Paměť je poehnání i prokletí národů s tragickými dějinami. Velí: máš-li na výběr lásku ke svému národu, anebo pravdu o něm, vol lásku. Raul Hilberg volil pravdu.
V dobách ji prehistorických, před rokem 1968, jsme se se skupinou přátel často setkávali, abychom diskutovali o historii Polska a nápravě světa.
Hovořili jsme o tom, co jsme povaovali za nejdůleitější: o paktu Ribbentrop-Molotov, o katyňském zločinu, o velkých stalinských procesech a lágrech na Kolymě, o Varšavském povstání a maďarském povstání z roku 1956, o polském Říjnu (1956), Gomułkovi a Chruščovovi. Nepamatuji si ani jeden rozhovor o vyhlazení idů.
Pokud byly tématy Gulag a Kolyma, pak Auschwitz a Šoa byly zapomenuty a opomíjeny, byly jakoby u vstřebané, jaksi nezajímavé. Po letech jsem pochopil, e to nebyl výhradně problém okruhu mých přátel. Po válce jako by bylo vyhlazování idů – všude, nejen v Polsku – zapomenuto.
Státy Západu zajímala studená válka se Sovětským svazem. Nový nepřítel – třebas včerejší spojenec – odváděl pozornost od nedávné příšerné minulosti plynových komor Treblinky. Sovětský svaz vyhlásil ji v roce 1945 – Stalinovými slovy –, e největší oběti ve válce s Hitlerem přinesl ruský národ, a právě jemu patří první místo na seznamu mučedníků. Jiné národy – včetně idovského – se odmlčely ve velikém moři sovětského internacionalismu. Veškeré publikace o Šoa byly v Sovětském svazu zablokovány.
Poláci oplakávali vlastní – polské – oběti; zřídka a neochotně – zvláště po roce 1948, kdy se postupně likvidovaly idovské instituce – se vzpomínalo na idy, kteří zmizeli z polských měst. idovské hřbitovy v zapomnění chátraly.
A nakonec idé. Mladý stát Izrael ctil boj Izraelců za vlastní stát, staral se o vlastní budoucnost, nevyvolával památku Šoa jako zlomek vlastních dějin a identity. Vztah k lidem, kteří se zachránili, býval povýšený, často přehlíivý a nevlídný.
To nebylo téma pro poválečný svět.
Změnil to teprve Eichmannův proces. Ovšem u dřív to bylo téma pro Raula Hilberga, ida z Rakouska, kterého rodiče odvezli na poslední chvíli do Spojených států. Unikl takto smrti a téma Šoa získalo jednoho z nejvýznamnějších historiků.
Hilberg povaoval popis Šoa za své ivotní poslání (zemřel r. 2007). Tomuto poslání zůstal věrný, o čem svědčí dvě jeho monumentální díla Zkáza evropských idů a Pachatelé, oběti, svědci. Vyhlazení idů 1933–1945 (česky jako Pachatelé, oběti a diváci. idovská katastrofa 1933–1945, Argo, Praha 2002; pozn. překl.).
Nejprve byl osamocený. Kdy přistupoval k archivnímu výzkumu, byl jeho mistrem Franz Neumann, autor slavné knihy Behemoth, pojednávající o povaze nacismu. Kdy mu Hilberg přinesl první verzi své magisterské práce, projevil Neumann pouze jedinou výhradu. Měl na mysli, vzpomínal Hilberg, mou tezi, podle ní Němci vyuívali toho, e idé provádějící zavedená opatření spolupracovali na vlastním vyhlazení. Neumann neřekl, e toto zjištění nesouhlasí s některými fakty; neřekl, e jsem neprovedl dostačující výzkumy. Prohlásil: ,To je příliš těko snesitelné – odstraňte to. Odstranil jsem tento úryvek, ale vskrytu jsem se ho rozhodl vrátit ve větší práci.
Kdy přistoupil k práci na monografii, uslyšel od Neumanna: To bude tvůj pohřeb. A tak se nejednou ocital na pokraji katastrofy. Stále mu chyběly peníze, naráel na odpor mezi vydavateli i v akademickém prostředí. Nejbolestnější kritika k Hilbergovi přišla z Jad Vašem, izraelského Ústavu paměti mučedníků a hrdinů Šoa. Z posudku, který napsal ředitel této instituce, se dozvěděl: Zdejší idovští historikové mají k Vašim historickým závěrům výhrady, stejně tak vůči srovnávání s minulými dobami, jako vůči Vašemu hodnocení odporu idů (aktivního i pasivního) během nacistické okupace.
Jiný nakladatel zase upozorňoval, e mnoho Hilbergových komentářů připomíná spíše tón ,polemika-alobce ne historika. Jiný upozorňoval, e jeho úvahy o antisemitských projevech Martina Luthera mohou být urálivé pro jisté konfesní skupiny.
A co teprve idovská paměť! Byla plná bolesti a zranitelná. Pro poctivého historika není nic horšího ne chvíle tak veliké bolesti paměti, e pravda je těko snesitelná.
Paměť je poehnání i prokletí národů s dějinami poznamenanými neštěstím. V okamiku katastrofy je to pro národ zbraň poslední, poslední opevnění národní sebeobrany. V takových chvílích jenom paměť dovoluje zachovat víru, e jsme kdysi byli dobří, krásní a ušlechtilí; e – sami ublíení – jsme nikdy neubliovali jiným; e mezi námi nikdy nebyli zbabělci, zrádci ani darebáci.
Taková paměť utváří krásné národní mýty a povznáší minulost; okrašluje to, co je ošklivé; odsuzuje k zapomnění hříchy vlastního společenství. Taková paměť velí: stojíš-li před volbou mezi láskou ke svému národu a pravdou o něm, vol lásku. Tvůj národ je toti jak vlastní matka a dítěti nepřináleí, aby mluvilo o matce špatně.
A tak byl Hilberg obviňován ze zneucťování mrtvých. Oč šlo?
Představil jsem, vzpomíná Hilberg, chování idovských obcí, poněvad jsem v idovských institucích spatřoval prodlouení německé byrokratické mašinérie. Logika mě vedla k tomu, e jsem prokázal, v jak značné míře spoléhali Němci na spolupráci idů. Musel jsem prozkoumat idovskou tradici důvěry v Boha, spoléhání na kníata, zákony a smlouvy. Konečně jsem se musel zamyslit nad výpočty, jimi se idé řídili, e by toti pronásledovatel nezničil to, z čeho by mohl mít zisk. Právě tato strategie diktovala imperativ přizpůsobení a předem vylučovala odpor. (...) Od roku 1933 a do samého konce netvořili idovští předáci novou oligarchii, ji by jmenovali pachatelé, např. rabín Leo Baeck vedl německé idy před rokem 1933; administrativní úkoly, je plnily judenraty v Němci ovládané Evropě, snímaly toto břemeno z německého aparátu (...); idovský odboj byl mizivý a německé ztráty téměř nulové.
Vlídný recenzent – Hugh Trevor-Roper – označil roli idů v Šoa za Hilbergův nejpřekvapivější objev a nejméně ochotně přijímaný čtenáři.
Hilberg po letech vyznal: Nedocenil jsem váhu mýtu a příliš jsem počítal se střízlivým hodnocením čtenářů. Jde o to – a stále se o tom přesvědčujeme – e střízlivé posuzování prohrává s mocí kolektivního mýtu. Pro idovské historiky zkoumající Šoa byly ve středu pozornosti oběti. Pachatelé měli být prokleti a vyloučeni z příběhu. Naproti tomu pro Hilberga byli pachatelé velice důleití – vdyť právě oni Šoa provedli.
Zásadní byl také spor o prameny. Většina historiků se soustřeďovala na svědectví idovských přeivších. Ovšem – podle Hilberga – zachránění nepředstavují náhodný vzorek neexistujících společenství, zvláště pokud hledáme typické idovské reakce a způsoby přizpůsobení vyhlazovacímu procesu. (...) Obvykle opomíjejí pozadí svých záitků (...). I kdy hovoří o sobě, nesdělují nutně přízemní informace o své finanční situaci nebo zdravotním stavu. ivot v ghettu a první pracovní tábory tu nezaujímají mnoho místa. Dominantními tématy jsou transporty, koncentrační tábory, vyhlazovací tábory, útěky, skrývání a partyzánské boje. Je pochopitelné, e zachránění zřídka hovoří o zkušenostech nejvíce poniujících nebo zahanbujících.
Podle Hilberga v idovské historiografii musí být idovské oběti představovány jako hrdinové, kteří kladou odpor. Někteří zahrnovali mezi účastníky odboje také idovské vojáky ve spojeneckých armádách nebo účastníky občanské války ve Španělsku. Jiní označovali za odpor péči o nemocné v nemocnicích ghetta.
Nicméně – podotýká Hilberg – nejdůleitější byly ozbrojené bojové činy. Obraz bojovníka se zbraní v ruce, psal Hilberg, je povznášející. To, co utěšuje, můe být ze zkázy zachráněno. V rámci odboje člověk nespolupracuje s pachatelem, nevykonává jeho pokyny, nejde smířeně na smrt. V Izraeli bylo takové vyzvednutí idů z ghetta zvláště důleité. Emoce byly obrovské; právě ony stály u zdrojů stereotypu o hrdinství v ghettech široce rozšířeném.
Tento stereotyp mířil proti závěrům Hilbergových výzkumů – badatel to označil za kampaň přepjatosti. Představujeme-li poměrně osamocené, komentoval Hilberg, nebo sporadické činy odporu jako typické, zatemňujeme základní znak postupu Němců. Zkázu idů si ji nelze představit jako proces. Drastická realita nelítostného zabíjení muů, en a dětí se v mysli proměňuje ve známější obraz boje – třebae nerovného – mezi bojujícími stranami.
Spor o odpor měl ještě jeden rozměr. Ti, kteří se povaovali za účastníky skutečného odporu, začali být zneklidněni. Pokud je heroismus, píše Hilberg, atributem, který lze připsat kadému příslušníkovi společnosti evropských idů, sniuje to úspěchy těch nepočetných lidí, kteří nějakou aktivitu vyvinuli. Kdy stanulo idovstvo tváří v tvář vyhlazení, nezávisle uvaující idé sebe sama ostře odlišovali od těch všech, kteří se k nim nepřipojili.
Hilberg byl toho názoru, e zveličování odporu zatemňovalo obraz skutečného ivota v ghettech a táborech. Jakési srovnávání bojovníků s těmi, kteří byli pasivní, vede k rozmlování mnoha faktů souvisejících s organizací obrany v opatrném, odmítavém idovském společenství; je to také postup jak se distancovat od mnoha otázek týkajících se této společnosti, jejího uvaování a strategie přeití.
Bez těchto otázek nelze napsat poctivé dějiny idů oněch dob. Ale ani – dodejme – poctivou historii ádného národa. A tak Hilberg klade nepohodlné otázky, proniká do tématu, zarputile hledá cesty k pochopení toho, co se stalo, cesty k pravdě.
Řekněme hned – ze stránek této knihy nevyvstává autor přehnaně skromný a sympatický. Svůj přístup k výzkumu Šoa popisoval jako osamocenou plavbu proti hlavnímu proudu idovského myšlení. Na mém poli, dodával, lze šosáky najít všude. Obklopuje mě pokleslost, banality a klišé.
Byl pravdomluvný a upřímný, a to bolelo, kdy poznamenával: Bojovníky idovského odbojového hnutí připomíná socha – obrovský pomník ve stalinském stylu, který stojí v centru Varšavy. A kdy psal o judenratech, upozorňoval, do jaké míry počítal německý aparát s jejich spoluprací. Politika přizpůsobení, jakou vedly, skončila katastrofou. (...) Judenraty nebyly jen nástrojem v německých rukách, ale také nástrojem idovského společenství. Strategie, jakou uívaly, představovala pokračování politiky přizpůsobení a adaptace, ji idé praktikovali po staletí. Nemohl jsem oddělit idovské vůdce od ostatního obyvatelstva, poněvad podle mého názoru tito lidé zosobňovali podstatu reakce idů na nebezpečí, jak ji posvětila celá léta.
Můe udivovat, e takový závěr vyvolal hořkost a hněv v kruzích idovského veřejného mínění? Existuje na světě národ, jeho reakce by byly jiné?
Ta kniha představuje vyprávění o trnité cestě historika, ale je také odvetou na kriticích, kteří mu ztrpčovali ivot.
Stojí myslím za to pochopit odpor Hilbergových kritiků i hněv veřejného mínění, stojí také za to pochopit badatelovu zarputilost. Příběh tohoto konfliktu je přece idovskou variantou někdejšího polského sporu o esej Jana Błońskiego Ubozí Poláci hledí na ghetto (česky: Literární noviny, č. 39, 25. 9. 1996; pozn. překl.) i sporu nedávného o zločin v Jedwabném a knihu Jana T. Grosse na toto téma.
Veřejné mínění vdycky hájí stereotyp vlastní národní nevinnosti. A silou národní kultury jsou intelektuálové, kteří usilují o pravdu – také proti stereotypům o nevinnosti vlastního národa.
(Psáno k nedávnému polskému vydání knihy R. Hilberga
Pamięć i polityka. Droga historyka Zagłady, přel. Jerzy Giebułtowski, Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładš Żydów, Varšava 2012)Gazeta Wyborcza 99, Magazyn, 27. 4. 2013; vychází s laskavým svolením autora a vydavatele.
Adam Michnik (1946) je polský publisista, esejista, šéfredaktor deníku Gazeta Wyborcza; před rokem 1989 představitel demokratické opozice. Nositel ceny Listů Pelikán.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.