Jaká byla vaše fotografická cesta k obtíným tématům, jako je to, které zde představujeme?
Témata, která si v poslední době vybírám, jsou existencionální. Ne snad, e by to byl výběr cílený, ale dnes u vím, e mě takové věci přitahují a mám k nim blízko. Díky projektu 702 °C jsem měl monost fotografovat v prostředí krematoria a pohřebního ústavu. Byla to zkouška sama sebe, určitý druh arteterapie, kterou jsem absolvoval po smrti několika mladých přátel a dědečka.
Co vás konkrétně přivedlo do Lidic? Hrálo roli i to, e ijete nedaleko a téma je v regionu trvale přítomné?
Stydím se, e jsem roky téměř denně jezdil okolo Lidic a nikdy mě nenapadlo tam fotografovat. Toto léto jsem zahlédl plakát na letošní pietní událost a ve vteřině jsem věděl, e to musím zachytit, zaznamenat, zdokumentovat, dokud tu příleitost ještě mám. A příšerně jsem se rozčílil, e jsem to neudělal mnohem dřív. Uvědomil jsem si, e mám jedinečnou monost se s přeivšími lidmi setkat, vyslechnout si jejich příběhy a předat odkaz lidické tragédie pro změnu jiným způsobem ne pomocí literatury nebo filmu.
Nebál jste se, jestli v lidech, kteří proili tak hrozné věci, nenarazíte na bariéru, anebo jestli vás ten proitek nepohltí? A jaká byla skutečnost?
Neměl jsem iluze o hladkém průběhu. Komplikací není, moná překvapivě, nějaká bariéra pramenící z proitých událostí. Pokadé jsem se ale setkal s nedůvěřivostí, kterou si lidičtí lidé zcela pochopitelně vypěstovali vinou špatné organizace předchozích projektů, do nich byli zapojeni. Ačkoliv pracuji pod oficiální záštitou a v kooperaci s Lidickým muzeem, musím překonávat prvotní negativní reakce a očekávání.
Jak fotografování prakticky probíhalo?
Na pietním místě, kterým jsou vlastně celé Lidice, se pohybuji s úctou a s lidmi se snaím jednat nanejvýš důstojně a empaticky. Ačkoliv je to od tragédie ji 71 let, atmosféra je tu stále vypjatá. Vdy si domluvím schůzku a při setkání se snaím naslouchat. Pokud cítím, e by pro někoho mohlo být fotografování nepříjemné, nefotím. Fotografuji většinou v průběhu rozhovoru a nikoho nestylizuji. Témata rozhovorů neurčuji ani nekoriguji, aby výsledný obraz působil co nejautentičtěji, přirozeně. Snaím se, aby fotografování i výběr snímků probíhaly citlivě s ohledem na mnohdy pokročilý věk, fyzický stav, aktuální duševní rozpoloení a především na těké ivotní osudy. Fotografuji na oblíbených místech, pietních místech a někdy i v domovech přeivších.
Výsledkem by měly být výstava v Lidicích a kniha, do jaké míry jsou u tyto plány konkrétní?
Zbývá ještě hodně práce, ne budu moci cyklus povaovat za ukončený. Výstupem projektu bude velká výstava v Lidické galerii na podzim roku 2014. Kniha, bude-li v té době hotová, bude stejně jako výstava doplněna i o písemná svědectví a historické fotografie z lidického muzea a od pamětníků.
-tt-
Robert Kiss (1988) se narodil a ije v Kladně. Absolvoval fotografický obor na VOŠ grafické, nyní studuje na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Cykly Diplomat / hotel dvou tváří, Jitka Válová – medailon osobnosti, Bihor, nebo 702 °C vystavoval například v Praze nebo Bratislavě. Získal několik cen na fotografických soutěích v ČR i v zahraničí.
Foto Radovan Kodera
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.