Jedním z podkladů americké zahraniční, bezpečnostní a vojenské politiky jsou strategické dokumenty. Zatímco ty české obvykle brzy zapadnou a na praxi mají malý vliv, Američané své berou váně. Proto se našim stínovým ministrům obrany v kampani k předčasným volbám hovořilo o otázkách bezpečnosti a obrany nejhůře ze všech témat. Téma zvládli tak nanejvýš sociální demokrat Jan Hamáček a za KDU-ČSL nestraník Ivan Gabal.
Základní změnou americké zahraniční a bezpečnostní politiky je přesun těiště z Evropy do východní Asie, tedy do prostoru nově se rodící supervelmoci Číny. Lze to hodnotit dost těko. Předně tu Američané po druhé světové válce vdy vojensky silní byli a jen zčásti své síly na dotvrzení své nové strategie zvýšily. Ostatně, kdy se střetnutí ji ani tak neodbývá na poli vojenském jako spíše v ekonomice, je to racionální? Nové rozhodnutí Američany spíše oslabuje.
Moná to ani není tak horké, jak to někteří komentátoři hodnotí. (Ti střízlivější se domnívají, e se o tom mluví tak často jen proto, aby Američané zdůvodnili, e v rámci úspor sniují své vojenské kapacity v Evropě.)
Jene znovu otevřeně: jakkoli nás Američané dvakrát dostali z nejhoršího, je skutečně nutné, aby tu ještě téměř sedm desítek let od druhé světové války měli své vojáky? Tím jako by Evropané zčásti ztráceli svou suverenitu, i kdy nelze podezřívat Američany, e je to jejich záměr. Proto hořekování Amerika ubrání sebe, ale Evropu stěí vyvolává pocit, e Spojené státy jsou – stejně jako ve dvou světových válkách a i v té studené – za osud Evropanů odpovědní, případně se aspoň obávat, zda změna strategie Evropany potěší.
Redukce vojenského rozpočtu USA podle nové strategie není jen reakcí na americký státní dluh ve výši asi 18 bilionů USD, tj. ročního HDP, ale i důsledek odchodu amerických vojáků z Iráku a plánovaného opuštění Afghánistánu. Dokonce se proslýchá, e by se za sedm let mělo ušetřit ne půl bilionu, ale bilion USD.
Sníení počtu amerických vojáků v Evropě je rozhodnutí, které se dalo předpokládat: Američané ji několik let dávají najevo, e se jim (po právu) nelíbí, e podíl jejich vojenských výdajů jako členského státu Severoatlantické aliance z někdejší 50 % vystoupl a na nebývalých 75 %. Ostatně z globálního vojenského hlediska je jedno, zda jsou v Evropě tři, nebo jen dvě americké brigády. Rozhodující při existenci soudobých bezpečnostních hrozeb je dislokace protiraketové obrany.
Americké rozhodnutí vojensky posílit vliv v Asii a v Pacifiku, je-li myšleno váně, bude moná strategický omyl. Expanze Číny není zatím vojenská, ale ekonomická a demografická. Čínští představitelé dávají najevo, e se poučili z mylné sovětské strategie soutěit se Spojenými státy vojensky, co přispělo k rozpadu SSSR. Kdyby Číňané chtěli s Američany udrovat jen přiblinou vojenskou rovnováhu, vedlo by to s vysokou mírou pravděpodobnosti k nové bipolaritě. Postoj Číny a stejně tak Ruska k situaci v Sýrii a Íránu není zrovna nadějný, situaci však zčásti zlepšilo nalezení společného řešení likvidace syrských chemických zbraní.
Je pravda, e někteří američtí pravicoví politici jsou proti úsporným opatřením a označují je za nezodpovědné oslabení amerických ozbrojených sil. To můe vést a nejspíš povede ke ztrátě výjimečného postavení USA jako jediné supervelmoci a někteří se domnívají, e i k degradaci na velmoc, jako je Rusko, Velká Británie nebo Francie, co by ohrozilo americké zájmy ve světě i bezpečnost USA.
Jene byli to právě republikáni, kdo Obamovi v Kongresu nepovolil poadovaných 26 miliard USD. A pokud jde o leadership, jeho existenci přijímá většina Američanů, jde především o to, jak je realizován. Oslabení amerického postavení ve světě nezpůsobila ani tak vojenská síla, jako malá schopnost po vojenském vítězství zajistit mír, realizovat záměr, pro který konflikt vznikl. Americké vůdcovství nesporně oslabila finanční a ekonomická krize. Vojenští a bezpečnostní experti dávno přišli na to, e ekonomická hrozba můe být v mnoha případech nebezpečnější, ne jsou vojenské hrozby.
Právo vytýkat Američanům, e sniují vojenské výdaje, rozhodně nemáme. Ale ani to není důvod, proč kvůli staení jedné americké brigády vyzývat ke zvýšení evropských vojenských výdajů. Minimálně půldruhého milionu evropských vojáků je dostatečný vojenský potenciál, který je však vyuíván nedostatečně. Jen vezměme prostý fakt, e z počtu evropských vojenských jednotek můeme do zahraničních misí vysílat jen 2 a 4 % odpovídajícím způsobem připravených vojáků. Lze z toho vyvodit jen jedno: méně by bylo více. Vázne i kooperace, například při vývoji a výrobě zbraňových systémů.
Nejkritičtější je vyuívání svěřených finančních prostředků. Dokáe se někdo z politiků postavit před veřejnost se ádostí o zvýšení vojenského rozpočtu, kdy (třeba nás) provází jedna korupční kauza kolem nákupu zbraňových systémů za druhou a v podstatě ádná – z těch obřích – nebyla vyšetřena? Jen tak se mohlo stát, e armáda má asi devadesátimiliardový deficit vzhledem k potřebám. A vedení rezortu by mělo sdělit veřejnosti – má-li odvahu –, jakou má současná armáda při více ne dvoubilionových výdajích od roku 1990 skutečnou hodnotu.
Iluzí u je dávno představa, e odpovědnost za obranu a bezpečnost kadé země leí primárně na zemi samotné. Obrana a bezpečnost evropského kontinentu u se nedá řešit mimo rámec Severoatlantické aliance a Evropské unie. Jen si vezměme, e naše dva významné a v podstatě dobré strategické dokumenty – Bezpečnostní strategie ČR a Bílá kniha o obraně ČR – zůstaly v podstatě bez politické odezvy a nepromítly se do strategického vládnutí.
Ono ale vlastně neexistuje.
Antonín Rašek (1935) je sociolog, spisovatel a publicista; generál v. v.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.