Výraz noblesa či noblesnost zní pro mnohé nepřijatelně, i kdy jinými slovy jde o slušnost, důstojnost a také taktnost v chování a vyjadřování. Tyto vlastnosti byly v minulých dobách přičítány zejména šlechtě a později vyšším společenským vrstvám. Spisovatel a publicista Zdeněk Mahler se ve svých úvahách často zmiňuje o plebejství české společnosti, kterou poznamenaly historické události, jako byl exodus české šlechty po Bílé hoře a opakovaná emigrace inteligence v minulém století. K tomu je ovšem třeba poznamenat, e rysy společnosti nejsou konstantní a proměňující se sociální podmínky se mohou uplatnit jako výrazné faktory změn. Naše dnešní demokratická společnost by v tomto směru neměla rezignovat, vdyť důstojná komunikace a taktní jednání tříbící ducha přinášejí všem stranám uspokojení. Pořad televizního média o společenském chování nebo publikace na toto téma jsou vítané, ale na prvním místě se uplatňují bezesporu vzory. Nesčetné divadelní inscenace, filmy a televizní seriály si často libují ve vulgaritě postav a líčí je s chutí ještě ve výraznějších barvách, ne je skutečnost. Také některé rozmluvy moderátorů s pozvanými hosty nesledují důstojnost vyjadřování a dávají přednost zábavnosti na hraně slušnosti. Stane se potom, e jeden z účastníků talk show ve veřejnoprávní televizi, asi aby vyjádřil nudu z jejího průběhu, prohlásí s pouitím nevhodného výrazu, e odchází vykonat svou tělesnou potřebu. O úrovni zaráejícího vyjadřování některých vrcholných politiků bylo ji mnohé napsáno. Přitom zde se naskýtá jedinečná příleitost poskytovat občanům kulturní vzory. Základem slušných mravů je bezesporu řeč. Pod vlivem médií dochází k velmi benevolentnímu vztahu k výrazům hrubým i u těch, kteří by měli určovat důstojný tón komunikace. Respekt k pravidlům při vystupování na veřejnosti je v mnoha zemích zcela přirozený jev a řeč doprovází třeba i patos, vzletný způsob vyjadřování. Ten nemusí být v ádném případě prázdný, ale citově zaujatý. V naší společnosti by byl projev tohoto druhu výjimečným jevem a kritiky by byl patrně označen za nepřirozený. Proto moná z obrazovek zmizely chvilky poezie. Moderátoři pořadů oceňující vítěze soutěí převádějí tento úkon velmi často na úroveň frašky. Národní symboly nejsou nedotknutelné a pojmy jako vlast a patriotismus se pokládají za nemoderní a patetické.
I historické budovy mohou mít svou důstojnost. Na schodištích některých kulturních stánků zmizely koberce, zamýšlené architekty jako nezbytné doplňky vznosných interiérů. V praských muzeích, jako je Uměleckoprůmyslové muzeum, Muzeum hlavního města Prahy, Smetanovo muzeum, po nich zbyly pouze záchytky. V demokratické společnosti není noblesní chování znakem vyšších společenských vrstev, ale je přístupné všem slušným lidem, ať u se nazývá jakkoliv. Schází tu výchova, vzory a uvědomělá snaha přispět k zušlechtění české společnosti.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.