Kolik politických stran budeme mít v novém parlamentě? Kolik z nich bude zcela nových, kolik resuscituovaných, částečně či úplně recyklovaných, kolik z nich jen těsně přeleze pětiprocentní hranici? Jaký bude jejich koaliční či vyděračský (upozorňuji, e v politologii je tento pojem terminus technicus) potenciál? Bude náš parlament výrazně fragmentovaný a neustále se dohadující, třeba i s desítkou politických stran? A nebo si polome otázku naopak: Kolik stran jen těsně do parlamentu neprojde, kolik hlasů se ve volbách ztratí a co to udělá s legitimitou parlamentu ve vztahu k expandujícímu prezidentovi s jeho legitimitou, posílenou z přímé volby? Je zde riziko, e se ztratí a 30 % hlasů, a to je na poměrný systém opravdu hodně.
Fenomén malých politických stran je z politologického hlediska vdycky zajímavý, zároveň ovšem platí, e pochopit jejich postavení a šance znamená vnímat situaci stran velkých.
*
Na to zde nemáme prostor, necháme to tedy stranou na jindy, stejně tak nezdůvodňuji podrobněji, proč některé malé strany zmiňuji a jiné nikoli. Beru v úvahu strany, o nich se mluví, nebo o nich se naopak nemluví a mám pocit, e přesto dokáou oslovit část voličského spektra. Neberu v úvahu strany, které vnímám jako skutečně marginální, a také strany, které podle mého názoru ji překročily hranici demokratického systému a jsou spjaty s nenávistí a propagací nesnášenlivosti.
*
Po nutném úvodu začněme škatulkováním; vdy to oprostí od větších emocí. První velká škatule nám umoní rozlišit strany, které se snaí vstoupit do politického prostoru, jen je v tuto chvíli víceméně neobsazen, a oslovit především volné voliče (co neznamená, e je neodeberou i velkým stranám). Druhá velká škatule představuje strany, které usilují o uloupnutí perníčku z prostoru velkých politických stran. V rámci těchto škatulí si udělejme přihrádky, kde budeme strany rozřazovat podle dalších kritérií. Ale k věci:
*
Do první škatule, kde jsou strany usilující o volné voliče, patří v tuto chvíli čtyři strany (Hlavu vzhůru, Úsvit přímé demokracie, Strana zelených a Pirátská strana). Jde samozřejmě o strany dosti odlišné a usilující o velmi rozdílné voliče. Dejme tedy mezi ně přihrádku a dodejme určitá kritéria, je se týkají ideového, hodnotového zaměření a politického stylu. První dvě strany, Hlavu vzhůru (Jana Bobošíková) a Úsvit přímé demokracie (Tomio Okamura), představují klasickou krajně pravicovou populistickou stranu, oslovující protestní voliče, naštvané a frustrované z kadodenních neřešených problémů, nespravedlností, hledající jednoduchá a radikální řešení a pojmenování viníků. Pojem populismus je u nás mediálně směšován se slovem populární, a tak jen stručně a zjednodušeně: znamená odkaz na lid (co není v demokracii nijak neobvyklé). Populističtí politici se s tímto lidem přímo ztotoňují proti jiným politikům (my a oni), pokud mono prosazují přímé rozhodování lidu (přímá demokracie). Populismus je výrazně emocionální, byť s odkazem na zdravý rozum, s označením nepřítele (EU, cizinci, socky...). Popravdě řečeno mnoho populistických prvků najdete v kampani kadé politické strany a moderní kampaň se bez jisté dávky populismu asi neobejde.
Problém je, pokud se populismus promítne přímo do techniky vládnutí. Konec konců veverky v minulém parlamentu nám to ukázaly dost názorně. Je nutné neustále mobilizovat voliče a zviditelňovat se ve vztahu ke kadé projednávané otázce, je ve společnosti rezonuje, co fakticky destabilizuje monosti koaliční spolupráce. Pokud takovéto strany vládnou samostatně, formulují vzdálenou a vágní vizi, spjatou se silným vůdcem, jen je nositelem onoho historického poslání, a proto je nutné jej i dlouhodobě u vlády udret.
Koaliční potenciál je z krátkodobého hlediska dosti široký – připomeňme si jen, e Jana Bobošíková neměla v zásadě problém kandidovat za KSČM v prezidentské volbě 2008 (s cílem pomoci Václavu Klausovi). Jana Bobošíková je určitou stálicí na politickém nebi trvale kandidujících; kromě úspěchu ve volbách do Evropského parlamentu v roce 2004 všechny další volby prohrávala. Koketování s Václavem Klausem sice stranu opět zviditelnilo; je otázka, zda klausovská střídavá (ne)podpora straně prospěla. Okamura má za sebou nedávné vítězné volby do Senátu, neúspěšná prezidentská volba (a skutečnost, e vlastně nakonec nemohl kandidovat) mu pomohla zviditelnit se bez výrazné poráky. Spojenectví s Vítem Bártou můe působit spíše jako varování, pokud jde o případný styl vládnutí. Výhodou stran tohoto typu je, e do médií pronikají poměrně snadno, poselství se lehce přenáší – provokativní, jednoduché, jeden význačný lídr.
*
Podívejme se do druhé přihrádky stran, které usilují o volné voliče. Jde o Stranu zelených a Pirátskou stranu. Představují relativně novou podobu stran, které odráejí proměny společnosti od druhé poloviny 20. století. Zjednodušeně řečeno jde o strany, které nereagují tolik na sociálně ekonomickou dimenzi politiky, jako spíše na kvalitu a hodnoty ivota. V našem (i zahraničním) prostředí oslovují spíše liberálně (nikoli neoliberálně) zaměřené voliče, pro ně jsou osobní svoboda (včetně práva na informace), tolerance vůči jinakosti, kvalitní prostředí pro ivot klíčové. Jsou zakotveni spíše v občanské společnosti, reagují na určité problémy, je společnost vznáší, a komunikují v jejím rámci. Nutno říci, e současná ekonomická krize se sociálními dopady výrazně umenšuje jejich operační prostor, přesto zde volný prostor je.
Obě strany mají výhodu, e v západní Evropě se ji etablovaly, zelení z dlouhodobějšího hlediska, piráti nově pronikli či mají šanci proniknout do parlamentů západních zemí. Mediálně jsou piráti u nás víceméně ignorováni, většina občanů je tak ani nespojuje s morálně uznávanou osobností Libora Michálka, o ni se opírají. Dobře zvolená kampaň na sociálních sítích můe ale zacílit přesně na tu skupinu, která je pro ně zásadní, a přivést ji k volbám. Zelení mají výhodu i nevýhodu, e byli parlamentní stranou, a především e byli stranou vládní. Působení ve vládě je spíše poškodilo (kauza Čunek, radar v Brdech, spojení se Soukupem, vnitřní spory); dá se předpokládat, e i fotovoltaika bude pouita proti nim. Ale čtyři roky mimo parlament jim prospěly, organizované otevřené diskuse k různým tématům vytvořily příznivější obraz zejména mezi nevládními organizacemi a občanskými aktivisty. Odchod Martina Bursíka stranu spíše posílil. Koaliční potenciál obou stran je dosti široký, v případě příchodu do parlamentu by pirátům spíše slušela konstruktivní opozice, zkušenosti zelených s vládnutím těsně po příchodu do parlamentu by měly být varováním. Problém ovšem je, e v našem politickém prostředí se prostě některé věci dělají jen obtíně a kultura konstruktivní opozice je vnímána buď jako slabost, nebo čiré vyděračství (a často se v ně i mění).
*
Nyní otevřeme druhou škatuli, kam dáme strany, které jednoznačně vstupují do prostoru stran velkých a snaí se jim odebrat voliče s důrazem na témata, na nich se velké strany profilují. Zde máme tři strany, které usilují o překročení pětiprocentní hranice. Jsou velmi rozdílné ani ne tak z hlediska okruhu voličů, které mohou oslovit, jako spíše strukturou, tradicí, vazbami a cíli. Na prvním místě jmenujme KDU-ČSL, stranu s velkou tradicí, které neúspěch v minulých volbách a odchod z velké politiky dával prostor pro hlubší reformulaci cílů a vize. Strana má minimálně v určitých regionech silnou členskou základnu, co jí dává jistotu základního volební jádra s určitou moností, často i skrze rodinné vazby, u lidoveckých voličů silné, přitáhnout i mladší generaci. Z tohoto rozšířeného základu se dalo expandovat k voličům novým. I kdy strana po neúspěchu ve volbách získala nové (mladé) vedení, nezdá se, e by se to podařilo. Strana i nadále zůstává ve vnímání veřejnosti stranou spjatou s katolicismem, co můe znamenat výhodu i nevýhodu. Výhoda by mohla být v odkazu na sociální encykliky a prohlášení papeů (včetně nejnovějšího), pokud by byla schopna vytvořit vlastní propracovaný ekonomický a sociální program, respektive pokud by byla schopna jej veřejnosti představit a profilovat se na něm. To by mohlo přivést nový elektorát zejména od potenciálních voličů TOP 09. Na druhou stranu ve společnosti zesílená nechuť vůči katolické církvi po odhlasování restitucí (byť se strana přímo na zákonu nepodílela) jí prostor pro nové voliče zuuje, zejména stanou-li se církevní restituce předmětem předvolebního boje a argumentace (a těko lze očekávat, e by se strana proti nim postavila).
*
Druhou stranou, která vstupuje do prostoru voličského potenciálu velkých stran, je SPOZ. Strana spíše virtuálního charakteru, její vznik byl kdysi motivován dvěma cíli, z nich první – zeslabit či rozloit sociální demokracii – stále trvá, druhý – pomoci Miloši Zemanovi do křesla prezidenta – ji skončil a nahradil jej moná cíl třetí – vytvořit mocenskou základnu pro prezidenta, jen by měl své lidi v parlamentu, byť se dá očekávat, e část sociální demokracie mu tuto základnu tak jako tak poskytne. SPOZ se soustřeďuje zejména na voliče sociální demokracie, případně i na protestní hlasy, je by mohly směřovat ke komunistům. Předčasné volby byly pro stranu nepříjemné (byť slovně je Zeman uvítal) právě pro krátkou dobu, kdy mohl profilovat své ministry jako lídry. Zeman jako vdy výborně zvládá vyuití novinářských protestů ve svůj prospěch: pokud by se dělal výzkum, která strana či jaká původně neznámá jména se dostávají do médií nejčastěji, zemanovci by určitě zaujali přední místo. Prezidentské pracovní cesty a jeho ne/kampaň jsou klasickým příkladem politické kultury chytré horákyně, která ji zemi stála hodně a přivedla ji do morálního bahna. Na druhé straně výkřiky o obraně parlamentní demokracie od lidí, kteří nejen tolerovali, ale dokonce obhajovali obdobné ústavní přesahy Václava Klause (například vyhlášení amnestie) a a hystericky odmítali jakékoli úpravy prezidentských pravomocí, SPOZ spíše nahrávají. Zajímavý můe být i vývoj kolem M. Šloufa, jen byl dlouho vyuíván na špinavou práci a v tuto chvíli byl velmi nedůstojně odkopnut. Šloufovi nesporně nejde o parlamentní post ze zištných důvodů, zřejmě mu ani nevadila dlouholetá praxe mue v pozadí (všichni věděli, jaký má skutečný vliv), ale v momentě, kdy se z něj veřejně stává pan Nikdo, můe do voleb zasáhnout a třeba i více promluvit. Ji na začátku kampaně strana působí dojmem rozhádané, relativně malé skupiny ambiciózních lidí.
*
Poslední stranou, která stojí za analýzu, je ANO. Stranu, budovanou jako firmu, jsme ji zaili, ale Babišovo ANO se výrazně liší od Bártových veverek. Předně zde zřejmě nejde o konkrétní podnikatelský záměr – přístup ke straně, kterou je potřeba řídit jako firmu, odpovídá filozofii a ivotním zkušenostem Andreje Babiše. Firmu řídit umí, jak dalece to však stejným stylem půjde s politickou stranou? Nutno však říci, e strana je budována ji asi dva roky a dosáhla i určitého regionálního zakotvení. Naráí ovšem na nedostatek osobností, zejména z hlediska potřeby profilovat se jako skupina, která je schopna profesionálně vést stát. Přesto dva známější odborníky získala – bývalého eurokomisaře Teličku a bývalého rektora Masarykovy univerzity a senátora Zlatušku. Nespravedlivě obviněná a vazebně stíhaná Věra Jourová, která se stala obětí našeho korupčního prostředí, patří také k osobnostem s kvalitním profesionálním zázemím.
Babiš, jen si dlouhodobě stěoval na výraznou nepřízeň médií, problém vyřešil koupí Mafry (pod ni patří Lidové noviny či Mladá fronta Dnes). Jak dalece bude zasahovat do práce redakce, je otázkou, určitě však zabrání útokům proti své osobě. ANO osloví spíše středové občany, můe tak odebírat voliče jak sociální demokracii, tak ODS, případně i TOP 09. Větší zaměření bude asi spíše na pravici, osloví většinou menší podnikatele, kteří si udrují hrdost, e se iví samostatně a nejsou závislí na státě, zároveň je vyprázdnění hodnot na pravici naštvalo.
Koaliční potenciál můe být poměrně rozsáhlý, velká nezkušenost s velkou politikou u většiny případných poslanců však můe komplikovat budoucí vyjednávání a způsoby vládnutí. Nezkaenost z předchozí politiky nemusí být jen přínosem, manaerský přístup k politice a řízení státu má své limity. Konstruktivní opozice, plnící své kontrolní funkce, by straně zřejmě prospěla víc ne případný vstup do vlády.
Ve chvíli, kdy píši tyto řádky (poslední zářijový týden), je situace ještě dost nepřehledná, byť naznačuje, e pravděpodobně procházíme největší krizí stranického systému po roce 1993, procesem, který třeba v Polsku probíhal přiblině před deseti lety.
Volič není v jednoduché situaci, přesto: je třeba k volbám jít. Pokud volič dá najevo, e rozhodování o budoucím parlamentu ponechá úzkým skupinkám spjatým s nějakou klikou, otevírá další prostor všem nešvarům, je naše politika projevuje.
Vladimíra Dvořáková (1957) je politoloka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.