A můete navštívit taky Rychlebské hory, kde se odehrává film Alois Nebel , zaslechl jsem v jakémsi rádiu. Jistě nějaký tip na výlet. Popudilo mě to. Moná proto, e začínám být popudlivý. Určitě jsem popudlivý vůči sdělovacím prostředkům. Od dětství přece vím, e Rychlebské hory jsou tajemné, smutné, krásné. Samy od sebe, ne od ádného Nebela! Ale to jsou nuance, které nikdo nechápe. Protoe nuance se vůbec nějak přestávají chápat. A to otupování šíří urnalisté.
Pár týdnů předtím jsme se proplétali na poloostrově Cotentinu labyrintem úzkých silniček mezi ivými ploty. Kdy jsme dorazili k plái táhnoucí se kilometry na obě strany, nebylo tam iváčka. Nebylo tam ani moře. Jen mlhavý prouek na obzoru. Liduprázdno zde ale bylo i nazítří, kdy jsme stihli příliv. S výjimkou okeje trénujícího na klusácké dostihy. Racci vzlétali a vrhem z výšky rozbíjeli kraby. Zpátky jsme bloudili vesnicemi zvláštních názvů – jedna se například jmenuje Šílenství –, které nezačínají ani nekončí. Rozptýlené samoty či malé skupiny břečťanem porostlých domů; centra obcí určují jen středověké kostelíky, které jako by si z oka vypadly.
Míjeli jsme hrad v Saint-Sauveur-le-Vicomte (Svatém Spasiteli), rodiště i hrob básníka a romanopisce 19. století Julese Barbeye dAurevillyho. Jeho romanticko-symbolisticko-dekadentní dílo v sobě prý skrývá opar bainatého mlného kraje. Ale také ducha normandských pirátů z Granvillu, nedostupného hnízda racků, jak město sám spisovatel nazval v novele Rytíř des Touches. Vyšplhali jsme na tu opevněnou skálu a cestou dolů, za rohem Korzárské uličky, zakoupili v námořnických potřebách normandskou vlajku se dvěma lvy na rudém pozadí.
Na východě Cotentinu ale starodávná kouzla překrývá novodobý romantismus klubů vojenské historie. Plá Utah, jak u zní i oficiální geografický název, je lemovaná pevnůstkami Hitlerova Atlantského valu; připomínají obří lastury, zvětralé a zašlé. Pobřeí je vlastně skoro nepřetritým vojenským muzeem. Pomníky, tanky, protitankoví jeci, americké vlajky. Kdy jsem stoupl bosou nohou v písku na ostnatý drát, zjistil jsem, e je to nefunkční maketa. Dvě nedaleká městečka se prý přou, které bylo osvobozeno dřív. Kdy tedy v jednom postavili milník s nápisem Utah Beach, km 0, v druhém učinili toté, ale s údajem km 00. V Sainte-Mere-Église visí na věi kostela socha výsadkáře, bělostný padák pleská ve větru. Zobrazuje to skutečnou událost. Jak nám vysvětlili hostitelé, onen americký parašutista po letech městečko navštívil a byl slavně uvítán. Jene se dodatečně zjistilo, e nebyl ten pravý. Mnozí ovšem věřit nepřestali a od té doby jsou zdejší obyvatelé rozděleni na dva nesmiřitelné tábory. Parašutisté, vyobrazení s Matkou Boí na vitrái kostela, jsou naštěstí anonymní. Stejně jako sušenky tvaru padákového vrchlíku z vyhlášené místní pekárny.
Vylodění před devětašedesáti lety přineslo vlnu slávy, která nepolevuje. A tak jsem nakonec i já, kdy jsem byl tázán, kde jsem to vlastně byl, podlehl novinářské povrchnosti: No přece tam, kde se odehrávalo Nikoli Jules Amédée Barbey dAurevilly, ale Steven Allan Spielberg je tím správným doporučením k výletu! Tak jako filmový mág barrandovský v případě Rychlebských hor.
Vypůjčil jsem si Barbeyovy Ďábelské novely, i ze studu nad sebou. V úvodu se dočítám, e autor byl royalista, zuřivý odpůrce všeho moderního, ultrakonzervativní katolík – jeho knihy ovšem církev zakazovala – a taky síravý novinový kritik. O urnalistice napsal: jaká to úleva pro mne pověděti pravdu o onom svinčíku, jemu se říká noviny, jeho vnitřní soustava je ještě horší neli soustava zevnější Dluno nějaký čas íti v oné věi naplněné výkaly a do cimbuří, aby se vědělo, co chová hanebného a ohavného
To u je blízké dokonce názorům dnešního českého prezidenta. Ale o tom jinde.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.