Které z povolání ti bylo nejbliší?
Těké, u Váhy... Mám rád práci, co dělám od roku 1991, typografii. Nestudoval jsem, jsem vycepovaný amatér. Fotografie mi momentálně vyhovuje nejvíc. Fotím rád na kulturních akcích, na ulici, v přírodě, na cestách i doma. A výtvarné koncepty, třeba z televize nebo z přírody. Prezentace: něco jiného je dát pár kousků na fejsbuk, něco jiného výstava. Zatím jsem vystavoval jen fotografie z cyklu Básníci, na podzim chystám Ponorku v Ponorce; doufám, e někdy ty koncepty.
Fotografií z Ponorky máš spousty, bylo to vybírání bolestné?
Asi to nemá znamenat, e to bylo k pláči
Naopak, a moc dobrých věcí...
Podle všeho Ponorka výjimečná je. Kromě sloupu svaté Trojice jediné místo v Olomouci, které zná většina kamarádů a známých z jiných částí republiky. Myslím, e iniciativa vedoucí k zápisu do seznamu památek UNESCO je na místě. Za to dík Cipísovi (vl. jm. ing. Zdeněk Brázda, majitel; red.) samozřejmě.
Díky klenbám a světlu a barvitým hostům je fotogenická, ne?
Má především mizerné světlo, se svým vybavením se často pohybuji na hraně, odpad je značný, fotošopová úprava nutná. Ale situace díky hostům a vystupujícím mohou být k fotografování.
Máš básní na vydání sbírky, moná nejedné, spousty fotografií...
S básničkami je to mýlka, v šuplíku je jich asi 70 za leta od vydání Dne a noci, a to je ještě třeba redakčně prosít. Na sbírečku. Víc ne rok jsem nic nenapsal. To se týká i povídek. Pauza. Rád bych se vrhl na malování – dříve jsem kreslil, dělal grafiku, ale malba mi čím dál víc připadá jako svobodné médium. Ale víc, výše, rychleji – to sluší olympionikům, moje ambice nejsou měřitelné (smích).
Je hodně tvořivých lidí, ale mluvit o skupinách, prostředích kolem hospod, časopisů, nakladatelství... Zails takové inspirativní prostředí?
Nikdy jsem neinklinoval ke směrům, hnutím, skupinám a od času dekonstrukce nakladatelství Votobia jsem skeptik, co se týče práce v umělecké firmě. Výjimkou byl časopis Psí víno. Přesto spolupráce s některými lidmi, tvořícími jisté okruhy, mě naplňuje. Jestli je jich méně, nevím, jistě u nepracují proti společnému nepříteli, co za komančů tvořilo étos. Dnes mají díky technice větší šanci se porovnávat, protínat, prolínat. Ovšem jsme názorově rozrůzněni, kritika je tvrdší, intošské prostředí náročnější, vysilujeme se i abomyšími vojnami. V tvorbě moná inspiruje víc právě tohle, vztahy. Ale ostrovy spolupráce jsou potřeba.
-vb-
Petr Palarčík (1963) je kniní grafik, výtvarník, fotograf a básník. Publikoval v časopisech Psí víno, Host, Dotyky, Lička v šuplíku, v Salonu Práva. Vydal sbírku textů Den a noc (Votobia, Olomouc 2004), je zastoupen v antologii Vertikální nostalgie (Votobia, Olomouc 2001). V zásuvce zůstává sbírka Toulky loutky. Básně hospodské, věnované a jiné. Je enatý, má dceru. ije v Olomouci.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.