Jste zde: Listy > Archiv > 2013 > Číslo 5 > Josef Bieberle: K obrácení Jaroslava Haška (1917–1918 v Rusku)
Obecné historicko-filozofické úvahy o postojích inteligence v přelomových letech našich novodobých dějin ponechávám stranou. Tím spíše o magických letopočtech 1848, 1918, 1938, 1948, 1968. Letopočty končící osmičkou jsou přirozeně náhodné, neboť podmínky dějinných převratů těch let se rodily celá léta nebo i desetiletí.
Na příkladu Jaroslava Haška chci doloit, jak dějinné zlomy ovlivnily názorovou orientaci velké tvůrčí individuality. O Jaroslavu Haškovi byla u napsána celá knihovna spisů, ale zdá se mi, e všichni autoři jsou poněkud na rozpacích, kdy mají vyloit důvody jednoznačného a spontánního příklonu autora Dobrého vojáka Švejka k idejím ruské Říjnové revoluce koncem 1. světové války.
U příleitosti jiných výzkumů jsem narazil v ostravské kulturně politické revue Turbína z roku 1935 na pozoruhodné svědectví socialistického novináře Karla Knoflíčka o Haškově zpovědi k této otázce, je je nepochybně autentické a které zde chci uveřejnit i proto, e Haškova charakteristika poměrů v celé urnalistice před 1. světovou válkou je aktuální i dnes.
*
Hašek se přihnal do mé ubikace v hotelu Evropa, uvádí Knoflíček, a beze slova dopadl na pohovku. Upadl v hluboké přemýšlení. Bylo patrno, e se mu něco neobyčejného přihodilo a usilovně se prokousává k nějakému rozhodnutí. Hašek proíval duševní krizi, jednu z mnoha, je dříve vyřešil pravidelně buď útěkem z praského prostředí, anebo tak, e se do jeho kalných vod ponořil ještě hlouběji. ... Pojednou mě vyrušil samomluvou:
Kdo já jsem? Co znamenám? Mám pro někoho nebo pro něco nějakou cenu? Dal jsem tomu pitomému ivotu nějaký hodnotný obsah? Chystám a blbnu a opačně. Kdybych řekl, e iju jako prase, tak by to bylo pro to ušlechtilé zvíře urákou. Všichni kolem mne ili jako prasata a ani jeden z nich neodvedl povinnou daň v podobě jitrnic a špekbuřtů. To zase to prase ví, co je jeho povinnost a důsledně ji plní, chlastá-li a ere přes míru a válí se ve svém kalu, tak jenom proto, aby těm vyšším prasatům svými tělesnými pozůstatky plnilo střeva. O to a tím stojí to prase výš neli člověk.
Na chvíli se odmlčel, pojednou však byl schvácen sdílností a vylíčil mi svůj případ... Pak následovala zpověď:
Kdy jsem dělal v Praze tu urnalistickou svininu, tak jsem musel zapíjet duševní hořkost, která mne okrádala o radost ze ivota. Nezbývalo mi nic jiného neli se přizpůsobovat duševní a mravní podprůměrnosti pánů chlebodárců. Tak to šlo pořád: Jardo, napiš něco o tom, jak vlastenecký vůdce znásilnil jakousi Lenku. Jardo, udělej z toho pořádnou psinu, e idovské směnky jsou hybnou pákou vlastenecké politiky. Jardo, to bude něco pro tebe, to musíš pořádně rozmazat a opepřit: socialistický vůdce XY, takto akademik, v naprosto oralém stavu, jak zákon káe, honil svoji košilatou enu, jak ji vytáhl z postele, po chodbách s hořící svíčkou v ruce a chtěl jí opalovat zadnici. Bylo z toho pozdviení v celém domě... Jardo, jeden socialistický vůdce na podnět policie píše do klerikálních L. L. o interních věcech a intimitace své strany. Od policie má 100 K měsíčně a od L. L. 10 haléřů za řádek. Jardo, ten a ten si vydruje maitressu, ten má nemanelského kluka a rozvádí se se svou enou, ten si ulovil v Tunelu tripla, ten mae U hvězdičky moje teta, tvoje teta, ten se porval u Primasů s pasáky, e nechtěl zaplatit pouliční holce, a ti mu rozbili kušnu... atd.
Na této úrovni se pohyboval zásadní a ideový boj mezi stranami, které měly různá průbojná hesla jako osvětou ke svobodě, s poctivostí nejdál dojdeš, jen vyšší mravností spasíme národ apod. Pokusil jsem se nabídnout váná pojednání o důleitých časových problémech. Byl jsem odmítnut s ironickou poznámkou, abych se drel svého kopyta. Pochopil jsem, e jinak nelze ít neli se přizpůsobit, ponořit se do bahna a dělat urnalistickou svininu. Nic prý mi nebylo posvátným, kdy jsem ve veřejném ivotě hledal něco alespoň lidsky důstojného. Všude přetvářka, sprostota, nepoctivost, šplhačství, budování na důleitosti a hlouposti lidské. Proto jsem byl nucen iviti se dlouhá léta pamfletářstvím, proto, kdy ode mne chtěli kolečka urnalistického hnoje, naloil jsem jim vrchovatou fůru. Proto jsem vymýšlel, mystifikoval, přeháněl, zesměšňoval, ironizoval. Proto jsem ty Škrhuky a rytíře smutné postavy loutkového divadla zbavoval lesklých cetek i pestrých cárů...Slavománie, ziskulačnost a chamtivost – to byly hybné síly těchto omezených pimprlat a našli se idioti, kteří mi vytýkali, e nechci vzplanout zbonou úctou k tomuto blázinci na kolečkách. Čert vem všechnu tu svoloč! A vij se do mé situace, ... kdy se našli inteligenti, jim se mne zelelo, kteří podlehli fixní idei, e jsou povoláni, aby mne zachraňovali a napravovali. Denně chodili kolem hnoje, klopýtali o páchnoucí výměty veličin, které dělaly do politiky a veřejného ivota, nosy si ucpávali, aby mne zušlechtili. Tam, kde měli zasáhnout svojí umravňovací akcí, netroufali si otevřít zobáky, to nepochopili svoji normální povinnost, ale mně, který ty špinavé peníze za špinavou práci rozházel a propil, poněvad se mi hnusily jako Jidášův groš, mně lezli na hřbet. Vyskytli se ovšem i mnozí, kteří ve své duchaplnosti si neviděli na špičku nosu, ale domnívali se býti vyvolení k tomu, aby mně ukazovali cestu občanských ctností: najíst se, napít se, ale střídmě, pěkně šaty a pláště, denně čistý límeček, módní kravatu, hodinky se zlatým řetízkem, nějaký ten prstýnek, nějaké korunky si schovat... To byly krávy, zapřaené do entouru maloměšťáckého způsobu ivota, tahající kruhem, jeho průměr násobený Ludolfovou číslicí dává obvod celé té jejich ivotní dráhy, její středem je prázdnota, nicota a blbost.
Kdy dnes ovšem uvauji a kdy nechám kolem a kolem sebe defilovat celý ten minulý ivot se všemi těmi figurkami a s jejich duchovností a zájmy, obrací mi to aludek a nyní teprve chápu, co síly jsem musel vyplýtvat na to, abych obapolným přizpůsobováním, tj. prostředí sobě a opačně, docílil alespoň nejzákladnější podmínky pro jakés takés souití.
Dnes jsem si teprve uvědomil, e jsem vůbec ještě neil, e je nejvyšší čas uzavříti tu kapitolu bezivotí, naučit se íti, probít si cestu k ivotu a plně se vyíti velkým, silným ivotem mue práce a činu.
Josef Bieberle (1929) je historik.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.