své mravní postoje v čase komunistického reimu. Řekl bych, e to zvládl na výbornou. Na začátku sedmdesátých let absolvoval Komenského evangelickou bohosloveckou fakultu a stal se farářem. Ne nadlouho. Protoe se zapletl s disidenty, přišel u v roce 1972 o státní souhlas. V roce 1977 podepsal Chartu 77, byl i jejím mluvčím v exponovaném roce 1980–81. A do roku 1989 pak pracoval jako topič. Přitom se nepřestal angaovat v církvi. Evidentně na okamik nepropadl touze dělat v reimu kariéru ani postoji, e se spoluprací s reimem dá něco zachránit.
Zatímco Bellowův děkan proíval svá mravní dilemata mezi dvěma světy synchronně, na Miloše Rejchrta čekaly další zkoušky pro změnu diachronně. Ani demokratický reim po roce 1989 toti nebyl prost testů mravní odolnosti. Vyjmenoval bych tři: lustrace, Mašínovy a restituce.
Miloš Rejchrt pochopil přesně, v čem je problém lustrací. Demokratický reim má právo bránit se proti exponentům, kteří se podíleli na represích komunistického reimu. Vadilo mu však, e se nijak nezkoumá míra spolupráce se státní bezpečností. Princip pouhé evidence povaoval za nespravedlivý.
Druhým testem byli Mašínovi. Kdy se Alexandr Vondra rozhodl jet do USA na pohřeb Ctirada Mašína, napsal mu Miloš Rejchrt dopis, ve kterém na závěr uvedl: Prosím, váený pane ministře, vzepři se tomu, předveď, e i politik si můe uchovat kontinuitu osobního směřování a nerozcupovat svůj ivot v nespojitelné útrky. Opět naprosto přesný postoj. Jestlie se někdo angauje na ochranu lidských práv, pak to musí být na obranu práv všech lidí, tedy i obětí bratrů Mašínů. Proto vzdání holdu Mašínům znamená rozcupování kontinuity ivota na útrky.
A tím třetím testem byly církevní restituce. Počet věřících, kteří prošli úspěšně tímto testem, patrně není velký. Miloš Rejchrt si však zachoval jasnou hlavu. Na otázku, jak by se církve měly financovat, odpověděl:
Dobrovolnými dary. Nejen věřících, ale i lidí, kteří mají dojem, e církve dělají rozumné věci. To nejhorší, co můe církve potkat, je, kdy se budou starat o svůj majetek tak, aby ten majetek vynášel a aby je zabezpečil. To je úplně oddělí od starostí druhých. Církev má navíc ít z ruky do úst.
Snad není dále třeba dokládat, e Miloš Rejchrt prošel testy mravní integrity nejenom v komunistickém reimu, ale i v demokratických poměrech, ve kterých odolat svodům svobody bylo paradoxně moná ještě obtínější ne dřív. Kolik disidentů touících angaovat se v politice zabloudilo v koridorech moci.
Za redakci Listů mu k získání ceny Pelikán 2013 srdečně blahopřejeme.
Václav ák
Olomouc 24. ledna 2014
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.