Asi to není tím, e mi před čtvrt rokem vybuchl set-top box, take jsem bez televize: jsme uprostřed kampaně k předčasným parlamentním volbám, pod krutým a dosud čerstvým dojmem předchozí neúspěšné vlády (take bychom ji snad podle jejích vlastních měřítek dokonce směli trestat!), člověk by čekal zarputilé zásadní debaty o tom, co dál, a místo toho, řečeno s ruským klasikem (nebo s kým): Měrtvo v sadu. Tu a tam se potkám s nějakým konsternovaným přítelem, spějícím stejně jako já do věku starobně důchodového, který nemůe pochopit, proč jeho zploditelé, léta ji důchodem ošlehávaní, trvají na tom, e budou volit Babiše, a nedají si to vymluvit.
Take to vypadá, e lid se ve své neskonalé moudrosti chystá volit ještě nesmyslněji ne posledně a předposledně: však má také ještě víc špatných moností na výběr, určitě se nesplete. Jdeme svéhlavě sami proti sobě. Svědomí národa, nebo to, co z něho zbylo, bezmocně zírá a neví, co s tím. Nic neúčinkuje. Nejvýznamnější zpráva dne: Ratha u zase nepustili z vyšetřovací vazby. U vidím to odškodné, které mu budu muset ze svých daní zaplatit, jestli ho nedokáou usvědčit.
Asi to nebude jenom můj dojem: Kdy bude většina ve státě chtít, aby moc dostali činitelé, které zbytek povauje za ignoranty nebo nebezpečné prospěcháře, bude platit vůle většiny. Protoe skutečnou úroveň svých politiků buď nevnímá, anebo o ní ví, ale nijak zvlášť jí nevadí. Nedá se říci, e bychom byli před říjnovými volbami takovému osudu bezpečně vzdáleni, píše Alexandr Mitrofanov.
Ale aby se nemluvilo jen o důchodcích: u zase kdosi uspořádal pokusné hlasování středoškoláků a u zase to u nich vyhrála TOP 09. Mládí národa odtrené od skutečnosti, to u je něco. Kdy potom přijdou maturanti k přijímacím zkouškám na univerzitu (jediný viditelný výsledek státních maturit je ten, e teď u chodí bez maturitních vysvědčení, take se o nich nedozvídáme vůbec nic) a přivede se na to řeč (např. v otázce na tzv. reálie), zjišťujeme, e nemají ponětí o politickém zřízení u nás ani v ádné z existujících demokracií, nevědí nic o našem volebním systému, nedokáou popsat rozdíl mezi hlasováním poměrným a většinovým, nato aby rozuměli důsledkům toho či onoho způsobu volby a dokázali z toho vyvodit závěry pro své vlastní politické rozhodování; svou nevědomost doplní sebejistým prohlášením, e je to nezajímá, a urazí se, dá-li se jim najevo, e by je to zajímat mělo. Pravděpodobně je jim jedno i to, co se v zemi děje; za své právo na lhostejnost se bijí jako lvi.
Proč je potom jejich učitelé nechávají ze špásu hlasovat, kdy jim nedokázali vštípit nejzákladnější povědomí o tom, k čemu volby jsou? I jeví se to tak, e do nich zřejmě profesoři tzv. občanské výchovy umějí leda přelít svou vlastní ideologickou předpojatost a některé z nich zbuntovat do protikomunistického boje, ale jejich politická negramotnost jim vrásky nedělá. V evropské demokratické zemi, kterou znám, toti ve Francii, mají gymnazisté na politickou akci právo a nikdo jim ji nezakazuje; kdyby je však do takové akce hnali jejich profesoři, čekal by ty profesory kázeňský postih; a ádný ředitel školy by dovnitř nevpustil ádnou organizaci, aby tam vyvíjela politickou nebo náboenskou činnost: veřejná škola je otevřená studentům všech světonázorů a musí toho dbát důslednou politickou neutralitou. Učitelé jsou tam samozřejmě pravicoví nebo levicoví a většinou se to o nich ví, občanská výchova však vysvětluje pouze hlavní ústavní principy, chod institucí a jeho problémy, studentům rozhodně neradí, jaký politický postoj je správný: to si mají přebrat vlastní hlavou, a škola je tu od toho, aby toho byli schopni a také aby pochopili, proč na tom záleí.
Proč podle mého názoru zkusmé volby ve školách politické vědomí studentů nezlepšují, ale jen vyuívají jejich nevědomost k účelům politické propagandy? To cvičení přece nepořádá ministerstvo školství ani ádná ekumenická organizace, v ní by byly rovnoměrně zastoupeny všechny politické síly v zemi, ale jakýsi soukromý spolek, jeho politické stanovisko není veřejnosti sděleno, ale jistě existuje. Protoe školy vskutku nelze otevřít politické agitaci jednotlivých stran, mohlo by se té příleitosti vyuít k tomu, aby se studentům před volbou pokud mono objektivně vyloily cíle, programy a ovšem také dosavadní působení jednotlivých stran a jejich struktura (Okamurovo hnutí o závratném počtu šesti členů: ona pascalovská závrať z nekonečně malého!). Dělá se to snad? Byl by u nás takového výkladu vůbec někdo schopen? Take jde jen o podchycení a rentabilizaci stávající mladé hlouposti, sociologicky jistě zajímavé, nikoli však politicky směrodatné: ale dobrý kadý, koho to zmate. Kdyby ovšem u středoškoláků náhodou začali vítězit komunisté, vsadím se, e po spolku, který tento speciální pravicový ert organizuje, by se slehla zem.
Veřejnoprávním médiím v jejich úsilí pomoci naší zoufalé pravici (jenom nechápu, proč mám toto úsilí hradit já svými koncesionářskými poplatky) zbyla u jenom sázka na slabomyslnost. Nanicovatost současné volební kampaně je jistě především v zájmu těch, s jejich porákou se dopředu počítalo, proto tu místo skutečného politického boje máme jakousi divnou válku, divné bezvětří. Základem strategie je rozdrobení televizních debat do jednotlivých krajů, místo debat centrálních soustředěných postupně na nejdůleitější a nejbolestivější politická témata. Nejde přece o krajské volby, a samo rozdělení kandidátních listin po krajích je porušením poměrného volebního principu, na samé hranici neústavnosti. To, e většina debat se odehrává nikoli mezi politiky, kteří případně převezmou skutečnou mocenskou odpovědnost, ale jen mezi malými pivy, na jedné straně sniuje závanost společenské debaty, která by byla potřebná, a témata této debaty sráí do panoptikální podoby, na druhé straně ukazuje alostnou mentální úroveň oněch kandidátů druhého a třetího řádu, a to ve všech politických stranách; jak se pěkně česky říká: blbost je tak nějak pěkně a rovnoměrně rozptýlena napříč spektrem.
Za ubohost svých kandidátů si jistě mohou politické strany samy (a zřejmě i neutěšený mentální stav národa jako takového), médiím nelze vyčítat, e to ukazují; nakonec to však usnadňuje volbu nihilistickou a alibistickou těm voličům, kterým by jinak měly věcné důvody sahat do svědomí. Ony věcné důvody ustupují do nezbadatelného pozadí. Všechny strany se ve své volební agitaci uchýlily převáně k sladké neurčitosti. Nikdo neříká, jak přesně a jakou silou a vůlí hodlá stávající marasmus změnit; a nejmíň ze všech to říká spasitel Babiš; co je ovšem jeho voličům jedno. Ostatně ten, kdo vyjadřuje věci zřetelně a ostře, to u českých voličů nevyhrává: nevšiml jsem si, e by Lubomír Zaorálek stoupal k vrcholům oblíbenosti.
Český volič má raději blaivý spánek, dobrý důvod k němu si najde vdycky; a kdyby ne, uspávači mu jich opatří přehršel. V Českém rozhlase si teď dokonce vymysleli akci Jeden den s hlavním kandidátem: ti mladí bojovníci proti komunismu samozřejmě nepamatují ony dávné časy za Husáka, kdy jsme v očekávání kýeného volebního dne mohli v rozhlase sledovat jeden den se vzornou dojičkou Marií Ptáčkovou, kandidátkou Národní fronty a potom zase pro změnu jeden den s hrdinou socialistické práce Františkem Havířem. Oni si myslí, e kdy místo dojičky dosadí sportovního ředitele fotbalového klubu Slovan Liberec nebo úspěšného finančního ředitele, je to něco úplně jiného.
Naše letošní volby tedy ovládlo to, čemu cynikové mezi psychiatry říkají mentální slaboproud. Těko si představit, jaká síla to asi bude příště; i kdy jistou představu si o tom moná učinit lze. Jdu včera ráno v Táboře kolem autobusové zastávky a na boční stěně přístřešku čtu: Sociální dávky k práci motivovat nebudou. Podepsána TOP 09. Strana jako obvykle ve své bezohlednosti přímočará (i kdy by se jistě z asociální interpretace svého sloganu dokázala v případě potřeby vykroutit: v tom jsou lidovečtí vyklouzové a jejich kníepán přeborníci): spoléhá na to, e si voliči nevzpomenou, jak lidé jejich partajního místopředsedy Drábka peníze uškudlené na sociálně a zdravotně potřebných rozkrádali, a jako jediná vsadila jednoznačně na silnoproud jistého druhu.
Silnoproud zloby, který by naši společnost mohl brzy roztrhat na kusy; ale jeho prvními oběťmi by mohli být ti, kdo si s ním dnes vypočítavě zahrávají: zlobě leckdy stačí ukázat prstem, a pan Kalousek se přímo nabízí, přinejmenším stejně vábivě jako Cikáni, proti nim jeho slogan hlavně ukazuje. Jít tímto směrem je vlastně dost šílená odvaha.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.