U Komenský říkal, e všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest. Dřív, a ještě za našich dědečků, se říkávalo všem větším obratlovcům hovada, menším snad hovádka. Z toho je zřejmé, e mezi zvířata a lidi stavěli příkrou hranici, jak bylo monoteistickými náboenstvími zavedeno. Nejen jimi. Člověk, argumentovali, má duši, dokonce nesmrtelnou, a veškerá zvířata tu jsou k jeho slubám. Tak je psáno v Knize knih. Samo sebou se rozumělo, e k slubě neomezené jakýmkoliv zvířecím utrpením, jakýmkoliv právem zvířat na přirozený způsob ivota. A tak to šlo dějinami dál s výjimkou některých pozdějších snah utrpení pokusných nebo jatečných zvířat poněkud zmírnit. Myslím, e tu platilo a platí právo dějinného podmanitele jako právo silnějšího na cokoliv. Vdyť tak jednají běně i lidé, kteří nejsou věřící. Je to tak odnepaměti zavedeno – zvíře je majetek, zvíře je věc, třebas i šlechtěním zmrzačená hračka. Dodnes se nesmrtelná duše a více méně duše vůbec připisuje jen lidské bytosti.
V první polovině srpna bylo slunečno a teplo, jak má o prázdninách být. Nešla jsem daleko. U Sirky se hemilo plno lidí na trávníku a také ve vodě. Mezi nimi plavalo několik dospělých kačenek-březňaček, u ani nebylo poznat, která je letošní a která starší. Najednou se poněkud dál od ostatních kačen objevila kačení máma s čerstvě vysezenými káčaty. Bylo jich devět! Je to vůbec moné? Tolik mláďat a tak pozdě? Jak stihnou dospět a zesílit, ne přijde zima a nedostatek potravy? Kačenka byla maličká, vyhublá, káčátka pevně semknutá kolem ní. Její soustředěná pozornost na hejnečko, je se k ní ve vodě téměř tisklo, byla docela nápadná. Nu, byla to atrakce a několik dětí jim začalo házet do vody nalámané zbytky svačiny. Kačena k nim neuvěřitelně rychle dovedla svá mláďata a všechna sousta jim přenechala. Zásoby dětí však byly brzy u konce a ony začaly házet kačení rodince všelijaké věci, které nejsou ani pro kačení aludek. Máma okamitě poznala, e to do bříšek jejích holátek nepatří, neobyčejně pohotově jim zavelela a vyrazila v čele potomků napříč přehradním jezerem směrem ke Kozí Horce. Jakýsi kluk za nimi házel kamínky, ale kde u byly! Opravdu je mi záhadou, e ádné káče se od matky ani v tom spěchu nevzdálilo. Jak si mohla ta káčata snad nanejvýš třídenní poradit s takovou rychlostí a vzdáleností?
Kolik jich asi ta vzorná máma dochová do podzimu? Kolik se jich dočká zimy? Abych našla odpověď, hledala jsem je za měsíc. A našla jsem. Byly asi v polovině jezera u stanice parníku a pátraly ve vodě po potravě, Moná, e i tady jim lidé občas něco dali. Káčata se ještě pořád vzorně drela mámy. Jedno mládě ale chybělo. Neobjevím je však přece jen někde nablízku? Zbývající neuvěřitelně vyrostla, u jim obrůstalo peří. Máma u také nebyla tak hubená. Rodinka se mě nebála. Něco jsem jim donesla, ale nestačilo to. Kolik jich nakonec zůstane? Kdo či co jim můe ublíit?
Prvního října jsem zase navečer zajela k Sirce. Teď u tam lidé nebyli, byla dost zima. Dospělé kačeny panáčkovaly ve vodě a se vztyčenými zadečky hledaly, ne se setmí, co nejvydatnější večeři. Je tu i moje rodinka? Byla, ale málem bych ji u nepoznala. Máma se u od potomků velikostí sotva lišila, kačírkům v jejím hejnečku u narůstaly kosárky. Zavolala jsem na ně. Snad pochopili, jakou mám radost, e je zase všechny vidím. Bylo s nimi i to deváté mládě, take nyní tvořili i s maminkou desetičlennou rodinu. Pašák máma. U se jí tak pevně nedrely a samy sbíraly do vrubozobých zobáků, co jezerní dno poskytovalo.
Radostně jsem na ně volala a všechny ke mně přišly a snědly nakrájený chléb z mé ruky. Snad poznaly, ba jsem si tím jista, e jim přeji jen dobré. Máma u jim nenechávala svůj díl chleba. U to byli adolescenti vrůstající do samostatného ivota. Dokáou přečkat zimu – ublíit jim u můe skoro jen člověk. Příslušnice jejich druhu odvedla obdivuhodné dílo. Naučila je všemu, co mohla, aby dovedly čelit nebezpečím, samostatně ít, ivit se v přírodě, vědět, co musí, mohou, nesmějí... Všech devět uchránila a do dospělosti. Vzhledem ke stále se měnící situaci na tak rušném místě, jako je brněnská přehrada, nemohly by takové dílo dokázat jen pudy. Musí vnímat rychle se měnící situaci, reagovat co nejvhodněji – myslet.
Ké by se jen člověk na své bliní, kteří nejsou lidmi, díval, pozoroval jejich chování, co na rozdíl od nás umí a dokáe ten či jiný druh nebo jedinec. Pravděpodobně by bylo více vegetariánů, více skromnějších pozorovatelů, méně myslivců, ádní koešníci a koaři, méně chovatelů domácích mazlíčků – vdyť jsou to jen a jen pro zalíbení člověka v ivých hračkách geneticky zmrzačení uboáci, neschopní přirozeného ivota svého druhu.
Vybíráme si úhledné maso na talíř, vejce, mléko, a konzumujeme čím dále víc. A třebas prase je jedno z nejchytřejších zvířat, podobně jako pes a kůň. Víme, jak ijí slepice a brojleři, ne si koupíme vejce nebo kuřecí mrtvolku?
Myslíte, e je dnes krutosti vůči zvířatům méně ne dříve? Omyl, je to naopak. Lidská spotřeba, zajišťovaná ivočišnou výrobou, rychle vzrůstá, jen je ta hrůza více sklizena z očí. Hospodářské zvíře je jen věc, jen maso na talíři, mléko v láhvi – podmíněné kadoročním porodem a zabitím naprosté většiny telat. Vejce, nezbytné ve většině domácností, se vyrábějí mučením namačkaných slepic v osvětlených klecích. Ty vydrí reim přiblině 7 měsíců. V přírodě ily původně v Indii tak 15 let. Po mukách v klecích, podobně jako po ivotě na podestýlce v přeplněných halách, brojleři, kteří dorostou závratně rychle – do 8 týdnů – do jatečné váhy, v jaké je kupujeme oškubané v obchodě, jdou hromadně na mučivou smrt na drůbeí jatka. Smrt je to příšerná, na lince. Jak se vyrábějí prasata? Je to jedna z nejkrutějších výrob, včetně vivisekce při kastrování a kupírování ocásku u selat, naprosto omezeného místa pro výkrm i neustále rodících prasnic – rodí přiblině pětkrát za dva roky, přičem mají tak úzkou klec, e si mohou právě jen lehnout ke kojení, aby, kdyby se otočily, nemohly zalehnout některé sele. Na jatkách se v úasné hrůze odehrává poráka a zpracování na lince...
Tohle běný konzument a podnikatel v ivočišné výrobě nechce vidět ani slyšet. Jen to s čistým svědomím stále stupňuje. Organizace Svoboda zvířat se obrátila k různým do parlamentu kandidujícím stranám, zda zařadily ochranu práv zvířat na volební programy – naprostá většina nikoliv. Z těch silných ádná. Jista jsem si jen stranou Zelených.
Nakonec několik čísel z Revue české křesťanské akademie Universum (2/2011): podle údajů FAO se pro lidskou spotřebu kadoročně porazí 50 miliard zvířat, z toho kuřat 44 miliard, prasat víc ne miliarda. Vejce získáváme od 5 miliard nosnic. Spotřeba masa vzrostla za posledních 40 let významně na všech kontinentech v kg na osobu ročně. V USA nejvíc: z 89 na 124, v Evropě z 56 na 89, v Číně ze 4 na 54. Při současném trendu vzroste spotřeba masa na světě do roku 2020 na 327 milionů tun.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.