(K Listům 2/2013)
Petr Pithart vyčítá politikům i některým svým přátelům, e rozdělili (respektive schvalovali rozdělení) státu za půl roku. To je jako vyčítat chirurgům po amputaci, e za deset minut ufikli nohu, která rostla třicet let. Kdyby ji hezky pilali centimetr po centimetru, tak tak co? To je jedno. Hlavně nehledat jednoduchá řešení.
Jene jednoduchost řešení je sama o sobě plus, nikoli minus. Jestlie volíme sloitější řešení, pak to musí mít nějaký důvod. A tady je problém. Petr Pithart rozebírá skutečné i domnělé důvody těch, kteří Československo rozdělili. O důvodech těch, kteří si přáli jeho zachování, nepíše přímo nic. Pouze nepřímo lze odvodit, e pro něj samotného bylo Československo především zdrojem problémů. Problémů, které měly Čechy a Slováky kultivovat k větší toleranci a politické vyspělosti.
Nevím, jestli jsou například Belgičané tolerantnější či politicky vyspělejší ne Francouzi či Nizozemci. Jsem si ale jistý, e popsaný mechanismus můe fungovat, pokud vůbec, jen jako vedlejší efekt snahy s jiným cílem. Sama o sobě se tato myšlenka (buďme spolu, abychom si přidělávali problémy) fungující státoprávní ideou stát nemůe. A silně pochybuji, e za něco takového umíraly na frontách desítky tisíc Čechů a Slováků.
Petr Pithart ovšem nic jiného nenabízí. Pokud tenkrát měl nějaké další důvody pro zachování Československa (co by naznačovala samozřejmost, s jakou existenci společného státu obhajuje), pak si je nechává pro sebe. Tím pádem mu nelze poloit otázku, co jej vede k závěru, e pokračování společného státu by tyto důvody naplňovalo. A nikoli třeba jejich pravý opak.
Nevím přesně, jak by měl vypadat elementárně spravedlivý, samozřejmý model rovný s rovným. Pokud si dobře vzpomínám, v tomhle směru existovaly mezi českými a slovenskými stoupenci společného státu dost zásadní rozdíly. Petr Pithart má ale v tomto směru zřejmě jasno. V tom případě je otázka, proč se ten model nepokusil vytvořit sám. Dva roky byl premiérem tehdy nesuverénní České republiky. Po většinu této doby vedl státoprávní jednání se svým protějškem Jánem Čarnogurským. Co mu bránilo se s ním dohodnout na nejsamozřejmějším modelu, dát mu podobu náčrtu nové federální ústavy a tu předloit veřejnosti? Pokud by ji čeští či slovenští politikové nebo občané nepřijali, dobrá. Víc se udělat nedalo. Jene ádný takový návrh veřejnosti předloen nebyl. Místo toho, jak připomíná Petr Pithart, na jaře 1992 se u jednalo o státní smlouvě, která by existenci federace stvrdila.
Take víc ne rok trvalo, ne se dohodla forma budoucí dohody. To nevypadá na příliš velkou vůli se doopravdy dohodnout. Kdopak tehdy nechtěl pochopit nejsamozřejmější – pan Pithart, nebo pan Čarnogurský? Nebo šlo o podvědomou snahu vést jednání tak, aby se na skutečně důleité (a konfliktní) věci, toti kompetence a mechanismy řešení vzájemných sporů, vůbec nedostalo? Tak či onak, tyto státoprávní rozhovory připravily půdu pro rozdělení státu.
Pithart sám to samozřejmě můe vidět jinak. Můe se pokusit svoji politiku obhájit. Ale on ji vůbec nezmiňuje. Jako kdyby nikdy nebyl nositelem nejvyšší ústavní funkce v tehdejší České republice. Jako by se ádné státoprávní rozhovory pod jeho spoluvedením nikdy nekonaly.
Vypadá to, jako by chtěl bývalý premiér především přesvědčit sebe i druhé, e u toho rozdělování (které rozhodně nezačalo a po volbách v roce 1992) nebyl. e za ně nese zodpovědnost pouze metafyzicky, jako Čech, a ne jako politik.
Není divu. Kdyby měl Petr Pithart zhodnotit vlastní politiku poctivě a s razancí autora Osmašedesátého, asi by to bylo dost bolestivé účtování. A co horšího, takové selhání by nemohl vysvětlit jen jako setkání hlouposti či zlé vůle s historickou příleitostí. Nakonec by musel před své pověstné zrcadlo postavit nejen sebe, ale i své ideály.
To je bod, kde jeho pověstné kritické myšlení končí. Jinak by si asi lépe rozmyslel na jedné straně vytýkat Čechům neschopnost ít s jinými jako rovný s rovným a na druhé straně se vášnivě dovolávat státu, který vznikl právě proto, aby Čechy této nutnosti zbavil. Aby jim umonil ovládnout ty, které bylo moné ovládnout, a oddělil je od těch, které ovládnout nemohli.
Ing. Pavel Urban, Velim
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.