Lubomír Mlčoch předloil rozsáhlou studii Ekonomie rodiny v proměnách času, institucí a hodnot (Hlávkova nadace Praha, prosinec 2012), kterou věnuje otázkám funkcí instituce rodiny ve společnosti. Rodina jako instituce se tak stala předmětem zájmu našeho nejvýznamnějšího představitele institucionální ekonomie, co je na první pohled sice krok logický, přesto však zcela ojedinělý, který je významným přínosem nejen pro institucionální ekonomii jako takovou, nýbr i pro společenské vědy vůbec. Stabilita rodiny a její zdravý vývoj podmiňuje toti i stabilitu celé společnosti.
Studie je poměrně rozsáhlá, je rozčleněna do 11 kapitol a včetně rozsáhlého seznamu literatury a dalších příloh má celkem 194 stran textu. Knině vyjde v nejbliší době v nakladatelství Karolinum.
První kapitola studie je uvozena citací z knihy Přísloví starých Izraelitů: enu skutečnou kdo nalezne? Je daleko cennější ne perly...! Tato citace mně připomněla čínské přísloví Sto muů můe vytvořit tábor, ale jenom ena dokáe vytvořit domov. (– a tedy rodinu, pozn. V. K.). Autor v této kapitole zkoumá hlavní principy ekonomie rodiny jako součástí ekonomické teorie a poukazuje na zakladatelský charakter studií ekonoma Gary Beckera.
Druhá kapitola nahlíí na rodinu jako na firmu svého druhu, co poskytuje nové pohledy na její funkce a strukturu a mimoděk zahrnuje ekonomii rodiny do obchodního práva. K této otázce se vracím podrobnějším rozborem později.
Třetí kapitola se nemohla vyhnout problému určení hranic mezi rodinou jako firmou a trhem. Autora k tomu podnítila zejména známá studie Ronalda Coase (The Nature of the Firm) a zároveň ho přivedla k řešení nesnadného úkolu nerovné soutěe mezi rodinou a trhem i k nástinu léčby tzv. Baumolovy nemoci.
Čtvrtá kapitola je věnována řešení obtíných problémů neoklasické rodiny. Jen pro ilustraci o co jde – autor konstatuje, e neoklasická ekonomie rodiny se těší z předností rozvinutého ekonomického a matematického aparátu ekonomické teorie, avšak strádá vymezením klíčové otázky, kdo je to člověk, jaký je jeho úděl a smysl ivota. Neboť ... čím více lidé přijímají neoklasické paradigma jako návod pro své chování, tím více je podminována jejich schopnost udret trní ekonomiku.
Pátá kapitola pojednává o teorii institucionálních změn rodiny. Podnětem těchto změn často bývá drogová závislost rodiny na spotřebě a tzv. hédonistický entour, posilující neustávající touhu po ukojování nových a nových potřeb ve smyslu Maslowovy hierarchie potřeb a samorodné síly peněz plodit další a další finanční prostředky nezbytné po krytí rostoucích potřeb.
Šestá kapitola otevírá problematiku závislosti uspokojování potřeb rodiny na pomoci státu. V této souvislosti je pojednáno o aktivitách sociálního státu a o rodinné politice státu. Dalším tématem této kapitoly je domácí násilí, zneuívání dětí, ale i selhávání rodičů, pokud jde o jejich odpovědnost za výchovu dětí, co v některých případech vyúsťuje a do procesů pryč od rodiny.
Sedmou kapitolu autor nazval: Některé rodinné důvody komunistické, sametové a liberální revoluce. Autor zde klade základní a provokující otázky: l. Proč přikládat takovou prioritu příspěvku rodin do produkce lidského kapitálu, kdy dnešní míra nezaměstnanosti a nedostatečná tvorba pracovních míst se zdá být neřešitelným problémem? 2. Proč brát váně Hospodinovo vybídnutí milujte se a mnote se!, kdy stačí, a je naopak ádoucí, milovat se a nemnoit se? 3. Proč by Schumpeterova teze tvořivé destrukce neměla být pokynem k zániku dnešní rodiny a k efektivnějšímu sociálnímu uspořádání s cílem úspěšné konkurence ve světovém byznysu, a to bez epitheta ornans: tvořivá.
Osmá kapitola je vítaným osvěením celého textu, neboť autor v ní porovnává rodinné politiky Velké Britanie, USA, Německa, středozemních zemí, Skandinávie a Francie. Čtenář získá cenné informace o existujících modelech a o argumentech podporujících přijatá řešení.
Neméně zajímavá a zároveň velmi aktuální je devátá kapitola, kterou autor nazval Rodina a zabezpečování ve stáří; penze jako substituce dětí kapitálem? Hned v jejím úvodu autor navazuje na důleitý postřeh Kennetha Arrowa, e závazky rodičů vůči dětem byly jaksi odjakiva povaovány za tak samozřejmé, e je ani nejstarší náboenské systémy nepovaovaly za nutné formulovat jako mravně zavazující povinnosti. Dnes však podle Arrowa platí, e děti ji nejsou garancí zabezpečeného stáří. Krize sociálního kapitálu a kapitálu důvěry je podle autora nejvánějším problémem stojícím v cestě zabezpečení se na stáří. Autor věnuje pak pozornost důchodovým reformám. I zde je instituce rodiny nenahraditelným producentem důvěry nových generací.
Desátou kapitolu bychom mohli nazvat např. Meta-ekonomie jako prostor výzkumu rodiny. Pro charakteristiku jejího obsahu je více ne dostačující výrok papee Benedikta XVI., který autor studie cituje: Evropa je infikována podivnou ztrátou zájmu o budoucnost dětí. Děti, naše budoucnost, jsou vnímány jako jakési ohroení pro naši přítomnost. K tomu není co dodat. Kapitola patří k nejhlubším částem studie, zejména popisem fází výroby dítěte a dodání produktu na trh, problematiky dětí chtěných a nechtěných, uplatnění antikoncepčních technik na straně jedné a asistované reprodukce na straně druhé, altruismu a solidarity, výchovy k solidaritě atd. Velká otázkou je, odkud se preference berou, zda jsou stabilní, nebo proměnlivé. K tomu lze poznamenat, e preference jsou pro danou osobu a v určitý čas jakoby dané a stabilní, avšak současně jsou velmi proměnlivé. Preference je odhalená hodnota. A hodnoty nejsou konstanty, je se v čase nemění. Rozhodně neplatí, e o hodnotách se nediskutuje a pokud by tomu tak bylo, bylo by to špatné, protoe jejich vývoj by se zastavil.
Poslední, jedenáctá kapitola je věnována normativním a pozitivním východiskům z krize člověka ekonomického. Autor popisuje hodnotovou a institucionální evoluci rodiny zaloenou na principu přeměny ohroení v šanci. A jak ji bylo také řečeno, ve spojování existujících ostrůvků pozitivní deviace v malé pevniny. Kapitola je uzavřena epilogem popisujícím odkaz Josefa Hlávky české rodině.
*
Úloha recenzenta při posuzování rozsáhlého textu, jako je tento, je velmi obtíná, a proto recenzent stojí před rozhodnutím, zda by měl postupovat tradičním způsobem a kriticky se vyjadřovat k jednotlivým tvrzením a závěrům autora, nebo zda by spíše měl připojit vlastní úvahu nebo komentář jiných autorů, aby naznačil invenční potenciál textu a ukázal tak na monosti jeho doplnění či prohloubení. Zvolil jsem druhý způsob, neboť si myslím, e si to text zaslouí a e to bude uitečné i pro posuzování a hodnocení studie jejími čtenáři.
Je nepřeberné mnoství definic rodiny. Nebude na škodu alespoň některé z nich zde z mínit. Čerpal jsem zde především z knihy Ivo Moného (Rodina a společnost, Praha 2011) a z dalších pramenů. Prof. Moný odkazuje v této souvislosti na amerického sociologa Talcotta Parsonse, který povaoval rodinu za strukturovanou sociální jednotku, je je dostatečně stabilní a její stabilita se opírá o kulturní systém společnosti jakoto soubor hodnot, o které se má usilovat. V rodině více ne v kterékoliv jiné malé skupině je důleité udret všeobecně vysokou úroveň vzájemné lásky. Parsons vyjádřil názor, e ve výkonné kapitalistické společnosti je sociálně nejfunkčnější takové uspořádání rodiny, kde je ena orientována dovnitř na její hladké fungování a mu ven do širší společnosti, v ní usiluje o co nejlepší sociální zařazení své rodiny. Upozorňuje ovšem i na rizika stability rodiny: ... rodina je ohroena sebestředným individualismem a hédonickým konzumerismem. Dalším teoretikem manelské rodiny byl Američan William J. Good, kterého zajímal rodinný ivot jako ideál a ustálený vzorec chování. Manelská rodina vzniká volbou, která je zúčastněnými vnímána jako svobodná, zaloená výlučně na vzájemné přitalivosti základem vzájemné přitalivosti je emocionální, nikoliv ekonomické uspokojení z ustaveného svazku. Další americký sociolog Eugene Litwak (1960) zavedl pojem rozvolněné rodiny, která řadu svých funkcí postupuje jiným organizacím, take v případech, kdy si rodina nedokáe uchovat na nich nezávislost, nezbývá nic ne jen únavné vztahy mezi manely, co podle něj ohlašuje zánik takové rodiny, take mnozí upřednostňují ádnou rodinu nezakládat. Naopak Emile Durkheim (1858–1917) říká, e pevný vztah k rodině máme proto, e máme pevný vztah k otci, matce, eně a dětem. Fréderic Le Play (1806–1882) povaoval rodinu za základní jednotku uspořádání sociálního organismu. V době zcela nedávné pape Benedikt XVI. charakterizoval rodinu takto: Rodina je privilegovaným místem, kde se kadý člověk učí dávat a přijímat lásku.
Názory na uitečnost rodiny se však u některých autorů liší. Je kladena otázka, zda je manelství uitečnou institucí. Zde jsou stanoviska dvou radikálních amerických feministek a francouzského historika: Manelství je podobné otroctví. Nezničíme nespravedlnost, dokud nezničíme manelství. (Robin Morganová, 1971). Manelství existovalo ku prospěchu muů a právně potvrzovalo metodu ovládání en... Konec manelství je nutnou podmínkou osvobození en. Proto je pro nás podstatné dávat enám odvahu k opouštění jejich manelů a k tomu, aby neily v osobních svazcích s mui. (Nancy Lehmanová a Helen Sulingerová, 1971).
Naopak Georges Duby funkci manelské rodiny hodnotí pozitivně: v kadé společenské formaci... hraje manelství základní roli... zakládá vztahy v příbuznosti, zakládá celou společnost. Je to svorník sociální stavby. Obdobně hovoří o manelství český sociolog prof. Ivo Moný: Párová monogamní rodina je kulturním ideálem západní civilizace... Manelská rodina je povaována za integrální součást moderní doby našeho civilizačního okruhu a za jednu z klíčových institucí, je mu otevřely cestu k rozvoji a prosperitě.
A konečně stanovisko významného českého národohospodáře. Předznamenejme, e konstitutivním znakem rodiny je altruismus. Zájem o prospěch druhých, pocit odpovědnosti za ně a obětavé jednání vstupují do našeho ivota mimo jiné té prostřednictvím instituce rodiny. Stačí si uvědomit, e k vyuití altruistické kapacity, která je v kadém z nás ukryta, dochází zejména v podmínkách menších homogenních skupin, v nich se jednotlivec snadněji vívá do pozice druhého, lépe chápe jeho potřeby, sdílí jeho hodnoty a preference, ochotněji přebírá měřítka dobra a zla takové skupiny a je ochoten ke vzájemné pomoci. Právě rodina by měla takovým kolektivem být. Josef Macek (1887–1972) k tomu říká: Pojítkem rodiny je altruismus nejintenzivnější; láska mezi muem a enou a mezi rodiči a dětmi.
Dnes, kdy zájem o další osud manelské rodiny upadá, mají studie, jako je Mlčochova, velký význam, neboť analyzují příčiny rozpadu stále většího počtu těchto rodin. Úspěch takovýchto studií však závisí na teoretických východiscích, která si jejich autoři zvolí. Proto bych rád upozornil na velký význam metodologického individualismu, který vychází z toho, e aktivity jakéhokoliv sociálního celku jsou vykonávány konkrétními jednotlivci, nikoliv celkem jako takovým, e jakýkoliv sociální celek vzniká, rozvíjí se a zaniká jen prostřednictvím jednotlivců, e ádný sociální útvar si mimo aktivity jednotlivců nelze představit. ... sociální kolektiv nemá reálnou existenci mimo aktivit jednotlivců, je jej vytvářejí. ivot kolektivu je proíván v aktivitách jednotlivců... Proto cesta k poznání kolektivních celků vede přes analýzu aktivit jednotlivců (L. v. Mises). To samozřejmě platí dvojnásobně o studiích, které analyzují osudy dnešní rodiny.
Častou příčinou rozvolňování manelských rodin, jejich úpadku, popř. zániku, je pojetí lásky, která by ovšem měla být spolehlivým tmelem manelského souití. Manelská láska je však v mnohých případech redukována na pouhý sex. Taková láska můe sice rychle vzplanout, avšak té rychle odeznít a rodina, která má jen takové vratké základy, se pak snadno rozpadne. Ostatně v ivočišné říši je sex pouze mechanismem plození, nikoliv součástí lásky. Kdy kohout oplodňuje slepice svého houfu, neříkáme, e je miluje, ani e jelen v době říje (září – říjen) miluje samice svého stáda. U člověka v době postmoderní se sex od lásky a plození osamostatňuje a stává se nepostradatelnou součástí touhy a poitku jako samostatné součásti ivotního stylu. Jako by hédonismus ovládal stále větší část společnosti.
Anthony Giddens s odvoláním na Maxe Webera v této souvislosti poznamenává, e v protestantské etice se láska odpoutává od sexuality tím, e ji objímá; pojem ctnosti získává nový obsah pro obě pohlaví, přestávaje znamenat pouze nevinnost. Označuje kvalitu charakteru, je vyděluje toho druhého jako jedinečného.
Hned v úvodu této úvahy jsem upozornil na varování Talcotta Parsonse, e stabilita ... rodiny je ohroena sebestředným individualismem a hédonickým konzumerismem. Proto bude uitečné si říci pár slov právě o hédonismu. Jde o filozofické učení, podle něho lidé vyhledávají slast jako nejvyšší dobro a vyhýbají se strasti, poadují tedy maximum slasti při minimu strasti; má blízko k základní tezi utilitarismu, co největšího štěstí pro největší počet lidí. V deskriptivní poloze není v těchto větách nic neobvyklého. Na problémy narazíme v okamiku, kdy je budeme povaovat za normativní výroky. V poloze zkoumání rodiny to pak vede k otázkám takového druhu, jako např. jaké a jak vysoké jsou náklady manelské lásky a manelského štěstí, které chceme nebo můeme podstupovat, jaké zdroje ke krytí nákladů tohoto druhu máme k dispozici apod. Není třeba zdůrazňovat, e takovéto náklady nemají jen materiální povahu. Jinými slovy řečeno, ádné štěstí ani láska nejsou samozřejmostí, vyadují úsilí a oběti, mají tedy své náklady.
Ve veřejném diskursu bývá hédonismus často zplošťován, a je jeho pouití zavádějící. Např. 8. listopadu minulého roku proběhla v Institutu ekonomických studií UK debata s prezidentskými kandidáty, kterou připravilo Sdruení evropské hodnoty. Ta se mj. týkala i hédonismu jako hodnoty; ve svém vystoupení se Miloš Zemana vyslovil pro jednotnou evropskou bezpečnostní a zahraniční politiku, a pokud jde o hodnoty, vyzdvihl diverzitu, toleranci a hédonismus jako radost ze ivota. Hédonismus jako slogan ovšem nic neříká. Je to stejné, jako kdyby svým voličům řekl: Buďte šťastni a radujte se! Co i bez této výzvy nechceme být šťastnými, ít ve spořádaném a šťastném manelství, mít dobře vychované a morálně vyvinuté děti, fungující státní instituce, zdravotnictví atd.? Poadavek hédonismu v projevu politika mono proto přijmout nanejvýše jako zábavné sémantické cvičení.
Trh, resp. trní vztahy pronikají do všech sfér společnosti, tedy i do rodiny, kterou váně ohroují. Ekonomický růst umoňuje růst spotřeby, která, jak se zdá, je stále více neukojitelná. Vysoký sklon ke spotřebě je nepochybně obecným rysem současného civilizačního vývoje; vysoká spotřeba vypovídá o vysokém sociálním statusu spotřebitelů a u těch, kteří jsou níe, vyvolává závist. Take rodina jako taková je pod tlakem zvyšování spotřeby, co však brzo naráí na bariéru příjmů, které má k dispozici. Tato bariéra enu socializuje alespoň v tom smyslu, e hledá zaměstnání, aby příjem rodiny poněkud zvýšila. Přírůstek příjmů rodiny jde na zvýšení spotřeby a investic (vyřešení nebo zlepšení situace bydlení a další statky dlouhodobé spotřeby).
Dalším faktorem nízké stability rodiny, popř. nízké sňatečnosti, je přirozená snaha moderní eny o seberealizaci, kterou ovšem jen v rámci rodiny nenalézá. Proto mnohé eny investují čas a prostředky do vzdělání a právem pociťují potřebu zvýšenou kvalifikaci také mimo rodinu, v placeném zaměstnání, uplatnit. Vdaná ena se však nezbaví povinnosti zajistit chod rodiny a péče o děti a o jejich výchovu. Pracovní angaovanost eny v rodině i mimo ni je ve většině případů velmi vysilující nehledě na to, e obvykle trpí i citové vztahy mezi manely. Některé eny proto omezují počet dětí nebo vůbec volí bezdětnost či ivot ve volnějším, mimomanelském vztahu. Rozvod bývá také častým vyústěním těchto obtíí v ivotě rodiny. Trh nepochybně základní funkce rodiny omezuje a existenci rodiny ohrouje. Mateřství a zaměstnání mimo rodinu jako by se navzájem vylučovaly. V kadém případě je to těká volba pro kadou enu. Matka vybavuje dítě citem a láskou, zaměstnání pak přispívá k jeho lepšímu hmotnému zajištění. Většina pediatrů a psychologů, avšak i zodpovědných rodičů, je zajedno v tom, e matka je pro zdravý vývoj dítěte nenahraditelná. Vkládá do jeho srdce cit a lásku. Tomuto poznání by pak mělo odpovídat i rozhodování en o rodičovství či o bezdětnosti. ádná moderní ena se nemůe vyhnout velkému dilematu: má svůj produktivní ivot cele věnovat rozvoji svých profesionálních znalostí a profesní kariéře, nebo má také nepodstatnou částí své kapacity pamatovat na své děti; na jejich výchovu a zdravý vývoj?
Je-li trh rodině a mateřství nepřátelský, pak se nabízí dvojí řešení: zrušit trh, nebo rodinu. Ani jedno ani druhé však není moné. ádné prosperující společenství si bez rodiny ani bez trhu nelze představit. Rodinu potřebuje jako jedinou instituci schopnou generovat a budoucí generaci předávat vytvořený kapitál (fyzický, finanční a zejména pak sociální), morální normy a hodnoty, je pomáhají současné společnosti přeít a rozvíjet se. Trh pak proto, e při jisté regulaci je jediným mechanismem selekce úspěšných a v budoucnosti – věřme – i zodpovědných a morálně vyspělých jednotlivců. Take se smiřme s existencí obou těchto institucí a zkoumejme podmínky, za nich mohou relativně úspěšně své základní funkce ve společnosti plnit.
Pokud jde o současnou krizi rodiny, upozornil na rýsující se obrat ve své poslední knize prof. Ivo Moný (2011). Odvolává se na výzkumy, které provedl britský sociolog Bill Jordan v jednom středně velkém městě v Anglii, kde zkoumal rodiny úspěšných podnikatelů a příslušníků svobodných povolání. Zjistil mj., e všichni dotazovaní stavěli rodinu na první místo a e úsilí o budování vlastní identity vdy bylo konzistentní s jejich domácími povinnostmi a odpovědností. Pro ně platí, e rodina dává kadému jejich úspěchu smysl a e ten má pokračování v úspěchu dětí. I. Moný rovně upozorňuje na majetkový vztah manelství a rodiny a říká, e naši mladí zbohatlíci ještě nevědí, e velké majetky předpokládají pevné rodiny, neboli e rubáš nemá kapsy.
O této nemoci pojednává ve své studii L. Mlčoch. Označuje se jí vysoká pracovní přetíenost mimořádně dobře placených manaerů, kteří nemají čas na svou rodinu, tj. na manelku a děti, jejich výchova, zejména citová, tím nesmírně trpí. Čas věnovaný rodině a dětem poměřují ušlým ziskem, který je tak vysoký, e si jeho ztrátu prostě nemohou dovolit. Toté se týká vysoce kvalifikovaných a dobře placených matek. Taková rodina, ač se ještě nerozpadá, je pouhým torzem sociální instituce, která má pro fungování společnosti tak zásadní význam. Velmi vysoké příjmy takové rodiny jsou do jisté míry fiktivní. Nejsou toti do nich započteny velké ztráty plynoucí ze systematicky zanedbávané výchovy dětí jejich rodiči. Ty tedy trpí Baumolovou nemocí.
K závratnému růstu platů manaerů došlo např. v USA v 80. letech minulého století. V celém poválečném období se poměr celkových příjmů vrcholových řídících pracovníků amerických korporací k průměrným mzdám neměnil a pohyboval se přiblině na třiceti a čtyřicetinásobku průměrné dělnické mzdy. Kolem roku 2000 se však průměrná roční mzda amerického dělníka rovnala částce, kterou si prezident společnosti, v ní byl dělník zaměstnán, vydělal za jediný den. Podobné údaje přinášejí další prameny. (Podrobnější údaje nalezne čtenář v mé knize Moderní korporace v soudobém kapitalismu, Karolinum, Praha 2010). Strmý růst příjmů vyvolal přirozeně vlnu ostré kritiky, v ní byla a stále je kladena otázka spravedlnosti a poukazuje se na nebezpečí velkých sociálních protestů mezi obyvatelstvem. Ve skutečnosti se nic takového nestalo a ani dnes se nic neděje, přestoe tyto nerovnosti stále rostou. Vysvětluje se to tím, e mimořádně vysoké příjmy se týkají poměrně úzké sociální skupiny, která ije v honosných uzavřených sídlech, a o ní se proto příliš mnoho neví. Omezený ivotní prostor těchto lidí omezuje i závist. Nikoho dosud nenapadlo, e opravdové nebezpečí, které hrozí dětem takových rodin, je právě Baumolova nemoc. Ani prvotřídní vzdělání na nejlepších školách nepředstavuje ádnou prevenci, spíše naopak.
Zaměstnaná nerozvedená ena s odbornou kvalifikací, na rozdíl od svého manela, vdy vykonává dvojí zaměstnání: doma v rodině a mimo ni. A především spolu s manelem vychovává děti. Tyto skutečnosti vedou logicky k úvaze o monostech odpovídajícího společenského ocenění její práce, je by podstatně zvýšilo společenský status zaměstnané nerozvedené eny-matky i status rodiny. Tedy např. ocenění, které bychom mohli symbolicky vyjádřit takto: jeden úspěšný potomek – jedno veřejné ocenění matky, jakýsi doktorát mateřství. Na kadém ocenění úspěšného dospělého dítěte by se tedy automaticky podílela i jeho matka; byla by spolunositelkou vyznamenání svého dospělého úspěšného potomka. Je pravděpodobné, e takováto praxe by zvýšila nejen společenskou presti zaměstnané nerozvedené eny-matky, nýbr e by příznivě ovlivnila i status manelské rodiny v celé společnosti a přispěla k její vyšší stabilitě. Pochybuji však, e by zvýšila porodnost a počet dětí v populaci. Rozhodování o počtu dětí je toti především věcí citu a mateřské lásky a odpovědnosti obou manelů; materiální i imateriální stimuly jsou sice důleité, nejsou však rozhodující.
Lubomír Mlčoch se ve své studii mj. zabývá zajímavou analogií rodiny a obchodní společností s ručením omezeným. Obchodní společnost se v anglosaském právu označuje termínem partnership. Proto se partnerství a partneři stali po listopadu 1989 jakousi dobovou módou a nyní jsou takto označovány i nejrůznější formy nesezdaného souití. Mlčoch, který studuje rodinu té z pohledu jejích ekonomických funkcí, proto hledá analogii rodiny a obchodní společnosti. Zřejmě ho k tomu přivedlo tzv. omezené partnerství – limited partnership, co je pojem anglosaského obchodního práva. Jde o společnost, je tvoří dva typy společníků: 1) omezeně ručící společníci, tzv. limited partners a 2) společníci ručící neomezeně, tzv. general partners, kteří ručí celým svým jměním. Toto partnerství se tedy v ničem nepodobá naší společnosti s ručením omezeným, jak se na první pohled zdá, spíše připomíná naši komanditní společnost, v ní se společníci ručící neomezeně nazývají komplementáři (jejich postavení se podobá společníkům veřejné obchodní společnosti) a společníci ručící omezeně se nazývají komanditisté – ti ručí za závazky společnosti jen do výše nesplaceného vkladu a tím připomínají společníky společnosti s ručením omezeným. A tak se dostáváme ke společnosti s ručením omezeným. Podle našeho obchodního práva jde o právnickou osobu, její základní jmění vytvářejí společníci svými vklady, ani by za její závazky třetím osobám přímo ručili. Jejich ručení je velice omezené a je určeno pouze nesplacenou částí jejich vkladu. Rozsah ručení je tedy dán rozdílem mezi výší převzatého vkladu zapsaného v obchodním rejstříku a výši splaceného vkladu. Jestlie společník zaplatí celý upsaný vklad, ji za závazky společnosti neručí. Jeho ručební povinnost trvá jen po dobu nesplacené části upsaného vkladu.
Ustanovení o společnosti s ručením omezeným se instituci rodiny alespoň zdánlivě podobají. Obchodní zákon umoňuje, aby tato společnost mohla být zaloena jednou osobou. Označení společnost je v tom případě zavádějící; jde toti o typický rozpor v definici, o contradictio in adjecto. Naše tradiční obchodní právo definovalo obchodní společnost vdy jako ... sdruení dvou nebo více osob, které provozuje pod společnou firmou obchodní ivnost, které výtěkem podniku nebo formou sdruení vyhovuje poadavkům stanoveným příslušnými zákony pro obchodní činnost (viz Malovský – Wenig, 1947, s. 176). Rovně zákon o akciových společnostech z roku 1990 umoňoval zaloení společnosti jedním zakladatelem. Tato chybná zákonná ustanovení byla pak příčinou velkého zneuívání akciových společností v průběhu celé privatizace. Nicméně právě zde se určitá analogie mezi některými obchodními společnostmi a institucí rodiny jakoby nabízela... Úplná rodina činí oba manely zodpovědnými za chod a udrení rodiny, za výchovu dětí, za vytvoření odpovídajících materiálních i imateriálních podmínek její existence. Toté se vztahuje i na rodinu neúplnou. Na obecné úrovni – a se značným zjednodušením – bychom tedy mohli hovořit o odpovědnosti, resp. o ručení manelů nebo manela vůči nějakému externímu věřiteli za dodrení závazků, které při uzavření manelského svazku či v jeho průběhu uzavřeli.
Avšak právě zde se při zkoumání analogie rodina - obchodní společnost dostáváme do potíí. První z nich spočívá v odpovědi na otázku, jak v podmínkách rodiny obsah ručení pojmout, jak je měřit, kdo je ručitelem. Různorodé povinnosti manelů v poloze fiktivních dluníků nelze penězi ani jiným jednotným kvantitativním měřítkem vyjádřit. Jinými slovy řečeno, kardinální stupnice je v těchto případech nepouitelná a ordinální stupnice neposkytuje monost aditivity závazků. Měřitelnost dysfunkcí rodiny stejně jako uitečnosti jejích forem je vyloučena.
Někteří autoři hovoří o sňatkovém trhu. Bylo by mono dokonce hovořit o soutěním sňatkovém trhu, neboť si lze snadno představit, e jak na straně nabídky, tak na straně poptávky je více subjektů, které mezi sebou soutěí. Nebo o trhu monopolním. Tím ovšem narazíme na řadu těko řešitelných problémů, jako je např. interpretace trní ceny, průměrných a mezních nákladů, ceny trní rovnováhy a mnoha dalších. Analogie rodina - obchodní společnost přináší sice zajímavé podněty a výzvy; jejich operacionalizace do nástrojů praktického vyuití však čeká na domyšlení mnoha závaných problémů. Je jejich vyřešení vůbec moné? Nevede nás tato analogie spíše do slepé uličky?
Velmi mně zaujal Mlčochův text věnovaný neoklasické teorii rodiny. Za pozornost čtenáře stojí zejména struktura neoklasické ekonomie rodiny, kterou autor shrnul do sedmi bodů, nače nastínil i její slabiny. Především mu vadí, e rodinné chování je v této teorii podřízeno ideologii utilitarismu, který vede k uplatnění ekonomické kalkulace nákladů a výnosů do analýzy rodinných vztahů, kterou fakticky ovládá. To samozřejmě mnohým analytikům nemusí být po chuti, a proto autor text osvěuje známým aforismem vtipně vyjadřujícím údajné pocity J. S. Milla při spisování jeho knihy: John Stuart Mill, s velkým vypětím svých sil, svou přirozenou dobrotivost překonávaje, sepsal Principy politické ekonomie.
Lubomír Mlčoch zřejmě velmi nerad zjišťuje, e neoklasická teorie, jako hodnotově neutrální věda, objektivizuje lidské chování a stává se jakousi fyzikou ve společenských vědách. Není ostatně většího paradoxu neli si váně připustit, e i nejhlubší lidské hodnoty a city lze měřit kardinální stupnicí! Odtud není daleko k efektu vytěsňování, kdy ekonomicky pojatá motivace lidského chování vytěsňuje hlubší vnitřní, nepenění motivy, co má závané důsledky pro vzájemné vztahy v rodině, mezi manely, mezi rodiči a dětmi. Řekl bych, e je zplošťuje a redukuje na jakési zboně-penění vztahy, vyjádřeno v jazyku předlistopadové politické ekonomie socialismu. Zajímavé je rovně tvrzení, odvolávající se na poznatky prof. Josepha Stiglitze, e modely hodnotově neutrální ekonomické vědy vedou k většímu egoismu těch, kteří je studují a pouívají, co údajně potvrzují výzkumy na několika amerických univerzitách.
Velmi závané tvrzení L. Mlčoch vyslovuje, kdy konstatuje, e neoklasická ekonomická teorie se vyvíjí směrem a způsobem, který závaně spoluurčuje kultury naší, tedy západní společnosti a formuje antropologii moci trhu a peněz. Po druhé světové válce ústí tato antropologie do konzumní společnosti a neoklasická ekonomie rodiny... je evolučním vyústěním financiarizace světa, její důsledky jsou závané pro budoucnost rodiny jako instituce klíčové pro kadou společnost. Připojuji se k tomuto autorovu závěru poznámkou o tzv. spotřebním modu existence moderního člověka, který není ničím jiným neli logickým vyústěním neoklasického modelu rodiny.
Vysoký sklon ke spotřebě je nepochybně obecným rysem současného civilizačního vývoje a v teorii nalézá své kořeny i ve zmíněném modelu rodiny. Jak ji bylo řečeno, eny porovnávají úroveň spotřeby s úrovní svých sousedů a přátel a výsledky těchto srovnání je většinou mobilizují ke zvýšení příjmů, aby spotřebu rodiny mohly přiměřeně zvýšit. Většinou existuje jediná cesta: zaměstnání eny mimo rodinu, tj. v jistém smyslu socializace eny se všemi důsledky, je to pro ni a pro její rodinu má. E. Fromm vyslovil známou větu, e dnešní spotřebitelé se ztotoňují s rovnicí jsem tím, co mám a co konzumuji. Vzato z tohoto hlediska je spotřeba součástí vlastnického modu existence. Tímto výrokem autor dobře vystihl jeden podstatný rozdíl mezi spotřebou dnes a spotřebou např. v první polovině dvacátého století nebo ve století devatenáctém. Tehdy nakupovat znamenalo koupit to, co vydrí, co nejlépe vyjadřovalo heslo staré je krásné. Dnes je naopak těiště ve spotřebovávání, nikoliv v zachovávání; nakupuje se pro vyhazování, aby se mohlo brzy nakoupit opět nové. Platí nikoliv staré je krásné, nýbr naopak nové je krásné! Lidé milují nakupování a konzum a příliš nehledí na to, co nakupují. Člověk trního charakteru postrádá vázanost k věcem, ke kterým je také lhostejný... záleí mu... jen na prestii či pohodlí, které věci poskytují, ale věci samy pro něho nemají váhu. (E. Fromm). Erazim Kohák s odvoláním na Alberta Gora (1994) píše, e náš ivot zakládáme na konzumerismu a na přesvědčení, e ... stupňováním spotřeby překonáme všechny osobní i společenské problémy... e nesmyslnosti svých ivotů čelíme tím, e si ,jdeme něco koupit... Jako všichni narkomani, obětujeme i my volný čas, lidské vztahy, záliby a i čest a svědomí té jediné potřebě: zajistit si další dávku své drogy – další nákup. Ještě v první polovině minulého století mnozí rodiče vodili v neděli své děti do kostela. Dnes s nimi tráví den odpočinku v hypermarketech.
Úroveň spotřeby nepochybně symbolizuje postavení, sociální status spotřebitele a tím i status rodiny. To na samém konci 19. století mistrovsky vyjádřil americký ekonom Thorstein Veblen, který uvedl do oběhu od té doby ji velmi známé termíny, jako jsou okázalá spotřeba, plýtvavá spotřeba, okázalé trávení volného času apod., a na příkladech ukazoval, jak je dobrá pověst ve vysoce organizované průmyslové společnosti zaloena na majetku a na finanční síle a jak právě okázalá spotřeba i okázalé plýtvání statky a časem tuto pověst demonstrují. Obě sloky tohoto ivotního způsobu bohatých byly ji před sto lety téměř ekvivalentní. Není třeba dokazovat, e ádný člen rodiny, tím méně pak ena, není s to trvalému zvyšování spotřeby, a tedy i svého statusu, účinně čelit. Rozvinutý konzumerismus dnešní doby proto v mnohých případech nahlodává i stabilitu rodiny.
Vraťme se však k textu studie Lubomíra Mlčocha. V jejím průběhu se autor stále vrací k pojetí neoklasické ekonomie rodiny, o ní říká, e ... se těší z předností rozvinutého ekonomického a matematického aparátu ekonomické teorie, a strádá svým vymezením klíčové otázky, kdo je člověk, jaký je jeho úděl a smysl jeho ivota. Řekl bych, e rovně strádá naprosto nedostatečným, resp. zcela chybějícím vymezením prostoru, v rámci něho můe člověk při zachování a respektování základních etických norem a maxim jednat. Je ovšem otázkou, zda takové rozšíření přípustného prostoru člověka ekonomického by samotné základy neoklasické ekonomie nelikvidovalo nebo alespoň silně nepoškodilo. Kadý ekonom dnes ví, e hledání extrému účelové funkce ve vícerozměrném prostoru klade před analytika obtínou otázku, co je důleitější: cíle, nebo omezení? Kadý, kdo nemusí dbát základních omezení, má ivot podstatně jednodušší a můe se více věnovat jeho příjemnějším stránkám. Respektování omezených zdrojů při maximalizaci zisku nemůe však být jediným typem omezení, s nimi by moderní ekonomie měla pracovat.
Citát z knihy J. Schumpetera (Kapitalismus, socialismus a demokracie), e příčiny úpadku buroazní společnosti nutno hledat v západní racionalitě a individualistické ekonomické kalkulaci nákladů v privátním rodinném ivotě, je jen napůl pravdivý. Rodina, kdy si zpracovává svůj rozpočet, v něm rozvauje výdaje a výnosy, kdy tedy kalkuluje náklady a příjmy za určité období, nemusí být nutně omezena svým vlastním prostorem. Mnohé její výdaje mohou být altruistické povahy a mohou krýt např. náklady dárcovství, jím rodina reaguje na sociální a kulturní potřeby svých bliních nejen v bezprostředním, nýbr i v širším okolí. V tomto a v podobných dalších případech nelze proto o individualistické kalkulaci rodiny hovořit.
Zbývá se ještě ve stručnosti zmínit o deontologické základně rodiny, tj. o uplatnění principu odpovědnosti členů rodiny. Tento princip se týká především závazků (odpovědnosti) rodičů vůči dětem, avšak i dětí vůči rodičům, má tedy morální charakter. Oba tyto závazkové vztahy mají svůj původ ve vzájemné lásce, take je není třeba zvlášť zdůvodňovat. Podstatou deontologického stanoviska je tvrzení, e činy jsou morálně správné, kdy odpovídají principu povinnosti... Morální status činu nemá být posuzován podle jeho důsledků, jak to činí utilitarismus, ale podle záměru. (A. Etzioni, 1995) Závazky rodičů vůči dětem jsou nezrušitelné, neboť, jak bylo řečeno, nemají právní, nýbr morální charakter. Jsou součástí etické struktury společnosti. Autor zmiňuje Kennetha Arowa, nositele Nobelovy ceny za ekonomii v roce 1972, který zmínil deontologické paradigma jako příslib k určité proměně neoklasické ekonomie.
Rodina a společnost existují ve vzájemné závislosti: rodina - společnost. Rodina je základní buňkou společnosti; onemocní-li, projeví se to na zdraví celé společností. Je-li pak trvale nemocná a dysfunkční, dojde ke zhoršování kvality populace a posléze i k jejímu vymírání. Čtenář snadno nalezne dostatek podrobnějších informací zejména v publikacích Českého statistického úřadu a ve speciálních studiích věnovaných demografickému vývoji. Zatím nás však zajímá především růst ekonomiky, vývoj ivotní úrovně, inflace, zaměstnanosti a dalších ekonomických ukazatelů, ani bychom tyto trendy srovnávali s vývojem stability rodiny a jejích reprodukčních schopností, a to nejen co do kvantity, nýbr i kvality. Víme např., e ... při trvalé míře fertility 1,2 dětí na enu klesá počet lidí v populaci na polovinu kadých 32 let. Pokud by se současná míra reprodukce zachovala jako trvalá, mohly by se děti, které se dnes rodí, doít České republiky s méně ne třemi miliony původního obyvatelstva (Ivo Moný, 2011, s. 268). Podobně neradostné údaje se týkají míry rozvodovosti, nemanelského souití, počtu lidí ijících mimo rodinu, počtu tzv. neúplných rodin, růstu podílu dětí narozených mimo manelství atd. Samozřejmě neexistují údaje o morálních kvalitách populace, za které je rodina především odpovědná; morálně pokleslá rodina však nemůe vyprodukovat morálně vyspělé potomky. Nechceme přirozeně kreslit tento obraz jen v černých barvách, protoe víme, e kolem nás ije stále dost mladých lidí a rodin, pro které tento pesimismus není na místě a o nich se lze domnívat, e jsou to ty proslulé Mlčochovy ostrůvky pozitivní deviace s nadějí, e se posléze spojí v souostroví a snad jednou i v malou pevninu.
O co mně v závěru uvaování o Mlčochově studii jde především, je náleitě ocenit, jak analyzuje dysfunkce dnešní rodiny, kde hledá příčiny neutěšeného stavu ve fungování této základní instituce a snad i poněkud naznačuje, co s tím dělat. Nejenom Mlčoch, nýbr i my všichni, kteří se takovými otázkami zabýváme, však dluíme uspokojující odpověď na otázku jak nápravy dosáhnout. Není-li otázka ČEHO CHCEME DOSÁHNOUT? doplněna otázkou JAK TOHO DOSÁHNEME? a uspokojujícími odpověďmi na obě, pak ovšem jen marně předkládáme nové a nové reformní balíčky bez valného významu. Základní problém je v tom, e diskusi o rodině nevedeme v poloze hlubších etických základů této instituce, e nám chybí Morální kodex rodiny a společnosti, který by poíval náleitého respektu občanů a z něho by se pak odvíjely zákony a normy konkrétně upravující funkce institucí a morální chování lidí, tedy něco jako posvátný Dekalog. Ten však nebyl dílem lidským, nýbr Boím. Podle Bible jej Bůh prostřednictvím Mojíše předal lidem na hoře Sinaji jako soubor etických norem někdy kolem roku 1400 př. n. l. Nemusím zdůrazňovat, e některá doporučení Desatera přikázání vyvolávají u dnešního člověka shovívavý úsměv, nebo e některá dokonce nelze v dnešní době prakticky vůbec dodret. Mám zejména na mysli šesté přikázání: nezesmilníš! Prakticky nikdo je nedodruje a předmanelský sex mnozí povaují za důleitou a uitečnou součást ivota. Ostatně hříchy tohoto druhu příliš netrápí ani pravověrné a horlivé katolíky. Vědí toti, e zpovědnice je vdy očistí. Podstatně sloitější je to s přikázáním devátým: nepoádáš manelky bliního svého! Jeho porušování má toti za následek manelskou nevěru, je destabilizuje rodinu. Z hlediska dnešní doby je navíc Dekalog dosti mezerovitý. Měl by se jednoznačněji vyjádřit např. k asistované reprodukci, k euthanasii a k umělému přerušení těhotenství. V tomto posledním případě to mají odpůrci jednoduché. Poukazují na páté přikázání: nezabiješ! I těmito otázkami se L. Mlčoch zabývá.
Je nepravděpodobné, e by se nám od Boha dostalo nějaké nové, modernější verze Desatera. Dílo Boí se proto musíme pokusit nahradit alespoň nedokonalým dílem lidským, protoe dnešní společnost a dnešní rodiny morální kodex nezbytně potřebují. Otázka je jak na to. Zřejmě nepřicházejí v úvahu tradiční postupy spočívající v odborných pracovních komisích, širokých diskusích a v jakéms-takéms následujícím schválení. Protoe jde o normu s celosvětovým záběrem, vyvstávají problémy, o nich se nejen těko přemýšlí, ale které jsou moná vůbec neřešitelné.
Obraťme se tedy o pomoc k prof. F. A. Hayekovi. Ten byl přesvědčen o tom, e morálka nebyla člověkem vyprojektována a e jí člověk obvykle nebývá ani příliš nadšen: Morálka není věcí vkusu. Je to velmi potřebné, avšak nevítané omezení sdělující nám, které z věcí, je bychom rádi dělali, dělat nesmíme, máme-li udret řád, na něm závisí přeití většiny z nás... Představa, e morálka je nástroj k tomu, abychom dostali to, co si přejeme, je zcela chybná. Jestlie pravidla morálky (její normy) nám říkají, co dělat nemáme nebo nesmíme, čemu se vyhnout a co předcházet, potom je přirozené, e dodrování těchto pravidel v praxi není ničím, co by nám přinášelo zvláštní potěšení. Tyto normy krotí toti náš přirozený egoismus, naše pudy a ádosti, je by, pokud by nebyly omezovány, podlamovaly řád, na jeho fungování a prosperitě závisíme. Povahu morálních omezení lidského chování nic nevystihuje lépe neli toto zdánlivě paradoxní Hayekovo tvrzení: Člověk se stal inteligentním tvorem v míře, v jaké dnes je proto, e nešel tam, kam si přál. Kdyby se mu dovolilo sledovat vrozené city nebo dělat to, co se mu líbí, zajisté by nedosáhl síly, kterou mu nyní jeho intelekt propůjčuje. Proto evoluce, je dosáhla stadia označovaného homo sapiens, zahrnuje v sobě i vývoj norem morálky.
Kulturní evoluce, jejím produktem neformální pravidla jsou, je zaloena na skupinové selekci, je vybírá právě ty sociální skupiny, které určitá pravidla převzaly a díky tomu se staly schopnými adaptace s větší nadějí na přeití v daném prostředí. Hayek vyslovuje a velmi zdůrazňuje své přesvědčení, e tato pravidla, mezi nimi má významné postavení morálka, nás vybavují schopnostmi, je přesahují monosti individuálního rozumu, a e právě proto jejich praktická aplikace přináší efekty, které jdou daleko za rámec jednotlivce a vedou nakonec k sociálním uspořádáním vyšších řádů. Takováto nevyprojektovaná morální tradice, je není produktem racionálních aktivit, se stává autonomním mechanismem sociální selekce. A v tom – ve velmi stručném vyjádření – tkví podstata spontánního vývoje neformálních pravidel a tedy i pravidel morálky.
Podstatně svízelnější je odpověď na otázku Jak etického chování dosáhnout, jak pokleslou morálku změnit? Jde v podstatě o to, jak etické normy přeměnit na vnitřní proměnné chování. Jestlie jednáme vdy v souladu s takovou normou bez ohledu na sankce či odměny, je jsou se zvoleným jednáním nebo s jeho absencí spojeny, potom říkáme, e jsme normu internalizovali. Proces internalizace je procesem učení a výchovy; od dětství v rodině i ve škole jsme (nebo bychom měli být) vychováváni té hodnotově; při správném vzdělání a výchově nejsou předávány jen znalosti, nýbr i hodnoty. Ekonom by řekl, e se učíme nejen produkčním funkcím, nýbr i funkcím preferenčním, osvojujeme si znalosti i hodnoty. Ovšem dodrovat poznaná pravidla morálky obvykle nepředstavuje pro člověka zvláštní potěšení, tato pravidla jsou mu často proti srsti, eufemisticky řečeno. Co ho tedy nutí k tomu, aby se choval morálně odpovědně? Především to je – nebo by alespoň měl být – strach z toho, e jeho okolí jím bude pohrdat, pokud bude etická pravidla porušovat, e se stane druhořadým členem společnosti. Řádným členem slušné a spořádané společnosti se toti můe stát jen ten, kdo dodruje její pravidla a zákony. Ovšem taková společnost nesmí být společností mravně pokleslou ani společností, v ní právo, spravedlnost a morálka nehrají velkou roli. Ve společnostech, v nich chybějí hodnotové vzory a kde zákony jsou špatné a nejsou prosazovány, se procesům internalizace etických norem nebude příliš dařit. Východisko z takové situace se bude hledat těce.
Přesto určitou naději poskytuje vztah mezi tzv. formálními a neformálními institucemi, zjednodušeně řečeno mezi zákony a etickými normami. Lze snadno prokázat, e čím je společnost morálně pokleslejší, tím horší má zákony, které pak negativně ovlivňují morálku. Jde o jakýsi bludný kruh, z něho únik není snadný. Nejde tedy o jednostranné závislosti, nýbr o vzájemné interakce formálních a -neformálních institucí. Platí ovšem i opak. Podaří-li se přes nepříznivé morální ovzduší přijmout dobrý zákon a jeho porušení důsledně a rychle potrestat, můe být nastartován nový okruh pozitivní zpětné vazby dobrý zákon zlepšení morálky dokonalejší právní řád vyšší morální úroveň společnosti a můe se tak otevřít cesta k obnovení vánosti a funkce etiky ve společnosti.
Bez uspokojujících odpovědí na obě otázky: Co a Jak v nápravě mravů zřejmě nikterak významněji nepokročíme. Budeme jen moralizovat...
Václav Klusoň (1926-2018) byl ekonom.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.