Počátkem letošního července vstoupila armáda do událostí v Egyptě. Po opakujících se často krvavých srákách příznivců islamistického prezidenta Muhammada Mursího s jeho odpůrci rozhodlo velení armády v čele s generálem Abd al-Fattáhem as-Sísím reagovat.
Kdy revolta arabského jara přinutila prezidenta Mubáraka rezignovat, zaujala egyptská armáda navenek neutrální postoj. Dala šanci demokracii a svobodným volbám, které přivedly k vládě islamistickou stranu Muslimského bratrstva. V prezidentských volbách se nástup islamistické orientace země potvrdil – většinu hlasů získal kandidát tábora islamistů. Nový směr se otiskl následně i do návrhu změn egyptské ústavy.
Leč islamisté, opojeni politickým vítězstvím, zapomněli, e vítězství v demokratických volbách nezbavuje vítěze povinnosti respektovat poraenou menšinu a poté usilovat o společenský soulad. Dictum této demokratické zásady bylo o to silnější, e islamisté se k revoltě arabského jara pouze přidali a zdaleka nebyli jejími iniciátory. Neochota nebo spíše neschopnost vítězů hledat s ostatními sociální smír vedl k explozi násilností mezi stoupenci vítězného tábora a jeho odpůrci. Oboustranně narůstající nenávist hrála na notu radikálů, kteří z nedostatku představivosti neznají jiné varianty ne islámský pořádek nebo občanskou válku.
Nadto bylo stále zjevnější, e islamisté kromě receptů na morální a společenské ozdravení ve smyslu islámských principů nejsou schopni nabídnout nic podstatného k řešení kalamitní sociálně-ekonomické situace země. Na všudypřítomnou korupci a přemíru chudoby dokázali najít jen dva postupy: obsazování řídicích funkcí vlastními lidmi a muslimskou charitu. O to více pak byla zřejmá absence byť jen náznaku nějakého projektu s cílem nabídnout mladé generaci příleitost svobodně si zvolit některou z rozumných ivotních perspektiv. Přitom právě bezradnost Mubárakova reimu vůči nezaměstnanému a nespokojenému mládí byla hybatelem arabského jara.
Egyptská armáda, rozhodující síla v celé šedesátileté historii nezávislého moderního státu, přenechala v návaznosti na převrat arabského jara poprvé od zrodu nezávislé egyptské republiky (1953) moc civilním politikům. Historická úloha, moderní výzbroj a pevné vazby na USA stejně jako pozice v egyptském hospodářství jí ponechávaly v záloze roli arbitra. Narůstající anarchie v zemi armádu vrátila do centra dění. Zasáhla, islamistického prezidenta sesadila a internovala a do čela státu znovu dosadila svého reprezentanta, byť, jak se nyní tvrdí, jen dočasně.
Státní převrat kupodivu téměř jednomyslně přijala intelektuální obec Egypta včetně takových spisovatelů, jako je dnes ve světě známý Alá al-Aswání (roč. 1957, autor úspěšných románů Jakobijánův dům a Chicago). Přitom se nezřídka jedná o někdejší rozhodné kritiky Mubárakova reimu a angaované revolucionáře arabského jara. Co vedlo k tomuto názorovému obratu? Otázka o to zajímavější, e případ egyptských intelektuálů můe slouit za sondu do myšlenkového naladění intelektuálů tak či onak spojených se společností a kulturou arabského světa, formovaných jeho starými převraty a silně proívajících bouřlivé dění své domácí současnosti.
Angaovaní egyptští intelektuálové stejně jako jiní odpůrci islamistického prezidenta Mursího nevidí v zásahu egyptské armády ze dne 3. 7. 2013 puč. Chápou tuto událost jako dovršení druhé revoluce, která vyvrcholila koncem června 2013 rozsáhlými demonstracemi s poadavkem odchodu islamistů z mocenských pozic. V tomto duchu hovořil v televizní stanici Euronews koncem října 2013 egyptský spisovatel Nabíl Naum. Prohlásil, e armáda převzala kontrolu v zemi pouze dočasně a hodlá vrátit zemi na cestu demokracie.
Během celého roku, kdy stál v čele Egypta představitel Muslimského bratrstva, ztráceli islamisté popularitu a jejich izolace rostla. O to více pak bylo těch, kteří počátkem letošního července přijali intervenci armády s uspokojením. Veřejné mínění v městském prostředí hlavního města Káhiry stejně jako ve středních a vzdělanějších vrstvách, nemluvě o názorech panujících v intelektuální sféře, se výrazně vymezilo proti Mursího straně. Antiislamistický směr se projevil u během prezidentských voleb a při referendu o návrhu nové ústavy, který obsahoval tendenci regulovat napříště společnost podle náboensko-ideologických principů. V Káhiře získal Mursí jen 44 % na rozdíl od 52 % v měřítku celé země. Obdobně řekla ne veřejnost Káhiry nové ústavě s islamistickým zabarvením (55 % hlasů), zatímco po celé zemi si přálo novou ústavu 64 % voličů.
Zjevný názorový rozpor, který rozděluje egyptskou veřejnost současnosti, je ovlivněn vztahem k náboenství jen na první pohled. Nejde o konflikt sekularistů a věřících. V Egyptě nejsou snahy vytvořit nenáboenský stát po západním vzoru nijak silné. Naopak velmi zřetelné je volání drtivé většiny uměleckých tvůrců a aktérů kulturního ivota po názorové svobodě. Chtějí tvořit a pracovat bez vnějších zásahů státu a náboenských autorit.
Nelze tvrdit, e by během roku, kdy funkci prezidenta vykonával Muhammad Mursí, docházelo k záměrně připravovaným kampaním s cílem omezovat uměleckou a tvůrčí svobodu. Leč řada administrativním opatření a veřejných aktů svědčí o tom, e se muslimští bratři snaili tak či onak vnutit kultuře, vzdělávání a sdělovacím prostředkům své představy o pořádku a mezích svobody. Egyptští literáti, divadelníci a tvůrci umění spatřovali v takových drobných i větších zásazích odraz totalitářského projektu přeměny společnosti v duchu islamistické ideologie.
Kritika dohledu nad uměním a odpor ke kádrování kultury byly oprávněné, leč sotva mohou ospravedlnit nenávistné vášně, které se rozpoutaly vůči Muslimskému bratrstvu po červencové vojenské intervenci do politiky. Mlčení národního svědomí, které obestírá krvavé potlačování manifestací stoupenců odstraněného prezidenta počínaje 14. srpnem letošního roku, je zaráející, ba pobuřující. I to cosi vypovídá o stavu egyptské společnosti, v ní na násilí nemají monopol jenom muslimští fanatici zapalující koptské kostely.
Sympatie k armádě se nyní snoubí s odmítáním islamismu Muslimského bratrstva. Zdá se, jako by vojáci náhle ztělesňovali vůli národa a intelektuálové se k nim přidávali, snad vedeni pocitem provinění, e na zájmy národa v posledních letech zapomínali. Náhlé okouzlení armádou je ovšem jen zdání. Ve skutečnosti půjde o další sňatek z rozumu.
Od konce ledna 2011, kdy se jaro národa přeneslo i do Egypta, se politický boj odehrává mezi třemi hlavními aktéry: dva představují hlavní síly minulosti – armáda a Muslimské bratrstvo, třetím je nováček, ulice, konglomerát nově vzniklých a různorodých proudů. Spojenectví těchto tří činitelů převratu trvalo jen dva týdny. Kdy počátkem února odstoupil bývalý prezident Husní Mubárak, dochází mezi armádou a Muslimským bratrstvem k čemusi na způsob politických zásnub. V pozadí je nesporně snaha zklidnit rozbouřené poměry a zabránit, aby revoluční mobilizace nesklouzla k anarchii. Leč islamisté zřejmě nepochopili smysl nabídky, kterou od armády dostali. Po volebním vítězství a zvolení Mursího prezidentem se nechali svést iluzí, e budou napříště vládnout sami.
V červnu 2013 se armáda vzdala tichého souhlasu s Muslimským bratrstvem a přešla na stranu převratových sil. Nové spojenectví není o mnoho méně oportunistické, ne bylo to dosavadní. Příběh převratu arabského jara tak v Egyptě zůstává otevřený. S čím přitom třeba počítat? Nesporně se snahou armády zůstat arbitrem demokracie po tureckém vzoru čili ztělesňovat modernost a patriotismus. Stejně tak třeba počítat s velmi silným antiamerikanismem, panujícím v egyptské veřejnosti.
Na egyptském antiamerikanismu se podepisuje proamerická orientace bývalého reimu, která byla nahlíena s velkou nevolí. Své k tomu přidává i celoarabská zvyklost přeceňovat sílu a vliv USA a s ní spojená obliba věřit nejrůznějším pověstem a spikleneckým teoriím. Amerika v nich zpravidla vystupuje pokud nikoliv přímo jako kazisvět, pak alespoň v roli bezohledného světovládce.
Znovu narůstá nacionalismus, před ním není imunní ani západně orientovaná egyptská inteligence. Šíří se pocit, e vlast je ohroena. Panuje názor, e země, oslabená několika lety nestability, se vydává na milost a nemilost cizímu vměšování a e záchrana můe přijít jen ze strany silné autority u moci.
Zmíněné tendence a jevy nahrávají zdání, e egyptská společnost, sevřená dosud islámskou tradicí, není připravena či ochotna akceptovat hodnoty západní demokracie nebo e snad pro ni nejsou nástroje západní demokracie, především svobodné volby, vhodné. Takový názor zaznívá mimo jiné z kruhů egyptské elity starších ročníků bez ohledu na politickou orientaci.
Nezkušenost s demokratickou kulturou vede intelektuály tohoto raení k zjednodušenému soudu, e Egypt se dá řídit a zvládat výlučně autoritářsky. Neznají jiné východisko anebo jiné znát nechtějí. Moná v tom hraje roli u otupená vnímavost či málo rozvinutá tvořivá představivost. Příčinou bude jistě i strach ze změny, která by mohla přinést riziko, e jejich zájmy a současné jistoty budou napříště poškozeny. Dnes proti nim stojí silný soupeř. Je to egyptském mládí, které u téměř tři roky dává jasně najevo, e starý způsob autoritářského vládnutí a řízení odmítá.
Atmosféra v Egyptě také nahrává návratům k nostalgickým vzpomínkám na doby před půl stoletím, kdy Egypt řídil charismatický vůdce, raís, moderní panarabista Gamál Abd an-Násir (1918–1970). Egyptský spisovatel Sun'alláh Ibráhím (1937), který byl vězněn v letech 1959–1964 v dobách vrcholného násirismu, dnes vyslovuje lítost nad někdejšími časy. Trpí snad ztrátou paměti podobně jako řada jiných zestárlých egyptských levicových intelektuálů? Patrně nikoliv, protoe tato generace ila představou, e politické svobody jsou vedle Násirova projektu národní nezávislosti, ekonomického rozvoje a sociální spravedlnosti druhořadé. Leč šest desítek let starý násirismus, zformulovaný v podmínkách studené války a rozděleného světa, dnes u sotva co řekne mladým Egypťanům, které přitahuje demokracie, svoboda v moderním individualistickém hávu a chtěli by o sobě a své budoucnosti rozhodovat sami.
Proměnou prochází dnes i kulturní prostředí Egypta, události nechávají otisk v literární tvorbě a ovlivňují spisovatele. Jedná se o dlouhodobou záleitost, do ní převrat arabského jara zasahuje pouze nepřímo. Budování egyptského státu od 19. století se neobešlo bez inteligence oddané státu. Vzdělanci byli vysíláni do světa – mezi nimi jako průkopník figuruje Rifá'a at-Tahtáwí, který svůj pobyt ve Francii v letech 1826–1831 popsal ve spisu Tachlís al-ibríz fí talchís Báríz (Rýování zlata na zkratce Paříe) – aby odtud přinesli moderní znalosti a poté se stali oporou nově vznikající státní struktury. Měl-li sovětský systém své organizované spisovatelé, i moderní Egypt, počínaje sultánem Muhammadem Alím (1805–1849) praktikoval propojování státu s inteligencí, jinak řečeno zaměstnávání spisovatelů jako písařů. Sluba státu znamenala jistotu odměny. Tato zvyklost přetrvává dodneška. Nemálo současných egyptských spisovatelů zastává místa ve státem subvencovaných sdělovacích prostředcích, ve veřejném školství, ve státem spravovaných kulturních institucích.
Logicky z toho plyne konflikt mezi loajalitou písaře a aspirací spisovatele v moderním smyslu, mezi poslušným úředníkem a nezávislým umělcem, oddaným jen své vlastní tvorbě. Během posledních dvou desetiletí se objevují noví egyptští spisovatelé, kteří břemeno dvojí identity u nenesou nebo nést nechtějí. A vytvářejí nezávislou kulturní scénu mimo existující systém. Tendenci k osvobození inteligence od pout závislosti na státu a státem financovaných institucí potvrzuje i nedávný případ neúspěšného pokusu ministerstva kultury organizovat v Káhiře sjezd intelektuálů. Minimální účast pozvaných svědčí o tom, e i ve sféře kultury je systém převodových pák u konce s dechem.
Tvůrčí svoboda a umělecká nezávislost je přesto pro řadu egyptských intelektuálů novou košilí, její švy sem tam nepříjemně tlačí. Odvaha stavět se proti většinovému názoru panujícímu v intelektuálních kruzích, který momentálně favorizuje nedávný zásah armády proti zvolenému prezidentovi Mursímu a Muslimskému bratrstvu, není velká. Citovat lze vlastně snad jen jediný hlas, který se přiznává k pozici ani armáda, ani Bratrstvo. Vychází od Ahdáf Suajfové (1950), egyptské spisovatelky píšící anglicky. Sdílí názory krajní levice a staví se na obranu lidských práv. Za zmínku stojí i Bilál Fadl (1974), jeho aktuální komentáře a kritické postřehy k současnosti jsou populární mezi egyptskou mládeí.
Leč navenek jednolitá fasáda, všudypřítomné portréty generála as-Sísího a omílání vlasteneckých písní, to vše můe klamat. I kdy mimořádný stav v zemi, platný od zásahu armády v červenci, byl počátkem listopadu 2013 odvolán, nelze nevidět známky návratu policejního státu a represe na způsob starého reimu i zatýkání, je se nezastavuje jen u představitelů Muslimského bratrstva a jeho příznivců. Převrat arabského jara přechází v Egyptě do nové osudové fáze. Co způsobí a jaké budou následky? Konec příběhu čeká na své dopsání.
Zdeněk Müller (1947) je arabista.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.