Jste zde: Listy > Archiv > 2013 > Číslo 4 > Václav Jamek: Odsouzeni k hnilobě aneb Etický kodex po česku
Kdepak jsou časy prvních nesmělých mystifikací, jimi nás začaly častovat různé estrádní zjevy volené za tím účelem do parlamentu a ustavičně zvané do médií! Dnes jsme na tom tak, e u nelze u ádného veřejného výstupu rozpoznat, zda je to legrace, upřímná ukázka blbosti, lumpárna nebo směs toho všeho. Začíná to hned u snídaně: v rozhlase po delší šťastné pauze zase vytáhli otřesného Richarda Müllera s písničkou, která na jedenáctinotový kolovrátkový nápěv poučuje obyvatelstvo, e nejlepší cestou k zocelení charakteru jsou hazardní hry, a z nějakého podivného důvodu do toho zatahuje Boí rodičku (moná kvůli Kalouskovi, ale nejpravděpodobněji proto, e textaři došly rýmy, i kdy se také dalo napsat třeba: V nejhorším skoč do bufetu na pličky / a pak se vrať do té naší kapličky): kteréto jméno bere zpěvák nadarmo s nařvaným pepickým přízvukem, za který by ho měli křesťané na potkání fackovat. (Ale proč by to dělali, Kalousek se svou vulgární intonací je také křesťan, třeba s ním v rádiu brzy natočí pro sobotní Doteky víry seriál Čtení z Písma svatého: zvlášť dychtivě se těším na tu část o vyhánění kupců z chrámu, o velbloudovi uvízlém v uchu jehly a také na to o nastavování druhé tváře.)
Naštěstí nejsou Vánoce, take jsme dočasně ušetřeni Neckářova trpitelského hitu – tentokrát na dvanáct not, hudebně opravdu sloitého, s refrénem Aleluja. Duchovno se však na Radiournálu ani tak nezapře, objevil se tu dokonce nový hudební ánr, který se nedá označit jinak ne jako náboenská častuška. Moje nejoblíbenější vrcholí touto svině zhudebněnou říkankou:
Nevěříš,>
přistup blí,
máš tu kří,
na něm Dýzas.
Jak říkám, nedá se poznat, zda jsou u nás u takoví pitomci, aby tohle brali váně. Nejspíš jsou. Take to odhaduji na upřímně míněný obchodní tah; neboli přece jen kategorie lumpárna. (A čemu mám jako věřit, vole?)
O stupínek výš stojí český recesní výkon, kterému málokdo věnoval pozornost: při nedávných policejních šťárách v tzv. vyšších patrech politiky vyšlo mj. najevo, e jistý státní podnik se po létech rozhodl jednat eticky, a aby věděl, jak na to, dal si za několik miliónů vypracovat etický kodex, a to od jakéhosi praského mafiána, co samo o sobě dokládá, jak naléhavě takový etický kodex potřebovali a e byl nejvyšší čas. Moná by se dalo namítnout, kde je nějaké výběrové řízení, a e by jim kadý hladový docent etiky z filozofické fakulty, který má na to odbornou kvalifikaci, udělal tu práci zhruba tisíckrát levněji, a ještě by jim předtím zdarma vysvětlil, co je to etika. Tomu se ředitel podniku vysmál řka, e nějaké vybledlé teorie ze zaprášených univerzitních kumbálů ho nezajímají, u Marx přece říkal, e hlavní je praxe, a kdopak má v etice větší praxi ne mafián? A vůbec, objednat si etický kodex u mafiána je sice moná neetické, ale není to protizákonné, take ať jim všichni dají pokoj, nechají podnik podnikem, vládu vládou, etiku etikou a mafiány, ať předělají Desatero. (Ale jakýpak ty jsi mafián, čuníku! říká vdycky mafiánovi jeho dobrá česká manelka, nebo milenka, kyprá a růolící Dejzy. Čím se věci konečně uvádějí na správnou míru: tomu rozumí kadý. Proto teď Nečas tak vyvádí: jakýpak je on korupčník!)
Jestli tě, milý čtenáři, z předchozího odstavce brní hlava, pak věz, e takhle funguje celá česká společnost. K tomu ještě poznámka účetní: kdyby někdo tak jako Klaus pořád nechápal, co jsou to špinavé peníze, ať spočítá rozdíl mezi tím, co se za etický kodex platí mafiánovi, a tím, co by se zaplatilo univerzitnímu docentu etiky, a zkusí ho nějak vysvětlit.
Doplňovací otázka: jsou docenti etiky a jiní podobní, kteří pořád ještě přísahají na českou pravici, recesisté, masochisté nebo debilové; nebo se jim mravní vědomí také nějak porouchalo?
U hlavy státu se dost často pozná, jestli ertuje nebo ne. Například korunovační klenoty, to legrace nebyla. Jmenování Putny profesorem (co e to nesl za ceduli: Buzny na Hrad? no, pani, nedivim se!), Rusnokova vláda, poadavek notářsky ověřených poslaneckých podpisů, to legrace samozřejmě je: pozorovat Němcovou, jak se trápí v jednoduchém pokusném bludišti, vyvolává chvějivé očekávání její komické šare v čele vlády. (Dýzas! teď jsem se ještě spálila o ehličku!) Smyslem provokace je tedy vytvořit spolehlivě komický dějový kontext pro případné další dějství. Zeman s patrným nadáním vpadl do místní frašky, dokonale vyuívá její zjevné i skryté situační monosti a tváří se, e ji řídí; takový náš český pantáta. Moná mu za chvíli ješitnost nedá a on se konečně přizná k tomu, e ji reíruje u od dosazení druhé Topolánkovy vlády: to bude teprve popularita! A e by teď, ve svých sedmdesáti letech, přišel a začal napravovat to, oč se sám přičinil? Jak asi, pokud nenapravil i sám sebe? Na druhé straně nevidím, co kloudnějšího mohl v dané chvíli udělat ne jmenovat Rusnokovu vládu. Pehe má ovšem pravdu: prezident má být závislý na vládě, ne vláda na prezidentovi, a nemohou si legální oporu poskytovat navzájem; take nezíská-li nakonec důvěru Sněmovny, stane se tato vláda vzápětí hrubě ilegální, hůř, ne kdyby to byla vláda menšinová Sněmovnou odmítnutá.
Chtělo by to tedy konečně seznat ideu, k jejímu naplnění by Zeman českému státu rád pomáhal – aby nezůstal jenom nejhřmotnější postavou oné frašky, ve které se mu tak daří. A tu se ukazuje, e i v jeho výkladech se rozlévá ona jednolitá česká směs recese, hlouposti a lumpárny, kterou u nelze destilovat. Začne jako obvykle tím, jak je on na rozdíl od jiných přímočarý, inteligentní, solidní apod. Ta solidnost spočívá například v tom, e jemu v politice záleí na programu, a lidé by podle programu měli také posuzovat politické strany. On sám se k takovému programu hlásí, patří do něho třeba majetková přiznání a také volební panašování, tedy úasná demokratická vymoenost, která umoní občanům, aby při volbách libovolně kombinovali Osobnosti z nejrůznějších stranických kandidátek, a tak lépe uplatňovali svou demokratickou vůli.
Kdo by obecně nesouhlasil s tím, e program je důleitý, a písnička o majetkových přiznáních jistě lahodí všem levicovým uším, včetně mých. Ale jak je to s tím slavným panašováním? Lidem se tak doporučuje, aby ve volbách hlasovali bez sebemenšího ohledu na jakýkoli program! Prezident republiky tedy hlásá politický program, jeho cílem je učinit veškerý politický program zbytečným. Recesista se snaí prodat českým pitomcům svoji lumpárnu a zřejmě jimi hodně pohrdá, protoe primitivnější obchodní prezentaci si ani nelze představit. Dobře ovšem ví, e rozhodujícímu procentu voličů je program lhostejný a myšlení podezřelé, a na tom staví svoje rozluštění demokratické kvadratury: jak přesvědčit hloupé občany, e si sami zvolili vládu, kterou jim on moudře vybere. Radikální konzervativci by vlastně měli jásat: právě po tom přece touí! Výsledkem volebního panašování je parlament typu kadý pes jiná ves, politická povidla, kterými nehýbe ádný myšlenkový spor, ale jen intriky, a jenom Hlavní kvedlák, teď zrovna veliký Miloš Zeman, rozhoduje, co je a co není program. Ale co má dělat, kdy nás všechny tak nezměrně převyšuje! Něco nám vysvětlovat je marné. Jak by panašování vypadalo, ukazuje koneckonců namíchání Rusnokovy vlády: pravicový kabinet v levicovém pozlátku. (Pokud jde o demokratickou vůli, ta se přece musí utvářet spojováním vůlí jednotlivých, nikoli jejich maximálním rozptýlením!)
A na další tedy soudím, e Zeman hlavně kalí vodu – jako to dělá u od svého předstíraného (a dost nepromyšleného!) odchodu z politiky. Take dělat z něho najednou ďábelského šachistu, který nás pomalu omotává pletivem svých důmyslně promyšlených tahů, je dost úsměvné. Ve frašce se nehrají šachy, ve frašce se kují pikle, a občas vás v ní přetáhnou klackem. Všeobecnou klackovanou to také nejspíš všechno skončí.
Nejhorší rány demokratickému řádu zasazuje však poslední dobou moc soudní. (Ovšem v úplně jiném smyslu, ne hlásá Klaus: tato nestoudná osoba má z morálního hlediska nadále jen právo mlčet, a mělo by se jí to připomínat, kdykoli něco vypustí.) Tři nebo čtyři nejdůleitější výroky Ústavního soudu z poslední doby jsou skandální. Disentní stanovisko ústavního soudce Musila k výroku o církevních restitucích a náhradách (fakticky jsou to povinné odvody vnucené občanům bez ohledu na jejich vyznání) má zdrcující logickou přesnost, úplně by stačilo, kdyby je lidé lépe znali. Internetový deník Britské listy navíc ukazuje, e Ústavní soud v této věci rozhodoval bez znalosti spisu.
Korunu všemu nasadil Nejvyšší soud groteskním výrokem o poslanecké imunitě; a zase: má se to brát jako špatný vtip, lumpárna, nebo ukázka blbosti? To, e je zločinné jednání poslanců navěky beztrestné, pokud se fyzicky odbývalo na půdě Sněmovny, znamená prostě a jednoduše konec demokracie. Nesmí-li toti lid prostřednictvím justice a zákonů volat za jakýchkoli okolností své volené zástupce k odpovědnosti za jakékoli činy, tedy i zločiny, kterých se ve svém úřadě případně dopustili (a to verdikt Nejvyššího soudu logicky implikuje), ztrácí demokracie jako systém oprávnění. Protoe instituce nápravu hanebností teď u dokonce zakazují (Ústavní soud ji předtím několikrát pouze znemonil), nelze o ni usilovat jinak ne revolucí, a ta se tím stává legitimní: společenské zřízení, které hanebnost nepotírá, je přece hanebné ve svém celku! Nelze-li tedy skutečně tento otřesný soudní výrok zvrátit, jak téměř všichni zděšeně, ale pokorně tvrdí, demokracie v naší zemi skončila dnem 16. července 2013: aspoň tohle budeme mít černé na bílém.
Vůbec nechápu, proč všichni pokládají za svou povinnost před nesmyslnými výroky nejvyšších soudních instancí panáčkovat a s kyselými poklonami ustupovat. Podrobit se špatnému rozsudku musí pouze instituce, občan můe být k tomu nanejvýš donucen silou! Čeští právníci jsou v Evropské unii pro svou neschopnost bezchybně propojit tři logické soudy a z toho plynoucí právní bláboly předmětem stále méně skrývaného posměchu (u si tam začali všímat i toho, e jsme splachovací), na ádných vysokých školách se tolik nepodvádí jako na právnických fakultách, ze kterých se tak stávají především školy švindlu a zištných kliček – a občan by se měl klanět? Upozorňuji na to opakovaně a je mi u divné, proč tomu nikdo nevěnuje pozornost: článek 9 Ústavy má demokracii chránit právě proti všemoné zvrhlosti zákonů a práva. Vedle odstavce 9.2, který má bránit zvůli zákonodárné, je v něm také zcela opomíjený odstavec 9.3, který zakazuje i výklad zákonů a práva, pokud by vedl k narušení nebo odstranění demokratického státu; má tedy bránit zvůli soudní. (Zvůli moci výkonné mohou pak bránit obecné zákony.)
Nejvyšší soud provedl zcela zjevně určitý výklad zákona základního, tedy Ústavy, a to způsobem, který demokratickému zřízení zasazuje smrtící ránu. Nemůe se vyskytnout zřejmější důvod, proč hnát verdikt Nejvyššího soudu k Ústavnímu soudu se stíností na porušení čl. 9 odst. 3 Ústavy ČR. Proč tedy všichni bezmocně krčí rameny? Zřejmě máme čl. 9 odst. 3 v Ústavě na ozdobu, nebo dokonce pro srandu králíkům. Navíc znáte Ústavní soud: také většinou jen krčí rameny, a čl. 9 odst. 3 Ústavy sám u několikrát porušil, nebo ho přinejmenším nedbal, neboli škody na demokratickém zřízení nebral v potaz. Někdy se bavím představou, co by se stalo, kdyby se za porušení čl. 9 odst. 3 někdo tak trochu na staročínský způsob obrátil k Ústavnímu soudu se stíností na Ústavní soud.
Dva ústavní soudci by nejspíš vydali disentní stanovisko dokazující, e Ústavní soud rozhodl sám o sobě protiústavně, a nestalo by se nic. Nic – zas a znova Nic.
A protoe na revoluci se nezmůeme, jsme odsouzeni k hnilobě. Bude to dlouhé hnití.
No co, uleví si skeptický občan, vem to Dýzas, kujón jeden! Já bych spíš prosil milosrdného Boha, abych tu hrůzu nemusel proít a do konce.
P. S. Petr Nečas se ve svém hněvu sám bezděčně přiznal k zločinu defraudace. Protoe jeho milenka a zároveň šéfka jeho kabinetu byla podle jeho vlastního výroku jen přes chlebíčky, co se patrně nedá zároveň popsat obratem dřít jako kůň, potom statisícové odměny, které jí dával vyplácet, ze státního rozpočtu ukradl. Jak vidno, z lásky se opravdu blbne (čuníku). Teď u jde jen o to, jak daleko se podle nějakého dalšího ubohého soudu můe rozpít skvrna poslanecké imunity, aby se v ní Nečas schoval.Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.