Psáno v roce sedmdesátých narozenin významného nepoddajného slovenského spisovatele; vyšlo v Listech před třiceti lety (4/1983). Připomínáme v roce 100. narozenin Dominika Tatarky.
-red-
Kdy mocnáři po druhé světové válce rozkrojili starý kontinent vejpůl a nerozdělitelný celek se rozpadl na dva nepřátelské tábory, zvané Východ a Západ, zdálo se, e osud střední Evropy, tohoto citlivého srdce lidstva, je navdy zpečetěn. Střední Evropa měla napříště přicházet v úvahu pouze v propočtech generálů jako potenciální válčiště a zbrojní skladovací prostor.
Nestalo se tak. Brzy se rozpoznalo, e Středoevropané jako Kafka, Brod, Musil, Freud, Mahler předjímali ve svých dílech osudy a otřesy celé Evropy a e svět se zpoděním proíval úzkosti a zmatky, na ně upozorňovali. Ale tenhle objev střední Evropy jako jednoho z duchovních center světadílu přichází opoděně, ji jen jako historické konstatování. Éra oněch slavných jmen, k nim by bylo mono připojovat další, končí druhou světovou válkou.
Otázka tedy zní: prokázala střední Evropa i po druhé světové válce svou duchovní moc a mohutnost, a prokázala to činy? Má ona velká generace Čechů, Rakušanů, Němců, Maďarů a idů, kteří to předvídali a předjímali, důstojné pokračovatele?
V této perspektivě vidím Tatarkovu Obec boí – karteziánský model, který rozpoltil skutečnost na subjekt a objekt, z přírody učinil předmět exploatace a svět zredukoval na perfektně fungující systém potřeb a fabrikování, tento model, který se stal druhou přirozeností lidí, a realizuje se proto nejen na jedné a na druhé straně, ale také skrze zaslepený boj obou nebo všech stran, tento všeobecně přijímaný model je základní příčinou krize. Má-li se lidstvo zachránit, je třeba obratu. Nikoli obratu, který v přeměně světa provádí záměnu, a provádí ji jako redukci světa na systém, ale osvobozujícího obratu, který zachraňuje svět jako mnohorozměrnost, jako dějící se svobodu.
Snad čerpá Tatarkova vize ze stejných zdrojů, z jakých vycházela hudba Janáčkova a pozdní tvorba Emila Filly: někde v hlubinách člověka a lidstva, dochovaných ve střední Evropě ještě na Moravě a na Slovensku, je skryta ivotodárná představa o boji a vykoupení, o uctívání a slavení, o dočasnosti člověka a věčnosti jeho dobrého díla, o vypravěči, který ve svých příbězích překonává osamělost lidí a stává se jedním ze strůjců pospolitosti smrtelníků a bohů, země a světelnosti, tedy toho, čemu Řekové, kdy mluvili o hudbě, říkali TETRAKTYS a pro co by mělo lidstvo, a provede osvobozující obrat, pojmenování: svět.
(S vyuitím digitálního archivu Dušana Havlíčka)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.