Přestoe zima byla urputná a dlouhá, šeříky stihly jako obvykle rozkvést včas, v Praze se pod nimi mohli lidé líbat u na prvního máje. Moji enu to kadým rokem pravidelně vdy znovu ohromí – tedy nikoli u to líbání, nýbr to, e rozkvetou šeříky. Vzpomíná toti na záitek z raného dětství, kdy snad v první či druhé třídě základní školy začala poprvé podezřívat vládnoucí reim, e ji obelhává. Soudruka učitelka dětem vyprávěla, jak nadšení lidé vítali tanky se sovětskými vojáky vyhrávajícími na garmošky kyticemi šeříků, jene stačilo vyhlédnout ven z okna: Ulicemi podhorského městečka tou dobou vál ledový severák zvedající mračna štěrkového prachu, který ještě městské technické sluby nestačily odklidit, neboť poslední sníh roztál teprve před pár dny. A e by někomu na zahradě něco kvetlo? Ani náhodou!
Předčasná politická vyspělost pak selhání indoktrinace dokonala. Instinktivně cítila, e vyslovit usvědčující odhalení nahlas by mohlo být nebezpečné. Utvrdila se tak ve svém disidentském přesvědčení, a kdy po letech poznala pravdu, bylo u na revizi politického názoru pozdě, protoe to u taky věděla, e podruhé přijeli bez garmošek v a příliš horkém srpnu.
Je to zvláštní a jistě jsme to v ivotě u všichni zaili. Ten pocit, e jsme omylem, náhodou, dosáhli nějakého poznání nebo výhody, e se náš omyl ukázal být správný nebo alespoň lepší, ne kdybychom se nemýlili. I křivé cesty vedou ke štěstí, praví Edmund v Králi Learovi (v překladu Jiřího Joska), i kdy ten se, pravda, chystal na ty křivé cesty vydat cílevědomě a s jasným záměrem, take to s ním po právu nedopadlo dobře.
Není příliš jasné, jestli ke štěstí můe vést křivolaká cesta tzv. církevních restitucí. Postupem doby a akcelerující politickou neobratností se z původního revolučního idealismu (co bylo ukradeno, má být vráceno) většinový společenský názor překotil k úvahám o církevní zlodějně, v jemnější variantě k podivování se nad tím, proč by tzv. ateisté, kteří v lepším případě nikomu nic neukradli, měli něco dávat ze společného svého černoprdelníkům (podle této logiky pochopitelně nemělo dojít vůbec k ádným restitucím, co ostatně Klaus chtěl, protoe ani vily a továrny buroustů, o které jsme my, národ, po roce 1989 přišli, jsme přece my bezzemci nikomu neukradli), u duchů nejušlechtilejších pak k pocitu, e bychom si snad církve měli pěstovat spíše jako skanzen kulturního dědictví a platit si ho nadále ze státního rozpočtu jako jakýsi svérázný folklór, případně jako onen pověstný turistický oddíl, bez ohledu na řídnoucí počet papeových divizí. V takto rozdaných kartách církvím věru není co závidět, zvláště kdy při celkovém mravním stavu společnosti, z něho církevníci nejsou nijak vyňati, se můeme brzy dočkat i nějakých těch majetkových skandálů. Je otázka, zdali se v této atmosféře církve měly k tomuto břemenu uvalenému na svá bedra zavazovat. Já bych do toho třeba nešel. I kdy kdo ví – tlak ze strany obcí, které měly u téměř čtvrt století zablokovaný majetek, na aspoň nějaké, byť jakkoli špatné řešení byl enormní a je jen další smutnou ilustrací našich společenských poměrů, e se k tomu dnes místní reprezentace nehlásí, jako by to téma tajemně vyšumělo. Není divu, volby jsou jako obvykle za dveřmi a proč si kazit naděje na kariéru.
Argumentuje se absurditou třicetiletého výhledu. Jistě, tato společnost nezvládá ani horizont jednoho volebního období. Někteří psychologové dokonce uvaují nad tím, e je škodlivé zavazovat se k manelskému souití na celý ivot, co prý jen zbytečně zvyšuje frustraci, kdy se to nepovede. Moná tedy i v osobních ivotech bychom se mohli pohybovat v jakýchsi volebních cyklech a sladit svůj ivotní rytmus s rytmem doby.
Podle posledních zpráv z dnešního dne v Rýmařově dosud šeříky nerozkvetly. Jen nevím, jestli si tam toho děti stále všímají.
Praha, 16. května 2013
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.