Jste zde: Listy > Archiv > 2013 > Číslo 4 > Václav Burian: Nenápadnost jako naděje? Pak jsme bez naděje
Za prezidentské kampaně se objevovaly většinou mlhavé, ale i tak jedovaté slogany; Přemysl Sobotka: Naše země, naše kultura, Naše země, naše pravidla, Naše země, naše hrdost; Miloš Zeman: Zde domov můj. Můeme se domýšlet, co bylo proti EU, co proti muslimům, proti Romům, proti Němcům a kdo tady tedy doma není. Šlo o to, abychom se mohli domýšlet.
Chceme-li vzniku brutálního antisemitismu u nás zabrániti – obyčejného povídavého antisemitismu jest ovšem také u nás dost – musíme se starati o to, aby nynější poměry, které činí náš národ celkem imunním vůči antisemitské nákaze, se nezvrátily. Hlavní podstatou těchto poměrů jest ta okolnost, e podíl idů na veřejném a hospodářském ivotě u nás nepřestupuje určité rozumné procento. Kdyby jednou přestoupil, také v tomto rozumném národě by se nepochybně zdvihla bouře. (...) Souití idů s naším národem děje se podle zvláštních zákonů, z nich nejhlavnější jest snad nenápadnost, napsal Ferdinand Peroutka do Přítomnosti (19. ledna 1938). V této situaci se podle něj idovských uprchlíků z Rumunska ujmout nemůeme. Bylo nedlouho před anšlusem. U bylo velmi zle.
My, kteří povaujeme Ferdinanda Peroutku za jednoho z nejen nejstatečnějších, ale také nejhlubších odpůrců diktatur a kteří se k Přítomnosti vracíme, nejspíš od těchto řádků odvracíme s úzkostí zrak. Ale proč? Co je na nich strašného? My u víme, jak strašné bylo pokračování, a od velikánů chceme co nejvíc: měli jsme se ujmout idovských uprchlíků; měli jsme za Mnichova bojovat; neměli jsme vyhánět Němce; měli jsme čelit Únoru i normalizaci. Kdyby byl Peroutka světec, moná by nepsal tak hrozně a věcně, opustil by urnalistiku a vrhl by se všemi silami na pomoc?
Jene ty řádky se čtou hrozně také proto, e ve věci samé – měl patrně pravdu. Měl rád svůj národ, ale neměl o něm iluze; tak jako o patnáct let dřív, kdy mu sděloval, e není národem husitským ani holubičím, ale jen národem, který je si vědom reálné situace; a národem, v něm se protireformace buď jak buď podařila.
*
Jen namátkově vybraná věta (dobrého autora) z českých reflexí polského antisemitismu: antisemitismus v Polsku je zakořeněnou takřka samozřejmostí, nenávist vůči idům byla dlouhodobě pěstována, potenciál zločinu se kumuloval. Budi. Ale je řeč o zemi, kde mezi válkami představovali idé (drme se zde s Peroutkou malého ; měl k tomu dobré dobové důvody) deset procent obyvatelstva, přes tři miliony lidí. I kdyby chtěli, nenápadní být nemohli. Malý zlomek z toho byli – stereotypu vyhovující – podnikatelé, advokáti, lékaři, další zlomek tvořili – jiné představě, fantomu idobolševismu vyhovující – komunisté, vzhlíející k SSSR. Většinu tvořili idé zboní, chudí, hluční, mnohodětní. Ve štetlech kvetla mystika a vzdělanost, jak víme, ale kvetly tam také nemoci, prostituce, pasáctví. Jako všude, kde je bída a moc lidí pohromadě. O tom se – z pochopitelné piety vůči milionům zavraděných – píše a ví méně. Ale polským sousedům, je idovská mystika nezajímala, se nemuseli idé jevit jinak ne Romové svým dnešním bílým sousedům.
Polský rolník čili plémě traumatizované otroctvím, zvyklé, e se k němu přistupuje jako k předmětu, si v osobě ida našlo někoho, kdo byl horší. Opovrení bylo formou terapie, odreagování. Tu v klovacím pořádku kdosi stojí ní, a kdy ho zasáhnu, nic mi nehrozí, protoe se ho nikdo neujme. To je efekt polské sociální struktury. Paradoxně jsme přece měli dva národy – polský, dominující, a chlopský, Chámovo plémě. A potomek Cháma si našel Šéma, aby jím mohl opovrhovat, řekl polský spisovatel Andrzej Stasiuk pro deník Gazeta Wyborcza. My v tomto smyslu český šlechtický národ nemáme; klovací pořádek máme.
Pokud straší v novodobých českých dějinách vyvradění idů a vyhnání Němců, naší dnešní největší starostí a největším ohroením nejsou zkorumpovaní politici ani polské potraviny. (Polské potraviny u spíš, kampaň proti nim připomíná hesla Svůj k svému a křesťanské firmy, rozumí se: neidovské). V prezidentské kampani, či v jejím mediálním obrazu, většina voličů se podle toho nerozhodovala, dominoval – vztah k Němcům a jejich vyhnání. Tedy něco, o čem je dobré přemýšlet, ale co u není změnitelné. Největší moná příští hrůza, která by mohla vyvřít z protiromské nenávisti, se tématem nestala.
Je mnoho rozdílů mezi českými Romy a idy. Ale neměli bychom si všímat toho, čím jsou si v očích většinové společnosti stále podobnější? Kde existuje nepochybný problém souití, který je třeba řešit politicky, ale i policejně a kde hrají Romové roli zástupnou, kde vstupují v klovacím pořádku na místo těch, je bychom si klovat netroufli? A kolektivní vina? Kolikrát lze slyšet na otázku, proč mají být vystaveni strachu Romové jako takoví, odpověď ať si udělají nejdřív pořádek sami mezi sebou?
Jistě jsou lidé, kteří cítí nenávist ke všem Němcům, idům, Romům. Zde je debata těká. Ale je zaráející, kolik lidí vlídných je s to tvrdit, e to je něco docela jiného. Snad je tedy nutné, ačkoliv se těko hledá jazyk a riskujeme nedorozumění, připomínat, kolik dobrých důvodů měli antisemité? Nemluvě u o dobrých důvodech, které vedly k vyhnání Němců. Má jinak obnovování synagog a německých i idovských hřbitovů smysl? Snad má, ale slyšíme to poselství hlavní? Ten, kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen k jejímu opakování? Národ, který se nepoučí... atd. Opakujeme to často a z dílčí moudrosti je u fráze.
*
Kdy člověk o prázdninách cestuje, říká si, e synagogy v českých zemích nebyly nikdy tak krásné, vonící maltou a čerstvými nátěry, tak úhledné. Lze se v nich oddávat dojetí, úctě k veliké kultuře i tísni nad vraedným dvacátým stoletím. A ádný šnorer tu nepáchne, vřískající černooká děcka nás v rozjímání neruší.
Václav Burian (1959) je redaktorem a spoluvydavatelem Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.