V článku Oldřicha Dandy Referendum k restitucím? To je rok 1948 a pěst lidu, bouří církve (Právo, 23. srpna 2013) jsme se dočetli, e nápad šéfa komunistické strany Vojtěcha Filipa vypsat referendum, zda má dál platit zákon o církevních restitucích, vybudil církve i pravicové politiky k ostrým reakcím a e Milan Badal, tajemník arcibiskupa Dominika Duky, povauje návrh komunistů za úsměvný. Badal prý zároveň prohlásil, e ve všech zemích, kde referenda fungují, včetně Švýcarska se o daních a o majetku nehlasuje.
Pokud jde o Švýcarsko, je jeho prohlášení matoucí a svědčí o tom, e pan Badal nemá o švýcarských referendech ani ponětí. Dovolím si proto ve stručnosti připomenout, jakými zásadami se řídí švýcarská demokracie u pěkně dlouhou dobu.
Před patnácti roky jsem v Listech (Občan Švýcar, roč. XXVIII, č. 4, str. 43) dost podrobně popsal systém švýcarského státního společenství, které právě v roce 1998 slavilo 150 let od přijetí své federální ústavy. U tehdy jsem upozorňoval, e švýcarská federální ústava zná v podstatě dva typy referenda: povinné a nepovinné. Federální parlament a vláda například musí – z vlastní iniciativy – předloit k lidovému hlasování kadý zákon, který se tak či onak ústavy dotýká. To platí i o všech naléhavých spolkových zákonech, které nemají podklad v ústavě a jejich platnost je delší ne jeden rok.
Pokud o to poádá 50 000 oprávněných voličů nebo 8 z 20 kantonů a šesti půlkantonů, musí být občanům předloeny k fakultativnímu referendu rovně všechny další federální zákony nebo i výnosy, u nich to ústava stanovuje, a také závazné mezinárodněprávní smlouvy či smlouvy o přístupu k nadnárodním organizacím.
Kromě povinného a fakultativního referenda existuje ve Švýcarsku systém lidové iniciativy, který občanům umoňuje, aby vyvolali všeobecné hlasování o návrhu na ústavní změny. Pokud se iniciátorům podaří získat pod svůj návrh v průběhu 18 měsíců 100 000 podpisů oprávněných voličů, musí být jejich poadavek předloen k lidovému hlasování.
Švýcarsko mohlo přistoupit k OSN teprve v roce 2002, kdy byl v lidovém hlasování schválen iniciativní návrh na odpovídající doplnění ústavy.
Jak u jsem psal ve zmíněném článku Občan Švýcar, odmítli švýcarští voliči v lidovém hlasování v roce 1989 návrh na zrušení armády. Takzvaná Skupina pro Švýcarsko bez armády po letech znovu shromádila dostatečný počet podpisů pro svůj návrh na zákaz povinné vojenské sluby, take jej Federální shromádění muselo předloit k lidovému hlasování, které se uskutečnilo letos v září. Návrh byl odmítnut radikálněji ne při prvním hlasování. Přes doporučení strany sociálních demokratů a zelené levice se proti iniciativě vyslovily téměř tři čtvrtiny voličů a všechny kantony.
Švýcarsko má svou dávnou historii, ale jako konfederace se ustavilo přijetím spolkové ústavy v roce 1848. Právo referenda bylo do ústavy zapsáno v roce 1874 a právo lidového hlasování v roce 1891. Švýcarský systém je ojedinělý a stěí přenosný na jiné státní útvary, co neznamená, e by nebylo na čem se poučit. Pozornosti si zaslouí především dlouholetou praxí ověřené principy přímé demokracie.
Do dnešního dne bylo lidovému hlasování na federální úrovni podrobeno na 600 zákonů, vládních výnosů a iniciativních návrhů. Z toho bylo schváleno 284 předloh a 306 zamítnuto. Na webových stránkách federální administrace www.admin.ch najdeme komplexní chronologický přehled aktů lidového hlasování i podrobné údaje o výsledcích u kadého návrhu, o kterém se hlasovalo. Tak například o ji zmíněném hlasování o přístupu Švýcarska k OSN se dozvíme, e federální kancléřství v březnu roku 2000 akceptovalo iniciativní návrh, neboť její sekce politických práv ověřila, e z registrovaných 125 905 podpisů je jich 124 772 platných, a tím byla splněna podmínka zákonem poadovaného počtu 100 000 signatur. Rozhodnutí bylo uveřejněno v úředním listě a hlasování – v historickém pořadí ji čtyřsté osmdesáté páté – se uskutečnilo 3. března 2002.
Podrobná tabulka uvádí, e k hlasování bylo vyzváno 4 721 320 oprávněných voličů, z nich 77 480 jsou Švýcaři ijící v zahraničí. Hlasování se zúčastnilo 2 758 925 voličů, co představuje poměrně vysokou účast 58,44 procenta. Z odevzdaných volebních lístků bylo 65 275 lístků prázdných a 3332 neplatných. Z 2 726 739 platných volebních lístků se pro iniciativu vyslovovalo 1 489 110 lístků a proti 1 237 629 lístků. Iniciativa byla schválena v poměru 54,6 procenta ku 45,4. Protoe iniciativa byla sepsána ve formě ji formulovaného projektu, musela se pro ni podle ústavy vyslovit i většina kantonů. S iniciativou souhlasilo 11 kantonů a dva půlkantony a odmítlo ji 9 kantonů a 4 půlkantony. A tak se Švýcarsko 11. září 2002 stalo 190. členským státem OSN.
Stačí jedno kliknutí na internetu a tabulka o hlasování se objeví v němčině, ve francouzštině nebo v italštině. Obdobné informace jsou k dispozici u kadého uskutečněného lidového hlasování. Příslušné instituce v tomto případě pracují přesně jako švýcarské hodinky. Prověřit při kadé iniciativě většinou podstatně víc ne sto tisíc poadovaných podpisů není problém. Podle zákona o politických právech musí být voliči zapsáni v registru voličů v obci svého bydliště. Podpisové listiny předkládané k ádostí o referendum musí uvádět u kadého signatáře kanton a jméno obce, v které má volební právo. Podpisy jsou předběně ověřovány právě ji na úrovni obcí a kantonů.
Kdy jsem se dočetl, jak ministerstvo vnitra České republiky s alostným výsledkem kontroluje 8 500 namátkově vybraných petičních podpisů pod kandidátní peticí na volbu prezidenta a v případě zjištění chybovosti větší ne 3 procenta z kontrolovaného vzorku provádí kontrolu dalšího namátkového vzorku s 8 500 podpisy a tyto chyby potom sčítá (!), měl jsem pocit, jako kdy se pimprlové divadlo pokouší zahrát Janáčkovu operu Z mrtvého domu.
V úvahách o moném zavedení obecného referenda v České republice zaznívají teď názory, co všechno by nemělo být přípustné, zda by měla být stanovena minimální účast, aby referendum bylo platné, kdo by je měl a směl vyvolávat. Prostě spousta nejasností. Poučit se pořádně ze zkušeností Švýcarska by mohlo být uitečné. Do Bernu je to skok.
Snad proto, e švýcarská federální ústava obsahuje mnohá ustanovení, která v jiných ústavách nebývají, vztahují se předpisy o referendu i na zákony z oboru financí a daní. Namátkou připomenu třeba povinné referendum z června 1975, kdy byl schválen federální výnos, který předpokládá zvýšení kolkovného a daně z obratu od roku 1976. V tomté hlasování bylo schváleno zvýšení celního příplatku na pohonné směsi, ale zároveň odmítnuto zvýšení celních poplatků na topné oleje pro průmysl a domácnosti. 27. září 1992 byl rozhodnou většinou 61,5 procenta hlasů a všemi kantony schválen pozměněný federální zákon o kolkovném.
V roce 1998 začal švýcarský odborový svaz sbírat 100 000 podpisů pod svůj návrh na zavedení dvacetiprocentní daně z kapitálových zisků, co se mu následující rok v předepsaném termínu podařilo. Iniciativa byla předloena lidovému hlasování 2. prosince 2001 bez protinávrhu vlády a parlamentu, ale s doporučením, aby byla odmítnuta. Co se také stalo, neboť proti návrhu hlasovalo 65,9 procenta voličů i všechny kantony. Účast byla 37,85 procenta.
Není moná bez zajímavosti, e ze všech 184 iniciativ, o kterých se a dosud ve Švýcarsku hlasovalo, bylo voliči a kantony pouze 20 schváleno. Mezi předloenými iniciativními návrhy byly v poslední době přijaty podněty k přechodnému zákazu výstavby nových atomových elektráren, k ochraně alpského území před tranzitní dopravou, k zákazu stavby minaretů, proti bezmezné výstavbě rekreačních nemovitostí v přírodně chráněných oblastech...
Z povinných referend je nepochybně poučné několikeré hlasování o dani z přidané hodnoty, která od roku 1995 nahradila ve Švýcarsku do té doby vybíranou daň z obratu. Návrh federálního zákona na zavedení DPH byl předloen lidovému hlasování několikrát v letech 1977, 1979 a 1991, ale byl vdy většinou voličů i kantonů zamítnut. V lidovém hlasování v listopadu 1993 byl upravený vládní koncept konečně schválen. Tehdy stanovená základní sazba 6,5 procenta byla v následujících referendech postupně zvyšována od 1. ledna 1999 na 7,5 procenta a od 1. ledna 2011 na 8 procent. Takzvaná niší sazba pro zboí běné potřeby, jako jsou potraviny, knihy, léky, byla zároveň zvýšena z původních 2,0 procenta nejprve na 2,4 procenta a nakonec na 2,5 procenta. Zdůvodnění, e zvýšení sazeb půjde ve prospěch starobního, nemocenského a invalidního pojištění a umoní i financování velkých elezničních projektů, zřejmě přesvědčilo převánou část voličů, aby v lidovém hlasování vyslovili se zvýšením sazeb souhlas. Jak u jsem nedávno v Listech uvedl (Jak se platí daně pod Alpami, 3/2013, s. 52), zůstávají tyto zvýšené sazby a do konce roku 2017 neměnné.
Mohl bych z historického přehledu referend uvádět příklady o tom, e lidové hlasování o daních není ve Švýcarsku ádná novinka. V referendu 6. června 1915 byla silnou většinou voličů i kantonů schválena neobnovitelná válečná daň, platná pro dva roky 1915 a 1916. 2. června 1918 byla zamítnuta iniciativa socialistů na zavedení přímé federální daně. Referendum, které se uskutečnilo 6. prosince 1925, vytvořilo ústavní předpoklady pro starobní pojištění s pravomocí vybírat daň z tabáku...
Tak jen snad výhled na nejbliší dobu: lidové hlasování 22. listopadu 2013 bude mimo jiné rozhodovat o vládním návrhu na zvýšení ceny dálniční známky od začátku roku 2016 z dosavadních 40 franků na 100. Vyšší výnosy by měly slouit především silniční výstavbě.
Kdyby si dal pan Badal trochu práce, mohl nahlédnout na internetové adrese Švýcarské konfederace do dokumentů o lidovém hlasování, aby zjistil, jak zatraceně klame svým tvrzením, e se ve Švýcarsku o daních nehlasuje.
Kdyby si někdo přál, mohu mu doporučit autentické dokumenty švýcarských úřadů na internetu v němčině, ve francouzštině nebo v italštině, jako například Daten aus der Geschichte der Bundessteuern (105 stran) nebo toté ve francouzštině (Aperçu historique des impôts fédéraux, 109 stran), případně internetovou adresu, na které je uvedena chronologie všech hlasování od roku 1840 do roku 2013:
www.admin.ch/ch/d/pore/va/vab_2_2_4_1.html
Dušan Havlíček (1923) je novinář, publicista a překladatel.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.