Všechna sláva polní tráva. Na Foru Romanu se po staletí mezi chátrajícími a na materiál rozebíranými chrámy, paláci a sloupovími popásaly krávy. Z monumentů připomínajících triumfy císařů se zachovaly jen ty, které poslouily jako podstavce pro sochy světců. Z velkých staveb přeil skoro bez újmy jen Panteon, který se dal snadno pouít jako křesťanský chrám. Původní vnitřní vybavení bylo nahrazeno oltáři, časem přibyl Rafaelův náhrobek a rakve prvních králů sjednocené Itálie.
Zvenčí není Panteon příliš nápadný. Mladý kolega, který mě Věčným městem provázel, mi říkal, e mu stále dělá potíe cestu k němu ve spleti uliček najít. Velkolepost Panteonu člověk plně procítí, a kdy vstoupí dovnitř a obrátí oči k nebesům. To můe opravdu učinit: kupole, která je podle bedekrů dodnes největší nezpevněnou stavbou tohoto druhu (Římané u znali cosi jako beton), je otevřena do vesmíru. V noci jí do chrámového prostoru dopadá světlo hvězd, za deště proudy vody. Stavba tak vyjadřuje spojení člověka s vesmírem a vznešenost přirozenosti, máme-li uít slov českého básníka.
Nápis na průčelí chrámu připisuje zásluhu o jeho postavení vojevůdci a trojnásobnému konzulovi Agrippovi. Za svou dnešní podobu však vděčí císaři Hadrianovi, který ho nechal po poáru přestavět. Císař byl znalcem a milovníkem architektury a mohl jistě podobu stavby ovlivnit. Svou velikost (uznávanou historiky) potvrdil tím, e na rozdíl od zvyklostí císařského i papeského Říma nevyuil příleitosti k vlastní oslavě.
Oknem do vesmíru byla dovršena myšlenka Panteonu, vyjádřená ji jeho názvem. Říše směřující k všelidskému sjednocení nechce opomenout ádného z bohů. Je připravena zahrnout do sebe vše, co zahrnuje vznešenost a budí úctu.
Do značné míry se zachovalo také Koloseum, patrně i proto, e bylo pro svou robustnost téměř nezničitelné. I ono by mohlo být chápáno jako ztělesnění myšlenky sjednocení a vznešenosti. Mohlo se v něm shromádit a případně zhlédnout a vyslechnout svého císaře na sedmdesát tisíc Římanů.
Co se však v Koloseu dělo, na tom se bedekry i historikové více méně shodují. Na ivot a na smrt tu bojovali lidé s lidmi i se šelmami. Ty také sápaly pachatele zločinů (mnohdy asi jen ideových). Mými průvodci po Římě byli i velcí autoři od Tacita po Moraviu. Byl mezi nimi i J. S. Machar, který, jak aspoň sám píše v knize Řím, prováděl po městě ruskou anarchistku. Obdivovatel antiky a odpůrce jedu z Judeje pociťoval v Koloseu jakési rozpaky a zastal se jej před moralizující křesťanskou kritikou – prolévání krve patří nerozlučně k člověku a trvale ho vzrušuje, jak to vidíme i v moderním světě, v jeho tisku a umění.
Tato obrana mě neuspokojila. I v řeckém dramatu jde o prolévání krve, ale je rozdíl sledovat se vzrušením Oresteiu a gladiátorské hry. Ostatně V záři helénského slunce obsahuje dojemnou báseň o slonech, jejich pobíjením chtěl kdysi hry zpestřit a vydobýt si tak přízeň lidu Pompeius. Ti však v aréně odmítli bojovat a projevili svůj protest pozvednutím chobotů a troubením. Jak píše Machar (zdroj jeho inspirace neznám), římský lid pohoršila Pompeiova zpupnost. Vradění slonů přerušil a v celé události spatřoval neblahé znamení. To ale neznamená, e by zavrhl samotnou ideu her.
Římské období antiky vzbuzuje odedávna protichůdné pocity. Mně se za pobytu v Římě takové pocity vtělily do dvou staveb: Panteon a Koloseum.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.