Vladimír Beneš (1953), profesor, plukovník, je český neurochirurg, pedagog, od roku 1997 přednosta Neurochirurgické kliniky ÚVN Střešovice 1. lékařské fakulty UK; je členem vědeckých společností doma i v zahraničí, v letech 2002–2010 byl předsedou České neurochirurgické společnosti, od roku 2011 je prezidentem Evropské asociace neurochirurgických společností EANS. Působí v redakcích domácích i zahraničních odborných časopisů; kromě odborné činnosti se věnuje péči o veřejný prostor dialogy v Českém rozhlase.
Co pro vás znamenal rok 1989?
Nepochybně to byla největší změna v ivotě, kterou jsem zail a kterou jsem mohl zaít. Byla to změna k lepšímu. Rok před koncem komunistického reimu jsem odjel na dlouhodobou stá do Ameriky. Byl jsem tam přes rok. Svým způsobem to bylo hrozné štěstí, e mě tam pustili, reim však byl ji cynický a v posledním taení.
V Sovětském svazu probíhala perestrojka.
Ano, a právě to byl jeden z důvodů, proč jsem tam nezůstal. Nehledě k tomu, e bych zemi neopustil, protoe jsem zde doma
Jste patriot.
Také jsem hrdý na to, e jsem Čech a zde mám všechny spoluáky, rodinu, všechno. Mě ani nelákalo v Americe zůstat. Natolik se mi nelíbí. Svým způsobem – od té doby, co se objevil Gorbačov, bylo jasné, e komunisté nepřeijí rok 2000. Pouze jsem netušil, e to půjde tak rychle. To proto, e v Americe jsem neměl zprávy. Odhadnout, e reim zmizí jak pára nad hrncem, jsem nedokázal. Vrátil jsem se z Ameriky 18. listopadu 1989.
Pouze vám unikla studentská manifestace.
Bylo to akorát. Stihl jsem všechny demonstrace, všechnu tu slávu a všechen nejhezčí čas. Nepochybně v rámci toho i atmosféru nadšení, ohromnou úlevu; myslím si dodnes, e první půlrok, rok po revoluci, byl snad nejhezčí, co jsem v ivotě proil.
Naráíte na skutečnost rychlé proměny lidí.
V té chvíli jsme byli všichni nadšeni, v té chvíli jsme všichni dreli při sobě, v té chvíli existovalo přátelství, tolerance, pochopení. Úleva byla znatelná, jako kdy máte po těké nemoci, kdy nemoc konečně odejde, úleva z toho, e se vrátilo zdraví, je ohromná.
Prozření po dvou generacích.
Člověk se tak zoufale těšil na konec komunismu, e si nedovedl představit, co bude pak. To jsem domyslet nedokázal.
Rozuměl jste tomu také tak, e lidé měli jasno, co nechtějí
Ano, nevěděli však, co chtějí.
Otázka je, zda sám člověk ve svém ivotě ví, co přesně chce...
Jak vnímáte komunistickou ideologii? Část svého produktivního ivota jste v ní byl nucen ít.
Velkou část, takovou tu silně vnímanou, jsem v ní proil. Mně bylo v roce 1968 patnáct let. Druhá polovina 60. let byla ohromná. Jakási celosvětová úleva a naděje. Byly studentské bouře v San Franciscu, v Paříi, všude Svým způsobem se to přelilo do Praského jara u nás, take v té chvíli jsem byl velmi optimistický. Vše se mi líbilo. Měl jsem osvícené rodiče, il jsem v Praze, chodil do Semaforu a Olympiku. Kdy později člověk začal vnímat a studovat, bylo dvacet let hrůzostrašného temna. Pouze si pamatuji, e jsem se sledoval, byl-li den, kdy mě komunisté nenamíchli. Nebyl. Kadý den se jim něco povedlo.
Jak si člověk zachovával selský rozum, nadhled?
To nebylo tak obtíné, bez ohledu na jakékoliv zevní okolnosti. Kdy člověk dělá, co jej baví, je spokojený. Měl jsem štěstí, e jsem vdy dělal, co mě baví, co jsem dělat chtěl. Pouze to, e mne kadý den něčím namíchli. Nutno přiznat Není sebemenších pochyb, e něco tak zrůdného bylo obtíné vymyslet.
Vnímáte ten systém jako zmar?
Úplný.
Kdy jsme si je zvolili, země jednačtyřicet let přešlapovala a ila z podstaty.
ila z toho, co vytvořili lidé předtím. Přešli jsme z nacismu volně do komunismu, kdy se to tak vezme. Reimy se dle mého pohledu příliš neliší. Jeden byl nacionální a druhý internacionální socialismus. Velký rozdíl mezi nimi není.
Je to znásilňování člověka, pošlapání jeho cti.
Přesně tak. Hitler byl neúspěšný diktátor. Stalin byl úspěšný diktátor. Zrůdy to byly obě. Jakýkoliv dogmatický reim je špatný. Je jedno, jakou má barvu: rudou, hnědou, černou, zelenou. Pokud se designuje malá skupina lidí, která ví, co je pro velkou skupinu dobře, tak je to špatně. Mám averzi k jakémukoliv dogmatu. Je jedno, odkud přichází, kam jde. e zrovna komunismus byl jedním z nejzrůdnějších dogmat, které si lidstvo vymyslelo, s tím se nedá nic dělat. Proili jsme si to, ale o to větší byla úleva, e komunismus ji je pryč.
O to lépe snáším, co se u nás děje ve veřejném prostoru. Kdy si to srovnám s tím, co bylo, smiřuje mě to s nedobrou situací, v ní se potácíme. Nemyslím jen ekonomicky
i politicky.
Hlavně morálně. Malér je v morálce.
Rok 1989 poukázal na to, e komunismus zde nemá co dělat?
Určitě. Ono bylo jasné, e zde nemá co dělat, dlouho. Soudím, e to bylo jasné ji od roku 1968. Do roku 1968 mohli někteří věřit. Moji rodiče po válce v roce 1945 vstoupili do strany. Oba komunistům věřili v ohromném nadšení z konce války a z neznalosti. Můj otec, jen má a vdy měl ohromný nadhled a snadno rozpoznává správné a špatné, přestal věřit v roce 1953, 1954
Víceméně ze setrvačnosti v komunistické straně zůstali jako mnoho jiných. Pochopitelně z ní byli vyhozeni po roce 1968. Nepodepsali souhlas s okupací. I kdyby toho nebylo, vystoupili by z partaje sami. Byl jsem vychován v sociálním cítění, do jisté míry levicovém. Kadý mladý člověk je do určité míry levicový a sociálně uvědomělejší. Snad a na skinheady. Ovšem postupně jsem si začal váit víc individuality ne kolektivu.
Ne nadarmo se říká: Kdo ve dvaceti není levicový, nemá srdce, kdo jím je ve třiceti, nemá rozum.
Měl jsem velké štěstí, e mě vzali na vysokou školu. Dělal jsem nultý ročník, jinak bych se tam nemohl dostat. To proto, e třetina bodů za zkoušky byla za rodiče v partaji, na ty jsem neměl nárok. Také jsem byl poslední ročník, kdy přijali někoho s rodiči z partaje vyhozenými. V ročníku jsme byli dva, po nás u nikdo.
Člověk si myslel, e strana postupně zanikne...
Ne, tomu bych nevěřil. Ta ideologie je příliš atraktivní, ne aby jí určitá skupina populace nepodlehla. Komunismus měl obrovskou výhodu pro dost velkou část populace zejména proto, e dával jistotu. Byl to svým způsobem ráj pro líné, neschopné a přitroublé bez ambicí.
Jaké jistoty? Falešné
Strašné, ale jistoty Jistoty nevzdělaného člověka, který je líný, který má zájem se napít a jet jednou za rok na dovolenou k Balatonu a nemít starosti o penzi, nemít starosti o práci, nemít starosti o věci, které se týkají běného ivota. Je to pro lidi, kteří nejsou ochotni převzít odpovědnost sami za sebe.
Reim nás vlastnil od počátku do konce. Člověk se narodil a byl jeho. On se o něj staral. Je plno lidí, kterým právě tohle vyhovuje. Kdyby to tak nebylo, nebyly by církve, sekty, hnutí zelených, nic zaloeného na nezpochybnitelném dogmatu, které je kadým novým faktem či událostí pouze potvrzeno. Je to povětšinou berlička pro lidi, kteří nechtějí být odpovědni sami za sebe. To komunismus splňoval velmi dobře. Tím však také získal charakter náboenství, a proto také církev byla jeho největším nepřítelem.
Jak byste diagnostikoval jako lékař společnost v roce 1989? Jaké orgány byly zasaeny?
Nebyla oblast, sféra a nebyl orgán, jen by komunismem nebyl zasaen. Oni zasahovali úplně do všeho. Rozhodovali o všem. Nemocné bylo všechno. Nyní jde o to, jak se na to podíváme. Z hlediska centrálního nervového systému mozek byl postien výprodejem nervových buněk, protoe neměly ádnou cenu. Existoval jen jeden mozek s milionem pěstí. My jsme byli milion pěstí a po nás se rozhodně nechtělo, abychom mozek pouívali. A orgán de facto atrofoval. Kdy se na to podíváte z pohledu svalové soustavy, byla preferována práce, stachanovci
Horníci
Byli to ti, co měli svaly. Jen proboha aby nepřemýšleli a jen aby do toho vládnoucí garnituře nemluvili. Reim mimochodem nebyl levicový. V ádném případě. To byl reim diktátorský, jen neměl s demokratickým zřízením, rozvojem společnosti či pomocí slabším nic společného.
I kdy státy si říkaly lidově demokratické
To byl pouze název. Jinak to nemělo s demokracií a levicovostí nic společného. To byl ultrakonzervativní diktátorský reim.
V revolučních dobách si lidi přáli demokracii. Soudíte, e jsme si během té jedné generace osvojili principy tohoto vládnutí?
To je téma o mnoha rozměrech. Demokracii z individuálního hlediska máme, jak si ji přejeme, osobní svobody máme dnes dostatek. Pak máme demokracii z hlediska společnosti. To znamená výběr – volby. Bohuel demokratické reimy postupně poniují velké hodnoty. To proto, e je výběr a převáí volba většiny. Myslím, e nevybíráme správně, jednotlivci nemají odpovědnost, kterou jim volby ukládají. Řekl bych, e míříme níe a níe. Mizí ideály a velké celospolečenské cíle, příliš se objevuje mnoství materiálna a všechny partaje, ať je to vpravo, vlevo, ať je to zde či v cizině, míří k populismu.
Antičtí myslitelé demokracii nepreferovali. Platón chválil aristokratickou vládu a o demokracii uvaoval tak, e je to předstupeň tyranie.
Antické reimy za prvé měly census, za druhé byly městskými státy
Měly otroky.
Za čtvrté vdy po demokracii musel přijít tyran, aby dal do pořádku ekonomiku a společnost jako celek.
Historie je utvářena ozbrojenými konflikty.
No bodejť. Úspěch Evropy byl pravděpodobně způsoben tím, e jsme spolu soutěili, e jsme se tu prali, e jsme se dokázali dostat mimo naše hranice. To byl úspěch celé euroatlantické civilizace.
Po roce 1945 v Evropě máme mírový reim.
Máme a máme se rádi. Konečně jsme se doili socialismu.
Konečně?
Víte, nyní iji v socialismu více, ne jsem il za komunismu, kdy vezmeme socialismus jako
uspořádání společenské i ekonomické. Například Švédsko
Všude mi něco nařizují, na vše máme regule. Například jak pěstovat zelí, jak dlouho smím být v práci. To vidím, e je špatně. Podívejte se, kdo nám v Evropě vládne? To jsou lidé, kteří se v mládí hlásili k maoismu a komunismu. Ale nemůeme ít mimo nás prostor a čas.
Nebylo pro přechod na trní hospodářství potřeba autority – osvíceného vladaře místo široké, někdy neakceschopné demokracie?
Proč zrovna tak? Trní hospodářství můe být zcela v pořádku v diktátorském reimu. Ale prosím pozor, v ádném případě bych náš reim neměnil za něco jiného. Máme to nejlepší a máme se nejlépe za celou historii.
Tušili jsme, e demokracie potřebuje hodnotový základ. To, e došlo k jeho vyprázdnění, za to si můeme sami.
Pochopitelně. To proto, e došlo k ohromné redistribuci majetku. Tento proces se odehrál prvně v roce 1620 po Bílé hoře. Poté se znovu odehrál v roce 1918, 1938, 1945, 1948 Procesy jsou si strašně podobné. To proto, e dochází k redistribuci majetku. Vše bylo nás všech a nyní se k tomu hledá vlastník; naleznou se pochopitelně lidé, kteří se těmi vlastníky chtějí za kadou cenu stát. Ti příliš morálce společnosti nepřidají. Valdštejn také nebyl zrovna nejvytříbenější charakter.
Působíte v instituci, která není zaloena na demokratických základech. Vy sám rozhodujete o řízení
Klinika není tak velký celek. Snaím se to řídit demokraticky do té míry, e kadý můe říci, co chce, kadý si můe hledat své pole, kadý má svobodnou volbu si nalézt niku, v ní se bude cítit dobře. Kadý má právo a kadý je nucen, aby řekl svůj názor na ten který partikulární problém. Samozřejmě e finální rozhodnutí musím udělat já. Také jsem za to rozhodnutí odpovědný. Včetně toho, e na mně zůstávají nejriskantnější výkony. Cítím jako povinnost, e moné komplikace budu mít já a já budu za ně odpovědný. Ve skutečnosti je to spíše osvícené vládnutí neli demokracie. Ale rozkazů a nařízení je minimum, jsme dospělí, vzájemně se podporující jedinci.
Investiční bankéř Jan Sýkora z Wood and Company říkal, e ideální model je Singapur. Tam máte ekonomickou svobodu, ale politická?
Ideálním modelem z tohoto pohledu byla SAZKA. Stačí jít do O2 Arény a přečíst si desku, kterou tam nechali instalovat. Neexistuje horizontální styl vedení, pouze vertikální. Pochopitelně jsou oblasti, které nemohou fungovat vysloveně na demokratickém principu, ale na principu osvíceného vládnutí. Počínaje armádou, která je čistě diktátorská vcelku logicky, kde není dělitelná velitelská pravomoc, po divadlo, kde velí reisér.
Přivítal jste obnovení kapitalismu?
Samozřejmě. Neříkal bych tomu kapitalismus. Kapitalismem my s naší výchovou myslíme něco jiného. Já bych řekl svobodná společnost, protoe pro mě je zásadní to, e si mohu dělat, co chci, e mám monost volby, svobodu projevit se, jak chci, a e mi nikdo neříká, kam mám jít a co je pro mne nejlepší. Mám monost svobodné volby a mám v podstatě otevřený celý svět. Druhá svobodná volba, která je zásadní a kterou zamezovala komunistická ústava, je nepracovat.
Musím přece mít právo nepracovat, kdy nechci.
Ano, ale doplácí na to okolí.
Jak to?
Kdy nebudu produktivní, nebudu přispívat na financování veřejných slueb.
Daně budu platit stejně. Co říkáte, to je komunismus. Mám-li mít svobodnou volbu, ve svobodné volbě musí být právo nepracovat. Mám-li na to...
Člověk je té definován prací.
Samozřejmě, bez práce to nejde. To vám přiznám. Ale svoboda tuto volbu, i kdy špatnou, musí obsahovat,
Jak vidíte racionalitu dialogů ve svobodné společnosti? Vyuíváme prý mozek asi na deset procent. Není to škoda?
Rozhodující je zdravý selský rozum, tolerance a určité morální vzorce, které zajistí, e bez přemýšlení víte, co je správné a co špatné. To vše jaksi mizí.
Co je toho příčinou?
Stačí se rozhlédnout, pustit televizi, přečíst noviny.
Proč si volíme populisty? Je to neúprosností Gaussovy křivky?
Jednak, a pak po dlouhé období od poslední války Evropa míří k solidárnímu systému, který se poněkud vymkl našim monostem. Na všechno prostě nemáme a dluhy nejsou řešení. Proti solidárnosti vůbec nic nemám. Naopak si myslím, e bychom k sobě měli být solidární mezigeneračně, v rámci skupiny, země či kontinentu. Ale člověk je ve své podstatě sobec, a proto potřebuje nějaké cíle, ideály, nadšení, aby své sobectví potlačil. A to se nějak vytratilo. Vezměte si, e lidstvo mělo vizi dostat se k Měsíci. Splnilo ji, dokázalo to. Svým způsobem je unifikovalo, byť tam doletěli Američané. Lidské společnosti dokázaly díla gigantického významu, dnes jako by nic nebylo, a to mi chybí. Nejsou vize
A lidé, kteří by je ztělesňovali. Kdy se zakládala první republika, měli jsme Masaryka, Beneše
Jistě. Připadá mi to jako konec římské říše, kdy se jen patláme ve svých uzavřených prostorách. Pořád myslíme, e jsme vrchol civilizace, pořád myslíme, e jsme nejlepší. Přitom podvědomě cítíme, e mladší civilizace, jak to bylo vdy v historii, nás jednoho krásného dne semelou. Jednodušší a agresivnější civilizaci máme za rohem. Všichni tušíme, e něco je špatně, ale nikdo neví, co proti tomu dělat. Před první světovou válkou byla situace podobná, zdálo se, e lidstvo se má nejlépe ve své historii, stejně jako dnes, ale bylo jasné, e se blíí katastrofa, které nejde zabránit. Válka vypukla.
Jak jste viděl lékařskou péči a uspořádání systému před rokem 1989? Jako lékař jste působil v Ústí nad Labem.
Systém nebyl špatně vymyšlený. Komunismus byl zvrácený reim, alespoň logistiku však měl dobrou, jinak by nepřeil tak dlouho. Například na 15 milionů bylo 10 krajů. Na jeden kraj bylo 10 okresů. Logistika byla dobrá – a na to, e jsme se zdravotnictví snaili dostat k pacientovi po ruském vzoru s jejich vzdálenostmi a vytvořili jsme nemocnici pomalu na kadé samotě. To docela fungovalo. Také proto, e to bylo chudé a laciné. Však jsme také během komunismu neprodlouili střední věk
Dobrá, komunisté to dobře vymysleli, ale špatně se to realizovalo.
Nemůete dělat dobré věci v úplně špatném systému. Zdravotnictví sice fungovalo, dělali jsme docela dobrou medicínu, ale prostě jsme byli 20–30 let pozadu. To se nedá nic dělat. Naštěstí jsme to snadno a rychle dohnali.
V devadesátých letech poklesla úmrtnost kojenců, ukazatele se vylepšily.
Přestali jsme umírat. Začalo nás bavit ít.
Byla za komunismu úcta k lékařskému stavu?
Byla.
Měl jeho hlas patřičnou sílu?
Měl a mohli jsme si stěovat. Měli jsme vytipováno pár pacientů, kdy se nám rozpadly nástroje na výhřezy plotýnek. To jsou takové klíšťky. Vdy jsme někomu řekli: Nemůeme vás operovat, stěujte si na KV KSČ Stěoval si, a druhý den jsme nástroje měli.
V diskusi, kde jste vystoupil i vy, řekl bývalý ministr zdravotnictví Rudolf Zajac, e efektivita je kolem 80 procent. Češi v porovnání s ostatními reformujícími zeměmi zaostávají. Tamní vyuití je vyšší.
Moná ano. Mám ale pocit, e fungujeme lépe ne bývalé postkomunistické země. Podle toho, co vím od kolegů z Maďarska, Polska i ze Slovenska, z Ukrajiny, jsme na tom dobře. Neznamená to, e by to bylo dobré, neznamená to ani, e by to nemohlo být lepší. Soudím, e o všem rozhoduje efektivita a poctivost. Moná máme geograficky nejblí k západnímu okolí. Jistěe se plýtvá. Peněz nebude nikdy dost. Kdy se v současnosti přidá několik miliard, za chvíli se peněz znovu nebude dostávat. To proto, e máme pěkný zákon. Říkám tomu zákon 3 F a Z. Všechno, všem, všude a zadarmo.
Politici s námi uzavřeli dohodu a my jsme na ni přistoupili: budeme mít bezplatné zdravotnictví, zdravotnictví bude mít podobu švédského stolu
Kdo prohlásil, e zdravotnictví můe být bezplatné? Zdravotnictví je nejdraší obor na světě. Není nic, co by stálo více peněz.
Hlavně v Americe.
To je jedno. Američané mají spočítáno, e asi za dvacet let budou do zdravotnictví dávat 40 procent národního rozpočtu. To je absurdní. Ale pochopitelné, protoe pokrok jde neuvěřitelně rychle dopředu. Objevují se nové věci, nové technologie, nové monosti. Jsou dvě místa, kde se trvale staví. Neexistuje letiště, kde by se nestavělo. Tím druhým jsou nemocnice. Ty se také neustále stavějí a rekonstruují. Evropská unie zaplatí, tak si postavíme přepychový špitál. Je otázka, zdali tam také bude dost pacientů.
Vývoj medicíny v posledních letech její ohromnou část přesunul do ambulantní sféry. Hospitalizovat nemocného musíme kvůli operaci, ale v mnoha oborech jako interna, neurologie je hospitalizací daleko méně, a přesto stavíme nemocnice, hádáme se o kadé lůko, které bychom chtěli zrušit. To je přece pošetilost.
Někdo by řekl, pusťme do zdravotnictví trh. Ten přece umí úasné věci.
Trh je či donedávna byl v Americe, trh má důleitou roli v západních zemích, trh je v Rusku, trh je na Ukrajině. Nikde na světě však není efektivní systém zdravotnictví. Proč bychom měli být státem, jemu by se to povedlo? Tomu nevěřím.
Nejsou to kacířská slova?
Pochopitelně, e se to dá teoreticky vymyslet. Prakticky je to neproveditelné.
Myslím, e bychom nad tím, co máme, nemuseli tak ehrat. ijeme si zde docela dobře. Jsme obtěováni nešvary, jako je korupce, ale ve skutečnosti se zde ije dobře. Máme se fajn, jeliko Evropa je pořád ještě bohatá.
Vycházíte ze srovnání. To tak být pořád nemusí.
Byl jsem v Číně, Kazachstánu, v Rusku. To je srovnatelné s tím, co jsme my schopni poskytnout. Oni to pouze nemohou poskytnout všem. Zatím. Mají stejné vybavení jako my, ne-li lepší. Pouze snad jsou mentálně pozadu, ale to doenou vcelku rychle, jakmile se naučí jazyky a začnou cestovat.
Posuňme se dále. Jak se vám jeví dnešní člověk ve vztahu ke svému zdraví? Ji to asi není to: Pane doktore, zde jsem a tak se mnou něco dělejte
Pacientů tady mě máte a lečte mě je stále dost. To jsou komunální pacienti, a těch je stále velká část, protoe jsou vychováni v komunismu a někomu patřili. Je fakt, e se objevuje dost pacientů, kteří mají zájem, kteří si nastudují svou nemoc, kladou otázky, je mají logiku. Nechají si věci vysvětlit, diskutují, baví se. To je nesmírně příjemné, tím medicína získává na tvůrčím náboji.
Lékař na pacienta není sám.
Pacient je partnerem, ale přece jen vaše převaha daná vzděláním je zřejmá.
Nic naplat, informační asymetrie.
Ano, a proto nejrozumnější je institut druhého názoru. Dosti často lidem říkám, aby se šli zeptat někam jinam. Kdy jsem sám nejistý, neváhám, pošlu dotaz kamarádům v cizině. Nikdy se mi nestalo, e by mi neodpověděli. Nikdy se mi nestalo, aby někdo z těch, jim jsem dotaz poslal, si řekl o peníze. Mně kdy přijde ádost o druhý názor odněkud – a je jedno, odkud to je –, také odpovím a nikdy by mi nenapadlo si o něco říci. Vdy odpovídám popravdě z toho prostého důvodu, e to není můj pacient, a tak jsem nezávislý. Tento institut je nejlepší, který současná medicína má.
Hodně od státu ádáme a následně na stát nadáváme.
Souhlasím. Zvolili jsme si jej. Je pořád lepší, ne kdy tam seděl Husák. To mě s tím neuvěřitelně smiřuje.
Alespoň je ivo. Kdy se člověku něco nelíbí, můe to říci.
Můe se snait něco udělat. V mezivolebním období je síla relativně malá, zvláště kdy establishment nevládní organizace a jednotlivce nemá rád. Je to logické. Jako komunisté neměli rádi církev, protoe to byl úhlavní ideologický nepřítel, vládnoucí establishment nebude mít rád nevládní organizace.
Jaký největší omyl byste zmínil během transformačního procesu?
Dostal jste mě. Tuto otázku jsem nečekal. Obecně omyly vznikaly na počátku. Byly nevyhnutelné. Bylo několik omylů, které asi patřily k věci, které jsme nedomysleli v nadšení z konce komunismu.
Nevím, zdali privatizace zvolenými cestami byla omyl či ne. Nezákaz komunistické strany byl hrubý omyl. Důraz na peníze a pouze osamělý hlas po morálních hodnotách byl omyl.
Kdy bych měl vypíchnout jednu věc, řekl bych, e to bylo Klausovo prohlášení, e peníze nesmrdí. Pamatujete?
On pouze říkal, e se špatně rozlišují špinavé a čisté peníze.
To byl bohuel tragický vzkaz do společnosti, která byla tehdy nadšená a ochotna něco obětovat...
Nedobré chování je povoleno.
Ano, něco v tomto duchu. Opravdu i zásluhou tohoto výroku jsme vše začali redukovat na peníze.
Materialismus v praxi.
Rezignovali jsme na takové hodnoty, které jsou na západ od našich hranic běné.
Jako je slušnost.
Tolerance, ale i solidarita. Na vše, co je v západní Evropě normální, jsme rezignovali v tom ohromném přerozdělování peněz.
Jak vidíte budoucnost této země? Jsme součástí Evropské unie, svět je globalizovaný.
V dlouhodobé perspektivě bych nebyl optimistou, přijde nějaká jednodušší civilizace, která tu naši zruší.
Za to si můeme
Sami. Zásluhou solidarity a socialismu v Evropě. My pochopitelně ztrácíme náskok, který jsme měli po všech stránkách, a budeme jej ztrácet dál ve prospěch těch, kteří se budou chovat agresivněji ekonomicky i politicky jako Čína, Brazílie, Indie. Samozřejmě e v tom je i ohromné nebezpečí z islámského světa. To je bez debat.
V krátkodobé perspektivě bych byl celkem optimistický a je věc, která mě s Unií velmi smiřuje. To je to, e její základ utvářejí staré západní země. Kdy nemoc, absenci morálky, korupci, nedokáete vyléčit sám, najdete si pomoc, a v tom by nám Unie mohla pomoci.
*
Jak jste se osobně účastnil obnovy demokracie a kapitalismu?
Na to jsem neměl čas, příliš mne baví medicína.
Účastnil jste se kupónové privatizace jakoto velké příleitosti obnovy kapitalismu?
Účastnil, ne jako obnovy kapitalismu, ale jako monosti získat nějaké peníze. Co se mi i povedlo. V drobných.
Co jste říkal na rozdělení Československa na dvě samostatné republiky? Nepřineslo eliminaci slovenského nacionalismu, co vedlo k lepší spolupráci v rámci visegrádského společenství a také opětovnému nalezení v Evropské unii?
Ve své době mi rozdělení připadalo absurdní, pak jsem se brzy smířil a dnes si myslím, e bylo správné pro obě země.
Dialog byl nahrán ve středu 12. 9. 2012 dopoledne v pracovně Vladimíra Beneše
v Ústřední vojenské nemocnici ve Střešovicích.Pro vydání v Listech redakčně kráceno a mírně jazykově upraveno.
je záměr, který se snaí v obsáhlých rozhovorech zpřístupnit zájemcům, jak proívali a proívají polistopadové období lidé z nejrůznějších věkových, konfesních či profesních skupin. Táe se také po konfrontaci očekávání a splněných či nesplněných nadějí z přelomové doby.
Dialogy by měly být komplementem ke slovníku a mezinárodnímu projektu Atlas transformace www.monumenttotransformation.org/atlas-transformace/index.html
Jsou a budou průběně představovány na internetu, v rozhlase ale také v tištěné podobě mj. v revue Prostor či v těchto a následujících Listech. Pořadatelé pomýšlejí také na kniní podobu.
Martin Soldát, Institut pro péči o kulturní a intelektuální dědictví Praha – http://ippkid.webnode.cz
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.