Premiér Nečas odešel právem. Z důvodu nepříliš očekávatelného. Vybral si jako úhlavní spolupracovnici dámu, která moc rozumu asi nepobrala a s funkcí jí naskočilo ego způsobem, který zřejmě zaskočil i šéfy Vojenského zpravodajství. Na tálibance generálové stačili, na dámu nikoliv, umění říci ne, protoe to zákon nedovoluje, si musí osvojit kadý šéf, nejen top rozvědčíci. V tomto bodě vlastně vše v pořádku, s nádechem mýdlové opery, ale i kvůli mezilidským vztahům a zneuívání postavení odcházejí politici všude ve světě.
Údajná korupce, pokud jde o poslance-rebely , to je u jiná káva a podle mého názoru to skončí zřejmě a na úrovni Ústavního soudu, aby se i do budoucna vymezilo, co je ještě politika, do které nejrůznější výměnné obchody patří, a kde je hranice u pro aplikaci trestního práva. Kvůli tomu politici demise většinou nepodávají.
První dva body jsou údajně jen vedlejším produktem vyšetřování role kmotrů v české politice, a to je věc nadmíru společensky škodlivá, paklie za zvolené politiky by měl rozhodovat někdo jiný, a samozřejmě nikoliv ve veřejném, ale svém ryze soukromém zájmu. Tady zatím? – ádný konkrétní výsledek ve formě zahájení trestního stíhání neexistuje, a tím pádem nemá kdo podávat demise.
A teď to nejzajímavější. Proč olomoucký vrchní státní zástupce Ištván vše spojil do jedné jediné kauzy údajně z důvodu personálního propojení přes onu dámu, co rozumu asi příliš nepobrala? Představme si hypoteticky, e by bylo zahájeno trestní stíhání jen ohledně poslanců-rebelů ve věci obecně známé a nikoliv nové. Podle mě by to ádné extra politické dopady nemělo.
A co kdyby se policisté vrhli jen na kauzu odposlechů a nezákonného sledování z vůle oné dámy? Politické dopady by to asi mít mohlo, ale spíše na úrovni oné mýdlové opery, vyjma pochybností o generálské způsobilosti nechat si velet a kým... Kdyby v boji ošlehaní generálové uměli říci ne, nestalo by se – moná jenom zatím – vůbec nic?! Ale kdy to všechno bylo zabaleno do kmotrovského baličku spolu se stamiliony korun a kily zlaty v bankovních depozitech, získalo to všechno pravý nádech skutečného zločinu. Skutečně náhoda? To se pozná podle výsledků vyšetřování třetí kauzy. A paklie nebudou v brzké době následovat další zatčení a obvinění především kmotrů a kauza vyšumí pro nedostatek důkazů, pak spojení a načasování ádnou náhodou být nemuselo. Ale velmi bych si přál opak!
Státní zástupci a policisté mají velké pravomoci, ruku ruce s tím však musí jít i velká odpovědnost a také povinnost nést následky případných pochybení – viz kauzu paní Jourové a její měsíční vazbu, zničenou kariéru a následky na celý ivot. Byl za to někdo z orgánů činných v trestním řízení postien, třeba aspoň na platě? Policisté, ale především státní zástupci a samozřejmě hlavně soudci musí být a také jsou procesně (a na politicích především!) nezávislí a musí v oblasti trestního práva konat podle hesla padni komu padni, avšak to nemůe znamenat, e by měli být i nekritizovatelní.
Petr Nečas na funkci premiéra rezignoval plným právem a prezident Zeman přijal jeho demisi okamitě, ale jisté pochybnosti vzbuzuje i otázka, zda padla skutečně zároveň s demisí premiéra i celá jeho vláda, respektive všichni ministři. Ústavně dosti nejednoznačné. Ústava zná demisi premiéra, demisi dalších členů vlády a demisi vlády jako celku, ale nikde se nepíše, e demise premiéra znamená zároveň demisi celé vlády. Prezident Zeman čte a vykládá ústavu podle mého názoru jako jakýkoliv jiný obyčejný zákon. Vnímá pouze psaný text ústavy a pro někoho překvapivě se apriori neřídí oněmi často zmiňovanými ústavními zvyklostmi, o kterých není v ústavě koneckonců ani slovo.
Ústavní zvyklost lze zjednodušeně vyloit tak trochu s odkazem na precedenční právo jako něco, co bylo nějakým způsobem nějak aplikováno v minulosti, a proto je tak vhodné se obdobně chovat a jednat i nyní a dále do budoucna. Ale musí to tak skutečně být? Osobně nemyslím. Ústavu můe vykládat v zásadě kadý, politik nebo i obyčejný občan, a paklie zde není jednoznačné stanovisko toho, kdo má, pokud jde o výklad ústavy, kartu nejvyšší, tj. Ústavního soudu ČR, jsou ústavní zvyklosti vlastně na obdobně nezávazné úrovni výkladu a aplikace ústavy jako názory moje nebo kohokoliv jiného. Navíc ať si říká kdo chce co chce, Miloš Zeman je prvním přímo občany zvoleným prezidentem a očekávat, e bude postupovat v duchu ústavních zvyklostí prezidentů, kteří byli zvoleni odvozeně v rámci zastupitelské demokracie, mohl jen málokdo. Vlastní psané ústavní prezidentské pravomoci se zavedením přímé volby sice nijak nezměnily (co byla moná chyba), ale ústavní zvyklosti, na které se nyní leckdo odkazuje, změny nepochybně čekají, a to je také to, oč se prezident Zeman pokouší.
Uvidíme, jak si s tím vším prezident, hlavní hráč na současné politické šachovnici, nakonec poradí. Jmenováním svého premiéra Rusnoka, který sestavuje vládu, ač zřejmě existující těsná většina v Poslanecké sněmovně má o jménu předsedy vlády jiné představy, se aspoň zpočátku ničeho ústavně nekonformního nedopustil. Nepochybuji, e s vlivem jakékoliv dámy ve svém politickém okolí by si poradit uměl, stejně jako třeba Václav Klaus, i kdy on moná trošku jinak...
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.