Byl to jednorázový nápad zachycovat nápisy na ulicích a v parcích, nebo jste se ánru, který nazýváte street messages, věnovala u dřív?
Nějakou dobu jsem si různé nápisy fotila do mobilu jen tak pro sebe, ve větší téma jsem to rozvinula a později v rámci projektu ke státnicím na urnalistice.
Co vás inspirovalo?
Dlouho jsem ila v Ostravě, kde máme nechvalně známé Frýdlantské mosty s jedním z nejhrůznějších podchodů. Špatně osvětlená, velmi dlouhá chodba láká ke špatnostem a problémům. Její stěny jsou lemovány stovkami vzkazů od obyčejných lidí, kteří tudy procházeli. Byly snahy ty stěny alespoň částečně vybílit, ale nápisy se objevovaly znovu a znovu. Stále se mi vybavovaly dva: první sděloval, e tam upadla těhotná ena na zem a nikdo jí nepomohl, druhý byl o člověku, který právě zjistil, e je HIV pozitivní. Zajímalo mě, kdo ti lidé byli a co je vedlo k tomu své starosti takhle sdílet. A později mě napadlo, e je to obdoba facebookové zdi. Lidi touí od nepaměti nebýt na své problémy sami, a i kdy je takovéto sdílení na ulici anonymní, můe mít jisté katarzní účinky.
Rozumím-li správně tomuto ánru, nejde v něm tolik o estetickou hodnotu snímků, ale o samotné nápisy na veřejných prostranstvích. Nenaplňuje ale právě ten kontext, napětí mezi informací a jejím zarámováním, definici umění?
U street message je opravdu estetická hodnota a na druhém místě, prvotně jde o samotné sdělení. Jde o to, zda si něco z pohledu na takovouto fotografii odnesu. Můu vidět nádherný obraz, barevně vyváený, kompozičně dokonalý, ale jediné, co si pomyslím, bude: hm, hezké, a co? Ale taky můu vidět fotografii, na které bude zachycen nápis Destroy something beautiful v kontextu konkrétního místa a řeknu si: páni, tady se opravdu ničí něco krásného, můu s tím něco udělat? Je těké přesně určit definici umění tak, abychom se na ní všichni shodli.
Nevím, zda je street message přímo vymezený umělecký ánr, je snad i troufalé zařadit jej mezi umění. Ten termín byl spíš pracovní, ale kdy si zadáte do vyhledávače street message, objeví se vám spoustu obrázků, ve světě tedy nějaké obecné povědomí o tom, co by to mohlo znamenat, existuje.
Známější je termín street art, v čem se liší?
Tam jde o kresbu, malbu; tady poselství – zprávu – sdělení nesou slova, písmena.
Kde vznikaly fotografie, které otiskujeme? Jak jste je vybírala?
Původně jsem chtěla fotografovat pouze v Ostravě a tím zachytit také génia loci a sociálněkulturní podmíněnost zdejšího kraje, ale ukázalo se obtíné najít dost zajímavých míst. Proto jsem nakonec začala fotit také v Olomouci a v Praze, a tak vznikla ucelená série fotografií ze tří různých lokalit.
Fotografie jsem potom vybírala především podle toho, co mně samotné říkají, jestli mne nutí zamyslet se nad nimi.
-tt-
Barbora Kříová (1990) se narodila v Karviné. Vyrůstala ve velké rodině se sedmi sourozenci a třemi romskými hochy v pěstounské péči. Nedávno úspěšně dokončila studium urnalistiky a divadelní vědy na UP v Olomouci. ije v Šenově u Ostravy.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.