Existují ideologičtí zboňovatelé takzvaného volného trhu, jemu samozřejmě za mnohé vděčíme, kteří se domnívají, e takové zákonodárství, je omezuje svobodu volného trhu, je nebezpečným krokem na cestě do otroctví. To však je zase ideologický nesmysl. ( ) svobodný trh můe existovat jen v rámci právního řádu vytvořeného a garantovaného státem. ( ) Je však jasné, e tato omezení z moci státu mají mít přednost před omezeními ze strany zločineckých vůdců, která je mono očekávat tam, kde státní omezení chybí. Ideologický princip volného trhu musíme tedy v kadém případě nahradit nějakým jiným: principem, e se svoboda bude omezovat jen tam, kde je to z naléhavých důvodů nutné.
K. R. Popper: ivot je řešení problémů (přednáška z roku 1991)Podle Adama Smithe, klasika ekonomického liberalismu, je neviditelná ruka trhu princip, který řídí svobodný trh, a to tak, e egoistická maximalizace vlastního zisku současně maximalizuje i zisk celé společnosti. Člověk, který obohacuje sám sebe, tím nezáměrně obohacuje i celou společnost. Problém je ovšem v tom, e jedinec se nesmí obohacovat neeticky, tj. na úkor někoho druhého (Kantův mravní imperativ), a e menšina nesmí bohatnout nespravedlivě, tj. obohacovat se na úkor většiny (Weberův duch kapitalismu).
Kapitalismus má dva kořeny, a to protestantský (kalvínský) a osvícenský (liberální). Obojí stojí na právu a etice.
Ekonomie je společenská věda. Ekonomické procesy, které tato věda popisuje, jsou obrazem společenských procesů, tak jako lidské chování je obrazem lidského myšlení, protoe jak člověk myslí, tak potom také i jedná. A myslí tak, jaké má hodnoty a názory. (Stavím tedy Marxe na hlavu, tak jako on stavěl Hegela na nohy.) Podle mého názoru nejsou společenské procesy obrazem ekonomických procesů, ale naopak ekonomické procesy obrazem společenských procesů. Podle mého názoru není ekonomická základna a společenská nadstavba, ale společenská základna a ekonomická nadstavba. Prvotní je myšlení, a nikoli konání. Duch ovládá tělo, a nikoli tělo ducha. Duch neboli rozum (nús, logos) je to vládnoucí v člověku (to hégemonikon), jak pravili staří, a nikoli pudy, ádosti a vášně (pathé); respektive by tomu tak mělo být.
Člověka nepolidštila práce, ale myšlení. Jak by mohl kdokoli pracovat, jak by mohl kdokoli dělat něco smysluplného, ani by před tím myslel, ani by před tím uvaoval, co a jak má dělat? Jak by mohla někoho polidštit práce anebo dokonce mechanická činnost? Člověka daleko spíše polidštilo myšlení a hra a její nejvlastnější projev, a to kultura. Myšlení a hraní si je tím nejvlastnějším projevem lidskosti, jak praví Friedrich Schiller ve svých Listech o estetické výchově (především list 15 a 23). Samozřejmě hrají si i zvířata, ale jejich hra je pouhá zábava, kdeto v případě člověka je zábava nejniším projevem kultury a kulturní tvorby. Zábavní průmysl sice také patří do lidské kultury, ale pouze na její nejniší příčku (v tomto smyslu je potom níe ne sport, který je hodnotnějším a ušlechtilejším projevem kultury ne pouhé bavení se ). Lidé si hrají a vytvářejí kulturu, která je projevem jejich lidskosti, protoe lidskost je mravní kvalita. Člověka člověkem nedělá tělesný vzhled a zevnějšek, ale lidskost neboli humanita (Masaryk: Ideály humanitní).
Hra bez pravidel nemá smysl. Aby jakákoli hra měla vůbec nějaký smysl, musí mít nějaká pravidla, a ta pravidla musí být jasná, předem určená, a nesmí se v průběhu hry měnit. Jinak hra ztrácí smysl. Dokonce i v případě pouhého bavení se, tedy nejnišího druhu hry, který provozují i zvířata, hra musí mít nějaká pravidla. I pouhé škádlení a dovádění, hraní si na boj nebo lov musí být jenom jako, jinak by to nebyla hra, ale skutečnost a hra by se změnila ve skutečný boj. Tedy ono kousání musí být jenom naznačeno a oba aktéři musí vědět, e to je jenom hra a musí přijmout pravidla hry. Jinak by došlo ke skutečnému boji na ivot a na smrt a zvítězil by silnější. I pouhé bavení se musí mít nějaká pravidla, jinak se zvrhává v bezuzdnou zábavu a klesá na nekulturní úroveň, respektive pod kulturní úroveň. Tím více to potom platí pro vyšší formy hry a kultury. Vlastně platí přímá úměra: čím vyšší kulturní projev, tím větší důraz na disciplinovanost a kultivovanost. U v případě sportu by bylo nemyslitelné hrát hru bez pravidel nebo je v průběhu hry měnit anebo porušovat a nehrát fair. Tím více to platí pro nejvyšší formy kultury, jako je například klasická hudba. Tam by se jakákoli svévole a neúcta k pravidlům asi nesetkala s přílišným pochopením a pachatel by byl jistě označen za nekulturního barbara
A neplatí to jenom pro kulturu, tedy pro sport a umění, ale také pro ekonomiku a ekonomii jako vědu o ekonomice, protoe i věda je součást lidské kultury, projevem lidského myšlení a hraní si, a to projevem nejvyšším. I pro ekonomiku a hlavně pro trní hospodářství, protoe to mám především na mysli a o to mi zde především jde, platí, e hra musí mít pravidla a e tato pravidla musí být jasná, musí být předem určená, nesmí se v průběhu hry nesmyslně měnit a hra musí být hrána fair, v opačném případě by tato hra neměla smysl, respektive by to nebyla vůbec ádná hra, ale chaos. Trní hospodářství je taková forma ekonomiky, kde jde o volnou soutě aktérů hry, podnikatelů či firem v trním prostoru, a to na rozdíl od plánovaného hospodářství, kde je volná soutě zakázána anebo omezena. Jde tedy v případě trního hospodářství o hru, protoe soutě je přece hra. A v tomto smyslu je to tak jako ve sportu. Jde o hru neboli soutě, kde vyhraje lepší, tak jako ve sportu. A tak jako ve sportu hra musí mít jasná, předem určená a dodrovaná pravidla, jinak není moné smysluplně hrát a hra končí anebo se mění v boj.
Je iluzí, nebezpečnou anarchistickou iluzí domnívat se, e trní hospodářství je hospodářství bez pravidel (bez právního státu). Hra bez pravidel prostě není moná. A stejně tak je iluzí domnívat se, e pravidla mohou vznikat sama od sebe jakousi evoluční trní cestou (bez panství zákona). Dovolím si tvrdit, e to je zpochybnění toho, co trní hospodářství je, jak funguje a co je jeho smyslem (trní anarchismus). Ona neřízená volná hospodářská soutě je soutěí uvnitř jasných pravidel, protoe jedině tam má smysl. Pravidla musí být určena předem, a teprve potom je moné hrát smysluplnou hru a nechat volný průběh tomu, kdo vyhraje. Ono nezasahování do hry znamená neurčovat, kdo vyhraje, a nikoli neuznávat pravidla. To je anarchie a chaos. Stejně tak je iluzí domnívat se, e pravidla hry mohou vzniknout jaksi sama od sebe jakousi trně evoluční cestou. To je rovně nesmysl, tak toti nefunguje ani společenská evoluce, natopak evoluce trní. Trhy se jistě vyvíjejí a transformují, ale vdy musí jít o hru spořádanou, nikoli neuspořádanou. Jinak nejde o hru a soutě, ale o chaos a boj. O pád do barbarskosti a nelidskosti.
*
Je třeba důsledně rozlišovat dvě věci, a to ekonomickou krizi, která má původ v trním anarchismu a konzumním způsobu ivota nad poměry, umocněné krizí jednotné euroměny, a za druhé společenskou krizi, která má původ v chaotické transformaci a uspěchané integraci. Postkomunistické země by byly v krizi, i kdyby nebyla ekonomická krize světová, protoe ona krize je krizí divoké sociální transformace (korupce) a unáhlené unijní integrace. Ekonomická krize společenskou krizi jenom umocnila, respektive urychlila. Ke krizi by došlo stejně, ale nepropukla by tak brzy a tak akutně. Americká krize je krizí monetaristické ekonomiky bez přívlastků, a to především právních a etických. Je krizí soutěivého konzumního ivota bez ohledu na následky, ivota zasvěceného amorální vůli k moci, co není nic jiného ne hybris. Postkomunistická krize je krizí ekonomické transformace bez přívlastků a jasných pravidel. Je krizí anarchického kapitalismu, protoe ona divá transformace nemohla k ničemu jinému ne k vytvoření mafiánského kapitalismu vést. K vytvoření korupčního podnikatelského prostředí, které následně infikovalo a zkorumpovalo i demokracii. Je to krize ekonomiky bez tradičních pravidel a zásad, bez právního rámce a etických norem (psaných i nepsaných), krize důvěry v kapitalismus jako takový a demokracii jako takovou.
Technické a manaerské pojetí demokracie zvítězilo nad občanským a humanitním pojetím demokracie, stejně jako trní hospodářství bez přívlastků zvítězilo nad trním hospodářstvím s přívlastky; je to ovšem vítězství sebevraedné. Současní politici jsou povýtce byrokrati a technokrati, hlavně ti progresivní, respektive euro či trně oportunní, a mravně flexibilní, a ti ostatní se to od nich rychle naučili, i kdy se nakrásně ohánějí evropanstvím a tradičními hodnotami. Ta ekonomizace všeho (tedy i toho, co nemá s ekonomikou vůbec nic společného) není ničím jiným, ne dalším projevem (aspektem) patologického vyústění osvícenství či moderny. V tomto případě instrumentálního rozumu. Toti rozumu jako pouhého nástroje pro dosaení praktických (pragmatických) výsledků, oproštěného od jakýchkoli vyšších (tj. duchovních) hodnot a účelů. To je prostě bohapustý materialismus, i kdy se maskuje odkazem na tradiční náboenské hodnoty.
Co je tedy ona neviditelná ruka trhu? Je to boí ruka, tedy Diova či Jahvova ruka. Je to ona nevyzpytatelná boská síla, která řídí soutě a rozhoduje, kdo v ní vyhraje, a to ať u jde o sport, obchod nebo válku (fatum a fortuna). Protoe jak víme, o vítězství nerozhodují jenom schopnosti a úsilí, ale také štěstí, a o tom jak známo rozhodují bozi. Boí ruka ovšem rozhoduje jenom o vítězství v soutěi, a nikoli o soutěi a hře jako takové. Boí ruka nehraje hru, ale pouze rozhoduje, kdo bude vítězem a kdo odejde s prázdnou. O tom, jaká ta hra bude, jaká bude mít pravidla a jak se bude hrát, rozhodujeme sami. Na nás samotných záleí, jestli budeme hrát poctivou, anebo nepoctivou hru, jestli zavedeme řád a pořádek, anebo zmatek a chaos. Na nás samotných záleí, co a jak budeme hrát, protoe ona hra, její součástí trní hospodářství je, je lidskou záleitostí (příroda nezná kulturu ani trh). Neviditelná ruka trhu tedy rozhoduje o tom, o čem v plánovaném hospodářství rozhoduje stát, respektive jeho manaeři, toti kdo vyhraje, ale nic víc. V ádném případě to tedy neznamená naprosté zrušení všech pravidel a omezení, všech oněch takzvaných přívlastků trhu. Volný trh rovná se volná soutě, ale uvnitř jasných pravidel, v jasném právním a etickém rámci. Zrušit veškerá pravidla znamená otevřít trh řádění mafiánských gangů, učinit z hry boj a válku.
Kdyby opravdu společenské procesy byly obrazem procesů ekonomických, jak učí marxismus, muselo by to znamenat, e většina lidí jsou zkorumpovaní demoralizovaní mafiáni, ale tak to zcela jistě není a většina lidí je normálních a slušných. Daleko spíš je ekonomická realita obrazem reality společenské, jejích hodnot a názorů, které byly slušným lidem podvodně vnuceny pod klamnou vidinou pozemského libertinského ráje pro všechny. Bublina ovšem splaskla a většina zjistila, e byla podvedena, e skočila na lep livé ideji materiálního konzumu, která ji zcela zaslepila a ovládla, a e onen kapitalistický pozemský ráj je pro ně stejně tak neuspokojivý, jako byl neuspokojivý ráj komunistický
Spontánní utváření společenského řádu (trhu a politiky) znamená spontánní utváření společenské hry, a nikoli spontánní utváření pravidel této hry. Liberální řád znamená samočinné fungování ekonomické soutěe a občanské společnosti, a nikoli samočinné fungování vlády zákona a právního státu (to samo nevzniká!!!). Volný trh znamená nezasahování do hry, a nikoli neexistenci pravidel. Volný trh znamená nechat být, a nikoli nemít ádná pravidla. Klasický kapitalismus není toté co divoký kapitalismus.
Neviditelná ruka trhu není toté co mafiánská ruka trhu. Práce na vinici Páně a rozmnoování svěřené hřivny není toté co zločinecké sebeobohacování a maximalizace zisku.
Robert Filgas (1971) je filozof a pedagog.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.