(K rozhovoru Bylo nebylo)
To, čemu se v Husákově Československu říká tisk, věnuje značnou pozornost tzv. posrpnové emigraci. Dokonce si našel specialisty. Sedlák, Marko, Roháček – to jsou jména, která málem vešla do české publicistiky toliko jako synonyma intelektuální a mravní úrovně stalinismu. A ke všemu spíš pro humory. Jejich nositelé se však nyní rozhodli, e se do historie české a slovenské publicistiky přece jen dostanou kdy ne jinak, tedy po boku Vajtauerů, Lanovských a tak. Nu, kadý máme svou ctiádost a proti gustu... Leč ne o to jde.
Nejde v tuto chvíli ani o rozdíl mezi emigrací a exilem, ba ani o jejich deskripci, jí se v Listech u ujal Karel Jezdinský. Jde o emigraci či exil jako zrcadlo domova i světa.
Devatenácté století, pomalá industrializace, růst obyvatelstva a venkovské bídy vrhaly do světa tisíce a desetitisíce Čechů a zejména Slováků. Pro jejich ruce nebylo doma trhu, a tak je táhli prodávat na trhy cizí. Šli cestičkami, po nich dnes táhnou Evropou ti, kteří nabízejí ruce španělské, portugalské, jugoslávské, turecké, řecké, ba stále ještě i alírské. V Americe jsou to dnes ruce mexické, portorické, v Japonsku to včera byly ruce korejské... Chudí, nevyvinutí, hladoví táhnou, aby vydělali na ivobytí svým rodinám u prahů bohatších, v jejich závodech, na jejich silnicích či u jejich moří. Sloení této emigrace se postupně mění, ustupuje geograficky stále dál od center průmyslu a rozvoje. S průmyslovým rozvojem Čech, Moravy a Slovenska mizela i u nás postupně tato emigrace rukou, a byl to a Hitler, který přeměnil českou a slovenskou inteligenci v nádeníky, ve stavitele silnic a podzemních tunelů, byly přitom emigrace vítězné, stejně jako jí bude emigrace vyhnaná hitlerismem.
Od Bílé hory, od okamiku, kdy protireformační reakce potlačila zoufalý a v mnohém neobratný pokus o obnovu samostatnosti českého myšlení a české politiky, nebylo emigrace hlav. Pobělohorské století nejprve vyhnalo, fyzicky zlikvidovalo či duševně zcela zlomilo všechno, co v Čechách nezávisle a tvořivě myslelo. Století další znamenalo po duchovním masakru generací novou regeneraci duchovních tkání, a století třetí uvidělo zmrtvýchvstání země, národa, jeho ducha i státu. Teprve zavradění tohoto státu na konci třicátých let vyvolá první moderní exil mozků. Emigrace před hitlerismem – to je především inteligence, mláde, lidé tvůrčí. Mnozí z nich padli v boji s fašismem, mnozí z nich u zůstali v zemích, je jim poskytly útočiště a prostor pro rozvoj jejich talentu. K tomu připočtěme hekatomby české a slovenské idovské inteligence, a před očima nám vyvstane obraz devastace českého a slovenského duchovního a tvůrčího světa, z ní by se i větší národy dlouho vzpamatovávaly.
Jene země dosud nevydechla, a u důsledky druhé světové války a všeho, co bylo příčinou této první devastace, vyvolaly devastaci druhou. V prvním okamiku se zdálo, e společenským změnám, je byly programem bezprostředně poválečných let, padnou za oběť toliko političtí vůdcové sil a hnutí spjatých s minulostí a čelní militantní představitelé poraené třídy. Jene to, co v Československu a jinde ve východní Evropě nastoupilo kolem roku 1948, nebyl socialismus, nýbr stalinismus, zupácký, cizí zaostalostí vnucený a inspirovaný reim, jeho metodou byla policejní zvůle a důsledkem hospodářská, mravní a duchovní destrukce. Do roka vyhnal tento reim ze země nové desetitisíce hlav a mozků, plných nápadů, myšlenek, plánů, podnikavých lidí, kteří by byli bývali ochotni přispívat k rozvoji své země, ale odmítli perspektivu rezignace na vlastní rozum, na vlastní úsudek, na realizaci sebe sama podle vlastních schopností. V této masové emigraci ztratil český a slovenský národ desetitisíce hospodářských organizátorů, techniků, podnikavých lidí, kteří nikdy nebyli kapitalisty a jim by byl měl skutečný socialismus umonit rozvití všech jejich schopností, plné vyuití jejich zkušeností. Připočtěme emigraci humanistické inteligence a tu, je byla bohuel právem motivována strachem z nové rasové diskriminace a perzekuce, vzpomeňme, jak stalinismus nemilosrdně spořádal ty, kteří zůstali, a máme před očima celou hloubku rány, je byla zemi znovu zasazena.
Emigrace třetí, dalších sto tisíc v průběhu pouhých třiceti let, u nemá nic společného s vlastnickými poměry. Po sovětské okupaci odcházejí lidé všech oborů. S prázdnýma rukama, ale s hlavou, kterou všude popadnou a zaplatí. Inenýři, technici, vědci, kvalifikovaní dělníci, lékaři, učitelé, spisovatelé, novináři... Mnozí z nich léta viděli v odchodu ze země jedinou perspektivu uplatnění svého talentu a na jaře 1968 neodešli, protoe se jim tato perspektiva otevřela ve vlastní zemi. Mnozí léta vedli svízelný, úporný zápas o jaro 1968. Obojí po jeho poráce uznali, e doma pro ně není místa. V tuto chvíli...
A tak Čechy, Morava a Slovensko, kdysi chudé, zaostalé země, dodávající do celé Evropy i do Ameriky mozolnaté zlaté ruce, se staly v posledních třiceti letech hlavním světovým exportérem hlav, mozků a kvalifikace. Všechny země na světě usilují o to, aby si je udrely. Z Československa je třikrát za třicet let vyhnal fašismus a stalinismus. Obojí znají jediný prostředek, jak je udret v zemi: ostnatý drát, kulku, návrat k přeměně svobodného občana ve vlastnictví státu. A ruku v ruce s tím návrat k relativní zaostalosti.
Dějiny emigrace jsou tak zajímavým zrcadlem dějin Československa v posledních třiceti letech. Postupného ničení všeho, co po pobělohorské hekatombě těce vybudovala a vypěstovala staletí. Ale jsou i zrcadlem světa. Reimů, je jsou si niterně tak podobné i tím, e jejich nastolení, jejich zupácká bota, jejich cizí uniforma vyhání vdycky ty, kteří vědí, kteří myslí, kteří dovedou. Co to znamená, netřeba definovat. Na adresu pisálků, jim Vajtauerové a Lanovští či Völkischer Beobachter slouí jako vzor i stylem, slovníkem a argumenty, jen ještě slovo: Sami by si jinde a v jiném ne fašizujícím reimu nevydělali ani na slanou vodu. Vdycky znali jen námezdní práci perem, to, čemu říkají dělat za old. Vdyť kdyby se měli ivit poctivě, umřeli by hladem. Proto si nedovedou představit, e ti, které vyhnali, by mohli ít jinak ne z platu či stipendií za zradu, za pomluvy, za špínu, prostě za to, čím se iví sami. Jene za tohle se dobře platí u jenom ve fašizujících systémech, je zlikvidovaly nebo zabránily vytvoření občana a moností, aby si kadý ověřil, co se mu předkládá k věřeni. To, e příslušníci všech tří československých emigrací za posledních třicet let nalezli dříve nebo později slušnou a více ne slušnou obivu v zemích, je nejsou jejich vlastí, znamená ve světě, který platí jen za kvalitu, toliko jedno: e Češi a Slováci, je fašismus a stalinismus vyhnal do emigrace, tuto kvalitu měli. Kadý ve svém oboru. A e vyhnání této kvality nebo její zardoušení byly vdycky podmínkou vlády Vajtauerů, Lanovských, Moravců, Sedláků, Marků, Roháčků a podobné spodiny.
Ale to všechno neznamená, e emigrace není neštěstí pro kadého, kdo je k ní donucen. U Heine i Hercen a statisíce před nimi i po nich věděly, e emigrace je nemoc. Je neustálé zoufalství, touha po domově. Pro ty, jim se říká emigrace politická, nepřestávající nerovný závod mezi časem vyměřeným dějinám a časem vyměřeným člověku. Inesa Armandová vylíčila jako málokdo ono ovzduší chorobné neurózy, vedoucí a k sebevradám, je vládlo mezi ruskou bolševickou emigrací v západní Evropě po roce 1905. A čteme-li dopisy a deníky německých emigrantů po roce 1933 a počítáme-li, kolik jich podlehlo v tomto nerovném zápase mezi časem lidským a časem historickým, pochopíme vánost nemoci. (...)
Kadá politická emigrace je v dobách míru přítěí. To věděli a poznali na vlastní kůi všichni, kteří odešli burcovat svědomí světa proti carismu, proti hitlerismu, proti mccarthismu, proti stalinismu. Dříve či později si museli uvědomit, e zájem jejich země jde a daleko za zájmem země, je je přijala, a e tyto zájmy zdaleka nejsou totoné. Zatímco jejich země touí po změně, mají ti, kteří je přijali, zájem na zachování statu quo. Zatímco oni povaují za svou povinnost maximální aktivitu, budou hostitelé usilovat, aby omezili jejich aktivitu na minimum. A z toho vyplývá mnoství dalších problémů. Německá emigrace po roce 1933 je ve svých dopisech a denících téměř vyčerpala. A do vypuknutí války, do okamiku, kdy alespoň do jisté míry mohla skutečně bojovat, neboť její zájem byl alespoň v podstatě souběný se zájmem zemí, v nich ila, tedy a do této chvíle si neustále kladla otázku: Měli jsme odejít, či zůstat, být s národem a zemí, třeba odsouzeni k mlčení a nečinnosti, nebo bylo naší povinností burcovat svět tam, kde to je moné, a v míře, v jaké je to moné? Mnozí zanechali v Německu rodiny, děti a jejich touha po rozdrcení hitlerismu silou – jiné cesty nebylo – byla provázena vědomím, e to můe nejen znamenat smrt jejich blízkých, ale i to, e jejich syn padne v boji proti otci, v boji, k němu bude prostě přinucen. (Nezahynul snad Brechtův syn v uniformě německého vojáka?) A na všechny tyto otázky není jiné odpovědi ne čin, který se měří nikoli lidským ivotem, nýbr dějinami.
Socialistická emigrace je v situaci ještě komplikovanější, neustále konfrontována s problémem vlastní odpovědnosti za to, co ji nakonec vyhnalo ze země. V jaké míře mohla a měla vědět, e stalinismus a vojenská okupace je v daných historických a geografických podmínkách logickým důsledkem toho, čemu zasvětila svůj ivot, jím měřila po tolik let sebe i druhé? A zas: Jedinou odpovědí je čin a jedinou mírou činu dějiny.
Spodina českého a slovenského národa, jaká vypluje na povrch vdycky v podobných okamicích, si vydělává na slušné ivobytí úvahami o věcech, o jejich skutečné povaze a rozměru nemá ponětí. Jde o problémy politické a mravní, nebo lépe o problémy morálky osobní i společenské, to jest o kategorie, bez nich se kolaborantské okupační reimy musí obejít. Kadý uvaujeme pouze ve svých kategoriích. Oni měří oldem, penězi, zradou, eventuelně tzv. menším zlem. Jejich kalkulace je prostá: doufají, e jejich ivot bude kratší ne dějinný čas, který jim věstí poráku. A tak ijí a nezdrují se ničím. – My měříme svou odpovědností vůči národu a zemi, vůči nadějím a tubám lidí, svou osobní vinou na tom, co se stalo, a tím, co ji můe vyváit zase jen v očích národa a historie. Nemáme pochyb, na čí straně je pravda, ale víme, e čas, který je nám vyměřen, moná nepostačí.
Vyvreni ze země, která je nám nade všecko, ijeme tak, jak ily desetitisíce a statisíce před námi. Naše nouze není fyzická, co nedá spát hrstce národem opovrhovaných existencí v Praze či Bratislavě. Naše nouze je prostě nouzí ivotů, které jsme si zvolili, zápasu, k němu jsme se rozhodli. Vědomí, e je to zápas spravedlivý, nic nemění na tom, e člověk v něm krvácí z více ran, ne jich je vidět, a často umírá před časem.
Z digitálního archivu exilových Listů Dušana Havlíčka; číslo 6, ročník I., listopad 1971, s. 16n.).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.