(K Listům 3/2013)
Petr Uhl nazval svůj článek ÚSTR by měl být opravdu zrušen.
Pokud by takto nebo podobně byla nazvána petice, podepsal bych ji bez váhání. Existenci zákona, kterým byl ÚSTR zřízen, a to, e nedošlo k jeho zrušení Ústavním soudem, povauji s Petrem Uhlem za jednu z největších ostud Ústavního soudu. Povauji to té za ostudu státu, který sám sebe označil ve své Ústavě za demokratický právní stát. Dovolil bych si však ne zcela souhlasit v několika ohledech. Jednak nepovauji zákon, který ÚSTR zřizuje, za retribuční, a tedy odplatový. Latinské sloveso retribuere, ze kterého je slovo retribuční jistě odvozeno, znamená dát zpět, vracet darem, oplácet. A sloveso oplatit není totoné se slovesem odplatit. Sloveso odplatit znamená podle Trávníčka platit dobrým za zlé, co jistě zákon nedělá. Sloveso oplatit, z kterého je ona retribuce odvozena, znamená vyrovnat dluh apod.
Druhý důvodem, proč nemohu bezvýhradně s Petrem Uhlem souhlasit, je to, e zrušení zákona, kterému bych přinejmenším tleskal, by znamenalo jen něco polovičatého. Došlo by k odstranění něčeho, co je v řetězu příčin a následků jen následkem. Ale příčina by odstraněna nebyla. Příčinou je toti zákon o protiprávnosti komunistického reimu. Bez jeho zrušení by zde zůstalo něco, co můe plodit a co u skutečně zplodilo jen další zla.
V jistém smyslu však s Petrem Uhlem souhlasím. Ale jen v tom smyslu, e se nejedná o zákon odplaty v českém pojetí slova, ale e o zákon odvety, tedy o lex talionis. e patří mezi zákony, které uplatňují starozákonní oko za oko, zub za zub, ruku za ruku, nohu za nohu. Na tom podle mého soudu nemění nic skutečnost, e za realizované justiční vrady a jiné justiční nepravosti z předlistopadových dob neodplácí stejně. V tomto směru přece jen nastal jistý pokrok. Řekl bych, e je sofistikovanější. Avšak neodplácí dobrým za zlé, ale odplácí novým zlem. Jen kvalitativně se od sebe ona zla liší, ale zly zůstávají. Copak vytváření nových nespravedlností, byť by bylo motivováno nejušlechtilejšími úmysly, není jen novým zlem? Copak není hrubou nespravedlností, jestlie je člověk činěn odpovědným za něco jiného ne jen za vlastní činy, za vlastní jednání? A to jen proto, e si zákonodárci a signatáři zákona usmyslili, e je princip kolektivní viny a kolektivní odpovědnosti správný? A to navzdory tomu, e uplatnění tohoto principu přineslo i v této části světa nesmírné hoře a utrpení milionů? Musím souhlasit s B. Engelsem, jen napsal, e politika civilizovaného státu, která se uchyluje k lex talionis, můe stěí najít ospravedlnění.
Podle laického soudu člověka, který není v právních vědách vzdělán, porušuje zákon o protiprávnosti komunistického reimu jeden ze základních právních principů, toti zásadu, e se zákon nesmí ohlíet zpět, ale musí se dívat jen dopředu (lex prospicit., non respicit). Zákon se nemůe také stát skutečným vůdcem občanů. Na budově Karolina v Praze je napsáno Lex civium dux, tedy Zákon je vůdcem občanů. Zákon o protiprávnosti komunistického reimu můe být, jak si to snad přál jeden z jeho signatářů Milan Uhde, vodítkem pro učitelky obecných škol, jak prezentovat áčkům pohled na historii. Můe vést ivotem terciánky či kvartánky třeboňského gymnázia, které vědí, co máme my starší udělat, abychom se odstřihli od své minulosti. Zákon však nemůe být vůdcem občanů dospělých, vyzbrojených vlastní zkušeností, majících vlastní hlavu.
Prosím trpělivé čtenáře, aby posoudili pocity mue, který se v roce 1946 v necelých osmnácti letech stal členem KSČ. Tehdy nevstupoval do ádné zločinné a zavreníhodné organizace. Za takovou byla prohlášena se zpětnou platností a po 47 letech v roce 1993. Naopak tehdy byla v jeho očích stranou, která s čistým štítem prošla zkouškami druhé světové války a měla příběh, jen dokázal inspirovat i mladé lidi jeho věku. Je obtíné vít se do pocitů mue, který se od té doby zcela uvědoměle snail dělat všechno, aby jako člen této strany co nejvíce prospíval své zemi, který zcela dobrovolně, a dokonce s jistým nadšením, přísahal vlasti i ochotu poloit za ni ivot v případě, e jej zavolá, mue, který proil svůj ivot bez úhony, který il ve spořádaném manelství, vychoval dvě děti, mue, ze kterého nakonec zákonodárci vlastní země, z nich jej osobně neznal ani jeden, pouhým zvednutím ruky či stisknutím tlačítka, udělali zločince či pomahače zločinu a učinili jej spoluodpovědným za zločinnou činnost jiných? A tři nejvyšší představitelé státu, kteří se při kadé příleitosti bili či stále ještě bijí v prsa, deklarujíce svou oddanost demokracii, to svými podpisy stvrdili? To by snad měl onen mu povaovat za spravedlnost?
Nikoliv: dokud bude tento takyzákon součástí právního řádu, dokud nebude prohlášen za právní úchylku a jeho schvalovatelé a signatáři nebudou označeni za osoby, kteří si právo určovat historickou pravdu usurpovali, budu jej vnímat stejně, jako asi vnímali idé to, e museli nosit lutou hvězdu či jak vnímala svou barvu kůe nezapomenutelná Billie Holiday. V tom spatřuji jediný klad onoho zákona: e se dokáu lépe vít do pocitů lidí černé kůe nebo idovské víry. Všechno zlé je pro něco dobré, jsem slýchal od maminky. Ve svobodném státě nepřísluší ani parlamentu, ani právním autoritám, aby určovaly historickou pravdu, napsali francouzští historikové ve své petici. A francouzský stát, pokud je mi známo, toto stanovisko respektoval. To jen naši arogantní politikové něco takového neuznávají.
Pokud bude můj dopis publikován, prosil bych jen čtenáře, aby jej vnímali jako vyjádření pocitů člověka, jeho ivot se ji nachyluje ke konci, ale který navzdory mediální masái posledních let neztrácí naději a víru, e i v jeho zemi zavládne skutečné právo a atmosféra úcty k minulosti země, ve které ila, pracovala a rozhodovala nejen skupina lidí nedobrých, zlých, nehodných, někdy a zločinných, ale kdy v této zemi také ila a tvořila kladné hodnoty větší skupina lidí čestných, poctivých a bezúhonných. A e obě tyto skupiny si zasluhují, aby nevymizely z paměti národa.
Ing. Jaroslav Dvořák, Třebíč
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.