Mnichovská dohoda, její 65. výročí jsme si připomínali, se stala trvalým traumatem české společnosti. Shrňme tedy nejprve hlavní fakta: Nečinnost Francie a Velké Británie jak v případě obsazení Porýní, tak i v případě anexe Rakouska dávala jasně tušit, e státy nezasáhnou ani v případě územních poadavků Německa vůči Československu. Na pokyn Berlína měl Konrád Henlein a jeho Sudetoněmecká strana předloit československé vládě takové podmínky, které by byly nesplnitelné. To mělo dát Německu záminku pro agresi proti Československu, je byla připravována pod krycím jménem Fall Grün (Zelený plán). Dne 26. dubna 1938 se v Karlových Varech uskutečnil sjezd SdP, na kterém Konrád Henlein vytyčil poadavky své strany. Ty zahrnovaly úplnou územní autonomii německého jazykového území, tedy realizaci starého plánu českých Němců na rozčlenění Čech. V autonomním německém území měli mít Němci právo hlásit se k německému světovému názoru, tj. k nacionálně socialistické ideologii. SdP 7. června 1938 oficiálně předloila své poadavky československé vládě jako základ jednání o národnostním vyrovnání.
Vláda Milana Hodi se dostala na jaře 1938 do nezáviděníhodné situace. Ve snaze zabránit dalšímu poklesu vlivu na německé voliče z ní po anexi Rakouska vystoupili němečtí agrárníci i němečtí sociální demokraté, čím vznikl dojem, e SdP skutečně hovoří za všechny sudetské Němce. S národnostními poadavky současně vystoupili představitelé polské a maďarské menšiny. Hlinkova slovenská ľudová strana předloila 5. června 1938 nový návrh na autonomii Slovenska, který fakticky znamenal přetvoření Československa ve volnou federaci se silnými konfederativními prvky. Francouzská a britská vláda, které se bály konfliktu s Německem, nejene neposkytly československé vládě ádnou podporu, ale naopak ji u 7. května vyzvaly, aby se se sudetskými Němci dohodla, jinak řečeno – aby přijala Henleinovy karlovarské poadavky. To by ovšem v praxi znamenalo vytvoření polosamostatné německé provincie ovládané nacisty, která by se pak kdykoliv mohla odtrhnout od Československa a připojit k Německu. Hodova vláda proto nabídla všem svým národnostem vyrovnání na základě dalekosáhlé kulturní autonomie (tzv. národnostního statutu), avšak tu všechny menšiny odmítly.
Hlavní roli v nátlaku na Československo sehrála britská vláda pod vedením konzervativního premiéra Nevilla Chamberlaina (1869–1940) a v menší míře i francouzská vláda, respektive její předseda Edouard Daladier (1884–1970). Jejich pohledy na česko-německý problém do značné míry odráely postoj veřejného mínění jejich zemí. Minulo pouhých dvacet let od konce první světové války a její hrůzy byly stále ještě v paměti milionů účastníků. Většina Britů a Francouzů samozřejmě odmítala jít znovu na frontu. Neviděla důvod, proč by měla bojovat za to, aby více ne tři miliony Němců i nadále ily ve státě, ve kterém evidentně ít nechtějí. V revizi hranic proto většinou neviděli nic strašného.
Lidsky je postoj většiny Britů a Francouzů zcela pochopitelný a neměl by být předmětem opovrení. Také Chamberlain a Daladier se domnívali, e bude moné dosáhnout kompromisu s Německem, pokud dojde k rozumné revizi versaillského systému, tedy k částečnému uspokojení německých poadavků. To ostatně tehdy nebyl jen názor Paříe a Londýna: podobně viděli problém i mnozí politici v dalších evropských státech (např. bulharský car Boris III., osobně vůči Československu přátelský) a také mnoho činitelů v USA. Tyto postoje primárně tehdy ostatně neznamenaly snahu likvidovat Československo jako stát: i zmenšené Československo by podle nich mělo dostatečný prostor pro další existenci; navíc by se vnitřně konsolidovalo, neboť by se zbavilo menšin. Chamberlain, Daladier a další politici neviděli, e Hitlerovi nejde jen o sjednocení Němců, ale právě o likvidaci Československa a pak dalších zemí vůbec a získání nadvlády nad celou Evropou. Na druhé straně je nutno dodat, e ve Velké Británii i ve Francii bylo dost politiků, kteří si to naopak uvědomovali naprosto jasně. Mezi ně patřil i budoucí premiér Winston Churchill (1874–1965), který patřil k rozhodným stoupencům vojenské podpory Československu a války proti Německu. Většina politiků vládnoucí konzervativní strany nicméně podporovala Chamberlainovu politiku usmiřování Německa. Proto souhlasila, aby byl do Československa v létě 1938 vyslán jako zprostředkovatel lord Walter Runciman (1870–1949). Runciman ovšem v Československu působil jednostranně jako stoupenec sudetoněmeckých poadavků a cílem jeho mise ve skutečnosti bylo nikoliv zprostředkování, ale odůvodnění nutnosti oddělení sudetských území.
Ve snaze dosáhnout kompromisu vyšla československá vláda sudetským Němcům dalekosáhle vstříc. Po dlouhých jednáních předloila 5. září 1938 návrh, který v podstatě vyhovoval všem poadavkům, jak byly formulovány v karlovarském programu. Sudetoněmecké území mělo být rozděleno na několik krajů (kantonů) s úplnou samosprávou a faktickou nezávislostí na ústřední vládě v Praze, pokud jde o vnitřní záleitosti. Sudetoněmecká strana byla návrhem zaskočena, a hledala proto záminku, aby mohla návrhy, které v podstatě v dubnu sama formulovala, odmítnout. Záminka se brzy našla: během celého léta probíhaly v sudetoněmeckých městech demonstrace. V Ostravě 7. září 1938 došlo ke sráce demonstrantů s policií a tento incident, prezentovaný jako policejní brutalita proti sudetoněmeckému obyvatelstvu, si vedení SdP vzalo za záminku odmítnutí čtvrtého plánu.
O pět dní později – 12. září – byl v Norimberku zahájen sjezd NSDAP. Hlavní projev pronesl Adolf Hitler, který v emotivní řeči prohlásil, e Německo samo osvobodí sudetské Němce od české tyranie. Projev byl signálem ke generální stávce v celé sudetské oblasti, která vzápětí přerostla v ozbrojené povstání. Ozbrojené skupiny sudetských Němců zaútočily na četnické a policejní stanice, kasárna, pošty, celnice a okresní úřady a pokusily se v celé oblasti převzít moc. Hodova vláda na stávku a následné povstání reagovala vyhlášením stanného práva. Do pohraničí bylo posláno vojsko, které během pěti dnů povstání zlikvidovalo. SdP byla rozpuštěna a sám Henlein, na něho byl vydán zatykač, utekl do Německa. Tam byl z německých uprchlíků 17. září vytvořen Sudetoněmecký dobrovolnický sbor (Sudetendeutsches Freikorps), který pak z německého území zahájil ozbrojené útoky na území československé.
V době poráky sudetoněmeckého povstání bylo nicméně o osudu pohraničí ji v podstatě rozhodnuto. 15. září 1938 navštívil Chamberlain Hitlera v jeho letním sídle v Berchtesgadenu v bavorských Alpách a vyslovil předběný souhlas s odstoupením českého pohraničí Německu; rozsah uvedl Hitler. Chamberlain Hitlerovi slíbil, e Velká Británie a Francie vyvinou na Československo diplomatický nátlak. Následující den – 16. září – ukončil lord Runciman misi a vrátil se do Anglie. V memorandu, které odevzdal Chamberlainovi, označil další souití Čechů s Němci v jednom státě za nemoné a doporučil odstoupení pohraničního území Německu.
Dne 19. září odevzdaly britská a francouzská vláda prostřednictvím svých vyslanců v Praze Benešovi společnou nótu, poadující, aby Československo v zájmu zachování míru odstoupilo Německu území s více ne 50 % německého obyvatelstva. Za to měla československá vláda získat od obou mocností garanci nových hranic. Československá vláda britsko-francouzskou ádost hned příští den (20. září) odmítla a ádala, aby byl územní spor s Německem předloen mezinárodní arbitrái. Ještě tée noci se však prezident Beneš dočkal nečekaného překvapení: ve dvě hodiny ráno 21. září byl náhle vzbuzen opětovnou návštěvou obou vyslanců, kteří mu předali ultimátum svých vlád odmítající arbitrá a opětovně poadující okamité odstoupení pohraničního území. V případě, e by se tak nestalo, mělo být Československo označeno za zodpovědné za případnou válku s Německem, které se Velká Británie a Francie odmítaly zúčastnit. Francouzská vláda tedy fakticky oznámila, e nesplní své spojenecké závazky vůči Československu. Tý den večer Hodova vláda ultimatum přijala.
Zpráva o přijetí ultimata vyvolala nespokojenost mezi českým a částečně i slovenským obyvatelstvem. U 21. září večer vypukly v řadě v českých měst demonstrace, které se následující den ještě rozšířily. Demonstranti poadovali odmítnutí kapitulace a demisi Hodovy vlády. Masové demonstrace přinutily skutečně Hodu podat ještě tého dne demisi. Na jeho místo nastoupila úřednická vláda generála Jana Syrového (1888–1970), legionářského důstojníka a účastníka bitvy u Zborova (kde ztratil jedno oko).
Tého dne – 22. září – se v Bad Godesbergu na Rýně znovu sešel Chamberlain s Hitlerem. K Chamberlainovu překvapení vystoupil Hitler s dalšími územními poadavky, zahrnujícími tentokráte ji i převáně česká území. Kromě toho Hitler ádal rovně uspokojení poadavků polské a maďarské menšiny. Chamberlain slíbil předloit poadavky československé vládě, vyjádřil však pochybnosti, e pro ni budou přijatelné. Syrového vláda na doporučení samotné britské vlády, která chtěla vyvolat na Hitlera nátlak, vyhlásila 23. září 1938 všeobecnou mobilizaci a potom i oficiálně godesberské poadavky odmítla. Do zbraně byl povolán celkem asi milion muů, čím ale byly československé lidské rezervy v podstatě vyčerpány. České, slovenské a rusínské obyvatelstvo přijalo mobilizaci pozitivně, ve většině míst záloníci nastupovali ke svým útvarům s obrovským nadšením. Vojsko obsadilo především pohraniční pevnosti, budované po vzoru francouzské Maginotovy linie od poloviny třicátých let. Ze záloníků německé národnosti, kteří byli rovně povoláni, naproti tomu nastoupilo jen asi 50 % povolanců. Záloníci maďarské a polské národnosti většinou ke svým útvarům nastoupili, byť bez většího nadšení.
Na konci září 1938 se vojenský konflikt mezi Československem a Německem zdál neodvratný. Tváří tvář hrozícímu konfliktu byla i Francie nucena vyhlásit alespoň částečnou mobilizaci, co v českém prostředí budilo velkou naději. Československá vláda Jana Syrového i prezident Beneš mohli doufat, e bez ohledu na vyslovený souhlas s odstoupením části pohraničního území dojde k válce, po jejím vítězném zakončení budou územní ústupky ve prospěch Německa alespoň zmírněny. K válce však přes všeobecné očekávání nedošlo. V Mnichově se 29. září 1938 uskutečnila konference předsedů vlád a ministrů zahraničních věcí Velké Britanie, Francie, Itálie a Německa; vycházela z faktu, e Syrového vláda sice odmítla godesberské poadavky, avšak nedistancovala se od původního souhlasu s odstoupením pohraničí, který po noční demarši z 21. září vyslovila ještě Hodova vláda.
Mnichovská konference byla zahájena 29. září odpoledne. Předmětem vůbec nebyla otázka, zda Československo má či nemá odstoupit pohraničí, jak dodnes soudí velká část veřejnosti, ale pouze rozsah odstupovaného území. Chamberlain a Daladier se snaili poněkud omezit Hitlerovy poadavky vůči Československu, ovšem s malým úspěchem. Konečná dohoda, podepsaná v jednu hodinu po půlnoci (na dohodě je datum 29. září 1938, byť ve skutečnosti byla podepsána a po půlnoci, tedy 30. září), byla – pokud jde o novou hranici – sice výhodnější ne Hitlerovy godesberské poadavky, avšak podstatně horší ne původní hranice navrená na základě jednání v Berchtesgadenu. Při pozdějším vytyčování hranic přímo v terénu mezinárodní smíšenou komisí si ostatně nakonec Německo v mnoha případech i tak stanovilo hranici godesberskou. Podle dodatkového protokolu k dohodě mělo Československo do třech měsíců rovně uspokojit poadavky polské a maďarské menšiny, respektive dohodnout se o průběhu hranic s Polskem a Maďarskem. Pokud by se tak nestalo, měla se konference čtyř velmocí znovu sejít a stanovit nové hranice vůči Polsku a Maďarsku sama.
Československá delegace, která rovně přijela 29. září do Mnichova, nebyla přímým účastníkem jednání. Jednající mocnosti vycházely z toho, e jednání má vlastně povahu mezinárodní arbitráe, o kterou původně Československo 20. září ádalo. Českoslovenští zástupci nebyli na jednání vůbec připuštěni a byl jim po skončení konference pouze oznámen výsledek. Vláda se výsledkem konference zabývala hned ráno 30. září, přičem se musela ještě tý den rozhodnout, zda diktát akceptuje. Formálně vzato výsledek konference nebyl pro Československo závazný – vláda jej mohla odmítnout, co by ovšem znamenalo válku s Německem bez jakýchkoliv spojenců. Vláda se při rozhodování opírala především o stanovisko náčelníka hlavního štábu generála Ludvíka Krejčího (1890–1972). Ten konstatoval, e v situaci, kdy pohraniční pevnosti ještě zdaleka nejsou dobudovány a Československo je a na krátký úsek hranice s Rumunskem ze všech stran zcela obklíčeno nepřátelskými státy (Německo, Polsko, Maďarsko) a nemá zajištěného ádného spojence, je jeho postavení z vojenského hlediska beznadějné. Vláda se poté rozhodla mnichovský rozsudek přijmout, přičem současně oznámila svůj protest.
Z hlediska svého ústavního práva povaovalo Československo dohodu za diktát, který mu byl vnucen hrozbou pouití síly. Mnichovská dohoda proto nebyla předloena parlamentu k projednání a k ratifikaci, která by ostatně vyadovala nejprve přijetí ústavního zákona o změně státních hranic. Dohoda také nikdy nebyla publikována ve Sbírce zákonů a nařízení. U během druhé světové války vystoupila československá exilová vláda s právním výkladem o neplatnosti dohody od samého počátku. To ovšem platilo a platí jen z hlediska československého, respektive českého a slovenského vnitrostátního práva. Z hlediska mezinárodního práva nelze dohodu povaovat za neplatnou jenom proto, e Československo nebylo jejím signatářem a neratifikovalo ji: dohody, ve kterých je nějaký stát či území předmětem smluv jiných států, byly toti a do poloviny 20. století poměrně běné. Pozdější odvolání platnosti mnichovské dohody ze strany Velké Británie a Francie se proto také neopíralo o fakt, e dohoda byla Československu vnucena, ale o skutečnost, e ji Německo jako jeden z jejích signatářů okupací českých zemí 15. března 1939 samo porušilo.
Otázka, zda se Československo mělo bránit německé agresi, byla předmětem diskuse ji v roce 1938 a historikové se k ní vracejí dodnes. Kolem této otázky vznikl u na podzim roku 1938 mýtus pohraničních pevností. Veřejnost se toti mylně domnívala, e mají slouit k odraení německého útoku a trvalé ochraně československého území. To byl ovšem omyl. Nejde teď o to, e pevnosti měly být dobudovány – a to ještě jen v hrubých rysech – teprve na počátku čtyřicátých let. Kadý, kdo má vojenské vzdělání (třeba i pouhou školu pro záloní důstojníky) toti ví, e pasivní obranou, a tím méně obranou vedenou v kruhovém obklíčení, se ádná válka vyhrát nedá. To věděl samozřejmě velmi dobře i československý hlavní štáb. Pohraniční pevnosti neměly nikdy za účel zastavit německou armádu; měly pouze vázat určitý počet německých divizí, a poskytnout tak Francii a SSSR čas pro provedení mobilizace. Československý hlavní štáb předem počítal s tím, e československé území bude po několika měsících obrany německou armádou obsazeno; zbytek vojska měl být potom převezen na jinou frontu, kde by pokračoval v boji po boku spojenců. Obnova Československa měla nastat po poráce Německa. Z uvedeného nástinu plánu ovšem vyplývá, e v momentě, kdy Francie odmítla splnit své závazky, se obrana pohraničních pevností stávala z vojenského hlediska nesmyslnou. Problematičnost československých pevností byla ostatně zřejmá u dříve, protoe nebylo ádným tajemstvím, e i francouzská vojenská doktrína je čistě defenzivní. Francie spoléhala na pasivní obranu v pevnostech Maginotovy linie. Vznikala tedy otázka, kdo vlastně v případě války proti Německu povede útok.
V této souvislosti je třeba se zmínit také o otázce moné sovětské vojenské pomoci a postoji českého a slovenského obyvatelstva k SSSR v roce 1938. Komunisté po Mnichovu vyrukovali s tvrzením, e SSSR byl údajně ochoten Československu poskytnout pomoc na pouhé poádání, tedy i v případě, e tak neučiní Francie. Toto tvrzení se stalo po válce součástí oficiálního výkladu Mnichova. Podle interpretace platné oficiálně v období komunistické diktatury zradili toti Československo nejen západní spojenci, ale také česká a slovenská buroazie, která se bála Sovětského svazu více ne nacistického Německa, a proto raději kapitulovala. Tvrzení, e SSSR byl ochoten přijít za všech okolností Československu na pomoc, ale nelze ničím dokázat: opírá se pouze o rozhovor, který měl údajně s Klementem Gottwaldem sovětský vyslanec Sergej Alexandrovskij – ovšem a po Mnichovu! Zda se tento rozhovor vůbec uskutečnil, a pokud ano, co vlastně Alexandrovskij Gottwaldovi řekl, se u nikdo nedozví, protoe účastníci rozhovoru jsou dávno mrtví (Alexandrovskij byl u koncem války zastřelen v rámci nové vlny stalinských čistek). Z archivních materiálů je zřejmé pouze to, e Moskva deklarovala ochotu poskytnout pomoc v rámci ustanovení československo-sovětské spojenecké smlouvy z 16. května 1935 (tedy v případě, e Československu poskytne pomoc i Francie), anebo pokud se Československo obrátí s ádostí o pomoc ke Společnosti národů a ta označí Německo za agresora. V takovém případě by se SSSR zřejmě do války zapojil, byť pochopitelně ne z lásky ke kapitalistickému Československu: SSSR hodlal cestou války získat zpět území, o která Rusko přišlo po první světové válce. Především šlo o oblasti, které po sovětsko-polské válce v letech 1919–1920 připadly (na základě míru podepsaného v roce 1921 v lotyšské Rize) Polsku. Vstup sovětských vojsk do Polska měl být přitom uskutečněn právě pod heslem nutnosti průchodu sovětské armády na pomoc Československu. K tomu ovšem Moskva potřebovala, aby na straně Československa vystoupila i Francie, nebo alespoň aby československá ádost o pomoc byla podepřena rezolucí Společnosti národů. Nešlo přitom ani tak o moný průchod sovětských vojsk do Československa, jako spíše o moný útok proti Německu.
V souvislosti s úvahami o moné sovětské pomoci Československu se často objevuje argument, e Československo nemělo se SSSR společnou hranici a jak Polsko, tak i Rumunsko monost povolení průchodu Rudé armády přes své území předem jednoznačně vyloučily, take praktický význam sovětské pomoci by byl problematický. To je správné, avšak málo podstatné. Je naivní se domnívat, e hlavní směr sovětských vojsk by v případě války směřoval na československé území. Tam, v kruhové obraně, by ostatně sovětští vojáci ani nebyli mnoho platní. Československo by spíše bylo potřebovalo Rudou armádu k tomu, aby na široké frontě zaútočilo proti Německu. Zde ale uniká pozornosti jedna důleitá skutečnost: SSSR nejene neměl společnou hranici s Československem, ale především neměl ádnou společnou hranici s Německem. Aby mohl proti němu zaútočit, musel by nejprve obsadit Polsko, respektive Litvu. V roce 1938 to bylo nepochybně Polsko, které bylo hlavním cílem připravované sovětské agrese. Důkazem, ze SSSR chtěl vyuít války na straně Československa a Francie k získání území východního Polska, jsou události z léta 1939. Poté, co se SSSR nepodařilo dohodnout se s Francií a Velkou Británii na společné dohodě namířené proti Německu, dohodl se naopak s Německem a s jeho pomocí po poráce Polska poadovaná území získal.
Poválečná komunistická historiografie také s oblibou tvrdila, e pro českou a slovenskou buroazii byl přijatelnější Hitler, hájící kapitalismus, ne Stalin, jen znamenal hrozbu socialistické revoluce. Proto prý buroazní československá vláda odmítla pomoc SSSR a raději kapitulovala. Tato teorie zní na první pohled logicky: majetní občané jistě měli důvod obávat se příchodu Rudé armády. Dochované zprávy o náladách obyvatelstva ale kupodivu dokazují pravý opak: ani bohatí lidé a příslušníci podnikatelských kruhů se kupodivu v roce 1938 moného politického dopadu příchodu Rudé armády do Československa nebáli. I vyšší vrstvy viděly v SSSR spíše slovanské Rusko, a proto se pozitivně k myšlence obrany státu společně se SSSR stavěli dokonce i pravicoví politici včetně vůdce českých fašistů generála Gajdy.
Generál Krejčí měl z čistě vojenského hlediska nepochybně pravdu: válku proti Německu skutečně nebylo moné vyhrát, zvláště kdy uváíme, e by byla vedena s německou pátou kolonou v zádech. Ostatně i kdyby Francie do války vstoupila a Německo bylo poraeno, Československo by se zřejmě stejně nevyhnulo územním ztrátám. Francouzští politici dávali jasně najevo, e ani v případě vítězství nebude moné trvale dret v hranicích československého státu přes tři miliony Němců, kteří zde nechtějí ít. I v tom měli jistě pravdu. Nezodpovězená – ale současně zřejmě i nezodpověditelná – však zůstává otázka morálního významu obranné války proti Německu pro Čechy, Slováky a Rusíny, případně demokraticky cítící příslušníky národnostních menšin a naopak morálního marasmu, který především u Čechů a Slováků povstal z toho, e se republika agresi nebránila.
*
V zájmu spravedlnosti je nutno říci, e asi 10 procent sudetských Němců, především komunistů a sociálních demokratů, se postavilo na obranu Československa se zbraní v ruce. Tito Němci dokonce vytvořili vlastní ozbrojenou organizaci – Republikánskou domobranu (Republikanischer Heimwehr). Za své postoje byli po Mnichovu nacistickými úřady pronásledováni a mnozí skončili v koncentračních táborech. Pročeskoslovenské postoje nechyběly ani mezi levicovou částí polské a maďarské menšiny.
*
Zajímavé je, e většina Čechů a Slováků v roce 1938 vůbec nepochybovala, e válka proti Německu skončí československým vítězstvím. I kdy se hrubě mýlili a poráka byla nevyhnutná, situace v poraeném Československu by těko byla horší ne ta, kterou Češi potom zaili za nacistické okupace. Společně prolitá krev v případě ozbrojeného boje by nepochybně upevnila vazby mezi Čechy, Slováky a Rusíny, kteří by pak povaovali Československo za stát, za něj se vyplatí za všech okolností bojovat.
Jan Rychlík(1954) je historik, profesor UK.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.