Historik soudobých dějin Jiří Suk, ověnčený Magnesií Literou za knihu Labyrintem revoluce: Aktéři, zápletky a křiovatky jedné politické krize, napsal monografii o Václavu Havlovi v období normalizace.
Jiří Suk je autorem jistě povolaným psát o našich nedávných dějinách, neboť se jejich studiu dlouhodobě věnuje v Ústavu soudobých dějin AV ČR. Jeho badatelský zájem leí v dějinách Sametové revoluce (zmíněná kniha Labyrintem revoluce), Občanského fóra (edice dokumentů Občanské fórum: Listopad-prosinec) a Charty 77 (sborník z mezinárodní konference Charta 77: Od obhajoby lidských práv k demokratické revoluci. 1977–1989). A tak není divu, e se rozhodl zevrubně prozkoumat i ivot Václava Havla, kterým se rovně ji delší čas zabývá (studie v kolektivní monografii Rozděleni minulosti: Prezident Václav Havel a břemeno [komunistické] minulosti. Lustrace jako politický morální problém, 1989–1992 a ve sborníku Kapitoly z dějin české demokracie: Od nemonosti politiky k politice jako umění moného: Paradoxní ivot občana Václava Havla v letech 1969–1992), v obsáhlé monografii Politika jako absurdní drama: Václav Havel v letech 1975–1989, které na začátku roku 2013 vydalo nakladatelství Paseka.
Psát o Václavu Havlovi s sebou přináší nemalé těkosti. Jeho ivot je takřka všeobecně známý – ať u se o to zaslouil Havel sám, kdy poskytoval rozsáhlá interview Karlu Hvíďalovi (Dálkový výslech a Prosím stručně) nebo nejrůznější rozhovory, případně díky publikování jeho korespondence s Františkem Janouchem, Vilémem Prečanem a Dopisů Olze. Pokud k tomu připočteme nepřeberné mnoství rozličných historických, politologických nebo filozofických studií, monografií či pamětí, v nich se postava Havla objevuje, můe se zdát, e na ivotních osudech známého dramatika a politika není co objevovat. Zmíněné problémy si uvědomuje i Jiří Suk: Psát o Václavu Havlovi není ani tak heuristický, jako spíše interpretační problém. Nové prameny mohou současné poznání výrazně korigovat, někde z gruntu změnit, tak je tomu v historiografii vdy. Jene dnes ji máme k dispozici tolik zdrojů, e jejich kritické zvládnuté je výzvou pro kadého (s. 14). A nabízí interpretační rámec pro výklad Havlových osudů v 70. a 80. letech – ánr komedie, který si vypůjčuje od kanadského literárního teoretika Northropa Frye, neboť prý nejlépe odpovídá absurditě, paradoxům a groteskním jevům, které jsou v osobním dramatu Václava Havla a dalších chartistů symptomatické, [ ] navíc komedie obvykle přináší velký dějový zvrat [Sametovou revoluci] (s. 13). Suk chce představit osudy mue odehrávající se v letech 1975–1989, v období nehybnosti a zapomnění, vyprávět jedinečný příběh o svobodě a odpovědnosti – takové svobodě, která musí být vykoupena obětí; takové odpovědnosti, které povolává k velkým úkolům (s. 11).
Z výše načrtnutého je zřejmé, e od Suka nemůeme očekávat podobně kontroverzní studii jako například od Johna Keana (Václav Havel: Politická tragédie v šesti dějstvích), která je vůči Havlovi výrazně kritická. Keane se podobně jako Suk pokusil vystavět vnitřně sevřené vyprávění, ale jak sám název napovídá, zvolil jiný literární ánr. Havlův ivotní příběh staví na rozporu mezi dvěma obrazy: hrdinného disidenta, jen se postavil socialistické diktatuře a il v pravdě, a prezidenta – jak píše Slavoj iek v recenzi na Keanovu monografii –, který si libuje v úvahách ve stylu New Age, je mají legitimizovat vojenské zásahy NATO.Krátce po českém vydání Keanovy práce Suk sepsal pro časopis Soudobé dějiny recenzi, v ní ji podrobuje rozsáhlé kritice. Vyčítá autorovi (vcelku oprávněně) rezignaci na kritickou práci s prameny, četné nepřesnosti a závané dezinterpretace, odmítá Keanovu interpretaci Havla v prezidentském úřadě jako člověka pokoušeného mocí, jen tento boj prohrává a zpronevěřuje se svým předlistopadovým zásadám. Suk má Havla rád, evidentně si ho váí a obdivuje pro mnohé, co v minulosti vykonal. Těko mu to mít za zlé. Nicméně jeho kniha občas připomíná více hagiografii ne historiografii. Svým výběrem sledovaného období Havlových osudů se (moná nezáměrně) vyhnul konfrontaci obrazů Havla politika a Havla disidenta. Právě tento výběr mu dovoluje rezignovat na kritické hlasy vyjadřující se k Havlovu veřejnému působení, neboť příběh mue, který je s to pro zachování vlastní morální integrity podstoupit i několik let ve vězení, aby nakonec za jásotu a skandování davu usedl na Hrad, je skutečně impozantní, připomínající pohádku a ani v té šlechetný princ nemá vyloeně špatné stránky – jen Honza si občas rád schrupne. Dalším neduhem Sukova psaní je jeho nedostatečná teoretická výbava. Ač se v úvodu hlásí k tomu, e ve Fryeově duchu bude o Havlově historii referovat v ánru komedie, a v závěru to znovu opakuje, tak samotný obsah studie tomu neodpovídá. Bohuel nestačí říct, e ánr komedie se vyznačuje integrací, nevylučuje střety s velmi dramatickými obraty, vítěze a poraené a v zásadě inklinuje ke kompromisu (s. 421). Navíc podobný výkladový rámec je značně rozšířen. Stačí se rozpomenout na poslední stránky Dálkového výslechu, kde Havel říká, e můj ivot, má práce, mé postavení a působení se mi zdají být utkány z podezřele velkého mnoství paradoxů. Historik svůj materiál vdy interpretuje jak samotným výběrem faktů, tak jejich řazením, aby vznikl poadovaný příběh. Frey v knize Anatomie kritiky říká, e interpretace v historiografii spočívá ve vytvoření dějové struktury a jednotlivé zahrnuté události se skrze ni vyjevují jako příběh určitého typu. Jednoduše: stejnou událost můeme popsat jako komedii, romanci či tragédii atp. Nicméně rozpor v jednotlivých interpretacích není (obvykle) v rovině faktické, ale na úrovni, na ní je vyprávěný příběh konstituován jakoto příběh určitého druhu. Historici stejně jako romanopisci musí nějakým způsobem sloučit popisované události do jedné pochopitelné totality, skrze poetický akt vytvořit strukturu v jazykovém modelu, která se stane základem pro interpretaci. Současně s tím dochází ke konstituování pojmů, modalit a tropologických strategií s nimi se bude nadále pracovat.
Bohuel v Sukově práci – na rozdíl od klasiků historiografie, jejich podání historických událostí (Francouzské revoluce) analyzoval v knize Metahistorie literární teoretik Hayden White – nenalezneme propracovanou strukturu, která by odpovídala modu komedie. Havlův příběh můe připomínat komedii, případně absurdní drama, ale to neznamená, e pouhé zdání můe být základem pro interpretaci historických událostí.
Suk čtenářům předkládá Havlovy osudy od roku 1975, kdy píše známý dopis generálnímu tajemníkovi Gustávu Husákovi, do jeho zvolení prezidentem Československa. Vcelku detailně popisuje ivot hlavního hrdiny, ale stále se vkrádá podezření, e tohle je ji známo. Navíc především pasáe z konce knihy výrazně připomínají – co není nikterak překvapivé – kapitoly ze Sukovy starší práce Labyrintem revoluce (včetně oblíbených citátů z listopadové jednání ÚV KSČ Antonína Kapka nebo Aloise Indry, kteří si začínají uvědomovat, e jim ujídí vlak; např.: Proč u nás musí být situace, e lidé odejdou z funkce tím, e zemřou nebo je podupáme?). Mnohé však zůstává stranou Sukova zájmu. Havel je redukován na politického aktivistu stavějícího se na odpor systému, ale lidské stránky jeho osobnosti se vytrácejí. Kam zmizely všechny eny, které prošly dramatikovou náručí? Prakticky se o nich nedovíme. Suk vypulíroval Havlův obraz. Odfiltroval milenecké aféry – snad se mu nezdály důleité nebo nechtěl pošpinit odkaz člověka ijícího v pravdě. Stejně jako jsou z knihy vytěsňovány milenky, opomíjí autor i další střípky, které by umonily stvořit plastičtější obraz. Ač se Havel svými texty zúčastnil mnoha polemik v rámci disentu a ty se často táhly mnoho a mnoho měsíců, kdy se přidávaly další hlasy, Suk se o nich příliš nezmiňuje. Většinou zůstává jen u Havlových textů – ty rozebírá a případně pochválí – ale pro kritické hlasy nezbývá místa. O článcích Petra Rezka, jednoho z nejzajímavějších domácích filozofů a Havlových oponentů, se píše jen na pár řádcích – jakoby mimochodem. Přestoe právě ony by si pro svou závanost a poctivost argumentace pozornost jistě zaslouily. Na druhé straně autor přináší nepříliš známé informace o financování českého disentu skrze stockholmskou Nadaci Charty 77 vedenou Františkem Janouchem, která během let 1978–1989 zaslala do Československa více ne 16 milionů Kčs – tedy více ne 1,5 milionu Kč ročně. A nejzasvěcenějším v oblasti finančních toků byl pochopitelně Václav Havel. Podobně zajímavé jsou i údaje o finanční situaci samotného Havla, který měl měsíčně k dispozici přes 20 tisíc Kčs. Kniha přináší zřejmě nejucelenější vhled do osudů proslulého dramatika v období normalizace. Suk vychází z široké palety archivních materiálů, edic dokumentů a korespondencí i odborné literatury. Avšak je zaráející, e se v tak obsáhlém díle prakticky neobjevují odkazy na zahraniční literaturu – pokud nebereme v potaz tu ze slovenské provenience. V úvodu narazíme na nic neříkajíc zmínku o objevné knize Jonathana Bolta Worlds of Dissent a na následujících stránkách se objeví vycitované další tři anglické studie. Toť vše.
Historik Michal Pullmann ve svých článcích několikrát kritizoval způsoby psaní o dobách socialistické diktatury, které často bývají spjaté s implicitním přijetím zvulgarizované teorie totalitarismu: minulý reim je vykreslen jako totalitní, prohnilý a skrze jeho odsouzení dochází ke stvrzování současného panství – nejlepšího ze všech moných světů na konci dějin. Co – alespoň co se týká označování období normalizace – není Sukův případ. V rozhovoru pro týdeník Respekt odpovídá na otázku Erika Taberyho: Pro mě jako čtenáře je vaše kníka první, kde se autor velmi pečlivě vyhýbá slovu totalita. Pouíváte pojem diktatura, co, předpokládám, bylo určité rozhodnutí. [...] A proč si myslíte, e je lepší pouívat při vyprávění o sedmdesátých a osmdesátých letech slovo diktatura ne totalita?; říká: Já jsem nepouíval socialistická diktatura [ ]. Mně se to slovo prostě hodilo, protoe vyjadřuje snahu reimu vyloeně diktovat lidem, jakým způsobem budou přemýšlet a jak má být vykládán svět. Prostě údernost reimu a jeho záměr určovat, co si máme myslet, se mi zdají slovem diktatura víc postihnutelné ne slovem totalita. Suk skutečně důsledně pouívá zmíněný termín, bohuel ho vůbec nekonkretizuje, neodvolává se na ádné politologické teorie, zdá se mu prostě údernější a to stačí (sic!). Krátce po Listopadu byli historici postaveni před nesnadný úkol: zaplnit bílá místa v dosavadním historiografickém bádání – kriticky zmapovat především nedávnou minulost, nabídnout nové interpretační rámce, patřičně uznat úlohu disentu při pádu socialistické diktatury a stvrdit nový řád. Tento úkol plný vnitřních rozporů nemohl samozřejmě skončit dobře. Nicméně je moné jej pochopit. Zřejmě se předpokládalo, e s odstupem času historici na ideologickou práci rezignují a budou se věnovat kritické vědě. Proto zůstává zaráející, proč má Suk dvacet čtyři let od Sametové revoluce potřebu psát oslavné práce na Havlovu adresu. Je snad současné společenské uspořádání v ohroení? Hrozí nám návrat do minuosti, a proto si musíme připomínat statečné boje jednotlivců proti reimu? Nicméně musíme rozlišit mezi dílem Sukovým a například Edy Kriseové, její knihu Václav Havel: ivotopis tvrdě zkritizoval novinář Michael T. Kaufman, kdy napsal, e jde o oficiální a oslavné dílo, které má seznámit nadšené stádečko s jeho šlechetným pastýřem. Suk bezpochyby zůstává na poli vědy, ale jeho pohled na Havla má ke kritickému posouzení dramatikovy role v nejnovějších dějinách stále poměrně daleko. Ač se občas odhodlá k nějakému negativnímu hodnocení: Jestlie Havel v září 1989 tvrdil, e profesionálním politikem nikdy nebude, a dva měsíce poté kandidoval do nejvyššího státního úřadu, pak to svědčí o špatném politickém odhadu nebo falešné skromnosti. Nic z toho vrcholného politika nectí (s. 392). Suk zůstal na půli cesty a mnoho objevného o Havlovi se z jeho knihy nedozvídáme. Proto ji těko – jako to udělal Erik Tabery – můeme označit za naprosto fantaskní.
Jiří Suk: Politika jako absurdní drama: Václav Havel v letech 1975–1989,
Paseka, Praha 2013, 448 s.Jan Gruber (1987) studuje historii na FF UK.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.