kam u ani nevedou ádné tramvajové koleje, stojí hodně starý dům, v něm jsem kdysi proil cosi tak nezvyklého, e mě z toho dodnes jímá děs, ale zároveň mě při kadé i bezděčné vzpomínce rozechvívá nasládlá melodie, celé stádo kvílivých smyčců.
Kdy jsem se před patnácti roky enil, věděl jsem ihned, e to dělám kvůli tomu, abych tak navdy vypudil z mysli, ale snad i ze srdečních komor a ze všech svých vnitřností všechna zastesknutí i zaškytnutí po té minulosti, a moná by se mi to i podařilo, kdybych nenarazil na inzerát nabízející prodej toho domu. Byla to bezpečně ta samá čtvrť, ulice i číslo popisné.
Pomátl ses? zeptala se Jitka. Proč bysme si kupovali nějakou barabiznu na druhým konci Brna? Snad e bysme ji nechali zbourat a na volným place si pak zatančili kalamajku mik mik?
Vybral jsem si peníze v hotovosti, protoe mi přišlo nedůstojný odbýt to nějakým účetním převodem, a s kufříčkem plným bankovek jsem se rozjel do Prahy, kde hned vedle nádraí, přímo nad Vrchlického sady, bydlel nynější majitel mého zásvětního domu. K mému překvapení to byl mladíček, kterému u sice neteklo mlíko po bradě, ale zato bylo na něm pořád ještě znát, jak byl násilně oderván od mateřského prsu, přestoe se tomu bránil vzteklými kopanci.
Můu vědět, proč to chcete koupit?
Moje ena to nechá zbourat a zatančíme si tam kalamajku mik mik.
Rozumím. Neměl jsem právo se ptát. Prosím pojďte sem k oknu. Vidíte tam toho bezdomovce, jak teď něco rýpe hřebíkem do lavičky? Je to můj bratranec a za peníze, co jste mi přinesl, mu koupím garsonku někde hodně daleko odsud. Ale vsaďte se, e ji brzo prošustruje a budu ho mít zas zpátky.
Podal mi celý pakl klíčů.
Teď, kdy jste podepsal smlouvu, vám u můu prozradit, e ten dům má moc divnou minulost. Kdysi tam bydlelo cosi, o čem radši nemluvit.
A z okna pak ještě něco zavolal. Ohlédl jsem se a uviděl, e si nasadil upíří zuby a šklebí se na mě.
e je ten dům ošklivě vybydlený, to jsem samozřejmě čekal, ale e umí být tak dokonale vyprázdněný, to mě zaskočilo. Nebylo tam vůbec nic kromě holých stěn. A na těch ani stopy po tom, e tam kdysi visely police a skříňky, e tam kdysi bývaly zdi plné polic a skříněk. Dobře mi tak. Neměl jsem sem u lízt, neměl jsem to u vidět.
Tak tady všude jsem dlouhá léta il ve zvířecí podobě. Byl jsem aligátor nebo kajman, nedalo se to přesně rozlišit, protoe – ale pozor, teď to řeknu obrazně – myšlenky toho, kdo mě uhnětl, přitom hodně těkaly. A přesně tady přece stála velká bronzová vana, je měla lodní příď se zavěšenou lucernou. Nikdy jsem se do ní docela nevešel, kus mého ozubeného ocasu vdy z vany přečuhoval a Mojmír Struna o něho několikrát zakopl, protoe v místnosti byla slabá árovka a zataené aluzie. Nepotrpěl jsem si na světlo.
Přijde mi teď neuvěřitelné, e tohle byl tak náramně dlouho, dvacet roků, můj domov a e jsem tenkrát nekomunikoval s nikým, jenom s tím Strunou. Ale hned na začátku mi zdůraznil, e jeho jméno nemá nic společnýho se strunami v hudebním nástroji, nýbr s vesmírnými strunami, jestli vím, co to je. Ale jinak to byl ošklivý špinavec. Ale copak jsem si mohl vybírat?
Nedaleko je čtyřproudá dálnice, a kdy bývalo pod mrakem a přes stále zataené aluzie se tak nedalo poznat, jestli je den nebo noc, rozlišoval jsem hned při probuzení ty dvě denní doby podle intenzity šumu z té dálnice. A šum autostrády překrývaný občas šumem deště, to byly taky jediný zvuky, jimi jsem tam il, kdy nepočítám zvuky, které vydával Struna. Protoe například kořist, ji mi tam přitáhl, byla u nezvučná. Jedině, kdy ji zapomněl zout, co se stávalo pouze v těch výjimečných dnech, kdy měl špinavec špičku, tak potom podpatky taené po vyviklaných dladičkách nadskakovaly na jejich spárách, a to se neobešlo bez zvuku.
Někdo v tom domě důkladně uklízel, ale nemohl odklidit moje vzpomínky. Setrvaly v dokonalém prázdnu jak zlaté rybičky v jinak čirém akváriu.
Nejčastější zvuk, který Struna vydával, byl jeho zadrhávající, drhnoucí hlas. Na mé přání mi často povídal o tom, co se děje venku. Zasvěcoval mě do aktuální politické situace. Ale nikdy se přitom neposadil na okraj bronzové vany. Vdycky si přinesl stoličku a usadil ji bezpečně co nejdál od vany, protoe já jsem pak to, co mi povídal, tak proíval, e jsem přitom bezděčně mrskal ozubeným ocasem.
Komunisti – začal třeba svou aktuální zprávu – přešli od taktiky, kdy všechno zakazovali, k rozhodnutí občas něco povolit. A tak u povolili jednu demonstraci, na ní dokonce promluvil Václav Havel.
To jsou mi věci, připustil jsem. A popiš mi tu demonstraci.
Ale to jsem si dal. Struna uměl strohou zprávu, ale při popisování se u zamotal, vletěl do pasti vlastních vět a třepal se tam jak moucha v pavučině.
Tak dost dost, okřikl jsem ho a Struna se zvedl ze stoličky a musel se ale přidret zdi a vypotácel se.
Pokud jsem to ještě neřekl, tak všechny ty poličky a skřínky na zdech slouily k tomu, e tam Struna ukládal obsah kapes a taky příručních zavazadel, všechno to, co jsem nemohl dost dobře rozdrtit v čelistech a rozmělnit a povýkat. A dole v hale pak skladoval všechny boty. Museli byste vidět tu mnohohlavou armádu staenou z lidských nohou. A potom k ní přibylo speciální obutí příslušníků komunistických policejních sborů. Po zralé úvaze jsem se toti postavil na stranu demonstrantů a rozhodl se pomoci svobodě, která se u na náměstích hlásila o slovo.
Jedno nevlídné ráno, kdy déšť bičoval okenní tabule, mi Struna oznámil, e dole v hale čeká dívenka, která mi přišla vyslovit poděkování za to, jak jsem přispěl k pádu nelidského reimu. Napřed jsem ji nemínil přijmout, protiví se mi ten kýčovitý příběh o krásce a zvířeti. Ale Struna mě upozornil, e dívenka je skrz naskrz promoklá a v hale dost krutá zima. Nakonec jsem si vymínil, e nesmí být ádný polibek, pocel, nebo jak tomu ty drakomilné dívenky říkají, to jsem si postavil jako podmínku, bez ní ji nesmí přivést. Ale upřete pak něco zmáčenému revolučnímu štěňátku, které je líbáním posedlé a dokáe si to vydupat.
V hale jsem se potom nazul do těch nejelegantnějších bot, pohodil hřívou nádherných vlasů, konečně zas v lidské podobě, zamnul si ruce a vyrazil po tak dlouhém čase do ulic a nechal jsem Strunu, ať si u sám poradí se svým ivotem.
Dal jsem teď strhnout ten vyprázdněný dům a hned jsem měl na krku developera, protoe se ukázalo, e je to velice výhodná stavební parcela. A dostal jsem za ni mnohem víc, ne jsem zaplatil za koupi domu. Hned jsem si běel do hračkářství pro upíří zuby. Vězte toti, e bydlíme s Jitkou v poklidném čináku nad brněnským Vrchlického sadem, a tak mi teď přišlo náramně vtipné vycenit z našeho okna upíří zuby na tu dálku do okna toho vtipálka nad praskými Vrchlického sady.
Ale brzo mě ten humor přešel. Zprvu jsem se ujišťoval, e jen trpím hypochondrií, jen si to rohovatění namlouvám, ale pak mi ena nahmatala vzadu výrůstek. Byl ještě drobný, ale u pěkně ozubený.
Struna měl poslaneckou imunitu, obědy v poslanecké jídelně a horu všelijakých příplatků a taky si ten špinavec uměl sjednávat samé výhodné veřejné zakázky, ale kdy jsem mu dal vědět, okamitě sloil mandát a běel na nejbliší bus a já u ho čekal na nádraí a kdy vystoupil z busu, chvíli jsme na sebe zkoumavě hleděli, porovnávali škody, je napáchal čas na našich tvářích, a potom jsme k sobě pomalu přistoupili a rozpačitě se objali.
Takhle to toti začalo i před těmi dávnými lety. Kdy jsem si tenkrát všiml, e – pohleďme – rohovatím a vzadu mi raší jakýsi ozubený výrůstek, nikdo kolem ještě netušil, e u brzo vkročíme do jedné ze smutných period našich dějin. A tak teď zas to samé: lidé si šťastně bloudí ulicemi, kupují si zmrzlinu a olizují ji růovými jazýčky, maminky tlačí kočárky a na Zelném rynku prodávají tykve veliké jak telecí hlavy a nově ustavená konsorcia slibují tichou vládu bankovního kapitálu a jen my, Struna a já, víme, co u brzo na všechny spadne. Urychleně se rozvádím a stěhuju se prozatím do hotelu a podávám si inzerát na koupi bronzové vany, i kdy tuším, e tentokrát se budu muset spokojit i s litinovou.
Jsme u oba, Struna i já, hodně staří a u nás to nijak netěší. A nějaký nový starý dům se bude jen obtíně shánět. Ale nemáme jinou volbu.
Jiří Kratochvil (1940) je spisovatel.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.