Po pečlivé, téměř dekádu trvající lekci z euroskepticismu se zdá, e se karta obrací. Nesměle se mluví o reálném zavedení eura, sílí volání po fiskální unii – zda podpořit tzv. fiskální pakt. e onen kýený obrat není jen efemérní populistické gesto, má symbolicky stvrzovat vlajka Evropské unie vztyčená na praských Hradčanech po boku naší vlajky národní a očitým svědkem počátku tohoto obrodného procesu, jeho oficiálním garantem je nově zvolená hlava státu, nebyl nikdo jiný ne předseda Evropské komise José Manuel Barroso.
Vhodně načasovaná kniha Na cestě k evropské sociální unii si klade nelehký úkol na necelých sto padesáti stranách přiblíit komplexní problematiku otázek, která se formou dialogu odvíjí na pozadí reflexe čtyř hlavních tematických okruhů: Cesty k evropskému sjednocování; Vztahy Evropy s dalšími oblastmi světa; Hledání globálního uspořádání; České přístupy a osobnosti evropské integrace.
Originálním pohledem líčí historii vývoje evropského sjednocování, nastiňuje problémové otázky integrace v době globální krize či problematiku současného postavení České republiky v evropském prostředí. Dotýká se evropských vztahů se Spojenými státy, Jiní Amerikou, Ruskem, islámským světem a Čínou. Osobitým způsobem se zamýšlí nad budoucností Organizace spojených národů, nad diskriminací en a dalších sociálně znevýhodňovaných skupin, nad moností omezování finančních spekulací zavedením Tobinovy daně či odstraňování daňových rájů, tak jako nad problematikou kultivování civilizace a lidských práv. Závěrečná část se věnuje vztahu českých občanů k Evropské unii – rozdílu postojů izolacionistů a integracionalistů. V návaznosti na tyto primární politické postoje se pak kniha zabývá taktikou upevňování moci českých politických stran, odlišnými názory českých politiků na princip rovnosti, volnosti, solidarity; v neposlední řadě nás provází krátkou vzpomínkou na výrazné osobnosti Evropské unie, jako byli Jean Monnet, Robert Schuman, ale představuje i ty současně působící, které měl Vladimír Špidla monost osobně poznat jako evropský komisař pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příleitosti, jako jsou José Barroso, Günter Verheugen či fenomenální Helmut Schmidt.
Kniha není postavena na pouhém kladení otázek. Nabízí fundovaný a ivě se odvíjející dialog, v něm se organicky střetávají kritické pohledy dvou u nás jen zřídka si konvenujících profesí, přístup odborného vědce, zabývajícího se oblastí současné sociální, morální a politické filozofie v globálním kontextu, a zkušeného proevropsky orientovaného politika s vysoce hodnotově vytříbeným citem pro sociální problematiku. Jako červená nit jednotlivé kapitoly protkávají teorie s praxí. Ona komplexnost okruhu otázek pochopitelně naráí i na úskalí. Poučený čtenář můe knize vytknout, e opomíjí další podstatné skutečnosti, bez jejich spojitostí se nelze obejít. Nicméně právě tematická šíře a otevřenost knihy nabízí čtenáři prostor pro inspiraci k dalšímu zevrubnému promýšlení vybraných okruhů, a tedy i k dalšímu plodnému dialogu.
Kniha připomíná, e tradiční kulturou, je klade zvláštní důraz na individualisticky orientovaného jedince a v základu postrádá koncepci institucionalizované solidarity, jsou Spojené státy americké. Nicméně také zde lze mluvit o jistých tendencích – nazvěme to – dohánění Evropy (Rooseveltův New Deal, The Great Society v době Lyndona Johnsona nebo pozdější Clintonovy a Obamovy snahy rozšířit zdravotní systém). Právě vzhledem k vlastnímu procesu vývoje demokracie by však stála také za zmínku obecná spojitost americké revoluce (navazující na myšlenkové proudy povýtce anglických osvícenských myslitelů) v kulturně historické souvislosti s revolucí francouzskou, respektive revolucemi, a bezprostřední reakcí francouzské levicové historiografie, která se v jistém smyslu stala ideologickým východiskem nejen pro revoluci bolševickou, ale i přímým zdrojem tvůrčích ideových podnětů našich levicových intelektuálů. Právě Stanislav Kostka Neumann přebírá takřka doslovně Mathiezovu strukturu do svých třísvazkových dějin Francouzské revoluce, ani by o myšlenkovém dědictví anglofonní oblasti padla důvodná zmínka. A nelze nevzpomenout vliv převáně amerického pragmatismu a jeho roli při formování aktivisticky zaměřeného světového názoru českých nemarxisticky orientovaných levicových intelektuálů v posledních letech první světové války a prvních letech poválečných, předně sociologa a filozofa Josefa Ludvíka Fischera. Pragmatistické pojetí nehotovosti a trvalého narůstání pravdy navíc propůjčilo pojmu humanismus (oproti abstraktnímu pojetí pravdy a přemíře intelektualismu) nový, tj. praktický a lidský ráz. Důrazem na drobnou práci byl pragmatismus sympatický například Karlu Čapkovi.
Fischer však nikdy nepodlehl jeho voluntaristickým svodům; v hledání a dobývání pravdy nesmí být libovůle, ale program, organizace a řád. Onu hodnotovou krizi nepojímal především jako krizi mravní, nevěřil, e ji lze řešit mravním apelem. Je krizí deformované struktury skutečnostního řádu a čelit tomuto stavu lze, jen kdy pochopíme funkčnost jeho struktur – dynamiku jeho skladby. e i současná světová krize je krizí strukturální, e chybí pojetí, jak dál v globálních souvislostech ve jménu občanů postupovat, dnes u málokoho nechá na pochybách. A redukcionistické pojímání demokracie, vnímané převáně zúenou optikou mechanismu uplatňování skupinových či politických práv a svobod, které odhlíí od její stránky ekonomické, sociální, kulturní či enviromentální, je jen jedním z typických průvodních projevů celkové krizové situace. Zůstává nicméně také na nás, demokraticky smýšlejících a jednajících jedincích, jaký etický přístup při vytváření globální humanistické civilizace zvolit. Naléhavý apel knihy: zda svou kreativitu budeme orientovat biofilně, kulturofilně, či naopak nekrofilně, zda budeme rozvoji ivota pomáhat, nebo mu bránit – zda volit interkulturní dialog místo civilizačního střetu.
Na cestě k evropské sociální unii. Rozhovor Marka Hrubce s Vladimírem Špidlou, Sociologické nakladatelství Slon, Praha 2012, 141 s.Jan Svoboda (1964) působí ve Filozofickém ústavu AV ČR..
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.